Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Nån mer än jag pendlar som räknat lite på hur mycket soppan får kosta ungefär innan man tjänar på att sjukskriva sig?
För mig och frugan blir det vid ca 27kr/mil skulle vara intressant se reaktionen om alla som pendlar helt plötsligt vart jätte sjuka :näsblod

Tänk er senariot:
Alla sjukskriver sig efter ett tag får dessa mäniskor sparken och måste börja gå på bidrag ,staten får inga mer pengar från bensinskatten och lönen + att dom måste betala ut bidrag..
Har dom inte bitit sig själva i baken då :va
:D

Kanonidé, så tappar staten pengar på skatt så att de sedan måste höja priset ytterligare.
Vart skriver jag på...

min kompis

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
In my dreams
Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.

jomenvisst; skogsindustrin står för 4% av totala BNP och sysselsätter direkt och indirekt 275 000st personer.
2005 omsatte skogsindustrin 114 miljarder kronor och gruvnäringen 97 miljarder.

Elkraften som konsumeras söderut är till 50% producerad i norrländska vattenkraftverk.
Så allt det där är verkligen norrlänningarnas tillgångar? De äger skiten :va

Tänk er senariot:
Alla sjukskriver sig efter ett tag får dessa mäniskor sparken och måste börja gå på bidrag ,staten får inga mer pengar från bensinskatten och lönen + att dom måste betala ut bidrag..
Har dom inte bitit sig själva i baken då :va
Staten = "dom" :confused:

Hur i hela friden tänkte du nu :va

Enda lösningen skulle väl vara att byta ut hela jävla regeringen mot några med huvud på men det är ju att hoppas på för mycket helt klart.
Hela jävla regeringen... Fy fan vad djup du är.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det är knappast ni norrlänningar som skapat dessa anläggningar, bara för att ni bor i samma område så betyder det inte att det är "tack vare er" som vi har det...
jo, det är precis så det har gått till historiskt, min farfars far var sprängbas både på inlandsbanan och harad-porjus kraftstationer i seklets början. Inte fan var det stockholmare som kom upp och sedan åkte hem...
Det är Norrländska kompisar till min farfars far om ligger begravda på rallarkyrkogårdarna och i kiruna/gällivare, inga stockholmare.

Om Norrlänningarna äger anläggningarna? Jo, det gör dom men bara små procentandelar, framförallt kommune med vattenkraft.

Det skedde en enorm rovdrift på skogsbruket i norrland där stora delar av markerna förstatligades på 1930-talet i norrland. Mången hemmansägare som blev bestulen marken och satt i svält. Även tidigare stöldvågor gick fram på 1800-talets slut. Om nu stockholmare gör ägaranspråk på industrierna i huvudstaden, varför gäller inte samma resonemang i norrland?
Återigen, Norrland försörjer södra sverige med kapital, inte tvärtom. Ni kan inte Sveriges nutidshistoria.

Det är 08-regionen som parasiterar på norrland inte tvärtom...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Naturligtvis inte, men det motiverar varför vi ska ha knypplande tomtar i barkskor, eller vad dom kallades, boende ute i skogarna.

Haha, knypplande tomtar...
Men det är ett problem som kommer lösa sig själv. Är skogen så värdefull så kommer ägarna ha råd med löner som lockar arbetare.
Men det där är ett sidospår, kan något förklara varför det är okej med olagliga demonstrationer när det gäller bensin men inte när reclaime the streets gör samma sak?
För det är precis samma sak.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Borde man inte lita till större fordon än motorcycklar om man skall spärra essingeleden?

Dessutom så riskerar man duktigt med spö från andra trafikanter. Men intressant skulle det vara att se på iaf.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om Norrlänningarna äger anläggningarna? Jo, det gör dom men bara små procentandelar, framförallt kommune med vattenkraft.
Men hur kan det vara "deras" om de bara äger små procentandelar :confused:

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Borde man inte lita till större fordon än motorcycklar om man skall spärra essingeleden?

Dessutom så riskerar man duktigt med spö från andra trafikanter. Men intressant skulle det vara att se på iaf.

Faktist, hade jag suttit stressad i rusningstrafik och ett gäng hojar ställt sig ivägen så hade jag nog kört på dem... Inte snabbt, eller för att skada, men så de flyttar på sig.

Men jag förstår fortfarande varför bensinpriserna skulle sjunka för att man hindrar ett gäng stockholmare från att komma till jobbet!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Men hur kan det vara "deras" om de bara äger små procentandelar :confused:

Därför att stockholmsdj***arna har stulit egendommarna i norrland, historiskt sett. Därför äger inte norrlänningarna längre norrland.

Sedan kommer dom och gnäller för att det är högre kostnad för äldrevård och utbildning i dessa kommuner, när dom stulit alla tillgångar av kommunerna. Rent ut sagt skamligt.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Alltså, vad exakt är det du egentligen menar? Du känner till att 2008 blir det sjätte året på raken med överskott i statskassan? Det handlar inte om småpengar heller, årets överskott beräknas bli ca 140 miljarder. Föra året var det 100+ miljarder. Man kan se det som överuttag av skatt, men du menar alltå att det inte är det?

Lillsnorren, var ska vi träffas? Svara nu då!

Och våran skuld på några 100 miljarder är redan betald då menar du? :va

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag kommer gå av hojen, dra ner gylfen och kissa på den kommunistfan som blockerar min väg. :tummenupp

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Olyckan i april på Essingeleden kostade samhället 33 miljoner spänn.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=774296&rss=554

Att stoppa trafiken måste vara ett utmärkt sätt att sänka skatterna...

För övrigt tror jag inte en sekund på att soppapriset skulle sänkas bara för att skatten sänks. Det skulle bara resultera i att oljebolagen höjer sin del av priset tills bensinen kostar vad den gör idag. Vi är ju uppenbarligen beredda att betala så mycket och det vore tjänstefel mot sina aktieägare att inte maximera vinsten. Det är ingen välgörenhet de bedriver.

Och jag ser i alla fall hellre pengarna hamna hos staten (dvs oss) än i ett utländskt bolag, en del av pengarna går förhoppningsvis tillbaka till infrastrukturen. Statoil och Shell har nog begränsat intresse av att drifta det svenska vägnätet.

Vi betalar ungefär lika mycket som resten av Europas länder för soppan. Hur mycket betalar de i skatt/l?

För övrigt har Victor rätt som vanligt.:hej

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Och våran skuld på några 100 miljarder är redan betald då menar du? :va
Nä, det menar jag inte. Hurså förresten, menar du att mitt inlägg kan tolkas på det viset :rolleyes:

149 miljarder plus räknar ESV med att staten går i år. Det är rätt mycket pengar. 16 500 kr per svensk. Räknar man bara förvärvsarbetande blir det ca 30 000 kr per person.

Därför att stockholmsdj***arna har stulit egendommarna i norrland...
De har väl inte skaffat sig något på rättskaffens väg. Det kan de knappt ens stava till. Det är inte kringfartsleder som behövs runt Stockholm, det är en mur. Hög och stark ska den va, så de inte kan rymma.

Edit: och så ska de va utsiktspunkter på muren, så vi kan kasta jordnötter och bananer till dem.

Last edited:

fast_like_a_gun

Lumpen Nästa....:)
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
gsx-r 600 -97
Jag tycker att stockholm inte skulle klara sig utan norrland och dess tillgångar men norrland skulle inte heller klara sig utan stockholm som marknadsför de produkter och naturtillgångar som vi har att erbjuda här uppe i norr. Det är ju våran nationaldag, ska vi inte fira Sverige som enat istället för att klaga på varan.:confused:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Många konstiga inlägg som inte riktigt berör ämnet här idag, är väl sommarvärmen som gör det..

Det britterna gjorde var en protest [En protest är ett uttryck för en ståndpunkt emot en viss företeelse] mot dom rådande skattetilläggen på bensinen.
Det gjordes för att politikerna skulle få upp ögonen för saken.

Att då göra som britterna tror jag skulle fungera.
Det räcker med att xxx antal hojåkare krypkör längs med Essingeleden i rusningstrafik för att sedan parkera runt riksdagen.

Däremot att ta det samma dag som SMC och deras "ta hojen till jobbet" dag är nog ingen bra ide. Man skall inte kapa någon annans ide eller protest.
Bättre då att ha en helt egen.
Dessutom så har väl riksdagen påbörjat sin 3-månaders sommarsemester då.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln