Ni som tankar mycker drar in härligt med pengar till statskassan.
/Fredde
Säg inte sådär jag mår dåligt av att höra det
Ni som tankar mycker drar in härligt med pengar till statskassan.
/Fredde
Alltså, vad exakt är det du egentligen menar? Du känner till att 2008 blir det sjätte året på raken med överskott i statskassan? Det handlar inte om småpengar heller, årets överskott beräknas bli ca 140 miljarder. Föra året var det 100+ miljarder. Man kan se det som överuttag av skatt, men du menar alltå att det inte är det?Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag.
Ta reda på lite fakta om hur mycket deg vi pumpar in istället. Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag. Hur ska vi få in dom pengarna om vi inte tar dom på soppan som vi gör nu?
Till och med Mcdonalds har höjt priserna
Gick ju ut för inte länge sedan att man skulle blockera bensinstationerna så man inte kunde tanka. Jag såg inte en enda bil som blockera. Funkar helt enkelt inte i Sverige. De flesta är för fega.
...Jag körde bil till jobbet ca 8 km i många år och satt i kö hela vinterhalvåret sen köpte jag en cykel och cyklar istället och jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i en bil varje morgon och bli på dåligt humör.
/fredde
Visserligen inte, på samma sätt som det inte är en mänsklig rättighet att äga en bil. Men om befolkningen skulle anpassa sig fullt ut till vart företagen behagade lägga verksamheten skulle vi förvandlas till ett nomadfolk eller alternativt klumpa ihop oss i en enda stor superstad. Det finns nationalekonomiska fördelar med en fungerande landsbygd, men som du kanske noterat är Sverige rätt så utbrett och glest befolkad. Om det fanns en väl fungerande alternativ infrastruktur uppbyggd skulle skattepåslagen vara motiverade, men så är inte fallet.Jag vet vad folks problem är. Många tror att det är en rättighet att få bo var de vill och jobba var de vill. Det är det inte.
Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.Wow, 8km!!
Stockholmare skulle fan skjutas.
Nu så är det så att resten av landet pumpar in pengar i hufvudstaden så förlusten skulle nog vara lätt att bära.Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.
Var skulle ni få era bidrag från om ni sköt handen som föder er?
Vi skulle spendera vårt eget kapital som vi producerar via våra vattenkraftverk osv, våra pengar som vi försörjer era arslen med.Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.
Wow, 8km!!
Och dom som pendlar 10mil enkel varje dag. Det gör dom ingenting at bensin priset går upp. Och en tågbiljett kostar ännu mer än vad soppan kostar.
Stockholmare skulle fan skjutas.
En vanlig missuppfattning...Var skulle ni få era bidrag från om ni sköt handen som föder er?
Jag tycker om dig.En vanlig missuppfattning...
Du får nog sätta dig ner och kolla på statsekonomin.
Utan skogen malmen och vattenkraften skulle Stockholm vara lika välfungerande som Ulan Bator.
Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.
Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...
Nä, jag kan inte förstå det. Jag själv har 12km till jobbet i sommar, pluggar annar.De flesta som åker bil har pinsamt kort till jobbet, precis som jag hade (nu har jag dock längre).
De som har 10 mil till jobbet kommer antingen:
- byta jobb
- flytta närmare
- acceptera kostnaden
- ta sig till jobbet på annat sätt
Du förstår väl att det är intressant att ha en hög skatt eftersom så många brukar bilen. Många gör detta för att det är bekvämt, inte för att de måste. Om inte bekvämlighetsåkarna körde bil skulle det inte vara så intresant att höja skatten och de som verkligen behöver bilen skulle kunna använda den.
Så, om fler gjorde som jag (inte har bil utan cyklar) så gynnar det sånna som dej som har 10 mil till jobbet... tänk på det innan du säger att jag och andra ska skjutas...
/Fredde
Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.
Ta reda på lite fakta om hur mycket deg vi pumpar in istället. Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag. Hur ska vi få in dom pengarna om vi inte tar dom på soppan som vi gör nu?
En vanlig missuppfattning...
Vi kan ju ge fan i att ge bort så mycket stålar i bistånd till alla dessa u-länder??
En vanlig missuppfattning...
Du får nog sätta dig ner och kolla på statsekonomin.
Utan skogen malmen och vattenkraften skulle Stockholm vara lika välfungerande som Ulan Bator.
Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.
Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |