Prototyphojar VS WSBK

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Hehe, vafaaaaan, bara 175hk! Går ju inte!! :)

Skämt å sido, med 175 kg menade jag torrvikt, ocb kawa skyltade väl med 200hk för zx10r -09???

Ja det stämmer nog, men jag gillar inte o lura mig själv med torrvikter o putsade vevhk :) Fan ge mig sommar nu.. :näsblod
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Ja det stämmer nog, men jag gillar inte o lura mig själv med torrvikter o putsade vevhk :) Fan ge mig sommar nu.. :näsblod

Hehe. Helt rätt! 200hk på veven med motorn i respirator, dvs. externpumpade vätskor, extern strömförsörjning etc. I verkligheten kanske 160-170 hk på bakhjulet, men vad gör det för oss glada amatörer!? :)

I och för sig brukar europeerna vara ganska bra på att ange bakhjulshästar. Har hört att t.ex. Ducatis effektsiffror ska stämma ganska väl överens med senare uppmätta bakhjulspållar!
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Jag kan se en viss poäng i Din parallell med WTCC, men det finns även ett annat sätt att se på det:

* Ta ett stycke standardmotor
* Baka ihop med ett nytt elektronikpaket
* Tillsätt därefter en fritt modiferad fram- och bakram, en egenhändigt konstruerad sving
* Blanda nu i en ny styrkrona, utveckla nya dämpare, krydda efter smak med lite kolfiberkåpor
* Rör om i smeten och skaka väl

Detta recept ger... - En WSBK-hoj om det är en 1 000cc motor, men funkar ju också på en ...Moto-2? Det är väl närapå så att WSBK ändå känns lite mer "prototyp", fabrikanterna tvingas ändå leva med sin egen motor...

Jag vet att liknelsen haltar men tycker att en del av tjusningen med produktionsracing är att hojarna i alla fall påminner om de vi kan köpa över disk och att deras karaktär från kartongen kanske i viss mån även kan identifieras i tävlingssammanhang. På något vis kunde man ju hoppas att detta också borgar för att gatmaskinerna snabbt får del av den utveckling tävlingsteamen bedriver.

Därför kan jag tycka att i alla fall geometrierna borde lämnas orörda vad gäller så väsentliga delar som gaffelkrona, motorupphängning och ram.

Det må ju också vara fruktansvärt kostnadsdrivande för teamen att försöka göra sig gällande när man i princip måste ifrågasätta/konstruera om hojen från grunden?

Jag kan ju ha helt fel, vara oerhört gammalmodig (eller både och) men anser nog att skillnaderna mellan prototyp- respektive produktionsracing borde vara rätt tydlig. Eller så sitter vi med en serie om ett antal år?

Mina 2p


Väl skrivet, men trots det du nämner är cyklarna likväl ombyggda gatmotorcyklar - vilka aldrig kan bli till prototyp- eller GP-cyklar. Definitionen är tydlig och även om linjerna för den somliga ser ut att flyta ihop så är de fortfarande lika tydliga som de alltid varit.

Vet inte om WSBK-reglementet tillåter riktigt lika mycket som Moto2, har för mig det finns ganska gott om restriktioner för både ram och sving till skillnad från Moto2. Men,

Moto2 är inte heller någon prototyp- eller GP-klass. Inte heller Hondas Moto3 projekt kommer bli en GP klass, utan framtiden ser, som du antyder, ut att gå mot friare reglementen baserade på gat/standard-maskiner.

I alla fall om Honda får fortsätta styra roadracingscenen som de gör idag. Dyrt som fan kommer det bli:yoparty
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top