Protester mot Anderstorp Raceway

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Då vill jag uppmana alla som bor granne med en bondgård att skicka in en protest om att det skall vara tyst på morgonen. Att ni flyttade dit eftar att gården fanns där, att det är på landet och att tuppar alltid har galt i alla tider är ingen ursäkt. Det ska vara tyst på morgonen så länge jag vill det. Tuppen ska bort!

Men vi behöver inte göra oss omöjliga, 20 "bullerdagar" per år kan vi gå med på. Inga helger dock.

:brinnerup
Precis det har jag råkat utför,investerat massor av pengar för att hålla lukt och ljud borta från grannen så tillden mildagrad att jag la av,,nu klagar dom på att sambons hästar låter för mycket när dom springer i hagen men det värsta är jag va skyldig som näringsidkare att anpassa näringen efter privata intressen.
Samma stund som kåken blir till salu är den min och bara min

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Själv börjar jag tröttna på den där kyrkan vi har här i Växjö. Klockan slår varje timme. Jag tycker att den inte ska slå på helger när jag vill sova på morgonen. Vart skickar jag min protest? :D

Det är gjort innan. Saxar ur domen

Med upphävande av miljödomstolens dom och Länsstyrelsens i Hallands län beslut den 5 oktober 2000 ändrar Miljööverdomstolen Miljö- och hälsoskyddsnämndens i Halmstads kommun föreläggande den 14 juni 2000 på följande sätt. Förutom begränsningen att tidsangivelse genom klockringning från S:t Nikolai kyrka nattetid endast får ske hel timma föreläggs Halmstads kyrkliga samfällighet att begränsa klockringningen eller vidta bullerbegränsande åtgärder vid klockorna eller i bostäder i kyrkans omgivning så att den maximala ljudnivån från tidsangivande klockringning inte överstiger den maximala bullernivån 35 dB(A) fr.o.m. kl. 22.00 t.o.m. kl. 07.00 i sovrum i bostäder för permanentboende. Begränsningen gäller från den 1 mars 2002.

Miljööverdomstolen ogillar BSs yrkande om ersättning för rättegångskostnader.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Det e ju redan sommarstängt på Anderstorp ,,, eller har jag fel, har för mig iaf att under Juli månad får ingen "brötande" verksamhet förekomma där.
Å på tal om den dära tanten så var hon en lokal politiker med extra god hörsel som på början av -90 talet fick stopp det mesta av verksamheterna där, "tror" tom att dåvarande arrangörer gick omkull då.
Hoppas kärringen är död :kulspruta
Vet att det e fel att önska livet ur nån men så e det ibland ,,, binladen, kim jong sok, amin å vissa lokalpolitiker ,,, samma skit allihopa :mad:

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Precis det har jag råkat utför,investerat massor av pengar för att hålla lukt och ljud borta från grannen så tillden mildagrad att jag la av,,nu klagar dom på att sambons hästar låter för mycket när dom springer i hagen men det värsta är jag va skyldig som näringsidkare att anpassa näringen efter privata intressen.
Samma stund som kåken blir till salu är den min och bara min

inte för att jag är bonde eller bor på landet å har bönder som grannar..

men jag tycker fan att folk som bosätter sig på landet och har en bonde till granne skall hålla käft. de har valt å bosätta sig vid en bonde då får man räkna med lite ljud osv men bondgård hör ju till "landet" så vafan hade folk tänkt sig?

nej jag tycker att alla som är drabbade av dessa idiotiska grannar skall skriva in en lista här på namn och adresser, sen kommer jag skicka ut ett massutskick till dessa puckon i mängder tills de tröttnar och flyttar till en annan brevlåda.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Buller

Själv börjar jag tröttna på den där kyrkan vi har här i Växjö. Klockan slår varje timme. Jag tycker att den inte ska slå på helger när jag vill sova på morgonen. Vart skickar jag min protest? :D

Kolla här

Arkiv: Berne Lundkvist

Tusenårig tradition kan bullra för högt
Av Andreas Persson
Publicerad 5 januari 2010 14.46 | Uppdaterad 5 januari 2010 15.50 4 +

Miljönämnden kräver att S:t Andreas kyrka på Fridhem utreder en tusenårig tradition. Privatpersoner i området anser att kyrkklockorna dånar för högt.

MALMÖ

Politikerna i miljönämnden tvingar S:t Andreas kyrka och Slottsstadens församling att göra en omfattande bullerutredning. Två privatpersoner klagar på oljud från klockringningarna.

Men Svenska kyrkan har överklagat beslutet.

– Det är en orimlig begäran. Det skulle innebära en alldeles för stor kostnad för oss. Vi har ringt i klockorna i 50 år och de som klagar har flyttat in på senare år. De var väl medvetna om att det ligger en kyrka här, säger kyrkoherde Torkil Nilson.

Det bor 20000 Malmöbor i Slottsstaden, 15000 av dessa är medlemmar i kyrkan.

– Kyrkklockorna är ett naturligt inslag i stadens ljudbild. Många är glada och tacksamma och anser att det tillhör traditionen, säger kyrkoherden.

Men det tycker inte Kerstin Lavesson som har vänt sig till kommunen för att få hjälp.

– Jag kan inte ha fönster eller balkongen öppen. Det är värst när det är varmt, då räcker det att jag har små små vädringsluckor öppna för att det ska låta in i hela lägenheten. Klockorna får gärna ringa, men de kan väl dämpas lite, säger hon.

Du har bott i området sen 1998. Varför klagar du först nu?

– Det har varit ett problem länge. Men förra året delade kommunen ut blanketter som handlade om buller och det är dem jag har fyllt i nu. Vi är många i området som tycker likadant, men vi har inte blivit färdiga att fylla i blanketterna, säger Kerstin Lavesson.

Kyrkoherden vill ha en kompromiss, men inom rimliga gränser.

– Det finns prejudicerande domar som säger att det är fastighetsägarens ansvar, alltså hos de som klagar, som är skyldiga att göra något, förklarar Torkil Nilson.

Klockorna i S:t Andreas kyrka ringer någon gång varje dag och minst fem gånger på söndagarna.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Folk flyttar intill banan som funnits där länge, sen börjar de klaga... fy faan.
Ungefär som runt Bromma flygplats..
På 30-talet så betade korna runt flygplatsen som öppnade 1936.
(Letade efter gamla kartor för området men hittade inga..)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Bra ljuddämpare borde vara krav. Då låter det nästan inget alls men det har väl inte länsstyrelsen eller vem det nu är som bestämmer förstått.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Får no klaga på bönderna, de luktar ju så man nästan spyr :(

Får klaga på folk som kör på motorvägen att dom kör för långsamt :(

Får klaga på poliser som misshandlar folk ( enstaka händelser ) :(

Får klaga på vägvärket när dom sandar ren asfalt :(

Bara börja klaga på hela detta landet, till sommarn ska jag ha vägen till race barna o ingen stoppar mig :D

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
IBLAND ÖNSKAR JAG ATT MAN KUNDE STÄMMA FOLK FÖR ATT DOM GNÄLLER FÖR MYCKET.
anderstorp rw borde bjuda in grannskapet på en liten tur runt banan, kanske dom mjuknar lite

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
samma sak med flertalet av skjutbanorna i sverige,, när det första huset byggts i närområdet så är klagomålen som ett brev på posten,,

Samma sak gäller flygplatsen här i Borås. Först byggs den, EFTER det flyttar folk in i närheten och får sina klagomål hörsammade. Att dom sedan brötar igång deras gräsklippare som låter betydligt mer och är större miljöbovar är tydligen helt okej. Jag blir så förbannat ursinnig över sånhär jävla byråkrati.
Det var väl EN klagande kärring som satte stopp för Anderstorp på en tiden när det begav sig? Är det demokrati att en enda individs klagan ska sätta stopp för så många andra?

:huvet:4skrika:finger:kulspruta:machinegu:död

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06

:) Exakt! Jag har själv funderat på samma sak :va
Hur får man klockan i kyrkjäveln bredvid mig att tystna?
Klockan 11:00 (sharp!) börjar fanstyget att skräpa (noise pollution) ner omgivningen ljudmässigt med sitt medeltida budskap :huvet
Kanske man ska påbörja en namninsamling?

Att kyrkan har legat där länge är en annan sak...och jag bott här i 6 år :Bugar

Alltså, om en kyrka har fått väsnats i århundraden borde en motorbana få hålla på ett tag till :gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men de va väl själva jävulen :mad:

Jag är uppväxt bredvid E4 i Gävle. Innan den byggdes, sisådär 50-60 år efter att det blev villaområde där, var det grönt, lummigt, tyst å lugnt där. Sen drog dom 4-filig motorväg tvärs igenom villaområdet. Närmsta husen står 30-40m från vägen, tomtgränserna är betydligt mycket närmare. Förra året kom det upp bullerplank, trots att dom boende har bråkat om det sen vägen byggdes, för 30-40 år sen. Varför är inte buller viktigt jämt?

Nu bor jag bredvid 73'an, där den går igenom minst sagt tätbebyggda områden, husen står bara 5-10m från vägen, 6-filig motorväg. Men det finns inga som helst bullerskydd, överhuvudtaget. Varför är inte buller viktigt jämt?

När det är match på Globen/Hovet/Söderstadion är det katastrofområde här omkring. Det är trafikkaos, det är fullt i hela äffärsområdet, alla parkeringsmöjligheter tas av snyltare, väldigt mycket slås sönder av dom dyngfulla horderna av fans som drar omkring och matcherna för ett jävla liv. Varför är den samhällsstörningen ok?

Min flygklubb, som har funnits sen 60-talet på samma plats fick byta flygvägar i landningsvarvet pga en tant som köpte en sommarstuga i närheten. Förändringen ledde till att plan riskerade att mötas på samma höjd på låg höjd i landningsvarvet, dvs farligast möjliga tillfälle att krocka. För att hon skulle kunna sitta på verandan nån helg om året och höra oss mindre. Hennes gnäll kan kosta människor livet.

Hur kan enstaka individer ha sån makt att saker som har funnits i årtionden, halva sekel, måste ändras, läggas ner eller gå i konkurs bara för att dom flyttade dit, eller fick för sig att inte gilla det dom har valt att ha som granne? Varför kan enstaka människor ha sådan makt? Och varför bara i vissa frågor? Jag har inga siffror, men jag är helt övertygad om att Värnamo, Linköping, Lärbro, Härnösand mfl orter gör ganska bra vinster på oss som kommer och utnyttjar banorna. Hur skulle dom drabbas om vår verksamhet bara försvann? Vad kostar inte det för staten, dvs dom som klagar, i slutändan?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Men de va väl själva jävulen :mad:

Jag är uppväxt bredvid E4 i Gävle. Innan den byggdes, sisådär 50-60 år efter att det blev villaområde där, var det grönt, lummigt, tyst å lugnt där. Sen drog dom 4-filig motorväg tvärs igenom villaområdet. Närmsta husen står 30-40m från vägen, tomtgränserna är betydligt mycket närmare. Förra året kom det upp bullerplank, trots att dom boende har bråkat om det sen vägen byggdes, för 30-40 år sen. Varför är inte buller viktigt jämt?

Nu bor jag bredvid 73'an, där den går igenom minst sagt tätbebyggda områden, husen står bara 5-10m från vägen, 6-filig motorväg. Men det finns inga som helst bullerskydd, överhuvudtaget. Varför är inte buller viktigt jämt?

När det är match på Globen/Hovet/Söderstadion är det katastrofområde här omkring. Det är trafikkaos, det är fullt i hela äffärsområdet, alla parkeringsmöjligheter tas av snyltare, väldigt mycket slås sönder av dom dyngfulla horderna av fans som drar omkring och matcherna för ett jävla liv. Varför är den samhällsstörningen ok?

Min flygklubb, som har funnits sen 60-talet på samma plats fick byta flygvägar i landningsvarvet pga en tant som köpte en sommarstuga i närheten. Förändringen ledde till att plan riskerade att mötas på samma höjd på låg höjd i landningsvarvet, dvs farligast möjliga tillfälle att krocka. För att hon skulle kunna sitta på verandan nån helg om året och höra oss mindre. Hennes gnäll kan kosta människor livet.

Hur kan enstaka individer ha sån makt att saker som har funnits i årtionden, halva sekel, måste ändras, läggas ner eller gå i konkurs bara för att dom flyttade dit, eller fick för sig att inte gilla det dom har valt att ha som granne? Varför kan enstaka människor ha sådan makt? Och varför bara i vissa frågor? Jag har inga siffror, men jag är helt övertygad om att Värnamo, Linköping, Lärbro, Härnösand mfl orter gör ganska bra vinster på oss som kommer och utnyttjar banorna. Hur skulle dom drabbas om vår verksamhet bara försvann? Vad kostar inte det för staten, dvs dom som klagar, i slutändan?

Det e mycket enkelt. Ta fotboll tex. Väldigt många är intresserade av det. Då är det ok. Hade fotboll varit en sport för ett fåtal hade det ju förbjudits direkt pga allt våld det medför.

Eller ta det där med spriten. Folk dricker sprit å blir helt dum i huvet och börjar slåss. Nu är ju majoriteten intresserad av detta (kultur kallas det) och då är det ok.

Majoriteten styr och politikerna lyssnar på majoriteten.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det är en demokratisk rättighet att överklaga beslut och liknande i Sverige. Det gör att alla vägprojekt eller 3 G master m.m. brukar bli överklagade. Detta fördröjer ofta projektet även om överklagan "avslås"

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ungefär som runt Bromma flygplats..
På 30-talet så betade korna runt flygplatsen som öppnade 1936.
(Letade efter gamla kartor för området men hittade inga..)

Exakt.

Man undrar om folk blir överraskade när det bullrar om man flyttar nära Bromma flygplats, Anderstorp raceway eller liknande.
Vad är det för fel på folk?

Jag väljer att flytta dit där omgivningen passar mig, inte tvärt om...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka