Provbänkning av en KTM 625SMC-04

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Förra tråden försvann pga server kraschen.

Var i Lunda industri omr nu Tisdag kväll. Där fanns en bromsbänk tillgänglig för de som ville pröva hojen!

Bänken kom ifrån http://www.dynostar.com och enligt produktsidan så verkar den vara rätt pålitlig iallafall.

Nåväl vad är gjort på hojen då!
Den har gått strax över 600mil nu.

Avstrypt på vanligt sätt
Main jet 168
Lågfart 48
Nålen i 4:hacket
Luftskruven utskruvad ca 1,7 - 2 varv
Rallykam
Orig krökar från en 2005 SMC
1 Par titandämpare från Wings inga buttpluggar under testet dvs 50mm utblås
Drevning 16/42 varvade ute lite för snabbt.

Har justerat på känn från denna tråd, tack MegaRaid!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

Siffror:
På axeln 58,3Hk & 80Nm
På hjulet 53,8Hk & 74Nm

Dock gick den väldigt snålt mellan 3000 - 4300 Rpm så får se vad som behöver göras.

Så detta var bara ett test, så har man mer tid så kan det säkert finjusteras!

Kanske lite svårt att se siffrorna men den som är intresserad kan PM mig!
 

Bifogat

  • Dynopapper Hk,s.jpg
    Dynopapper Hk,s.jpg
    131.7 KB · Visningar: 175
  • Dynopapper Air,s.jpg
    Dynopapper Air,s.jpg
    130.6 KB · Visningar: 136
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Bifogat

  • Bakifrån.jpg
    Bakifrån.jpg
    126.3 KB · Visningar: 68
  • Bakifrån 1.jpg
    Bakifrån 1.jpg
    140.6 KB · Visningar: 70
  • Underifrån.jpg
    Underifrån.jpg
    127 KB · Visningar: 70
  • Underifrån 1.jpg
    Underifrån 1.jpg
    125.8 KB · Visningar: 89

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Fan! 20 pållar mer än jag har i budhojen på samma bänk!

//Mcbudet

Förra tråden försvann pga server kraschen.

Var i Lunda industri omr nu Tisdag kväll. Där fanns en bromsbänk tillgänglig för de som ville pröva hojen!

Bänken kom ifrån http://www.dynostar.com och enligt produktsidan så verkar den vara rätt pålitlig iallafall.

Nåväl vad är gjort på hojen då!
Den har gått strax över 600mil nu.

Avstrypt på vanligt sätt
Main jet 168
Lågfart 48
Nålen i 4:hacket
Luftskruven utskruvad ca 1,7 - 2 varv
Rallykam
Orig krökar från en 2005 SMC
1 Par titandämpare från Wings inga buttpluggar under testet dvs 50mm utblås
Drevning 16/42 varvade ute lite för snabbt.

Har justerat på känn från denna tråd, tack MegaRaid!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

Siffror:
På axeln 58,3Hk & 80Nm
På hjulet 53,8Hk & 74Nm

Dock gick den väldigt snålt mellan 3000 - 4300 Rpm så får se vad som behöver göras.

Så detta var bara ett test, så har man mer tid så kan det säkert finjusteras!

Kanske lite svårt att se siffrorna men den som är intresserad kan PM mig!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sista två!
 

Bifogat

  • Underifrån 2.jpg
    Underifrån 2.jpg
    129.7 KB · Visningar: 72
  • Underifrån 3.jpg
    Underifrån 3.jpg
    129.7 KB · Visningar: 77

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
din moppe är ändå 10 år nyare än min!
men satan vad min varvade för att vara en XT! 8600varv innan det började piskas vavstopp!

Å fan du lever.

Nja men din skramlar väl inte lika mkt som min? :D

Martin & Magnus såg till att den fick jobba på bänken. :yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
din moppe är ändå 10 år nyare än min!
men satan vad min varvade för att vara en XT! 8600varv innan det började piskas vavstopp!

Jo jag tyckte min skymta 8200 på min. Jo jag kan tänka mig att en XT är byggd för att hålla ett krig! :D
 

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Förra tråden försvann pga server kraschen.

Var i Lunda industri omr nu Tisdag kväll. Där fanns en bromsbänk tillgänglig för de som ville pröva hojen!

Bänken kom ifrån http://www.dynostar.com och enligt produktsidan så verkar den vara rätt pålitlig iallafall.

Nåväl vad är gjort på hojen då!
Den har gått strax över 600mil nu.

Avstrypt på vanligt sätt
Main jet 168
Lågfart 48
Nålen i 4:hacket
Luftskruven utskruvad ca 1,7 - 2 varv
Rallykam
Orig krökar från en 2005 SMC
1 Par titandämpare från Wings inga buttpluggar under testet dvs 50mm utblås
Drevning 16/42 varvade ute lite för snabbt.

Har justerat på känn från denna tråd, tack MegaRaid!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

Siffror:
På axeln 58,3Hk & 80Nm
På hjulet 53,8Hk & 74Nm

Dock gick den väldigt snålt mellan 3000 - 4300 Rpm så får se vad som behöver göras.

Så detta var bara ett test, så har man mer tid så kan det säkert finjusteras!

Kanske lite svårt att se siffrorna men den som är intresserad kan PM mig!

Åhhh TACK!!!! Kul att någon haft glädje av det man skrev. Konstigt att den går så snålt på låga varv men det kanske min gjorde också.

Ha kul!!!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Åhhh TACK!!!! Kul att någon haft glädje av det man skrev. Konstigt att den går så snålt på låga varv men det kanske min gjorde också.

Ha kul!!!

Tackar, ja du tveksamt om jag ska gå upp i main jet, kanske höja nålen ett sista snäpp och justera luftskruven!

Förbannade LC4 går ju snålt redan från början! :mad:
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Men jag tycker ditt mainjet ser bra ut! det är ju lågfartsmunstycket som verkar för klent. Smäller den inte vid avslag och motorbroms?
Här är en superbra bild som illustrerar vilka munstycken som gör vad och hur stor betydelse det har:
calchart.gif


Finns mer att läsa här: http://www.carbparts.com/keihin/needles_tuning/jetting_your_carb.htm

Även jag håller på att sätta dit en Keihin flatslide på min 640 och jag kommer använda samma saker som megaraid har använt.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo det är därför jag har satt i första hand nålen som nästa steg och vänta med main som sista grej! Nja lågfarten vill pröva först de andra sakerna.
Stiftet är varken vit eller början till vit så vå får se!

Men i slutändan så skulle en ordentlig bänkning var bra men det blir senare när ev skattepengarna har kommit.

Dock så kommer nog Wingsdämparna flytta till Göteborg så får vi se vad som händer efter det!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Vilken firma och vad kostade det?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vilken firma och vad kostade det?

Nä det var två killar som kom förbi Lunda med sin bromsbänk och de tog 300:-
Såg gedigen ut då den var utrustad med dubbla fläktar, sond mm.

Har hört talas om någon som heter Henning i åkersbergatrakten, ska nog slå honom en pling när jag har lite pengar över och bestämt mig hur hojen ska vara!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07


Har hört talas om någon som heter Henning i åkersbergatrakten, ska nog slå honom en pling när jag har lite pengar över och bestämt mig hur hojen ska vara!

Har hört att han antingen inte riktigt vet vad han gör, eller har en felinställd bänk. (Min busa är justerad där bland annat)
En annan bänkkille har fått mkt hojar från honom som var felinställda.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har hört att han antingen inte riktigt vet vad han gör, eller har en felinställd bänk. (Min busa är justerad där bland annat)
En annan bänkkille har fått mkt hojar från honom som var felinställda.

Ok det var bra att veta, frågan u i efterhand om det blir honom då jag hörde att han tydligen enbart ger ut Hk antalet och ingen blandning resultat vilken jag är mest intresserad av!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top