Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
2612783 Det klargjorde inte ett skit. Vad gör svemo om jag skiter i att ansöka om uppklassning? Får jag lösa en b-licens året efter?
Som det står nu så betyder det att "servicen" att de klassar upp dig atomatiskt dras in. Istället får du själv ansöka. Fördelen för dem är att de slipper göra uppklassningarna och hantera dispensärendena. Till dig säger de bara, "Sorry, du får inte köra i R1000 eller någon annan B-klass i SM, och eftersom du inte ansökt om A-licens så får du inte köra i någon A-klass heller :arsele "

De menar kanske något annat men det är den enda rimliga tolkningen av den text vi har.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Bingo skrev:
2612829 Som det står nu så betyder det att "servicen" att de klassar upp dig atomatiskt dras in. Istället får du själv ansöka. Fördelen för dem är att de slipper göra uppklassningarna och hantera dispensärendena. Till dig säger de bara, "Sorry, du får inte köra i R1000 eller någon annan B-klass i SM, och eftersom du inte ansökt om A-licens så får du inte köra i någon A-klass heller :arsele "

De menar kanske något annat men det är den enda rimliga tolkningen av den text vi har.
Ja så tolkar jag det också. Du är tvungen att själv söka varje år kan man tolka det som och så svarar de A eller B. (på frågan C) :) ger man faan i att söka så har man ingen licens.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
sandstream skrev:
2612756 Har fått svar från Lodnert angående uppklassningen till A-förare och det verkar inte som att man kan välja att vara B-förare mer än 1 år extra:

"Du måste alltid ansöka om att bli A-förare, men du kan bara välja köra kvar ett år extra om du har uppnått rätt antal poäng.
Det kommer att skrivas tydligare i den nya kalendern."

Med andra ord så kommer dom som har fått ihop rätt antal poäng att bli uppklassade automatiskt?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Vad gäller A- och B-förare, klasser och separata helger så tycker jag det skulle vara intressant att se en uppdelning på klasser i stället för A- och B-förare. A- och B-förare i klasserna x, y och z skulle då köra samma helg, medan A- och B-förarna i klasserna a, b och c skulle köra sina helger.

Man skulle blanda A-och B-förare precis som i 250SP idag, i ALLA klasser. Är det ex. fler förare (A+B förare sammanräknat) i en klass än vad banan får ta, så blir det dubbla race. Ett race för de 32 snabbaste, oavsett A- eller B-licens, och ett race för sniglarna. Då får alla raca. BRA!!! Och alla vågar åka iväg på race-helg för man VET att man får raca, antingen i A-final eller i B-final. Man slipper under vintern sitta fundera på om man ska klassa upp sig eller inte, för det är mer en bar-akademisk fråga i såna fall ;)

Och om det ex. är 55 stycken anmälda till en klass en helg, så är det ju rätt enkelt att seeda dessa eftersom det är lätt att hålla koll på hur snabba folk är och i vilken grupp de bör kvala. Och i detta läge är millimeterrättvisa inte heller så avgörande.

Nackdelar? Kommer inte på några just för tillfället faktiskt. Möjligen kan det finnas formella problem, men det lär jag väl i såna fall bli upplyst om :)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
sandstream skrev:
2612573
Jag hörde precis från en ganska insatt källa att det kanske inte blir separat A och B helger pga den ekonomiska biten och antalet tillgängliga bullerdagar.
Istället blir det som i år med SM och rookieklasser samma helg.

Man skulle ju kunna köra B-racen på lördagen, eller?
I år var lördagarna fullplanerade med kval1 & kval2. 125jr fick köra race på lördagkvällen ngn gång (eller om det var varje gång) och det gick en B-final för R600 på en lördagskväll. Om Supermoto ersätts med två nya klasser (t ex STK600 & 250sp) skulle det väl bli lika tätt.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sandstream skrev:
2612573 Jag hörde precis från en ganska insatt källa att det kanske inte blir separat A och B helger pga den ekonomiska biten och antalet tillgängliga bullerdagar.
Istället blir det som i år med SM och rookieklasser samma helg.

Det är det jag menar, folk verkar tro att det blir så överallt (vilket hade varit önskvärt). Så det jag rekomenderar er att göra är att gå på er klubbs möten. Ta upp frågan, rösta (det underlättar med majoritet) för att klubben ska jobba för det. Vipps så har demokratin segrat igen. Ni känner väl varandra ganska väl sammla ihopp er och få till en förändring för ingen kommer att göra det åt er.

björn
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
KennethN skrev:
2612616 Då är det alltså så att den svenska Superbike Challenge blir en "fattigmanscup" utan nån som helst status. Typ en snik Pro Superbike för de fattiga som inte har råd med STCC satsningen.

Känns som den nye hittepuu klassen är lite framtvingad för att få nån
1000cc i SM cirkusen....
Tradigt att det inte blir nån status på det heller.... (röstar fortfarande på
Superstock 1000, med SM status istället :) )

Men om det är som Swedie skrev, att Pro Superbike skall köra på SM helgen
också, alltså att det skall på nått sätt ingå i Superbike Challange, så känns
det ju som att risken är övervägande stor att den som vinner Pro Superbike,
också blir vinnare av Superbike Challenge? eller jag som missuppfattat?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
nazurro skrev:
2612669 Jag skulle precis fråga varför det skulle vara dyrare att köra en säsong i Pro Superbike än i Superbike Challenge - är det ovanstående som är svaret? Dvs att det är fler tävlingar. Eller handlar det minst lika mycket om att de deltagande är på en hög nivåt vad gäller sponsorer och dyligt att maskinmaterialet är så bra att man måste köpa sig en sviindyr hoj för att hänga med?
Det blir dyrare pga
1. Mycket högre anmälningsavgifter i stcc än i "vanliga" SM. Föregående år så kostade t ex fredagsträningen i stcc ca 1500:- för 2*20 min. Själva anmälan vet ja inte exakt, men har hört att det låg på ca 40-50 000 för 8 tävlingar inkl fredagsträning 2006. Sm& So ligger på ca 1200-1500/tävling.
2. Vill man vara med på allvar och konkurrera med fabriksuppbackade förare som t ex Lindström, Miinin etc så krävs det mycket träning på NYA däck och ca 3-4 set per tävlingshelg. 3 set * 2900:- =8700:- * 12 tävlingar = c a 105 000 plus anmälan & träning minst 50 000 så snuddar vi på 160 000:-.
Sen ska det finnas pengar över till träning, mkt träning, bensin, plus övriga resekostnader plus reservdelar och utrymme för jobbiga krasher.
3. Stcc kräver även en högre standard i depån än ett vanligt SM. Du ska ha fräscht tält, gärna golv, team tröjor m.m.m.m.m.
4. En seriös Stcc satsning landar lätt på 250 000 och upp till stjärnorna..


Utöver det så kan man faktiskt ställa upp ändå. Pröjsa 50-60 tusen i anmälan o träningsavgift sen bara köra på ett max två nya set per helg. Du kommer garanterat med till start, eftersom startfältet med största sannolikhet inte kommer överstiga 32 pers.. du kommer också med största sannolikhet inte att vara med i topp tio,... :tungan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bennybåge skrev:
2612996 Men om det är som Swedie skrev, att Pro Superbike skall köra på SM helgen
också, alltså att det skall på nått sätt ingå i Superbike Challange, så känns
det ju som att risken är övervägande stor att den som vinner Pro Superbike,
också blir vinnare av Superbike Challenge? eller jag som missuppfattat?

eyy, grinpelle ;) du missförstod. inte ska 60 förare bråka om att få köra sitt race. Det vore såklart att det skulle gå två Superbike race, ett för pro och ett för cup'en. Fast vem vet, några kanske vill dublera... och ja, det kommer då bli ramaskri nog för att det inte kommer tillåtas.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
gixxermf skrev:
2612870 Med andra ord så kommer dom som har fått ihop rätt antal poäng att bli uppklassade automatiskt?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Som jag tolkar det har du förstått rätt i princip. Så här: om du har uppnått ett visst antal poäng kan du antingen ansöka om A-licens eller B-licens. B-licensen kan du dock bara få för ett år, året därpå blir det A-licens oavsett du vill eller inte.

I ditt fall kan du alltså välja att köra Rookie1000 2007 eller klassa upp dig till A-förare. 2008 har du däremot inget val - då blir det A-licens.
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
De menar kanske något annat men det är den enda rimliga tolkningen av den text vi har.
Jag kan inte heller tolka det på något annat sätt. Skrapar man ihop tillräckligt med poäng under en säsong för att bli A-förare kan man max köra en säsong till som B-förare. Sen blir man per automagi A-förare men för att få ut sin A-licens måste man ansöka om den.

EDIT: Missade inlägget ovan som kom till samma slutsats.

björn.e skrev:
2612940 Det är det jag menar, folk verkar tro att det blir så överallt (vilket hade varit önskvärt).
Jag tror att en del arrangerande klubbar kommer att kräva både A- och B-förare för att få ihop tillräckligt med pengar för att gå runt, men vi får som sagt se.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
nazurro skrev:
2613022 Som jag tolkar det har du förstått rätt i princip. Så här: om du har uppnått ett visst antal poäng kan du antingen ansöka om A-licens eller B-licens. B-licensen kan du dock bara få för ett år, året därpå blir det A-licens oavsett du vill eller inte.

I ditt fall kan du alltså välja att köra Rookie1000 2007 eller klassa upp dig till A-förare. 2008 har du däremot inget val - då blir det A-licens.


Nu ska jag snurra till det ännu mer:
Om man inte tar lika många poäng år 2... Måste man fortfarande klassa upp sig??
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ang. Sports Production.

Eftersom det är en klass utan SM status så får klubben som arrangör göra egentligen vad man vill med den, dvs klubbarna kan tillåta A förare i klassen.

Jag hoppas att A-förare kommer vara tillåtna i Sports Production efter Domarkonferansen... annars tror jag mig veta åtminstone en klubb som i vilket fall som helst kommer hålla Sports Production-klassen öppen för både A och B förare...

//håkan
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
2612783 Det klargjorde inte ett skit. Vad gör svemo om jag skiter i att ansöka om uppklassning? Får jag lösa en b-licens året efter?

Precis! Alltså kan man i princip åka runt och sopa banan i R1000 eller R600, vinna varje race, och förnedra motståndarna. Sedan bara skita i att ansöka om uppklassning, och köra vidare som B-förare resten av livet....

Jättebra... :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
2613476 Precis! Alltså kan man i princip åka runt och sopa banan i R1000 eller R600, vinna varje race, och förnedra motståndarna. Sedan bara skita i att ansöka om uppklassning, och köra vidare som B-förare resten av livet....

Jättebra... :rolleyes:
Ursäkta men det är ju inte vad Lodnert skriver. De har ju koll på vilöka som är snabba och för att förfarandet med uppklassning ändrats kommer de ju inte att upplåta allt åt förarna och inte ha koll på hur folk kört. Självklart kommer du inte komma kunna vara "kung" i Rookieklasserna hur länge du vill.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Macke skrev:
2613476 Precis! Alltså kan man i princip åka runt och sopa banan i R1000 eller R600, vinna varje race, och förnedra motståndarna. Sedan bara skita i att ansöka om uppklassning, och köra vidare som B-förare resten av livet....

Jättebra... :rolleyes:
Så här står det i protokollet, vad som gäller "anökan om uppklassning" och "direktuppklassade" framgår ju inte av detta protokoll men det lär väl komma.
Svemo skrev:
6.8 Uppklassning
Den direkt uppklassning som funnits tidigare kommer ej att gälla
framöver.
Varje enskild förare som vill klassa upp får nu ansöka om uppklassning
till roadracingsektionen. Till ansökan skall resultat bifogas från
innevarande säsong.
Direktuppklassade förare erbjuds dispens 1 år om så önskas.
Förare som fått dispens för 1 år kommer att vara tvungna att klassa
upp sig till A Licens följande år.
 

sandstream

Guest
aRWe skrev:
2613490 Så här står det i protokollet, vad som gäller "anökan om uppklassning" och "direktuppklassade" framgår ju inte av detta protokoll men det lär väl komma.
Läs längre upp i tråden så ser du ett förtydligande som jag fick av Lodnert. Se även Gustavs svar ovanför ditt.

Gustav O skrev:
Självklart kommer du inte komma kunna vara "kung" i Rookieklasserna hur länge du vill.
Vilket är helt rätt enligt mig så länge det finns ett likvärdigt alternativ för den som blir A-förare. Pro Superbike ska ju inte vara nästa steg, det måste finnas något mellan som det nu ser ut att göra med Superbike Challenge.
Det ställer dock lite krav på den som börjar köra i tex Rookie 1000 att välja "rätt" typ av hoj.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Gustav O skrev:
2613485 Ursäkta men det är ju inte vad Lodnert skriver. De har ju koll på vilöka som är snabba och för att förfarandet med uppklassning ändrats kommer de ju inte att upplåta allt åt förarna och inte ha koll på hur folk kört. Självklart kommer du inte komma kunna vara "kung" i Rookieklasserna hur länge du vill.


Dom har ju inte skapat sig lite jobb på Svemo, för varje år måste dom ju nu kolla ALLA B-förare så att ingen glider igenom nätet och har varit snabb. I stället för att slå en blick i tävlingsresultaten och se vilka som ska upp. Jag skulle begära en löne förhöjning :D

björn
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top