Protester mot Anderstorp Raceway

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Vicket jäla larv, jag bor på landet å har åkermark runt hela kåken. Bara en smal grusväg som leder till kåken, å d e helt suveränt. Vill jag ruppa igång hojen miss i natten så e d ingen som bryr sig, bonden som har marken gillar att vi grabbar håller landsbygden levande.

Sommartid får vi tom köra på hans mark me cross, fiddy, atv el va vi har för leksaker just för tillfället. 2 km bort ligger skivarps crossbana å sitta på altanen en lör em me en kall å lyssna när grabbarna kör e en ren fröjd för örat. Nä jag håller me flera tidigare inlägg, fanns anläggningen innan du flytta dit så håll klaffen el bosätt dej annanstans !

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag måste ställa mig på andra sidan staketet.....

Även motorbanor måste uppfylla bullerkraven som alla andra verksamheter som kräver miljötillstånd. Visst vi tycker att motorbuller är det bästa som finns men för tant Agda spelar det mindre roll om det är en racebana eller industri som stör henne när hon sitter i bersån och dricker te med sina vänninor. Om ni själva hade bott bredvid en industri som bullrade som en motorbana hur kul vore det?

Vad vi kunde önska oss vore att lokalpolitikerna konsekvent fattade beslut grundade på vad naturvårdsverket rekommenderar och inte vad de personligen anser. Där finns klara riktlinjer grundade på svensk lag:
riktvarden_for_att_bedoma_den_lampliga_bullerbegransningen_vid_motorbanor.gif

Ligger vi över 55-60dbA får vi väl bullra mindre helt enkelt men ligger vi under det borde där inte finnas någon begränsning på bullerdagar då en industri på samma ställe hade fått låta 365 dagar om året....

Vanfoxen

vare jag eller?
Gick med
5 Jan 2010
Hoj
Smatter host harkel smatter
det är nog lika bra dom förbjuder allt som ger ljud ifrån sig, alternativt starta upp en Aktiv Döv Hjälp organisation till dom som lider av allt oväsen...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Mina föräldrar bor en mil därifrån och beroende på väderlek så hörs det väl ända dit. Inne i anderstorps samhälle kan man höra varje växling på rakan.. inte för att jag störs av det men jag har viss förståelse för att andra kan göra det.
Visst förstår jag att det hörs dit, det jag menade var att säg 30-40 boende kan få svårt o sätta sig emot en bana med tusentalet nyttjare.

Visst kan dom få till lite begränsningar i det ansökta, men jag tror inte dom får bort hela dagar som tysta.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag skrev något skämtsamt om att jag tyckte att kyrkan i Växjö skulle lägga ner sina klockor, men jag fattade aldrig att det faktiskt skett klagomål som gått hela vägen till rätten.

Om en kyrka blir tvingad att tona ner ljudet, ja då kan Anderstorp ligga rätt risigt till.

Nä fy fan säger jag bara. Låt kyrkans klockor ringa och låt motorbanornas ljud vara som de är :tummenupp

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om de får några bullerfria dagar om året är väl ok. Exempelvis skulle man kunna ha bullerfritt på storhelger. Att förutom enstaka evenemang bara ha verksamhet mellan 07:00 - 22:00 är också okej. Om de inte får ha 24 timmars rejs på julafton är nog inget större problem.

Men sommarstängt!?! :va

Fastighetsägarna kräver bland annat att semestermånaderna juli och augusti blir helt verksamhetsfria

Det är ju helt sjukt. Det är ju under sommaren man vill ha så många evenemang som möjligt!

Sen undrar man ju lite var dessa ljudnivåer ska mätas någonstans. Om det är inom några meter från banan så är 60 dBA inte alls mycket

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Undrar hur dyrt det kommer bli om juli/augusti blir stängda dagar för att det ska gå ihop på årsbasis.....

Henrik

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Undrar hur dyrt det kommer bli om juli/augusti blir stängda dagar för att det ska gå ihop på årsbasis.....

Henrik

Nu vet jag inget om deras nuvarande ekonomi. Men om det inte har väldigt god ekonomi sen innan så skulle helt stängt under 2 av de bästa månaderna kunna innebära konkurs. :(

Visst kan man försöka kompensera med att höja priserna. Men höjs priserna för mycket är risken att det blir färre bokningar för att det är för dyrt...

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alltså!

Det är nått fel som inte är helt rätt..

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det här får mig att tänka på ett gammalt avsnitt av Grannfejden där en familj med två barn flyttade till något ställe ute på landet / utanför stan. Först efter ett antal månader kom dom på att grannen som bodde 25 meter brevid hade laggård med kor, hästar och massa annat och mamma och pappa HATADE djur. Det stank, det levde om, barnen kunde bli uppätna osv.

Ungefär samma skit här känns det som.

Tänk efter före är ett gott råd.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
hahahah :rofl

Patetiska jävla människor det finns. Har slutat bli förvånad...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Nu är det ju så att den största och gnälligaset årskulle blir pensonärer inom dom närmsta åren, dvs 40-talisterna...
Dom vet hur man ska klaga och vem dom ska klaga för, sen att 90% av dom är egoister gör inte saken bättre..
"Vi har minsan..." får man höra allt som oftast när man pratar med, i mitt fall min far.

Det vi behöver är lite unga frächa politiker, synd att det är så få som angagerar sig i det, och dom som gör det är ju bara miljöpatister, sverigedemokrater, djuren rätt och annat löst folk=)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Detta var en bra tråd!

För att hjälpa ARC 2010 med deras framtida "bullerproblem" så förmodar jag att samtliga som skrivit i denna tråd använder original ljuddämpare när ni ska köra på deras bana?

Eller? :va

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
sverige...

what more, do i need to say?.. xD

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Nån kanske har svarat redan men here it goes iallafall!!

Monzta-banan utanför Älvdalen i Dalarna är stängd för bågar pga en sur sommarstugegäst som fick igenom sitt klagomål en gång i tiden...(sägs det)
En rätt nybyggd bana som ligger 5mil från mil, nu har jag 20mil till närmsta bana istället...

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Skämta inte för mycket. Det finns folk som på allvar protesterat mot att det förekommer buller på bondgårdar. För att inte tala om bönder som har den osmakliga vanan att sprida skit (dvs gödsel) på åkrarna, det luktar!

/Anders, bondson

Så sant. Som mjölkbilschaffis har man ju kontakt med bönder varje dag nästan, och en bonde på Öland berättade att när grannhuset till gården som är en sommarstuga såldes så klagade dom nya sommargästerna på att det luktade förfärligt, och det är c:a 200m. emellan, vilket resulterade i anmälan hit-å-dit av sommargästen och beslut om en nybyggd gödselbrunn flera hundra meter bort på en åker.

Han var måttligt glad... :mad:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det e mycket enkelt. Ta fotboll tex. Väldigt många är intresserade av det. Då är det ok. Hade fotboll varit en sport för ett fåtal hade det ju förbjudits direkt pga allt våld det medför.

Eller ta det där med spriten. Folk dricker sprit å blir helt dum i huvet och börjar slåss. Nu är ju majoriteten intresserad av detta (kultur kallas det) och då är det ok.

Majoriteten styr och politikerna lyssnar på majoriteten.
Ja, eller alla rökare som förpestar sin omgivning, och verkar föredra att röka i folkmassor eller vid ingångar till affärer, sjukhus mm :huvet

Men om majoriteten skulle bestämma, då borde ju tex en motorklubb eller en flygklubb vinna över en granne? :va

Det finns ju undantag. I Dala-Järna i Dalarna finns en väldigt aktiv liten flygklubb. Banan ligger vinkelrätt mot byn, så alla starter/landningar åt ena hållet går precis över byn, det är inte många hundra meter mellan bankanten och närmsta huset. Men byn kämpar verkligen för sin klubb! Så gör även Vansbro kommun. Dom är fullt medvetna om att klubben verkligen håller igång både by och kommun. Klubben anordnar dessutom en av norra europas största flygdagar var tredje år, med ca 30000 besökare. Till en by med ca 1500 invånare och kommunen har ca 7000 invånare. Jag tror att det skulle gå mycket sämre för alla näringsidkare i framförallt Dala-Järna om flygklubben försvann, och det verkar både byn i sig och kommunen förstå också. Då är lite buller inte så farligt... Men det finns också en ömsesidig respekt där, nog så viktigt att tänka på!

Nån kanske har svarat redan men here it goes iallafall!!

Monzta-banan utanför Älvdalen i Dalarna är stängd för bågar pga en sur sommarstugegäst som fick igenom sitt klagomål en gång i tiden...(sägs det)
En rätt nybyggd bana som ligger 5mil från mil, nu har jag 20mil till närmsta bana istället...
Störde inte just motorcyklarna harren i älven också? :va Det beslutet verkar ju fattat av någon som inte fick moppe av sina föräldrar när han va 15 :huvet

Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
När jag är ner till ITT Flygt i emmaboda så får vi bara lossa mellan 7-16.
En granne klagade på buller och fick igenom det, flygt väntar i princip på att gubben skall dö så dem kan köpa huset.

Sen att flygt drar in bra med skatt är det ingen som bryr sig om.

Vid helikopterrånet i höstas så bombhotades maskinerna ute på värmdö, en (1) sommargäst hade motsatt sig byggplanerna på inhägnat och larmat område.
Han, hon hade överklagat på överklagan osv osv.
Men en förbättring kan vara på väg, efter rånet så tröttnade någon på statlig nivå och la ett förslag på att privat personer skall inte få driva en överklagan hur långt som helst.
Hoppas inte att det förslaget rann ut i sanden eller bara kommer att gälla byggnationer.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Detta var en bra tråd!

För att hjälpa ARC 2010 med deras framtida "bullerproblem" så förmodar jag att samtliga som skrivit i denna tråd använder original ljuddämpare när ni ska köra på deras bana?

Eller? :va

Alldeles riktigt Pysch, rätt tänkt men du vet att du svär i kyrkan nu va?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år