Jag kan se en viss poäng i Din parallell med WTCC, men det finns även ett annat sätt att se på det:
* Ta ett stycke standardmotor
* Baka ihop med ett nytt elektronikpaket
* Tillsätt därefter en fritt modiferad fram- och bakram, en egenhändigt konstruerad sving
* Blanda nu i en ny styrkrona, utveckla nya dämpare, krydda efter smak med lite kolfiberkåpor
* Rör om i smeten och skaka väl
Detta recept ger... - En WSBK-hoj om det är en 1 000cc motor, men funkar ju också på en ...Moto-2? Det är väl närapå så att WSBK ändå känns lite mer "prototyp", fabrikanterna tvingas ändå leva med sin egen motor...
Jag vet att liknelsen haltar men tycker att en del av tjusningen med produktionsracing är att hojarna i alla fall påminner om de vi kan köpa över disk och att deras karaktär från kartongen kanske i viss mån även kan identifieras i tävlingssammanhang. På något vis kunde man ju hoppas att detta också borgar för att gatmaskinerna snabbt får del av den utveckling tävlingsteamen bedriver.
Därför kan jag tycka att i alla fall geometrierna borde lämnas orörda vad gäller så väsentliga delar som gaffelkrona, motorupphängning och ram.
Det må ju också vara fruktansvärt kostnadsdrivande för teamen att försöka göra sig gällande när man i princip måste ifrågasätta/konstruera om hojen från grunden?
Jag kan ju ha helt fel, vara oerhört gammalmodig (eller både och) men anser nog att skillnaderna mellan prototyp- respektive produktionsracing borde vara rätt tydlig. Eller så sitter vi med en serie om ett antal år?
Mina 2p