Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
2612324 Helt enkelt för att då måste jag skaffa en annan hoj. Har inte råd att ha två, och hålla på att byta halva hojen för att ev. köra ett eller 2 sprintrace per säsong känns helt meningslöst. Jag harvar vidare i rookieträsket:tummenupp

Vaddå? Går det inte att köra endrance på en hoj som är kittad enligt Nordic Superbike reglementet? ;)

sandstream

Guest
Men det står ju att man får dispens 1 år och sedan är man tvungen att klassa upp sig.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Gustav O skrev:
2612331 Fast som det ser ut nu komemr du väl inte på pallen ens på B-racen 2007. ;)
Allvarligt talat så undrar jag lite hur de resonerat när de tog beslutet samtidigt som jag hoppas att de som är snabba nog också är sugna på att utvecklas ännu mer och ansöker själva.

Vad skulle du helst göra... Lägga ut en jävla massa pengar och ligga och harva i bottenstriden eller lägga ut hälften så mycket pengar och vara med och slåss i täten?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Gustav O skrev:
2612331 Fast som det ser ut nu komemr du väl inte på pallen ens på B-racen 2007. ;)
Allvarligt talat så undrar jag lite hur de resonerat när de tog beslutet samtidigt som jag hoppas att de som är snabba nog också är sugna på att utvecklas ännu mer och ansöker själva.
Antar att dom sett vissa klassa upp sej, bara för att sedan inte hålla klassen.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gustav O skrev:

Var väl kanske inte MIG jag syftade på. Jag har aldrig, och kommer förmodligen aldrig, att ha tillräckligt med fart för att komma på pallen... :D

Jag tycker också att man resonerat lite märkligt här. Anledningen som jag fick per mail var att man tyckte att det var så många som ville ha dispens från uppklassningen så man lika gärna kunde skita i att klassa upp folk automatiskt. Så får dom som vill bli uppklassade ansöka istället... Märkligt resonemang tycker jag..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2612336 Men det står ju att man får dispens 1 år och sedan är man tvungen att klassa upp sig.
Fast det gäller väl förare som "tvångsuppklassats" efter årets säsong?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
2612334 Vaddå? Går det inte att köra endrance på en hoj som är kittad enligt Nordic Superbike reglementet? ;)
Nej. Där får man inte ha snabbfästen till hjulen och stor endurancetank.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
sandstream skrev:
2612336 Men det står ju att man får dispens 1 år och sedan är man tvungen att klassa upp sig.
Men vem kommer begära dispens då, om ingen blir automatiskt uppklassad tror du?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gixxermf skrev:
2612342 Vad skulle du helst göra... Lägga ut en jävla massa pengar och ligga och harva i bottenstriden eller lägga ut hälften så mycket pengar och vara med och slåss i täten?
Jag gör redan alternativ ett så frågan är riktad till fel person. ;)
Det beror ju helt på vad man vill uppnå med sin satsning. Säger inte att det ena eller andra är fel.

Last edited:

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Det är kanske dags att sätta igång att lobba nu så att SP även får vara öppen för A-förare i alla fall över en övergångs tid
tydligen har sektionen inte tagit hänsyn till den ekonomiska situationen som det blir för dessa A-förare i SP klassen Någon form av protest lista kanske skulle vara en idè.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
2612344 Var väl kanske inte MIG jag syftade på. Jag har aldrig, och kommer förmodligen aldrig, att ha tillräckligt med fart för att komma på pallen... :D

Jag tycker också att man resonerat lite märkligt här. Anledningen som jag fick per mail var att man tyckte att det var så många som ville ha dispens från uppklassningen så man lika gärna kunde skita i att klassa upp folk automatiskt. Så får dom som vill bli uppklassade ansöka istället... Märkligt resonemang tycker jag..
Du har väl varit på pallen? Förra året visserligen, har för mej att jag läste om nån vurpa efter målflagg....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2612343 Antar att dom sett vissa klassa upp sej, bara för att sedan inte hålla klassen.
En rimlig delförklaring.

Macke skrev:
2612344 Var väl kanske inte MIG jag syftade på. Jag har aldrig, och kommer förmodligen aldrig, att ha tillräckligt med fart för att komma på pallen... :D

Jag har själv sett dig på pallen. :mattias
Nå väl. Det kanske ändras till 2008 med nya premisser för hur uppklassningen sker.

Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
HMM Jag har alla fall fått som jag vill...

Hm en fundering bara. Ni som känner att ni kan bli uppklassade varför klassar ni inte upp er?
Som jag ser det som komme jag helldre på en 15 plats i STK 600 än att komma topp 5 eller bättre i rookie 600...

Jag vet inte hur era mål ser ut men att bli A-förare är ett självklart mål för mig...

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
sunkan skrev:
2612363 HMM Jag har alla fall fått som jag vill...

Hm en fundering bara. Ni som känner att ni kan bli uppklassade varför klassar ni inte upp er?
Som jag ser det som komme jag helldre på en 15 plats i STK 600 än att komma topp 5 eller bättre i rookie 600...

Jag vet inte hur era mål ser ut men att bli A-förare är ett självklart mål för mig...
Se ovan. Ekonomi.

Mina mål med racingen är att vinna ERF-serien och ha så kul jag bara kan. I förberedelserna för ERF ingår ett par sprintrace per säsong för att skärpa upp tempot lite. Ser inget egenvärde i ett A på licensen, jag får ju köra ERF på en b-licens.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
2612369 Se ovan. Ekonomi.

Mina mål med racingen är att vinna ERF-serien och ha så kul jag bara kan. I förberedelserna för ERF ingår ett par sprintrace per säsong för att skärpa upp tempot lite. Ser inget egenvärde i ett A på licensen, jag får ju köra ERF på en b-licens.

Är väl igentligen inte så sjuk stor skillnad på A och B förare rent ekonomiskt...
I ERF kvittar det väl..
Min personliga åsikt är att klassa upp dig och köra sprintracen i NSB med samma ekonomi som du körde i rookie. Du kommer utvecklas som förare mycket mer även fast du inte lägger ner mer pengar... Och då kommer du definitift vinna ERF Eller e de resonemanget jätte konstigt...

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
sunkan skrev:
2612363 HMM Jag har alla fall fått som jag vill...

Som nr:18 säger så är det ekonomin i första hand men också att det är ett jätte kliv mellan rookie1000 och nsb... är ju inte äns säkert att man kvalar in i nsb!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Macke skrev:
2612296 Perfekt, då blev ingen uppklassad i R1000 i år... :rolleyes:

edit:

Om bara dom som vill bli uppklassade blir det, så kommer det till slut bli så många snabba förare i R600 och R1000 att det blir i stort sett omöjligt för en nybörjare (lär riktig rookie) att få köra några race eftersom det kommer krävas typ 55:eek:r på Sviestad för att ens kvala in...
Det är ju självklart så vi får fram nya förare och talanger inom svensk RR... Strålande! :tummenupp
Blir det separata B-hleger och bara fyra klasser så finns det tid för både A- och B-finaler. Så det behöver ju inte betyda att nybörjare inte får köra.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
gixxermf skrev:
2612387 Som nr:18 säger så är det ekonomin i första hand men också att det är ett jätte kliv mellan rookie1000 och nsb... är ju inte äns säkert att man kvalar in i nsb!

Jo de e sant.. Men de e väl smällar man får ta haha

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
sunkan skrev:
2612402 Jo de e sant.. Men de e väl smällar man får ta haha

Ja... eller nu verkar man ju slippa ta dom smällarna...

En liten jämnförelse är ju Sviestadloppet 2005 i NSB, där var en kvalgräns på 54.2 om man ville vara med och leka... Pole i Rookie1000 i år var 54.3

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection