Provköra köpobjekt?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag hade betalat självrisken om jag klotat vid provkörning. Det får man ju göra hos en firma.

Jo men säg att killen lägger hojen kommer tillbaks och börjar jiddra om att den där skadan kostar inte alls så mycket att fixa och vägrar att betala. Kan man polisanmäla sånt och verkligen få nåt ut av det?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Om den som kommer och kollar kommer åkande i en bil så är det ju bara kolla upp att hans leg överensstämmer med bilens ägare. Den lär han ju vilja ha tillbaka förutsatt att den har ett liknande värde som hojen. Det bör väl funka.

Att lämna flickvänn i pant är ju inte speciellt bra tror jag då det kan bli svårt att förklara för en dommare varför man bundit fast en tjej i garaget.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ett kontrakt är bra. På tiden folk börjar ta ansvar för sina handlingar! Klotar jag en hoj står jag för återställandet, däremot ställer jag inte upp på att betala hela hojen genom ett köp bara för att jag klotat den. Är det säljarens villkor kliver jag av hojen och åker till nästa objekt.

Vad gäller provkörningen finns ju ingen anledning att piska skiten ur hojen, det som är intressant primärt är växellåda, bromsar, koppling samt hur den känns i lager. Tror inte eventuella defekter gör sig påminda endast i farter upp mot 200 eller vid hård kurvtagning.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag hade betalat självrisken om jag klotat vid provkörning. Det får man ju göra hos en firma.
Du förutsätter att man har vagnskada, heförsäkring på hojen eller?
Hur funkar det med försäkringarna egentligen?
Måste man ha helförsäkring om om man skall få vagnskadepengarna om någon
provkör hojen och klotar?
Eller gäller något annat i den situationen?
Skulle varit mycket intressant att få reda på det som gäller.

Skittråkigt om man klotar hojen vid provkörning. Skulle ju varit riktigt skämmigt.
Med tanke på alla stölder/klotningar så är det nervigt att sälja en hoj till privatpersoner.
Men å andra sidan så skulle jag aldrig åka o titta på en hoj där de vill ha pengarna i näven.
Å jag skulle aldrig själv begära det.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du förutsätter att man har vagnskada, heförsäkring på hojen eller?
Hur funkar det med försäkringarna egentligen?
Måste man ha helförsäkring om om man skall få vagnskadepengarna om någon
provkör hojen och klotar?
Eller gäller något annat i den situationen?
Skulle varit mycket intressant att få reda på det som gäller.

Skittråkigt om man klotar hojen vid provkörning. Skulle ju varit riktigt skämmigt.
Med tanke på alla stölder/klotningar så är det nervigt att sälja en hoj till privatpersoner.
Men å andra sidan så skulle jag aldrig åka o titta på en hoj där de vill ha pengarna i näven.
Å jag skulle aldrig själv begära det.

Det där beror mycket på försäkringsbolag. En del tillåter att man lånar hojen men då ska du vara den huvudsaklige användaren, andra tillåter inte alls någon form av provkörning / utlåning utan det är den som äger hojen och står på försäkringen som ska köra den för att försäkringen ska gälla.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du skriver:

"Ev. intresserad av att köpa."

Är du "ev." intresserad av min hoj får du aldrig i livet provköra. ÄR du intresserad så kollar du allt annat först, verkar allt ok så kommer vi överens om nåt, med förbehåll för om du känner nåt under provkörning som jag inte upplyst om innan.

Inga konstigheter. Vill du provköra "modellen" får du åka till en handlare!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför inte rådfråga ert försäkringsbolag vilka villkor ni måste uppfylla för att försäkringen ska täcka vid en eventuell stöld vid provkörning?

Här spekuleras det friskt olika försiktighetsåtgärder som jag tror kommer att leda till att det inte blir någon försäljning. Givetvis måste en eventuell köpare få tillfälle att provköra innan köp. Frågan är bara hur man gör det utan risk för att bli utan ersättning vid en eventuell stöld/olycka.

Tycker det borde gå att skriva ett avtal inför provkörningen likt bilfirmor använder sig av samt en kopia på körkort eller att man fysiskt behåller det under själva provkörningen. Vill man gardera sig ytterligare kan man ju kontakta polisen och be om signalement på personen så att man vet att det är samma person som innehar körkoret som man har framför sig.

Ett sätt att komma runt problematiken är att låta en tredje part utföra testen för köparens räkning mot ekonomisk ersättning.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Du förutsätter att man har vagnskada, heförsäkring på hojen eller?
Hur funkar det med försäkringarna egentligen?
Måste man ha helförsäkring om om man skall få vagnskadepengarna om någon
provkör hojen och klotar?
Eller gäller något annat i den situationen?
Skulle varit mycket intressant att få reda på det som gäller.

Skittråkigt om man klotar hojen vid provkörning. Skulle ju varit riktigt skämmigt.
Med tanke på alla stölder/klotningar så är det nervigt att sälja en hoj till privatpersoner.
Men å andra sidan så skulle jag aldrig åka o titta på en hoj där de vill ha pengarna i näven.
Å jag skulle aldrig själv begära det.

Nja det gäller nog att ha koll på sakerna. Jag vill nog gärna se försäkringsbrevet så att man ser vilken försäkring det är på hojen.
Sen hade jag kollat så att fordonet är i trafik. Efter det kan man provköra. Min generella syn på det hela är att om man klantar sig så betalar man självrisken. Detta gäller äver när kompisar testar ens hoj

Om jag ska sälja min privat kommer jag att ha ett kontrakt liknande det som finns hos Mc-firmor redo innan provkörning så att båda vet exakt vad som gäller.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Om priset är högst orimligt,varför provkör du då?

I annonsen stod det att hojen var fin och i toppskick, även "BVSA". När jag kommer dit får jag se att den inte har en enda blank yta. Massa smårepor överallt och priset gick att sänka max 1000kr, om jag tog den på plats. I ett försök att övertyga mig själv provkörde jag den. Glad att jag inte köpte skiten.
 

axelsson_vpg

Guest
man brukar ju inte gå till en bank och ta ut ca 80 000 kr och sen fara o kolla på en hoj.

Och inte fan ger man ju 160 st 500a sedlar till en främmande person heller..

Man betalar ju oftast med internet dosan som man har med sig i fickan? lr..?
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Svårt med hojköp

I annonsen stod det att hojen var fin och i toppskick, även "BVSA". När jag kommer dit får jag se att den inte har en enda blank yta. Massa smårepor överallt och priset gick att sänka max 1000kr, om jag tog den på plats. I ett försök att övertyga mig själv provkörde jag den. Glad att jag inte köpte skiten.

Det var en annan femma,men tyvärr så kan en hoj ha gått många hårda säsonger på bana iklädd chrashkåpor och när orginal sätts tillbaka så ser hojen ut som ny.
På många mc-firmor kan du idag köpa till 3års beg-garanti och det kan ju vara lönt.Sedan har Honda och Yama 5års garanti(men det gäller ju bara om hojen blivit servad på en märkesverkstad enl.serviceboken).
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Varför inte rådfråga ert försäkringsbolag vilka villkor ni måste uppfylla för att försäkringen ska täcka vid en eventuell stöld vid provkörning?

Här spekuleras det friskt olika försiktighetsåtgärder som jag tror kommer att leda till att det inte blir någon försäljning. Givetvis måste en eventuell köpare få tillfälle att provköra innan köp. Frågan är bara hur man gör det utan risk för att bli utan ersättning vid en eventuell stöld/olycka.

Tycker det borde gå att skriva ett avtal inför provkörningen likt bilfirmor använder sig av samt en kopia på körkort eller att man fysiskt behåller det under själva provkörningen. Vill man gardera sig ytterligare kan man ju kontakta polisen och be om signalement på personen så att man vet att det är samma person som innehar körkoret som man har framför sig.

Ett sätt att komma runt problematiken är att låta en tredje part utföra testen för köparens räkning mot ekonomisk ersättning.

Om du lämnar ut hojen och inte får tillbaka den så är det bedrägeri, dvs stöldskyddet i din försäkring gäller INTE. Därför är det vanligt att bilfirmor har spårsändare i dyra provkörningsbilar.

Själv använder jag avtal för provkörning, som innebär trasig hoj=köpt hoj till begärt pris.

Oerhört viktigt är att göra en helhetsbedömning på den som kommer, så man inte råkar ut för försvunnen hoj. Jag behåller alltid körkortet.

Jag har köpt & sålt ett 20-tal hojar, har aldrig stött på någon som nekat provkörning.

//SM
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag säger helt enkelt.. you brake it you buy it!
kollar upp regnummer på bil som kommer om de stämmer med ägarn.. ser gärna att nån är med.. körkort gärna.
detta om hojen/bilen är dyrare.. är man osäker kan man ju åka med oså..
har följt efter dom ggr jag haft en till fungerande mc. :)
 

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
När jag sålde min förra hoj lämnade köparen sin tjej i pant, så det kändes betryggande. Sen var det (hojen) en gammal 80-talsburk som jag sålde för under tio tusen, så stöldrisken kändes inte överhängande heller.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När jag sålde min förra hoj lämnade köparen sin tjej i pant, så det kändes betryggande.

Att någon flickvän eller kompis stannar kvar betyder inget. De kan helt sonika gå därifrån efter ett par minuter om de så vill eftersom de inte gör sig skyldig till något som ger dig rätt att hålla fast dem.

Är man inte helt hundra på att låna ut hojen är det i så fall bättre att man skjutsar spekulanten. Då får han ju se att hojen går och låter bra.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ska sälja hojen själv i vår och har en fundering. Är inte särskilt rädd att hojen skulle bli stulen men om han/hon vurpar den hur gör man.

Skulle ni kunna tänka er att lägga upp självrisken vid en provkörning eller fungerar med ett lite kontrakt som hos firmorna? Nåt tips?

//Dafe

Klotar han ska han ju betala skadan, inte självrisken. Om jag ska sälja en hoj och provköraren klotar men sen inte vill köpa hojjen så får han ju betala skadan helt. Tar du det på din försäkring så får du sen dyrare premie för att han va klantig.. Känns inte helt rätt :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du lämnar ut hojen och inte får tillbaka den så är det bedrägeri, dvs stöldskyddet i din försäkring gäller INTE. Därför är det vanligt att bilfirmor har spårsändare i dyra provkörningsbilar.

Jag har förstått problematiken. Det är ju ett otroligt stort osäkerhetsmoment att sälja en motorcykel eller bil för den delen om man riskerar att bli helt utan ersättning vid en "stöld". När det gäller bil är det ju lätt att åka med, men på en motorcykel är det svårare. Skulle inte vilja sitta spätta med en testpilot bakom styret ens om det vore möjligt på min. Ytterst måste man någonstans lita på människor och ta det försiktighetsåtgärder som går utan att det blir befängt för alla inblandade parter. Min tanke var att man kanske skulle kunna höra med försäkringsbolaget om det fanns några villkor som ska uppfyllas och hur man ska bära sig åt för att inte bryta försäkringsvillkoren. Man har ju läst om folk som blivit helt utan ersättning vid den här typen av stölder och andra som fått ersättning. Ytterst är det nog en bedömning från fall till fall.

Själv har jag aldrig sålt någon motorcykel och har inte ställts inför dilemmat. En försiktighetsåtgärd skulle kunna vara att se till att det är lite bensin i tanken vid provkörningen så att den bara räcker en kortare provtur.
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Är man osäker kan man ju ha ett "provkörnings kontrakt", det har ju vi på bilfirman - inga konstigheter alls.
Men personligen skulle jag inte ens åka och titta på en hoj/bil med texten, typ "inga cash ingen provkörning" eller vad det nu brukar stå. Tycker barar den inställningen skickar signaler till mig att köpa ett annat fordon. För fordon finns det gott om...
 

Smagatusk

Guest
Undra hur många det är som kommer med 80-90 lök i kontant och ger dem till en snubbe utan att få något förutom en hoj som han sedan kan anmäla stulen eller vad som helst?

Exakt! Och hur hade säljaren ställt sig till motkravet "du får pengarna, men då vill jag ha regbeviset med mig på provturen med din underskrift på"?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top