Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Har mailat med Lodnert och det var som vi trodde, man får ett friår som B-förare men måste sen klassa upp sig året efter.
Dock så tyckte han frågan var intressant eftersom man kan diskutera om någon som kör dåligt under friåret verkligen ska klassas upp.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
sandstream skrev:
2614481 Har mailat med Lodnert och det var som vi trodde, man får ett friår som B-förare men måste sen klassa upp sig året efter.
Dock så tyckte han frågan var intressant eftersom man kan diskutera om någon som kör dåligt under friåret verkligen ska klassas upp.

men frågan är ju om man blir uppklassad utan att ansöka om det????
 

MC Doktorn

Guest
Ang slopa A förare från SP250.
Det var väl bra att införa något nytt i budgetklassen SP250, helt plötsligt finns en hoj som inte är gammal skåpmat dvs var bara en tidsfråga vilket är :tummenupp

Sen kan man fråga sig om uppdelningen A och B är relevant vilket är en ekonomisk katastrof för många SP250 A förare.
Men samtidigt måste väl utvecklingen gå framåt eller :va Annars blir det ackumulerings effekt och med 107% kval gräns tenderar flera B förare inte få tävla iom dom blir utkvalade.

Std 600 A förare är ju en relativt billig std klass :rolleyes: men som någon nämnde billiga ex veidec hojar finns för runt 60 eller rättare sagt racing kostar skjortan.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
MC Doktorn skrev:
2614571

Std 600 A förare är ju en relativt billig std klass :rolleyes: men som någon nämnde billiga ex veidec hojar finns för runt 60 eller rättare sagt racing kostar skjortan.


allvarligt kan du visa vart, är intresserad av en runt det priset ev lite dyrare men har inte hittat nått.

björn
 

sandstream

Guest
MC Doktorn skrev:
Men samtidigt måste väl utvecklingen gå framåt eller :va Annars blir det ackumulerings effekt och med 107% kval gräns tenderar flera B förare inte få tävla iom dom blir utkvalade.
Någon sån kvalgräns existerar väl inte?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
sandstream skrev:
2614640 Någon sån kvalgräns existerar väl inte?

Jo den finns.. Det är bara det att den inte tillämpas i alla klasser...
Olika arrangörar kör med lite olika regler vissa har 130%
Men vad jag vet så har den tillämpas i superbike?:confused: :va

I tex rookie klasserna skulle en sån regel alddrig gå att använda.
För att det är en sådan skillnad på första och 20:e man i de klasserna.
 

bomzx

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia mille r,cbr 1000 rr
sandstream skrev:
2614640 Någon sån kvalgräns existerar väl inte?

Sm helgen på Sviestad i år så hade dom 110%, men protesterna växte och 1/2 timma innan start i R 1000 drogs den bort:mad:
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
2613806 Jag tycker att ALLA som vill ha kvar A-förare i 250 sp ska ta sig till Karlskoga på lördag. Kommer det inga förare och protesterar så kommer dom tro att ingen bryr sig. Jätte bra att skriva protestlista men enklare att argumentera mot dom på plats.

Självklart lättare att snacka med dom på plats. Men kan man inte åka så kan man inte. Listan är bra, sen får någon ansvarig ta på sig hela lasset att föra våran talan :)

bomzx skrev:
2614794 Sm helgen på Sviestad i år så hade dom 110%, men protesterna växte och 1/2 timma innan start i R 1000 drogs den bort:mad:

Tack vare några aktiva människor i klassen som förde protesterna vidare till ansvarig, var inte det bra? :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
R2 skrev:
2614176 nej warmup är bra att ha, eller ställer du inte in din hoj?

Det har man redan klarat av på lördagen. Och om man inte gjort det så kan man rejsa ändå. Fördelen med att få rejsa mycket en helg överväger mot de obefintliga nackdelarna. Om nu SM-serien blir 5 tävlingshelger så vore det mycket bättre om det kunde bli avgjort på 10 tävlingar. Och så räknar man dom 8 bästa. Klasse:tummenupp
Tycker jag
 

sandstream

Guest
sunkan skrev:
2614770 Jo den finns.. Det är bara det att den inte tillämpas i alla klasser...
Är du säker på att den verkligen finns?
Tycker det har diskuterats tidigare och då framkommit att någon 107 eller 110% regel inte existerar utan är något som arrangören väljer att använda ibland.
Annars verkar det ju vara så att man fyller startfältet oavsett tider.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2615167 Är du säker på att den verkligen finns?
Tycker det har diskuterats tidigare och då framkommit att någon 107 eller 110% regel inte existerar utan är något som arrangören väljer att använda ibland.
Annars verkar det ju vara så att man fyller startfältet oavsett tider.
Det finns ingen sådan kvalgräns i SM. Den enda som finns, enligt Roy Möller, på papper rån SVEMO är 115%.
Logiken på procentsatserna har att göra med längden på tävlingarna, banorna där man i VM kör race som ska vara så nära 120 km som möjligt och då har man kommit fram till 107%. I EM har man en kavlgräns på 110% eftersom racen är kortare och i SM kör man ju ännu kortare race vilekt givit vid handen att 115% skulle kunna vara bra. Några race på senare år har dock kvalgräns använts av arrangören, TL har rätt att bestämma detta separat för varje tävling om jag fattat rätt, bla Knutstorp 2004 och Sviestad i år.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
MC Doktorn skrev:
2614970 Du kan köpa min toppen hoj för det facila priset 67499 kr :tummenupp så jag kan inhandla en ER 6 och tävla i den nya klassen .

Eller allvarligt så kan du köpa en sån här http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40785 :)

Könsbyte ??

Mvh/ M


nop var och blev utfodrad och orkade inte logga ur :) pimp kwaken är cool men minst ett år för gammal samt att det inte står yamma på den :D Hur gammal var din?

björn
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sunkan skrev:
2614770 Jo den finns.. Det är bara det att den inte tillämpas i alla klasser...
Olika arrangörar kör med lite olika regler vissa har 130%
Men vad jag vet så har den tillämpas i superbike?:confused: :va
...

Några exempel där kvalgränser finns är:

MotoGP 107%
FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations 2006.
1.15.6

WSBK/WSS/STK-Cup 107%
FIM Road Racing Superbike & Supersport World Champion and Superstock Cup Regulations 2006.
1.15.6

Endurance VM 115%
FIM Road Racing World Championship Endurance Regulations 2006.
1.13.5

EM 110%
FIM Road Racing International Meetings Appendices 2006.
021.10.1

VEIDEC 107%
STCC Superstock 600 Tävlingsreglemente 2006
2.9.2

IDM 115%
DMSB International German Motorcycle Championship 2006.
9.

ONK 115%
KNMV NK Wegrace Reglement 2006.
8.4.1

SM ingen kvalgräns
SVEMO Special Reglemente För Roadracing 2006.
(Hade det funnits en kvalgräns hade denna stått under punkten 6.4 Träning. Gränsen är att ha kört minst 5 varv.)

Gustav O skrev:
..
Några race på senare år har dock kvalgräns använts av arrangören, TL har rätt att bestämma detta separat för varje tävling om jag fattat rätt, bla Knutstorp 2004 och Sviestad i år.

Får en lustig effekt när dom kommer med att det finns nått sånt efter att man kvalat va?

sandstream skrev:
..
Dock så tyckte han frågan var intressant eftersom man kan diskutera om någon som kör dåligt under friåret verkligen ska klassas upp.


Då kan man riskera att bli nerklassad till B-licens om man kör dåligt som A-förare med då? ;)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
SM ingen kvalgräns
SVEMO Special Reglemente För Roadracing 2006.
(Hade det funnits en kvalgräns hade denna stått under punkten 6.4 Träning. Gränsen är att ha kört minst 5 varv.)
Men hur stämmer det med den 115% gräns Gustav skriver om och som har använts. Har arrangörerna gjort fel eller är det en regel som de själva kan ta fram när det passar?
Axxexs skrev:
Då kan man riskera att bli nerklassad till B-licens om man kör dåligt som A-förare med då? ;)
Det vore kanske lite taskigt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2615438 Men hur stämmer det med den 115% gräns Gustav skriver om och som har använts. Har arrangörerna gjort fel eller är det en regel som de själva kan ta fram när det passar?
Det vore kanske lite taskigt.


Om jag hört rätt fick Hyllinge böta till SVEMO för vad som hände i 250cc 2004 när dom kom med olika förslag på kvalgränser efter att kvalet hade körts och sen inte informerade alla dom berörda förarna vad som slutgiltigt gällde.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
2615447 Om jag hört rätt fick Hyllinge böta till SVEMO för vad som hände i 250cc 2004 när dom kom med olika förslag på kvalgränser efter att kvalet hade körts och sen inte informerade alla dom berörda förarna vad som slutgiltigt gällde.
Okej, men innebär det att en arrangör teoretiskt skulle kunna säga före kvalet att vi kör med tex en 110% gräns eller är det helt emot Svemos regler?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2615456 Okej, men innebär det att en arrangör teoretiskt skulle kunna säga före kvalet att vi kör med tex en 110% gräns eller är det helt emot Svemos regler?

Vet inte om sånna regler om kvalgränser kan få bestämmas av en enskild arrangör?

Tillägsreglerna som arrangörerna själva skriver tar upp om vilken sida ambulanser kör på, vilka tider man har depåtysnad, var man slänger begagnad olja, tider för när klasserna kör, tider för besiktning osv på just den banan. Inga sportsliga eller tekniska regler i TR.

Om någon hade sagt till dig att du är diskad i Rookie pga att du använt för många däck eller för att du inte hade Pirellidäck på kvalet så hade du nog misstänkt att dom hade läst i fel reglemente? ;)

Reglerna är till för att följas. Gäller även för arrangörarna.

Domaren eller vilken det är, har rätt att ta bort/neka förare köra/ställa upp. Men då ska dom bedömmas vara en säkerhetsrisk för dom andra förarna.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
björn.e skrev:
2615224 nop var och blev utfodrad och orkade inte logga ur :) pimp kwaken är cool men minst ett år för gammal samt att det inte står yamma på den :D Hur gammal var din?

björn

Ahh de e ju föraren de hänger på, 2003 har väl inte hänt så mycket sen dess.

Nya R6 kördes i veidec i år och va de inte en gsx som vann i år och 600RR tvåa ?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top