Nu var det äntligen dags att sätta igång med vårat projektarbete som ska vara klart till våren.
Vi (Jag och Jax) gick och funderade lite på vad tusan vi skulle göra som projektarbete.
Då kom vi på att Jax hoj var i rätt urselt skick så varför inte rusta upp den?
Lättare sagt än gjort men vi ska göra vårat bästa
Utgångsobjektet är som sagt en Honda ns125f årsmodell 1986.
Det som är tänkt att göras är
1. Riva ner hela hojen och rengöra och byta ut defekta delar.
2. Reparera och lacka om ram/kåpor/tank/gaffel mm.
3. Tillverka nya styrändar/fotpinnar/bromspinne/växelpinne/kedjeskydd.
4. Rensa upp bakdelen
5. Nya blinkers och speglar (om pengar finns)
6. Byta drivpaket
7... "mer kommer förmodligen"
Lackeringen kommer att sponsras av Mattssons i Anderstorp AB.
Detta resulterar i att det kommer vara en "Mattssons-hoj" med dekaler och allt det innebär.
Villket är helt okej då Jax's far som är anställd på mattssons förmodligen ska köpa den efter att projektet är avslutat.
Grejen är att vi vill komma undan så billigt som möjligt, alltså att gå plus minus noll.
Nu till själva arbetet.
Idag har vi lagt ca 4 timmar på demontering av motorcykeln villket har sina små motgångar men det flöt på relativt bra.
Kom gärna med ideer, förslag och åsiker på vad som helst
Och ja, det ÄR manligt att använda handskar när man mekar.
Dagens bilder:
Ett arbetsbord införskaffades.
Vi rev bort alla kåpor och tank till att börja med sedan följde motorn med av bara farten.
Kåpor och div. skräp på arbetsbordet
Såhär kan det se ut när man inte tvättar hojen på halva sommaren (JAX!)
Oh no! den blöder!
Och orkar man inte vänta på att oljan ska rinna ut så kan man göra såhär.
Obs mogna ljud uppstår och eventuella falsett-skratt kan uppkomma.
Drivpaketet hade sett sina bästa dagar för länge länge sedan.
Kylaren också men den får nog vara som den är, dock efter en rejäl rengöring.
Gaffeln satt fast måttligt men med vilja våld och ehm.. 5-56 så löser sig allt.
mer bilder kommer...
Vi (Jag och Jax) gick och funderade lite på vad tusan vi skulle göra som projektarbete.
Då kom vi på att Jax hoj var i rätt urselt skick så varför inte rusta upp den?
Lättare sagt än gjort men vi ska göra vårat bästa
Utgångsobjektet är som sagt en Honda ns125f årsmodell 1986.
Det som är tänkt att göras är
1. Riva ner hela hojen och rengöra och byta ut defekta delar.
2. Reparera och lacka om ram/kåpor/tank/gaffel mm.
3. Tillverka nya styrändar/fotpinnar/bromspinne/växelpinne/kedjeskydd.
4. Rensa upp bakdelen
5. Nya blinkers och speglar (om pengar finns)
6. Byta drivpaket
7... "mer kommer förmodligen"
Lackeringen kommer att sponsras av Mattssons i Anderstorp AB.
Detta resulterar i att det kommer vara en "Mattssons-hoj" med dekaler och allt det innebär.
Villket är helt okej då Jax's far som är anställd på mattssons förmodligen ska köpa den efter att projektet är avslutat.
Grejen är att vi vill komma undan så billigt som möjligt, alltså att gå plus minus noll.
Nu till själva arbetet.
Idag har vi lagt ca 4 timmar på demontering av motorcykeln villket har sina små motgångar men det flöt på relativt bra.
Kom gärna med ideer, förslag och åsiker på vad som helst
Och ja, det ÄR manligt att använda handskar när man mekar.
Dagens bilder:
Ett arbetsbord införskaffades.
Vi rev bort alla kåpor och tank till att börja med sedan följde motorn med av bara farten.
Kåpor och div. skräp på arbetsbordet
Såhär kan det se ut när man inte tvättar hojen på halva sommaren (JAX!)
Oh no! den blöder!
Och orkar man inte vänta på att oljan ska rinna ut så kan man göra såhär.
Obs mogna ljud uppstår och eventuella falsett-skratt kan uppkomma.
Drivpaketet hade sett sina bästa dagar för länge länge sedan.
Kylaren också men den får nog vara som den är, dock efter en rejäl rengöring.
Gaffeln satt fast måttligt men med vilja våld och ehm.. 5-56 så löser sig allt.
mer bilder kommer...
Last edited: