Provköra köpobjekt?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Blir djävligt fundersam över alla annonser där man ska lassa upp hela köpeskillingen för att få provköra en hoj man ev. är intresserad av att köpa.

Skulle fan aldrig lägga pengarna i handen på en främmande människa för att få provköra något som kanske inte alls motsvarar mina förväntningar eller säljarens beskrivning.

Förstår att det är många som åker runt bara för att få köra lite utan att ha avsikten att köpa eller rent av snor hojen, men det måste finnas något annat sätt.

Hur gör Ni?:confused:
 

dasal

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -00
Det är ju ingen som tvingar dig att provköra/köpa deras hojar, är du så sugen att köpa hojen att det bara kvarstår provkörning så ser jag inte vad problemet är. Är du osäker på vilken modell du vill ha så vänd dig till valfri firma.
Skulle aldrig släppa iväg min hoj till någon jag inte känner utan stålar i handen.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Code:
Det är ju ingen som tvingar dig att provköra/köpa deras hojar, är du så sugen att köpa hojen att det bara kvarstår provkörning så ser jag inte vad problemet är

I mitt fall skulle "problemet" kunna vara att det finns tre alternativa objekt. Har ingen större lust att susa omkring med en massa tusenpengar på fickan från den ena stan till den andra.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
En förtroendefråga, fundera inte så mycket på det. Är du och säljaren seriösa så hittar ni ett bra sätt att lösa det där.

Själv har jag aldrig blivit nekad provkörning. Har väl lämnat körkortet ifrån mig och sånt vissa gånger. Men pengar i handen... ja, hur skulle det gå till? Länge sedan jag gjorde en bil/hojaffär med kontanter.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Som sagt, står det cash i handen utan undantag vid provkörning i annonsen, kolla på annat objekt.
I annat fall så ser man till att inge förtroende, alltså inte dyka upp med en volvo 240 reggad på nån polare o en gammal plastkruka att slänga på skallen vid provkörning tillsammans me tygdojor o mysbrallor.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
när jag var och kolla / köpte nya hojen lämna jag gammla hojen + nycklarna hos säljaren :tummenupp
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Nycklarna till det fordon dom kom i
Körkort och kontokort och sen ta en bild på föraren och hans mobil i pant
Och en halv liter soppa i tanken
Skulle kännas ok för mig åt bägge håll
End of problem ----------- kanske
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja det lät ju som en mysig stund att handla av dig, uppställning för foto & lämna allt i pant, herregud.....kanske ta ett DNA prov också?


Nycklarna till det fordon dom kom i
Körkort och kontokort och sen ta en bild på föraren och hans mobil i pant
Och en halv liter soppa i tanken
Skulle kännas ok för mig åt bägge håll
End of problem ----------- kanske
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror detta är ett fenomen som i största allmänhet breder ut sig i södra svedala, kanske speciellt när det gäller modernare sporthojar.

Provkörning är självklart tycker jag bara någon kommer och visar seriöst intresse av att köpa.

Jag förstår inte hur det ser ut när man ska sälja en hoj utan provkörning. Nåt sånt här kanske?

"Den ser ju jäkla fin ut och låter väl som den ska..."

"Ja, ska du ha hojen då?"

"Hade ju varit intressant med en provtur först dock, bara för att klämma och känna lite på växellåda, koppling, bromsar, osv.

"Ha, du tror jag låter nån annan än självaste jag köra min ögonsten? Nä serru grabben, du kan glatt åka hem. Här blir det inga provkörningar."

Visst är väl nyare hojar generellt felfria om du skött service och oljebyten, så en provkörning kanske är onödig om man jämför med en äldre 80- eller 90-tals hoj som gått kanske 10 000mil där väldigt många problem kan yttra sig. Men det kan ju ändå finnas dolda fel som du bara skulle upptäcka vid provkörning, typ icke fungerande ABS, osv.

Provkörning är alltså för mig en självklarhet. Den dagen jag säljer min hoj kan jag ju inte förvänta mig att någon ska veta hur en kraftigt ombyggt GSX1100 från -84 beter sig på vägen utan en provkörning.

Så länge dom visar upp ett giltigt körkort med A behörighet så ser jag inga problem. Ska ju inte behöva ha med sig rekommendationsbrev från chefen eller ett utdrag ur belastningsregistret för att köpa hoj som en del verkar tycka i sina säljannonser.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ummm. De två senaste hojarna jag sålt har köparen inte ens velat provköra. Fick nästan tvinga upp dom på moppen för att få ut dom på en tur.....
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Tror detta är ett fenomen som i största allmänhet breder ut sig i södra svedala, kanske speciellt när det gäller modernare sporthojar.

Provkörning är självklart tycker jag bara någon kommer och visar seriöst intresse av att köpa.

Jag förstår inte hur det ser ut när man ska sälja en hoj utan provkörning. Nåt sånt här kanske?

"Den ser ju jäkla fin ut och låter väl som den ska..."

"Ja, ska du ha hojen då?"

"Hade ju varit intressant med en provtur först dock, bara för att klämma och känna lite på växellåda, koppling, bromsar, osv.

"Ha, du tror jag låter nån annan än självaste jag köra min ögonsten? Nä serru grabben, du kan glatt åka hem. Här blir det inga provkörningar."

Visst är väl nyare hojar generellt felfria om du skött service och oljebyten, så en provkörning kanske är onödig om man jämför med en äldre 80- eller 90-tals hoj som gått kanske 10 000mil där väldigt många problem kan yttra sig. Men det kan ju ändå finnas dolda fel som du bara skulle upptäcka vid provkörning, typ icke fungerande ABS, osv.

Provkörning är alltså för mig en självklarhet. Den dagen jag säljer min hoj kan jag ju inte förvänta mig att någon ska veta hur en kraftigt ombyggt GSX1100 från -84 beter sig på vägen utan en provkörning.

Så länge dom visar upp ett giltigt körkort med A behörighet så ser jag inga problem. Ska ju inte behöva ha med sig rekommendationsbrev från chefen eller ett utdrag ur belastningsregistret för att köpa hoj som en del verkar tycka i sina säljannonser.

Två Berättelser bara och en slutsats.

För 15 år sedan när jag var 20 så hade jag en nästan ny GSX750R,en dag när jag var i garaget så kom en Gubbe(ca.30)fram och frågade om min hoj var till salu,alltid sugen som man är på något nytt så svarade jag ja.Killen lånade min hjälm och körde iväg.Stod och väntade en timme innan idioten kom tillbaka och sa ´´jävla skithoj´´och gick.Lelles fick renovera motorn för 15.000(som jag fick slanta upp pga.övervarvning)efter detta så bytar jag alltid på firma.

En kompis jobbar på en hojfirma där en CBR 1000 som var deras demohoj skar efter 80mil.Datalogen i hojen visade över 1100(ettusenetthundra!)övervarvningar som skett under provkörningar.Så se upp.

Slutsats:skall du sälja privat så åk md på hojen hur obehagligt det än är.:gnissla
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Har sålt och köpt alldeles för mycket hojar och aldrig någonsin
har det varit ett problem. Det handlar helt enkelt om förtroende.

De människor jag sålt hojar till har mer än gärna fått prova eftersom
jag bedömde att det var ärliga och trevliga människor.

När man kollar på blocket får man intrycket av att det finns en massa
dårar som åker runt och provar hojar för skojs skull (sk "testpilot" enligt
annonserna). Känner jag inte alls igen. Har sålt fyra hojar och i alla fall,
var det den den spekulanten som provkörde som också köpte.

Målas fan på väggen här eller har jag bara haft tur?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Pedro: helt rätt, man går på sunt förnuft & magkänsla, har sålt ett 20-tal hojar, aldrig några problem....
Handlarna däremot, dom är nog mer försiktiga, fler rötägg som häckar där.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Två Berättelser bara och en slutsats.

För 15 år sedan när jag var 20 så hade jag en nästan ny GSX750R,en dag när jag var i garaget så kom en Gubbe(ca.30)fram och frågade om min hoj var till salu,alltid sugen som man är på något nytt så svarade jag ja.Killen lånade min hjälm och körde iväg.Stod och väntade en timme innan idioten kom tillbaka och sa ´´jävla skithoj´´och gick.Lelles fick renovera motorn för 15.000(som jag fick slanta upp pga.övervarvning)efter detta så bytar jag alltid på firma.

En kompis jobbar på en hojfirma där en CBR 1000 som var deras demohoj skar efter 80mil.Datalogen i hojen visade över 1100(ettusenetthundra!)övervarvningar som skett under provkörningar.Så se upp.

Slutsats:skall du sälja privat så åk md på hojen hur obehagligt det än är.:gnissla

Det kom alltså bara en gubbe helt sonika och frågade "Är den till salu?"? Ja, detta är väl typexemplet på "Är man dum ska man fan få lida.".

När har en förbipasserande som du aldrig sett förut inneburit en bra affär?

Aldrig.

Varför?

För att dom är oseriösa. Ungefär lika seriöst som när det ringer nån med nigeriabrevs-liknande retorik på Blocket annonser och säger "Jag ger dig 150000 för den nästa måndag om jag får komma och hämta den idag." med brytning på östeuropeiska.

Ditt exempel är ju inte något som tyder på bristande kunskaper hos köparen utan hos dig som säljare. Är nyhetens behag så starkt att det övervinner sunt förnuft får man skylla sig själv, oavsett vad den andre gjort sig skyldig till.

Har sålt och köpt alldeles för mycket hojar och aldrig någonsin
har det varit ett problem. Det handlar helt enkelt om förtroende.

De människor jag sålt hojar till har mer än gärna fått prova eftersom
jag bedömde att det var ärliga och trevliga människor.

När man kollar på blocket får man intrycket av att det finns en massa
dårar som åker runt och provar hojar för skojs skull (sk "testpilot" enligt
annonserna). Känner jag inte alls igen. Har sålt fyra hojar och i alla fall,
var det den den spekulanten som provkörde som också köpte.

Målas fan på väggen här eller har jag bara haft tur?

Exakt.

Pratar man per telefon och frågar om hojen (rätt frågor, tål att tilläggas) så brukar man höra rätt fort höra om det är en motorcyklist du pratar med eller bara nån som råkar äga en hoj. Jag åkte ner till Gävle och hämtade min hoj och det var inga som helst problem. Skittrevlig kille och hojen var precis som den beskrevs muntligt, på bild och på film.

Jag tror mest att det målas fan på väggen och att folk är nojiga. Du är definitivt inte ensam med lyckade köp och försäljningar.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Ja det lät ju som en mysig stund att handla av dig, uppställning för foto & lämna allt i pant, herregud.....kanske ta ett DNA prov också?

Fast å andra sidan, har man inget att dölja så spelar det väl ingen roll.
Skulle inte gå så långt själv men inte ha några invändningar om säljaren önskar allt i pant.
Själv tror jag melodin är lite soppa i tanken, sunt förnuft och behålla personens KK sålänge.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ni som säger att man är skitso som ska ha kontaner i näven, körkort, bilnycklar osv.

Skriv inte av er här på forumet när er magkänsla är fel nästa gång och någon glatt glider er väg på eran hoj efter en provkörning.

Tror ni alla som blivit av med sina hojar/bilar på sådan väg släppt iväg den till en pundare för en åktur ? Dom som sysslar med detta ser nog rätt välvårdade ut och kan snacka för sig.

Har du problem med att slänga upp kontant till mig innan provtur så kan du glömma affär. Har du inte med dig pengar vill du förmodligen inte köpa ändå. Han som köpte min hade ingen A berhörighet och inga kontanter med sig, jag sa att han kunde glömma att få testa den, ville han ha den kunde jag skjutsa honom till banken där affär skulle göras upp. Han gick med på det, hade han inte gjort det hade han fått köpa den utan en provtur.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top