nazurro skrev:
2612669 Jag skulle precis fråga varför det skulle vara dyrare att köra en säsong i Pro Superbike än i Superbike Challenge - är det ovanstående som är svaret? Dvs att det är fler tävlingar. Eller handlar det minst lika mycket om att de deltagande är på en hög nivåt vad gäller sponsorer och dyligt att maskinmaterialet är så bra att man måste köpa sig en sviindyr hoj för att hänga med?
Det blir dyrare pga
1. Mycket högre anmälningsavgifter i stcc än i "vanliga" SM. Föregående år så kostade t ex fredagsträningen i stcc ca 1500:- för 2*20 min. Själva anmälan vet ja inte exakt, men har hört att det låg på ca 40-50 000 för 8 tävlingar inkl fredagsträning 2006. Sm& So ligger på ca 1200-1500/tävling.
2. Vill man vara med på allvar och konkurrera med fabriksuppbackade förare som t ex Lindström, Miinin etc så krävs det mycket träning på NYA däck och ca 3-4 set per tävlingshelg. 3 set * 2900:- =8700:- * 12 tävlingar = c a 105 000 plus anmälan & träning minst 50 000 så snuddar vi på 160 000:-.
Sen ska det finnas pengar över till träning, mkt träning, bensin, plus övriga resekostnader plus reservdelar och utrymme för jobbiga krasher.
3. Stcc kräver även en högre standard i depån än ett vanligt SM. Du ska ha fräscht tält, gärna golv, team tröjor m.m.m.m.m.
4. En seriös Stcc satsning landar lätt på 250 000 och upp till stjärnorna..
Utöver det så kan man faktiskt ställa upp ändå. Pröjsa 50-60 tusen i anmälan o träningsavgift sen bara köra på ett max två nya set per helg. Du kommer garanterat med till start, eftersom startfältet med största sannolikhet inte kommer överstiga 32 pers.. du kommer också med största sannolikhet inte att vara med i topp tio,...