Protest mot planerad vajerväg

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jag och en hel del andra är emot planerna att bygga om Rv55 Katrineholm - Flen till 2+1-väg med vajer. Man har till 21 december att lämna in klagomål på byggplanerna.
Vi kör en namninsamling mot detta projekt eftersom VV inte verkar förstå att många ogillar dessa vägar.

Namn och telefonnummer mottages tacksamt, antingen via PM eller om ni skriver det i tråden. Sedan för jag upp namnen på protestlistan som kommer att skickas till VV och lokaltidningen.

Tack på förhand!

Så här är protesten utformad:

Protest mot ombyggnad av Rv.55 Katrineholm – Flen till 2+1-filig väg med vajer!

Vi protesterar mot att Rv.55 ska förstöras genom ombyggnad till 2+1-filig väg med mittvajer!

Framkomlighet: Framkomligheten försämras dramatiskt då uppemot 60% av sträckan kommer att bli enfilig i bägge riktningarna. Detta innebär att de som kör långsamt kommer att bestämma tempot för alla andra på större delen av sträckan.

Säkerhet: Under en tioårsperiod har 3 personer omkommit på sträckan varav en är mötesolycka. Följaktligen finns säkerhetsmässigt inte mycket att vinna med en mittvajer. Däremot kan vajern göra vägen farligare! Det räcker att en motorcykel med passagerare under en tioårsperiod kör in i räcket med dödsolycka som följd, för att hela projektet skall vara förgäves.

Forskning visar (se Mc-Folket nr.6-05) att mittvajer av den typ som används i Sverige är den absolut sämsta räckestyp en motorcyklist kan köra in i. Detta är det enda räcke som sliter bort kroppsdelar.

I Norge är vajerräcken numera förbjudna eftersom de inte är förenliga med Nollvisionen ur motorcykelperspektiv.

Det finns mc-vänliga räcken framtagna.

Vad vill vi? Om ökad säkerhet är det som prioriteras bör riktade insatser vid korsningar göras, och framförallt vid Vallakorset på Rv.55.

För ökad framkomlighet bör vägen göras 2+2-filig med ett mc-vänligt mitträcke. Då vägen redan är 13 meter bred bör det räcka med endast en liten breddning för att få plats med detta.

ReDan

&#59416;&#8721;&#8730; I L&#59416;
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Alltså namninsammlingar värkar aldrig hjälp! : /
Se till att sammla ihop ett gäng mc knuttar och be dessa sätta sig ivägen när
vägverket killarna kommer för att montera vajern!
Ring tv och radio och tidningarna innan för att de ska komma fram så politikerna publikt
måste göra något!.....

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
:tummenupp :tummenupp
ReDan skrev:
Alltså namninsammlingar värkar aldrig hjälp! : /
Se till att sammla ihop ett gäng mc knuttar och be dessa sätta sig ivägen när
vägverket killarna kommer för att montera vajern!
Ring tv och radio och tidningarna innan för att de ska komma fram så politikerna publikt
måste göra något!.....

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Ja, när ska VV fatta att vajerräcken är livsfarliga för mc-åkare?

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Neb Jones skrev:
´
...och när ska folk fatta att motorcyklar är livsfarliga för människor? :rolleyes:

Ok, lite seriöst då.
Jag vet faktiskt inte om det är undersökt hur farliga dessa egentligen är.
Om alternativet är att glida över på motsatta körbanan och frontalkrocka med trafiken där så kanske inte det är så illa med vajerräcken ändå?
Och oftast sätts dessa vajerräcken upp på ganska raka, trista 90-vägar som man ändå inte kör så inspirerat på.
Jag har faktiskt bara hört talas om en enda person som råkat ut för en olycka och skadat sig på ett vajerräcke (tror han har en hemsida om det).
Jag har ingen aning om hur den olyckan hade slutat utan räcken, men den hade förmodligen inte slutat helt skadefri.

I slutändan kommer det alltid att handla om det totala antalet människoliv som sparas per krona. Det som är mest effektivt vinner. Även om det råkar vara på bekostnad av oss mc-förare.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Neb Jones skrev:

När ska mc-åkare förstå att vajerräcken räddar fler liv än det dör mc-åkare sammanlagt varje år?

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Micke N skrev:
´
...och när ska folk fatta att motorcyklar är livsfarliga för människor? :rolleyes:

Ok, lite seriöst då.
Om alternativet är att glida över på motsatta körbanan och frontalkrocka med trafiken där så kanske inte det är så illa med vajerräcken ändå?
Och oftast sätts dessa vajerräcken upp på ganska raka, trista 90-vägar som man ändå inte kör så inspirerat på.
Jag har faktiskt bara hört talas om en enda person som råkat ut för en olycka och skadat sig på ett vajerräcke (tror han har en hemsida om det).
Jag har ingen aning om hur den olyckan hade slutat utan räcken, men den hade förmodligen inte slutat helt skadefri.

I slutändan kommer det alltid att handla om det totala antalet människoliv som sparas per krona. Det som är mest effektivt vinner. Även om det råkar vara på bekostnad av oss mc-förare.

Det finns i andra länder i Europa säkrare vajerräcken för MC-förare.
Men i Sverige ska det alltid vara den billigaste lösningen.
Högsta skatt, billigaste lösning som till ex. oljegrus.

sandstream

Guest
sege skrev:
När ska mc-åkare förstå att vajerräcken räddar fler liv än det dör mc-åkare sammanlagt varje år?
Helt rätt :tummenupp

Det man ändå skulle kunna propagera för är att VV sätter upp räcken som är lika bra som dagens för att fånga upp bilar men som samtidigt är skonsammare mot hojåkare.
Ska finnas på kontinenten enligt en artikel i MC-folket.
(Sen har vi ju snön på vintern som en del av de länderna kanske saknar).

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
sege skrev:
Vill inte tjafsa i denna tråd, men tycker du det verkar så smart att sätta vajer på en väg med väldigt få dödsolyckor? Bara för att E4 norr om Gävle blev säkrare med vajer behöver inte alla vägar bli det. Sen ska väl inte en väg bara vara säker, man vill ju gärna komma framåt oxå.

Tack till er som skrivit på :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
>> FARTGALEN << skrev:
Vill inte tjafsa i denna tråd, men tycker du det verkar så smart att sätta vajer på en väg med väldigt få dödsolyckor? Bara för att E4 norr om Gävle blev säkrare med vajer behöver inte alla vägar bli det. Sen ska väl inte en väg bara vara säker, man vill ju gärna komma framåt oxå.

Tack till er som skrivit på :)

håller med skippa wire

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
E det någon som vet hur en mc-förare ser ut efter att ha klotat på en väg med vajerräcken?
i så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukat hålla???
för då skulle jag vilja veta det..
eftersom jag bara kan tänka mig typ att man kan bli delat på mittlen eller något annat hemskt..

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
hojbrud skrev:
E det någon som vet hur en mc-förare ser ut efter att ha klotat på en väg med vajerräcken?
eftersom jag bara kan tänka mig typ att man kan bli delat på mittlen eller något annat hemskt..

Som blandfärs ungefär.

sen har vv två olika sorters vajerräcken, de som sitter runt Trollhättan är de värsta. där hänger vajrarna på stora, spetsiga krokar som sticker rakt ut. Åka in i ett sånt räcke är samma sak som att dyka ner i en mixer!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är väl inte bara dödsfall som ska motverkas av mitträcken utan även allvarliga olyckor? Du säger inget om hur många allvarliga olyckor med svåra personskador som inträffat på vägsträckan.

Själv tycker jag inte framkomligheten påverkas så mycket av räckena, de enda jag kan tänka mig som på allvar hindras av räcken är de som kör betydligt fortfare än hastighetsgränsen eftersom de andra håller ungefär samma tempo. Kan du inte tänka dig att ligga i laglig hastighet i 5-10 minuter innan nästa omkörningssträcka så borde du kanske se över dina trafikvanor. Å andra sidan hindras utryckningsfordon vilket är betydligt allvarligare.

Sen är det ganska typiskt Sverige att när man är missnöjd med typen av mitträcken (dvs den som är farlig för MC-åkare) så skriker man som ett barn och är emot hela idén istället för att propagera för att mitträcken används men att de av mc-vänligare modell används istället.

Hellre ett gäng frustrerade motocyklister/bilister som måste sänka hastigheten från 200km/h till laglig hastighet i 10 minuter än att möta en bil på fel sida av vägen med avsomnad förare i min mening.

//Eric

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Slurken skrev:
Som blandfärs ungefär.

sen har vv två olika sorters vajerräcken, de som sitter runt Trollhättan är de värsta. där hänger vajrarna på stora, spetsiga krokar som sticker rakt ut. Åka in i ett sånt räcke är samma sak som att dyka ner i en mixer!

ja det va det jag trodde.. e livrädd föra att köra fort på vägar med vajeräcken, speciellt när det bara är en fil.

Jag vet som alla andra skriver, att det motverkar hemska olyckor.. ja men det gäller ju att plåtlådorna på fler hjul än 2, dock inte motorcyklar..

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
hojbrud skrev:
ja det va det jag trodde.. e livrädd föra att köra fort på vägar med vajeräcken, speciellt när det bara är en fil.

Jag vet som alla andra skriver, att det motverkar hemska olyckor.. ja men det gäller ju att plåtlådorna på fler hjul än 2, dock inte motorcyklar..

Du frågade hur en sporthojs-galning som kör in i ett mitträcke ser ut. Hur tror du samme galning ser ut som kör omkull på en väg utan mitträcke? Vare sig han åker in i mötande trafik eller inte så är det nog sällan en vacker syn när man kör omkull på motorcykel i hög fart.

Får räcket dig dessutom att sänka hastigheten av rädsla så uppnår det ju önskad effekt eftersom lägre hastighet direkt innebär lägre olycksrisk, allt annat lika.

//Eric

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
DR-Zätare skrev:
Du frågade hur en sporthojs-galning som kör in i ett mitträcke ser ut. Hur tror du samme galning ser ut som kör omkull på en väg utan mitträcke? Vare sig han åker in i mötande trafik eller inte så är det nog sällan en vacker syn när man kör omkull på motorcykel i hög fart.

Får räcket dig dessutom att sänka hastigheten av rädsla så uppnår det ju önskad effekt eftersom lägre hastighet direkt innebär lägre olycksrisk, allt annat lika.

//Eric

jo det uppfyller sin effekt hos mig, men kanske inte hos andra.
Mötande trafik, jo visst. men om räcket sitter där så träffar du räcket (om man klotar olyckligt, åt fel håll) men om räcket inte är där, så händer det ju faktiskt att inte det finns mötande trafik.
Tror att sanolikheten att man överlever utan räcke e större än när räcket är där..

men nu skulle de visst börja göra "hål" i asfalten i stället för mitträcken..
det blir nog inte vidare kul med dem heller..

tyvärr tänker VV på den övriga trafiken och inte den lilla mängden som kör hoj.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
hojbrud skrev:

Är det ngn som riktigt vet hur det ser ut om man frontar med en bil i "så där lagom hastighet som sporthojs-galningar brukar hålla" ? Jag tror det kvittar faktiskt, död som död. Det blir ingen öppen kista i vilket fall som helst.

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
>> FARTGALEN << skrev:
Jag och en hel del andra är emot planerna att bygga om Rv55 Katrineholm - Flen till 2+1-väg med vajer. Man har till 21 december att lämna in klagomål på byggplanerna.
Vi kör en namninsamling mot detta projekt eftersom VV inte verkar förstå att många ogillar dessa vägar.

Lycka till, Vägverket får alltid som dom vill!

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Micke N skrev:
´

Ok, lite seriöst då.

Jag är stark motståndare till dessa vajerräcken ända sedan en kamrats pojkvän dog, pga vajerräcket, när de körde omkull på en dylik vägsträcka.
Tycker det är lika obehagligt varje gång jag kör på "vajerväg".

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...