Pros and cons med fordonhandels.se

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
Jag tänkte höra ifall det är nån här på sporthoj som har handlat från fordonshandel.se och hur har det isåfall gått?
Dom har ute en ny cbr 1000, årsmodel 11 för 92000 vilket är riktigt jävla bra. Hur kan dom ligga så lågt? Jag vet att det är sidoimport men hur påverkar det mig som konsument?
Vad sker med fabriksgarantin?
Pros and cons!

Tackar!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pro:
Priset

Con:
Garantier

Fabriksgarantin gäller oavsett men den förlängda garantin till 5 år som svenska ÅF erbjuder finns inte. Sen blir det meckigare med garantiåtaganden då svensk importör inte är skyldiga att sköta garantiåtaganden på mc de inte sålt utan eg skall man vända sig till ursprungslandet. Mopparna de säljer är ju restlager från div europeiska länder så det kan bli lite jobbigt.

Servar man själv så tjöp direckt!

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Köpte en rsv4 factory -10, betalade vid leverans.
Peter som är frontfigur är väldigt bra att ha att göra med.

Jag stod och valde på en beg -10 eller en från fordonsimport. Visst kan bli lite klyddigt med garanti .. men det finns ju ingen garanti på en begagnad -10a heller så gör det inget. och annars får man prova autoconsepts försäkring som följer med.

Jag är inte så nervös faktiskt.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Fabriksgarantin kan bli svår då den ofta börjar ticka på då hojen sälj ifrån en annan butik/land till Sverige. Mindre i inbyte andrahandsvärde får man också räkna med.

Snowman89

Guest
Fabriksgarantin kan bli svår då den ofta börjar ticka på då hojen sälj ifrån en annan butik/land till Sverige. Mindre i inbyte andrahandsvärde får man också räkna med.

Fast just argumentet att den ska vara värd mindre vid ett inbyte känns som ett dåligt argument. Speciellt när handlarna redan från början arbjuder 30-40% under marknadsvärde på en hoj..

Om det skiljer mycket mellan priset på en svensksåld hoj och en från fordonshandel skulle jag absolut handla.
Dock verkar de inte skilja alltför mycket när man kikar på årets modell om man ringer runt till handlare och prutar lite.
Jag ringde runt på en SMC-R förra året, billigaste handlaren här i Sverige skulle ha 72k och Fordonshandel/Biketrade låg runt 73k..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ev. uppdateringar, serviceåtgärder ( ta exemplet med felaktiga skruv till bromsskivor ) kommer inte alltid till kännedom för ägaren. Den ansvarige distributören i landet hojen kommer ifrån lär inte lägga många minuter på att leta upp en ägare i nåt annat land....:tummenupp

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Ev. uppdateringar, serviceåtgärder ( ta exemplet med felaktiga skruv till bromsskivor ) kommer inte alltid till kännedom för ägaren. Den ansvarige distributören i landet hojen kommer ifrån lär inte lägga många minuter på att leta upp en ägare i nåt annat land....:tummenupp

Man får vara lite mera aktiv själv istället

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
har köpt från han.. och funkade kanon.. förutom lite strul med reggnr så är han kalas bra../racedays

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125

Hm hur blir det då om olyckan är framme och felet var den felaktiga skruven. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det. Betalar de gladeligen ut pengar mm eller kan det bli problem?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Hm hur blir det då om olyckan är framme och felet var den felaktiga skruven. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det. Betalar de gladeligen ut pengar mm eller kan det bli problem?

Om du inte spänner hjulet efter hjulbyte gäller försäkringen då?

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
kymco Cobraracer
...
Jag ringde runt på en SMC-R förra året, billigaste handlaren här i Sverige skulle ha 72k och Fordonshandel/Biketrade låg runt 73k..

Varför skulle en auktoriserad handlare erbjuda en SMC-R för 7900 under listpris när den svenska tilldelningen var slutsåld och inte ens fanns att köpa, undrar jag?

Jag försökte köpa en begagnad 690 för 70, men inte ens det gick-)

Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Varför skulle en auktoriserad handlare erbjuda en SMC-R för 7900 under listpris när den svenska tilldelningen var slutsåld och inte ens fanns att köpa, undrar jag?

ja d undrar jag med :va

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
Fått fel reggnr till min hoj.. väntar på nya plåtar, hoppas det löser sig så vet inte vems hoj jag har försäkrat i flera månader..:yoparty

Snowman89

Guest

Det är en fråga du bör ställe handlaren och inte mig.

Jag var dock inte ute och letade hoj när alla redan var slutsålda utan i februari, när det fanns massor med hojar kvar.

Större delen av handlarna var beredda att justera priset nedåt. De flesta 4000-5000 utan större problem.

Sen om du väljer att tro på det eller ej är väl upp till dig..

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...