Proteindrink

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
Boffen skrev:
Det där e lite skoj faktiskt, ju mer nyttig mat man äter desto mindre sugen blir man på onyttig mat.
Så det gäller bara att börja äta den äckliga nyttiga maten men sen e det underbart :lol

Precis...man kommer som in i ett bra rutinmönster :tummenupp

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Martin skrev:
Ska man tro dom senaste rönen så ger ett intag av proteiner precis innan passet en större stimulering av proteinsyntesen än ett intag direkt efter, ganska så mycket större också.

På min burk står det att det tar 1-2h för proteinet att komma ut i kroppen, är nog förklaringen till varför det lönar sig att ta innan träningen.

Jag tror på att äta bananer eller något sött direkt efter träningen, kolhydrater i pulverform innehåller ju ingen näring i övrigt.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
General E skrev:
Jag tror på att äta bananer eller något sött direkt efter träningen, kolhydrater i pulverform innehåller ju ingen näring i övrigt.
Ja det är ingen dum idé alls, jag kör inte heller på någon malto/druvsocker efter träningen. En banan ibland, men oftast drar man ju hem och äter ganska omgående och det är inget måste med kolhydrater direkt efter passet, men det är ingen nackdel heller. Näringsrika livsmedel är ju alltid att föredra såklart.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
anja skrev:
Vad finns det för proteinsörja att välja på om man inte tål laktos?

Nästan alla pulver är gjorda på vassle så det är nog ingen hit. Gainomax är laktosreducerat, kanske funkar? Det är tyvärr svindyrt i längden.
Finns ju vegetarianpulver också, twinlab har något gjort på soja.
Säkraste är nog att fråga en tillverkare.
Eller att strunta i det, är man vanlig motionär så behöver man inte pulver om man äter bra mat och inte tränar hårt varje dag.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
General E skrev:
Nästan alla pulver är gjorda på vassle så det är nog ingen hit. Gainomax är laktosreducerat, kanske funkar? Det är tyvärr svindyrt i längden.
Finns ju vegetarianpulver också, twinlab har något gjort på soja.
Säkraste är nog att fråga en tillverkare.
Eller att strunta i det, är man vanlig motionär så behöver man inte pulver om man äter bra mat och inte tränar hårt varje dag.

Äter ju för det mesta mat direkt efter träningen. Men ibland funkar ju inte det, t ex om man tränar efter frukost. Då blir det gainomax.

Men jag funderar på om jag borde byta strategi. Jag har ju tränat ca 5 dagar i veckan sen september och inte gått upp ett gram i vikt.

Hörni, lös problemet åt mig!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
anja skrev:
Äter ju för det mesta mat direkt efter träningen. Men ibland funkar ju inte det, t ex om man tränar efter frukost. Då blir det gainomax.

Men jag funderar på om jag borde byta strategi. Jag har ju tränat ca 5 dagar i veckan sen september och inte gått upp ett gram i vikt.

Det finns bara en sak o göra och det är att äta mera mat! Funkar det inte så ät ännu mer mat, funkar inte det så...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
General E skrev:
Och vara noga med att resp grupp får återhämta sig mellan varven och se till att vila ut helt ibland!
Jo det är ju också viktigt, men hon lär gå upp i vikt även om hon vilar för dåligt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
anja skrev:

Du äter helt enkelt för lite om du inte går upp i vikt, så att äta mer är väl enda utvägen! Satsa på 6-7 stora mål om dagen och minst lika många mellanmål så ska du se att det händer grejer! :tummenupp Gör det till en vana att alltid ta din Gainomax direkt efter träningen, och sedan hem och äta direkt efter, även om det tar emot i magsäcken..
Jag började äta mer och oftare när jag började träna och hux flux gick jag upp 13 kilo på ett halvår. :)

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Hsb-Chrille skrev:
Jag började äta mer och oftare när jag började träna och hux flux gick jag upp 13 kilo på ett halvår. :)
Men hur fan undviker man att all överskottsenergi landar runt magen? Äter jag mer så visst går man upp i vikt, armar och ben ser snyggare ut men magjäveln växer som om man vore gravid. Jag är med barn... :3freak

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Spinky Spendrup skrev:
Men hur fan undviker man att all överskottsenergi landar runt magen? Äter jag mer så visst går man upp i vikt, armar och ben ser snyggare ut men magjäveln växer som om man vore gravid. Jag är med barn... :3freak

Haha, det skulle jag också bra gärna vilja veta! :hihi
Nämen äter man bara nyttigt och vid rätt tillfällen så lägger sig så mycket som möjligt på muskler etc. Alla oförbrända kalorier blir till fett, det kan man inte komma undan. Så man får se till att inte ligga för mycket plus på kaloriintaget, lite är dock nödvändigt om man tänkt lägga på sig optimalt med muskelmassa.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Spinky Spendrup skrev:
Haha, jaaaao har man lite tålamod så kan man ligga på måttligt överskott eller +-0 kanske och ändå bygga muskler. Men det tar ju mycket längre tid. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter.
Många vill ju bygga på sig 5 kilo muskler på ett år utan att lägga på sig ett gram fett, den ekvationen går inte riktigt ihop, tyvärr.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Jaja, får väl bygga nu och deffa till sommarmånaderna. För springa är ju faktiskt kul när man överkommit den första feelingen av yrsel, kräkkänslor och andnöd.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Lånar tråden lite. Jag tränar regelbundet, men inge vidare seriöst. Dvs jag använder inga protein-drinkar m.m. Min fråga är helt enkelt om jag ska äta precis innan eller precis efter träningen? :va Vilket ger bäst resultat? Måltiden består oftast av pasta och kött...pga att det är så jefla tråkigt att laga mat. :4skrika

//KaliZ

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
KaliZ skrev:
Lånar tråden lite. Jag tränar regelbundet, men inge vidare seriöst. Dvs jag använder inga protein-drinkar m.m. Min fråga är helt enkelt om jag ska äta precis innan eller precis efter träningen? :va Vilket ger bäst resultat? Måltiden består oftast av pasta och kött...pga att det är så jefla tråkigt att laga mat. :4skrika

//KaliZ
Jag skulle ha ätit både före och efter träningen :)
Det beror ju helt och hållet på hur resten av dagen ser ut med måltider.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
KaliZ skrev:

//KaliZ

Okej.. DIREKT innan ska du absolut inte äta! Inte pasta och kött iaf, då kommer du inte orka någonting och rännskitan efteråt är ett faktum. :fakta
Ät 1-1,5 timmar innan träningen och direkt efter så har du skött det så bra som möjligt iaf. Pasta och kött är dessutom mycket bra träningsmat! :tummenupp

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hsb-Chrille skrev:
Okej.. DIREKT innan ska du absolut inte äta! Inte pasta och kött iaf, då kommer du inte orka någonting och rännskitan efteråt är ett faktum. :fakta
Ät 1-1,5 timmar innan träningen och direkt efter så har du skött det så bra som möjligt iaf. Pasta och kött är dessutom mycket bra träningsmat! :tummenupp

Så det är inte tillräckligt att käka precis efteråt då? Dagen ser ut enligt följande:
- kl 6:30 Frulle
- kl 9:00 macka o frukt
- kl 12:00 Pasta o kött
- kl 14:30 macka och frukt
- kl 19:00 Pasta o kött

...hade tänkt flytta träningen ifrån eftermiddagen där den nu ligger till att träna i samband med kl 12. Så jag tolkar detta som att jag ska träna typ kl 11:30-12:30 o käka 12:30 -13:00. Är det funkis tro? Kom med förslag. Att lägga in mera käk blir tufft...både för köksavdelningen och disksektionen vilken består av mig och jag själv. :(

//KaliZ

Edit: sorry för trådlånet!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll