Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
gixxermf skrev:
2612411
En liten jämnförelse är ju Sviestadloppet 2005 i NSB, där var en kvalgräns på 54.2 om man ville vara med och leka... Pole i Rookie1000 i år var 54.3
Men det där e olika från år till år. Nu jämför du kvalgräns i NSB 2005 med pole i Rookie 2006..
Om du tar samma år så var poletiden i rookie 2005 53.3, satt utav en gubbe.. dvs en sekund under kvalgränsen i nsb.
:)
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
fezt skrev:
2612430 Men det där e olika från år till år. Nu jämför du kvalgräns i NSB 2005 med pole i Rookie 2006..
Om du tar samma år så var poletiden i rookie 2005 53.3, satt utav en gubbe.. dvs en sekund under kvalgränsen i nsb.
:)

Gjorde jämnförelsen med 2005 p.g.a det inte var någon kvalgräns i år eftersom det inte var fler än 32 anmälda i NSB i år.
Men hur många rookies hade kvalat in 2005? 2-3 st?

Och troligtvis kommer väl en hel del som kör veidec även köra SM- helgerna vilket kan göra att det blir mycket folk som kör igen.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Bara en stilla undran är det någon annan klubb än LMS som har gått ut och sagt att dom ska köra separata B-helger? Jag har inte hört det från någon annan i alla fall :confused:

Vidare ska jag vara B-förare tills jag dör :yoparty

björn
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Gustav O skrev:
2612316Hade dock varit intressant att veta hur de resonerat kring beslutet.

Gustav...
Kan det vara att man vill försöka "tvinga" ut folk från "garderoben"?
Ju fler som står och slår ut med händerna och undrar vad som erbjuds för just dem, desto fler blir förbannade och gör något åt det..?

I någon tråd har det påtalats om billig "korpen-125"...
ERF (med Humlan som förespråkare)...
Och så vidare.
Fast det kanske inte var det du tänkte?

Lek med tanken att man inte skulle våga (snällare ord, orka?) satsa på något annat än det man började sin racingkarriär med..?

I min näsa luktar det illa om man inte vill göra något med sin "karriär" och dessutom har mage och klaga...
Men det är jag det.
Livet går vidare och utvecklingen med den - glider den ifrån er är det inte utvecklingen som det är fel på...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag vet inte hur officiellt detta är, eller om jag berättar för mycket nu, men planen är att Pro Superbike kommer gästspela i SM. Alltså gå under samma helg, och utanför STCC för att öka antalet deltävlingar för Pro Superbike.
 

sandstream

Guest
Jag hörde precis från en ganska insatt källa att det kanske inte blir separat A och B helger pga den ekonomiska biten och antalet tillgängliga bullerdagar.
Istället blir det som i år med SM och rookieklasser samma helg.

Man skulle ju kunna köra B-racen på lördagen, eller?

Gustav O skrev:
2612346 Fast det gäller väl förare som "tvångsuppklassats" efter årets säsong?
Ja, så kanske de menar. Tycker de har skrivit rätt luddigt.

Swedie skrev:
2612568 Jag vet inte hur officiellt detta är, eller om jag berättar för mycket nu, men planen är att Pro Superbike kommer gästspela i SM. Alltså gå under samma helg, och utanför STCC för att öka antalet deltävlingar för Pro Superbike.
Det låter bra tycker jag, i det avseende att SM-publiken får se de snabbaste och bästa förarna samt att risken för att Pro Superbike tar en massa platser från Challenge-gänget försvinner.
 
Last edited:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Måste bara ställa några kontrollfrågor till er experter för att kolla om jag fattat allt rätt i protokollet gällande 1000cc klasserna.

1. Nordic Superbike kommer att bli Superbike Challenge och gå som Cup och riksmästerskap samt även förlora SM statusen till Pro Superbike i STCC.
Vad är skillnaden på SM och riksmästerskap?

2. Kommer Nordic Superbike att vara kvar i SO eller kommer det även där att byta namn till Superbike Challenge och kommer den serien ha Nordiskt Mästerskap status?

3. Kommer reglementena att vara lika i både Pro Suberbike och Superbike Challenge gällande vad man får göra med hojarna?
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
sandstream skrev:
2612573 Jag hörde precis från en ganska insatt källa att det kanske inte blir separat A och B helger pga den ekonomiska biten och antalet tillgängliga bullerdagar.
Istället blir det som i år med SM och rookieklasser samma helg.

Man skulle ju kunna köra B-racen på lördagen, eller?

Ja, så kanske de menar. Tycker de har skrivit rätt luddigt.

Det låter bra tycker jag, i det avseende att SM-publiken får se de snabbaste och bästa förarna samt att risken för att Pro Superbike tar en massa platser från Challenge-gänget försvinner.
Vi i LMS har redan bestämt attvi kommer köra delade helger, en A o en B-helg.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
KennethN skrev:
2612588
1. Nordic Superbike kommer att bli Superbike Challenge och gå som Cup och riksmästerskap samt även förlora SM statusen till Pro Superbike i STCC.
Vad är skillnaden på SM och riksmästerskap?
Åter igen dålig formulering från Svemo tror jag.

KennethN skrev:
2612588
2. Kommer Nordic Superbike att vara kvar i SO eller kommer det även där att byta namn till Superbike Challenge och kommer den serien ha Nordiskt Mästerskap status?
Trooor det byter namn där oxå. Men det kan oxå behållas för att behålla det internationella i namnet i med att det körs i Danmark, Norge och Finland oxå.

KennethN skrev:
2612588
3. Kommer reglementena att vara lika i både Pro Suberbike och Superbike Challenge gällande vad man får göra med hojarna?

Ja
 

sandstream

Guest
LOTTAK skrev:
2612592 Vi i LMS har redan bestämt attvi kommer köra delade helger, en A o en B-helg.
Och det förklaras med att ni tydligen har en relativt låg banhyra samt fler bullerdagar som inte redan är upptagna av andra arrangemang. På andra banor ser det tydligen betydligt värre ut och därav att de inte kan köra separata helger.
Men det är som sagt bara vad jag har hört, vi får väl se till våren hur det blir.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Swedie skrev:
2612601 Åter igen dålig formulering från Svemo tror jag.
Då är det alltså så att den svenska Superbike Challenge blir en "fattigmanscup" utan nån som helst status. Typ en snik Pro Superbike för de fattiga som inte har råd med STCC satsningen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
KennethN skrev:
2612616 Då är det alltså så att den svenska Superbike Challenge blir en "fattigmanscup" utan nån som helst status. Typ en snik Pro Superbike för de fattiga som inte har råd med STCC satsningen.
Japp, och den ska jag köra! :D

För mig som är i mellanskiktet ser inte vitsen att endsat lägga ut mer pengar, för att köra i Pro Superbike... ger inte mig något. Jag har inga supermegasponsorer som måste synas i STCC-sammanhang eller i TV.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det första som stör mig är att protokollet är från ett möte den 13 Oktober, dvs mer än en månad sedan! Varför så sent med att publicera det? Bättring tack!

Sen tycker jag förstås det är väldigt illa att A-förarna inte får vara med. Det var jag och Björn.e som skrev ihop förslaget att även tillåta 650cc 2-cyl 4T men inget om att A-förarna skulle kastas ut. När jag var B-förare så tyckte jag det kändes alldeles utmärkt att jag skulle kunna fortsätta köra i klassen även efter uppklassning. Nu är det inte så längre och jag tror att det kommer att ha en hämmande effekt på deltagandet. Faktiskt. Dessutom som någon skrev tidigare så är kanske inte återförsäljarna lika sugna att ge bra paketdeals när det inte finns några A-förare i klassen?

Det sjuka är att eftersom jag var med och framställde förslaget så känns det som att jag är medskyldig till att det blev så här. Det vill jag inte vara så därför anser jag att vi i LMS ska skriva några rader och ifrågasätta varför A-förarna inte får vara med. Dessutom se till att våra representanter på tävlingsledarkonferensen tar upp det till diskussion. Sen kan man bara hoppas att det går att ändra beslutet.
En budgetklass för "fullvuxna" A-förare behövs anser jag. En klass utan underhållsbehovet hos en racer eller däckkontot hos en stor 4T-dräpare och det är precis vad SP är och har varit.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Swedie skrev:
2612622 Japp, och den ska jag köra! :D

För mig som är i mellanskiktet ser inte vitsen att endsat lägga ut mer pengar, för att köra i Pro Superbike... ger inte mig något. Jag har inga supermegasponsorer som måste synas i STCC-sammanhang eller i TV.
Precis. Och är man kass och köra som jag så även om man skulle få helspons för att köra i Pro Superbike så skulle man ändå inte kvala in eller på sin höjd komma sist och i alla fall inte få nån nytta av att det sänds i TV :huvet
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Då kanske det stämmer med att det jag hörde att det skulle bli 12 tävlingar för de som ska köra STCC.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bosco skrev:
2612550 Gustav...
Kan det vara att man vill försöka "tvinga" ut folk från "garderoben"?
Ju fler som står och slår ut med händerna och undrar vad som erbjuds för just dem, desto fler blir förbannade och gör något åt det..?

I någon tråd har det påtalats om billig "korpen-125"...
ERF (med Humlan som förespråkare)...
Och så vidare.
Fast det kanske inte var det du tänkte?

Lek med tanken att man inte skulle våga (snällare ord, orka?) satsa på något annat än det man började sin racingkarriär med..?

I min näsa luktar det illa om man inte vill göra något med sin "karriär" och dessutom har mage och klaga...
Men det är jag det.
Livet går vidare och utvecklingen med den - glider den ifrån er är det inte utvecklingen som det är fel på...
Så kan det säkert vara. Jag var nyfiken på hur de resonerat mest eftersom jag inte får ett svar i protokollet. Om det är bra eller dåligt väljer jag att kommentera efter säsongen.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Lawson skrev:
2612643 Då kanske det stämmer med att det jag hörde att det skulle bli 12 tävlingar för de som ska köra STCC.

Jag skulle precis fråga varför det skulle vara dyrare att köra en säsong i Pro Superbike än i Superbike Challenge - är det ovanstående som är svaret? Dvs att det är fler tävlingar. Eller handlar det minst lika mycket om att de deltagande är på en hög nivåt vad gäller sponsorer och dyligt att maskinmaterialet är så bra att man måste köpa sig en sviindyr hoj för att hänga med?
 

sandstream

Guest
Har fått svar från Lodnert angående uppklassningen till A-förare och det verkar inte som att man kan välja att vara B-förare mer än 1 år extra:

"Du måste alltid ansöka om att bli A-förare, men du kan bara välja köra kvar ett år extra om du har uppnått rätt antal poäng.
Det kommer att skrivas tydligare i den nya kalendern."


nazurro skrev:
Eller handlar det minst lika mycket om att de deltagande är på en hög nivåt vad gäller sponsorer och dyligt att maskinmaterialet är så bra att man måste köpa sig en sviindyr hoj för att hänga med?
Om jag förstår det hela rätt så kör man enligt samma reglemente i Pro Superbike som i Superbike Challenge och det är samma reglement som NSBK körde i år. Det är alltså i princip standardhojar utan något dyrt motortrim.
Swedie kan säkert berätta mer exakt vad man får byta och inte byta.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2612573 Jag hörde precis från en ganska insatt källa att det kanske inte blir separat A och B helger pga den ekonomiska biten och antalet tillgängliga bullerdagar.
Istället blir det som i år med SM och rookieklasser samma helg.
O boy, det kan komma att bli tufft att kvala in. Inte en käft ansöker om A-licens och det tillkommer ett gäng nya. Med åtta klasser (?) finns det nog ingen tid till någon B-final heller.

LOTTAK skrev:
2612592 Vi i LMS har redan bestämt attvi kommer köra delade helger, en A o en B-helg.
Heder åt er för det :tummenupp

Har ni bestämt klasserna än?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
sandstream skrev:
2612756 Har fått svar från Lodnert angående uppklassningen till A-förare och det verkar inte som att man kan välja att vara B-förare mer än 1 år extra:

"Du måste alltid ansöka om att bli A-förare, men du kan bara välja köra kvar ett år extra om du har uppnått rätt antal poäng.
Det kommer att skrivas tydligare i den nya kalendern."


.
Det klargjorde inte ett skit. Vad gör svemo om jag skiter i att ansöka om uppklassning? Får jag lösa en b-licens året efter?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top