Prova-på på ATT för vettiga slantar... 8-9/6

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jo jag vet men man kan nog ha kul där ändå med sin gathoj. Men att åka runt i kö och omkörningsförbud e inge kul.

Nej, så det är tur att det inte går till så på SMCs kurser.:tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo jag vet men man kan nog ha kul där ändå med sin gathoj. Men att åka runt i kö och omkörningsförbud e inge kul.

Omkörningsförbud?

Nä då tänker då fan inte jag åka dit.

Kökörning låter ju iofs rätt sjysst, om varannan förare är en snugg tjej i tight skinn.

Då är det lätt värt pengarna. :tummenupp

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Kommer man få "stå på lite" under körningen eller är det begränsat till lugnt/medel tempo utan knäskrap? Och måste man vara medlem i SMC?. Är slicks ok?.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu får Carnivore fylla på då han har bäst koll på upplägget, men det skall definitivt inte vara någon kökörning med omkörningsförbud.

Det är en kursdag med instruktör, man får alltså lite uppgifter/övningar att ägna sig åt under körpassen. Körningen skall som vanligt med SMC vara med hänsyn till övriga deltagare på banan, ingen skall känna sig otrygg för att andra deltagare bombar vilt på banan.

Beter man sig olämpligt på banan får man räkna med att bli utpekad med den svarta flaggan och bortplockad från banan tills man är överens med kursansvariga om hur man bör justera sin körning om man vill få fortsätta.

Jag har aldrig sett något förbud mot slicks inom den del av SMC organisationen som håller i kurserna denna dag, i praktiken skulle ju de som vill köra med slicks helt enkelt välja motsvarande gummi men med lite mönster i ("skurna slicks"). Däremot saknas tillgång på el till däckvärmare, och vanliga sportiga gatdäck som t.ex. sportmax räcker gott och väl till det tempo som är lämpligt på banan med tanke på att man inte landar speciellt mjukt om man råkar hamna brevid asfalten.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har aldrig sett någon arrangör köra "fri bombning" för nästan gratis pengar oavsett bana, så vet inte riktigt vad du förväntat dig.

Tycker att det låter som ett bra tillfälle att prova banan om man är intresserad av det.

Jag ger iaf banan :tummenupp

View attachment 386166

De flesta banor i Sverige har väl mer eller mindre regelbundna kvällsträningar för just det ändamålet. Anderstorp brukar ta 500 pix för typ 90 minuter bantid, det är också ganska bra.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ok, fyller på med lite väl valda svar. :)

Måste man vara medlem i SMC?JA, detta är en SMCkurs så medlemskap är obligatoriskt precis som på alla våra kurser vare sig det är KNIX eller BKK/SHK.

Är slicks ok?
Jag skulle inte rekommendera slicks på ATT, dels för att det finns el för värmare men sen är beläggningen av vanlig landsvägsmodell och inte race-bane-modell.

Får jag bomba satan?
Nej, det är inget vi uppmuntrar på någon av våra kurser utan det är ett tempo där vi fortfarande kan jobba med de övningar som ges. Känner man att övningar och liknande inte är särskilt lockande så finns det kvällsträningar/licensträningar som förmodligen passar bättre.
Åker man runt och bara vill köra fort så får man nog ingen bra dag plus att man förmodligen förstör en hel del för de andra deltagarna som kommer för att vara med på kursdagen.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
De flesta banor i Sverige har väl mer eller mindre regelbundna kvällsträningar för just det ändamålet. Anderstorp brukar ta 500 pix för typ 90 minuter bantid, det är också ganska bra.

Licensträningar är inget vi håller på med i steg 1-4.
Steg 6 däremot är just licensträning med coach med ändamålet att köra snabbare, i steg 1-4 är det trafiksäkerhetskurs.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Vad kostar ett medlemskap i SMC då och kan man lösa det på plats?.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Försök lösa det, vore riktigt synd om det är hojåkare som vill provsmaka SMC-kurser som inte får chansen pga att det inte går att ordna sitt medlemskap på plats.

Anmälningen stängs vad jag förstått det 2/6, för att kunna anmäla sig behöver man vara medlem... moment 22 i så fall.

Vill man med på detta så är det ju faktiskt inte så konstigt att lösa den biten i god tid innan.
Det är oerhört svårt att beräkna instruktörer, flaggisar, plats, mat och allt sånt till drop-in.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Anmälningen stängs vad jag förstått det 2/6, för att kunna anmäla sig behöver man vara medlem... moment 22 i så fall.

Vill man med på detta så är det ju faktiskt inte så konstigt att lösa den biten i god tid innan.
Det är oerhört svårt att beräkna instruktörer, flaggisar, plats, mat och allt sånt till drop-in.

Ah just det, det var ju föranmälan och inte dropin även till "Prova på", my bad :)

Ordna medlemsskap här:

https://www2.svmc.se/blimedlem

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
STENHÅRDA! Jag kan nog inte trycka på det tillräckligt, det är 90db som gäller och chansa helst inte utan montera db-killer om ni har, vi har enormt hårda krav på oss angående buller på ATT och håller vi inte det kommer vi inte kunna fortsätta våra kurser där.

Hur mycket låter 90dB?
Låter en eldstorm med GPR pipor mer än 90 tro? :confused:

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Ktm 950sm
Sådär, bokat och klart....ska bli kul och testa banan och se om upplägget är nåt för mig!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Om du inte gasar fullt och t.o.m växlar upp så brukar det funka.
Det är väl ändå inte för att köra rakt fram man kommer dit. ;)

Förutsatt db-killer då då.

Gasa fullt? Det behövs inte när man kör touringhoj som mig :rolleyes:
Måste väl leta reda på de där db dödarna jag har i någon låda och boka tror jag, oförskämt billigt :katt

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år