Proteindrink

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
KaliZ skrev:
Så det är inte tillräckligt att käka precis efteråt då? Dagen ser ut enligt följande:
- kl 6:30 Frulle
- kl 9:00 macka o frukt
- kl 12:00 Pasta o kött
- kl 14:30 macka och frukt
- kl 19:00 Pasta o kött

...hade tänkt flytta träningen ifrån eftermiddagen där den nu ligger till att träna i samband med kl 12. Så jag tolkar detta som att jag ska träna typ kl 11:30-12:30 o käka 12:30 -13:00. Är det funkis tro? Kom med förslag. Att lägga in mera käk blir tufft...både för köksavdelningen och disksektionen vilken består av mig och jag själv. :(

//KaliZ

Edit: sorry för trådlånet!

Endast macka och frukt två och en halv timmar innan träningen låter tunt måste jag säga! Men sådär är väl bästa alternativet om du inte kan lägga till ett extra mål... Men inte är det väl såå mycket jobbigare/dyrare att fixa till en tallrik gröt en timme innan träningen eller?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Att dricka proteindrinkar är bortkastade pengar såtillvida man inte är elitidrottare på mycket hög nivå...
Jag har svårt att tänka mig att någon här inte klarar sig med vanlig mat...
Proteindrinkar är mat... ja men köp mat för pengarna då... dessutom har det visat sig att vitamintillskott kan vara direkt farligt. Att man kissar ut överflödet är en myt... överdosering kan ge skador på lever och njurar.
Men det är lätt att tro att proteindrinkar osv ska vara ett undermedel för snabbare muskeltillväxt. Finns inga genvägar... det är år av träning som ger resultaten , inget annat . Dessutom skulle jag tro att de flesta som tränar är övertränade och därigenom blir det ingen ökning :fakta

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
KaliZ skrev:
...hade tänkt flytta träningen ifrån eftermiddagen där den nu ligger till att träna i samband med kl 12. Så jag tolkar detta som att jag ska träna typ kl 11:30-12:30 o käka 12:30 -13:00. Är det funkis tro?
Det kommer nog att funka utmärkt, huvudsaken är att du får i dig minst ett mål mat efter träningen. Styrketränar man och inte äter något efter passat så kan man lika gärna hoppa över träningen. För tillför man man inget protein efter ett styrketräningspass så stimuleras inte proteinsyntesen alls, resultaten av det passat blir snarare negativt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
ambulans skrev:
Att dricka proteindrinkar är bortkastade pengar såtillvida man inte är elitidrottare på mycket hög nivå...
Proteindrinkar är mat... ja men köp mat för pengarna då... dessutom har det visat sig att vitamintillskott kan vara direkt farligt. Att man kissar ut överflödet är en myt... överdosering kan ge skador på lever och njurar.
Men det är lätt att tro att proteindrinkar osv ska vara ett undermedel för snabbare muskeltillväxt. Finns inga genvägar... det är år av träning som ger resultaten , inget annat . Dessutom skulle jag tro att de flesta som tränar är övertränade och därigenom blir det ingen ökning :fakta

Prova att få i dig 4 gram protein per kg kroppsvikt per dag så förstår du varför det finns proteinpulver. Det finns även för alla "lata" som inte orkar ta med sig ett mål mat att äta direkt i omklädningsrummet efter träningen.
Säg den mat som är lika billig som proteinpulver per gram protein så är jag evigt tacksam, och då högkvalitativt protein såklart.
Ja angående vitaminerna har du rätt! Läste att mjölk kan ge benskörhet i för stora mängder pga för mkt av nån vitamin (om det var B kanske..?).
Var det sista där ironi eller vad får dig att tro att de flesta skulle vara övertränade? :va

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
ambulans skrev:
Vaddå inte klarar sig? Klart man klarar sig men man bygger fortf. bättre om man får i sig mer proteiner. Det är musklernas byggstenar och innehållet stimulerar proteinsyntesen. Om jag inte minns fel så finns det forskning som påstår att det finns ett direkt samband mellan proteinintag och muskeltillväxt givet att man sköter annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
det finns ett direkt samband mellan proteinintag och muskeltillväxt
Var det inte det jag trodde nyss? Men då tyckte du jag skulle käka bananer och fikon i duschen istället? :mad: :mad:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
ambulans skrev:
Proteindrinkar är mat... ja men köp mat för pengarna då...

Så jobbigt att ställa sig och steka en biff till frukost när man skall vara på kontoret om 7½ minut.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Var det inte det jag trodde nyss? Men då tyckte du jag skulle käka bananer och fikon i duschen istället? :mad: :mad:
Haha, va fan. Just efter träningen så ska du ha i dig en större del snabba kolisar och en mindre mängd protein. Hur mkt beror på din fetlek. Sen i övrigt så är väl proteiner viktigast p.g.a. att du inte kan lagra dom lika bra. Ät naturligt dygnet om men se till att få i dig ordentligt med proteiner.

Du klippte min quote lite fult där btw :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Haha, va fan. Just efter träningen så ska du ha i dig en större del snabba kolisar och en mindre mängd protein. Hur mkt beror på din fetlek. Sen i övrigt så är väl proteiner viktigast p.g.a. att du inte kan lagra dom lika bra. Ät naturligt dygnet om men se till att få i dig ordentligt med proteiner.

Du klippte min quote lite fult där btw :mad:

Jag har som sagt köpt Triple Whey Fuel, realistiskt sett så kommer min vikt öka x3 pga att innehållet är 83% protein.

Btw, jag klipper kvoter som efter noter. :mad:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Jag har som sagt köpt Triple Whey Fuel, realistiskt sett så kommer min vikt öka x3 pga att innehållet är 83% protein.

Btw, jag klipper kvoter som efter noter. :mad:
Shitt, va väger du nu? 80? 240 kg är ju inte dåligt, rena muskler då lr? :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Shitt, va väger du nu? 80? 240 kg är ju inte dåligt, rena muskler då lr? :)

97:fakta
Fattar du själv, 291kg muskler det kommer bli så grymt.
Når jag 270 är jag i och för sig nöjd.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
97:fakta
Fattar du själv, 291kg muskler det kommer bli så grymt.
Når jag 270 är jag i och för sig nöjd.
O tjennaa. Lite längd med då antar jag. Köra 6dl's hoj kan inte va kul, orkar den verkligen över 100 i uppförsbackarna? :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
O tjennaa. Lite längd med då antar jag. Köra 6dl's hoj kan inte va kul, orkar den verkligen över 100 i uppförsbackarna? :hihi

Jag undviker uppförsbackar. :gnissla Plus att jag är farträdd så det gör inget. :hihi

Hittade en intressant text på Gymgrossisten nyss, men den är säkert fel.

Om man ska kalla ett näringsämne viktigare än de övriga är protein en bra kandidat. Studier har visat att det faktiskt räcker med ett intag av protein efter träningspasset för att du ska få en ökad muskeltillväxt. Kolhydrater och fett hjälper till, men proteinet är ändå viktigast. Det är ju protein som är själva byggstenarna i muskulaturen, och för lite protein ger dålig muskeltillväxt, oavsett om du tränar och äter perfekt i övrigt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Jag undviker uppförsbackar. :gnissla Plus att jag är farträdd så det gör inget. :hihi

Hittade en intressant text på Gymgrossisten nyss, men den är säkert fel.

Om man ska kalla ett näringsämne viktigare än de övriga är protein en bra kandidat. Studier har visat att det faktiskt räcker med ett intag av protein efter träningspasset för att du ska få en ökad muskeltillväxt. Kolhydrater och fett hjälper till, men proteinet är ändå viktigast. Det är ju protein som är själva byggstenarna i muskulaturen, och för lite protein ger dålig muskeltillväxt, oavsett om du tränar och äter perfekt i övrigt.
Ja jo de räcker väl, men varför inte förbättra det ännu mer? Dessutom läker muskeln bättre om du får i dig ordentligt när närningsfönstret är öppet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Ja jo de räcker väl, men varför inte förbättra det ännu mer? Dessutom läker muskeln bättre om du får i dig ordentligt när närningsfönstret är öppet.

Ja, så klart ska man käka optimalt.
Översatt i praktiken, hur äter du och hur länge är det där fönstret öppet?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Ja, så klart ska man käka optimalt.
Översatt i praktiken, hur äter du och hur länge är det där fönstret öppet?
Jag vet inte riktigt, några timmar har jag för mig.

Jag tar först drink efter träningen, sen hem o käkar en ordentlig måltid inom en timme. Detta är ofta fisk/kött samt pasta samt dricker mjölk till. Sedan försöker jag käka inom 2 timmar igen fast då lite lättare typ mörkt och grovt knäckebröd samt kanske några ägg till och åter igen mjölk. Sen beror det ju lite på när på dagen jag tränar.

Mellanmål på dagarna blir ofta typ knäckebröd och en proteindrink. Knäckebröd med smör på samt proteindrinken gör att man får i sig kolhydrater, fett och protein vilket man nog ska försöka sträva efter att få i sig varje måltid.

Obs. nu att jag inte är direkt duktig på detta men jag har fått hyfsade resultat på min träning + kost så nåt gör jag rätt. Martin är duktigare på mat och säkert många många andra på forumet.

Detta är som sagt saker som fungerat för mig men då har jag varit rätt rejält underviktig. Jag bör nog lägga om min kost inom några månader för att inte blir alldeles för tokfet. Som det är nu får jag i mig bra näring 8 ggr om dagen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Jag vet inte riktigt, några timmar har jag för mig.

Jag tar först drink efter träningen, sen hem o käkar en ordentlig måltid inom en timme. Detta är ofta fisk/kött samt pasta samt dricker mjölk till. Sedan försöker jag käka inom 2 timmar igen fast då lite lättare typ mörkt och grovt knäckebröd samt kanske några ägg till och åter igen mjölk. Sen beror det ju lite på när på dagen jag tränar.

Mellanmål på dagarna blir ofta typ knäckebröd och en proteindrink. Knäckebröd med smör på samt proteindrinken gör att man får i sig kolhydrater, fett och protein vilket man nog ska försöka sträva efter att få i sig varje måltid.

Obs. nu att jag inte är direkt duktig på detta men jag har fått hyfsade resultat på min träning + kost så nåt gör jag rätt. Martin är duktigare på mat och säkert många många andra på forumet.

Detta är som sagt saker som fungerat för mig men då har jag varit rätt rejält underviktig. Jag bör nog lägga om min kost inom några månader för att inte blir alldeles för tokfet. Som det är nu får jag i mig bra näring 8 ggr om dagen.

Det där är nog ganska exakt som jag försöker äta, inget knäckebröd dock. Kör bananer och Super Mass som mellanmål och frukost.
Sedan är det träning och middag kanske 30min efter. Mer käk framför tv:n.
Martin påstår i alla fall att han har mig på ignore, så därifrån blir det inga tips. :)finger)Tycker för övrigt att han och Victor kan starta en rapgrupp istället. :4skrika

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Det där är nog ganska exakt som jag försöker äta, inget knäckebröd dock. Kör bananer och Super Mass som mellanmål och frukost.
Sedan är det träning och middag kanske 30min efter. Mer käk framför tv:n.
Martin påstår i alla fall att han har mig på ignore, så därifrån blir det inga tips. :)finger)Tycker för övrigt att han och Victor kan starta en rapgrupp istället. :4skrika
Jaja, de låter ju bra. Jag vet inte vad super mass är för något dock.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...