Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Säg inte sådär :tungan jag mår dåligt av att höra det :gråta

Ta reda på lite fakta om hur mycket deg vi pumpar in istället. Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag. Hur ska vi få in dom pengarna om vi inte tar dom på soppan som vi gör nu?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Säg inte sådär :tungan jag mår dåligt av att höra det :gråta

Nä jag vet det var lite retsamt, men det ligger ändå lite i det.

Om siten hette sportrökning.com skulle vi gnälla som fan över skatten på cigg. Samtidigt som icke-rökare inte bryr sig eller rent av tycker det är bra.

Eftersom jag nu mer är en "fest-tankare" så har jag inga problem med soppaskatten eftersom jag bara degar när det är fest, dvs ska på någon resa eller banåkning eller lånar någons bil för att köra en stor pryl.

Som Victor är inne på, man kan inte bo var man vill och jobba var man vill. Tidigare har det varit tiden som begränsar, det tar för lång tid att bo skärgården och jobba inne i stan. Nu kommer en annan begränsande faktor, det är för dyrt att bo långt från jobbet vilket på sikt innebär att folk flyttar eller väljer andra sätt att transportera sig till jobbet.

Jag körde bil till jobbet ca 8 km i många år och satt i kö hela vinterhalvåret sen köpte jag en cykel och cyklar istället och jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i en bil varje morgon och bli på dåligt humör.

:)

/fredde
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag.
Alltså, vad exakt är det du egentligen menar? Du känner till att 2008 blir det sjätte året på raken med överskott i statskassan? Det handlar inte om småpengar heller, årets överskott beräknas bli ca 140 miljarder. Föra året var det 100+ miljarder. Man kan se det som överuttag av skatt, men du menar alltå att det inte är det?

Lillsnorren, var ska vi träffas? Svara nu då!
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Ta reda på lite fakta om hur mycket deg vi pumpar in istället. Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag. Hur ska vi få in dom pengarna om vi inte tar dom på soppan som vi gör nu?

Okej, men då fortsätter vi med alla bidrag och denna ineffektivitet. Och så fortsätter vi höja bensinpriset tills vi har bra ekonomi.

Jag förstår inte hur landet kunde gå runt när vi hade socialdemokrati. Jag är verkligen inte haj på sånt. Men jag vet iaf att allting var billigare. Och det kan ingen tala om för mig att så är det inte. För jag märker själv.

Till och med Mcdonalds har höjt priserna :död
 

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
R1 2008
Gick ju ut för inte länge sedan att man skulle blockera bensinstationerna så man inte kunde tanka. Jag såg inte en enda bil som blockera. Funkar helt enkelt inte i Sverige. De flesta är för fega.

Handlar för min egen del inte om att vara feg utan att jag snarare tror på att denna typ av protest kommer knappast att sänka skatten på bränsle.

Det som krävs är snarare att folket istället själva tar makten från politikerna och styr landet.

Detta kanske kommer fungera bra till en början men sedan kommer det skapa mycket större problem än vad vi idag har med en hög skattesats på bränsle.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
...Jag körde bil till jobbet ca 8 km i många år och satt i kö hela vinterhalvåret sen köpte jag en cykel och cyklar istället och jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i en bil varje morgon och bli på dåligt humör.

:)

/fredde

Wow, 8km!!


Och dom som pendlar 10mil enkel varje dag. Det gör dom ingenting at bensin priset går upp. Och en tågbiljett kostar ännu mer än vad soppan kostar.

Stockholmare skulle fan skjutas.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag vet vad folks problem är. Många tror att det är en rättighet att få bo var de vill och jobba var de vill. Det är det inte.
Visserligen inte, på samma sätt som det inte är en mänsklig rättighet att äga en bil. Men om befolkningen skulle anpassa sig fullt ut till vart företagen behagade lägga verksamheten skulle vi förvandlas till ett nomadfolk eller alternativt klumpa ihop oss i en enda stor superstad. Det finns nationalekonomiska fördelar med en fungerande landsbygd, men som du kanske noterat är Sverige rätt så utbrett och glest befolkad. Om det fanns en väl fungerande alternativ infrastruktur uppbyggd skulle skattepåslagen vara motiverade, men så är inte fallet.

Har för övrigt sålt bilen och klarar mig finfint.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Taxi och limmofirmorna borde vägra att köra politikerna....
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.
Var skulle ni få era bidrag från om ni sköt handen som föder er?
Vi skulle spendera vårt eget kapital som vi producerar via våra vattenkraftverk osv, våra pengar som vi försörjer era arslen med.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Wow, 8km!!


Och dom som pendlar 10mil enkel varje dag. Det gör dom ingenting at bensin priset går upp. Och en tågbiljett kostar ännu mer än vad soppan kostar.

Stockholmare skulle fan skjutas.

De flesta som åker bil har pinsamt kort till jobbet, precis som jag hade (nu har jag dock längre).

De som har 10 mil till jobbet kommer antingen:
- byta jobb
- flytta närmare
- acceptera kostnaden
- ta sig till jobbet på annat sätt

Du förstår väl att det är intressant att ha en hög skatt eftersom så många brukar bilen. Många gör detta för att det är bekvämt, inte för att de måste. Om inte bekvämlighetsåkarna körde bil skulle det inte vara så intresant att höja skatten och de som verkligen behöver bilen skulle kunna använda den.

Så, om fler gjorde som jag (inte har bil utan cyklar) så gynnar det sånna som dej som har 10 mil till jobbet... tänk på det innan du säger att jag och andra ska skjutas...

/Fredde
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Var skulle ni få era bidrag från om ni sköt handen som föder er?
En vanlig missuppfattning...
Du får nog sätta dig ner och kolla på statsekonomin.

Utan skogen malmen och vattenkraften skulle Stockholm vara lika välfungerande som Ulan Bator.

Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.

Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En vanlig missuppfattning...
Du får nog sätta dig ner och kolla på statsekonomin.

Utan skogen malmen och vattenkraften skulle Stockholm vara lika välfungerande som Ulan Bator.

Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.

Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...
Jag tycker om dig. :hihi

De flesta som åker bil har pinsamt kort till jobbet, precis som jag hade (nu har jag dock längre).

De som har 10 mil till jobbet kommer antingen:
- byta jobb
- flytta närmare
- acceptera kostnaden
- ta sig till jobbet på annat sätt

Du förstår väl att det är intressant att ha en hög skatt eftersom så många brukar bilen. Många gör detta för att det är bekvämt, inte för att de måste. Om inte bekvämlighetsåkarna körde bil skulle det inte vara så intresant att höja skatten och de som verkligen behöver bilen skulle kunna använda den.

Så, om fler gjorde som jag (inte har bil utan cyklar) så gynnar det sånna som dej som har 10 mil till jobbet... tänk på det innan du säger att jag och andra ska skjutas...

/Fredde
Nä, jag kan inte förstå det. Jag själv har 12km till jobbet i sommar, pluggar annar.

Men det finns folk som bor där dom bor, 7-10 även 13 mil ifrån stan. Dom är uppväxt där, kanske inte har så himla många år till pension. Så varför ska dom flytta närmare jobbet?

Att ni har trängselskatt och så, det tycker jag är bra. Ni har ett fungerande transporteringssystem. Åka bil där nere är ju nära på vansinne.

Här uppe däremot. Vi behöver bilen. I många fall klarar vi oss inte utan den.
 
Last edited:

Kia

Guest
Ta reda på lite fakta om hur mycket deg vi pumpar in istället. Folk verkar ju tro att pengarna bara samlas på hög nånstans i ett rum märkt "jävulskap"?! Ne, Sverige formligen blöder pengar p.g.a ineffektivitet och olika former av bidrag, varenda skattekrona som finns behövs för att hålla landet snurrande på den nivån vi ligger idag. Hur ska vi få in dom pengarna om vi inte tar dom på soppan som vi gör nu?


Vi kan ju ge fan i att ge bort så mycket stålar i bistånd till alla dessa u-länder?? :va :va :va
Visst är tanken fin att hjälpa andra länder i nöd osv, men är det inte bättre att i första hand ta hand om sitt eget lands invånare?
Sverige är ju ett av de länder som skänker mest stålar i bistånd men vi är ju långt i från ett av de rikaste länderna?
Men visst fan känns det fint att betala nästan 14 kr litern och veta att juntan i burma säkert får lite fint bistånd från dessa pengar?? :yoparty De skickar säkert ett jättefint tack-kort.
Nä nu ska jag gå och starta chryslern på uppfarten och låta den stå på tomgången tills soppan nästan är slut så jag får åka till macken och tanka lite bistånd till nåt fattigt land med inbördeskrig.... :yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
En vanlig missuppfattning...
Du får nog sätta dig ner och kolla på statsekonomin.

Utan skogen malmen och vattenkraften skulle Stockholm vara lika välfungerande som Ulan Bator.

Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.

Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...

Varför kan ni inte tanka era bilar med järnmalm då?

Nä för att någon måste sälja malmen, någon måste importera soppan, några måste driva industrier, några måste sköta den ganska avancerade apparaten som kallas samhälle och det kanske inte måste skötas från exakt den plats där malmen bryts? Så istället sköts detta från en vacker plats vid kusten istället för på en mosse med massa mygg.

Självklart är skog och malm stora exportvaror som generarar mycket pengar men det innebär inte att det är stockholmares fel att bensinen är dyr.

/Fredde
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top