Provköra köpobjekt?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Lagd hoj = köpt hoj. En hederssak!

Verkar köparen det minsta osäker på den uppgörelsen när det pratas provkörning skulle iallafall inte jag låta honom provköra.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Om jag ska köpa bil eller mc så brukar jag göra såhär:
- ringer och frågar om ev kända fel/defekter
- åker o tittar, gör en bedömning om jag är intr
- förhandlar om priset
- provkör med ök om att om fordonet lever upp till ägarens omdöme om ev fel/brister eller ännu bättre avaknaden av dessamma så blir det köp med ök pris
- provkör
- köper (om det inte visar sig att fordonet har fel/brister som ägaren ej upppyst om)
På så sätt undviks mkt irritation o missförstånd. Provkörning sker först när affären är uppgjord (med reservation för att det inte ska framkomma något ägaren ej upplyst om, som sagt).
Jag förväntar mig i princip samma procedur om jag säljer.

Vill jag provköra med andra förutsättningar vänder jag mig till en handlare.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ring och fråga efter skick, defekter och annat nyttig information. Sen är det bara buda vad man tycker den är värd om den är som ägaren säger.
Godtar han budet åker man ner, kollar igenom moppen. Man tar en lugn tur och testar funktionen. Sen ger man säljaren kontanter eller vad man kom överens om. Säger åt personen att nu ska den få ska den få smaka och rasar den bakom hörnet kommer man tillbaka, trevlig dag
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Ja det lät ju som en mysig stund att handla av dig, uppställning för foto & lämna allt i pant, herregud.....kanske ta ett DNA prov också?

eeeh... så du tycker fotografering är en dålig idé? Det är väl iaf det MINSTA man kan be om, förutom körkortet... :huvet

Ring och fråga efter skick, defekter och annat nyttig information. Sen är det bara buda vad man tycker den är värd om den är som ägaren säger.
Godtar han budet åker man ner, kollar igenom moppen. Man tar en lugn tur och testar funktionen. Sen ger man säljaren kontanter eller vad man kom överens om. Säger åt personen att nu ska den få ska den få smaka och rasar den bakom hörnet kommer man tillbaka, trevlig dag

Man kan ju önska att alla människor är så pass ärliga att man kan lita på vad dom säger... Så är dock inte fallet.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det här med att betala/ha betalt för hojen innan köp och att inte vilja ha med sig 50-100k kontant.
Vad sägs om att begära en ordentlig handpenning, exempelvis 20% av beloppet hojen utannonserades för?
20% av annonseringspriset blir summor som borde vara rimliga för de flesta att kunna ha med sig kontant för hojar under 100k och är det någon väldigt speciell hoj som är värd hundratusentals kronor är det ju ännu större anledning att ha något som säkerhet.

Kanske komplettera med något kontrakt där det står att provköraren får betala självrisk/reparation av skada/köpa hojen om han klotar.



ett foto i smyg.

Varför skulle man behöva ta foto i smyg?
Om en säljare vill ta en bild är det väl inga större problem att ställa upp på det?
Enda problemet är om köparen har burka, KKK-luva eller dylikt. Men jag skulle inte låna ut min hoj till ett vandrande tält ändå.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Om det kom någon som jag bedömde vara riktigt oseriös, skulle jag inte låta honom köra alls, punkt, men efter att ha sålt ca 50 fordon privat har det inte hänt.
Skulle aldrig be någon ställa upp på bild, helt absurt ju!

eeeh... så du tycker fotografering är en dålig idé? Det är väl iaf det MINSTA man kan be om, förutom körkortet... :huvet



Man kan ju önska att alla människor är så pass ärliga att man kan lita på vad dom säger... Så är dock inte fallet.
 
Last edited:

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Om det kom någon som jag bedömde vara riktigt oseriös, skulle jag inte låta honom köra alls, punkt, men efter att ha sålt ca 50 fordon privat har det inte hänt.
Skulle aldrig be någon ställa upp på bild, helt absurt ju!

Om du tror att det kommer att stå "Skurk" i pannan på någon som ska sticka med hojen så tror du nog inte rätt. Jag tippar på att ingen som fått sitt fordon stulet trodde att personen i fråga skulle sticka med det. :tungan

Om du nu sålt så mkt, varför vänta tills den dagen då det händer. Skulle du inte vara glad om du hade förövaren på bild om din motorcykel försvann? Jag har sålt ca 10 fordon privat och fotat varenda provkörare. Dels så avskräcker det att de finns med på bild plus att det är en trygghet för mig. Ingen har stuckit med något av mina fordon heller...

Varför chansa? :va
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska börja fota nu, för nu har du skrämt upp mig! hur ska jag göra? är det mugshot som gäller? profil + framifrån...ska dom hålla en skylt framför med personnummer, skostorlek?
;)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ni som säger att man är skitso som ska ha kontaner i näven, körkort, bilnycklar osv.

Skriv inte av er här på forumet när er magkänsla är fel nästa gång och någon glatt glider er väg på eran hoj efter en provkörning.

Tror ni alla som blivit av med sina hojar/bilar på sådan väg släppt iväg den till en pundare för en åktur ? Dom som sysslar med detta ser nog rätt välvårdade ut och kan snacka för sig.

Har du problem med att slänga upp kontant till mig innan provtur så kan du glömma affär. Har du inte med dig pengar vill du förmodligen inte köpa ändå. Han som köpte min hade ingen A berhörighet och inga kontanter med sig, jag sa att han kunde glömma att få testa den, ville han ha den kunde jag skjutsa honom till banken där affär skulle göras upp. Han gick med på det, hade han inte gjort det hade han fått köpa den utan en provtur.

Så kontentan var att killen hade inte:
A-kort
Pengar
eller annan säkerhet till sig...

Och i slutändan köpte han hojen..

kontanter över 10-20tusen är inte så kul nuförtiden, de senaste bil/mc köpen har gjorts över internet...
ska man då lämna över bankdosan:D

Nä men allvarligt.. man bör vara försiktig men nånstans får gränsen gå..
Skulle man vara så överrädd så åker man till inhängnat område, saken biff
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Helgens köp förlöpte enligt nedan:
Tittar på hojen.
Säljaren visar div. tillbehör.
Säljaren drar ut hojen utomhus och säger -du måste ju provköra.
Jag hämtar kläder & hjälm från min bil, gränslar hojen och drar iväg.
Väl på hojen reflekterar jag över att han inte ens bad om KK....
Återvände och lade bud som godtogs.
Klart!
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Två Berättelser bara och en slutsats.

För 15 år sedan när jag var 20 så hade jag en nästan ny GSX750R,en dag när jag var i garaget så kom en Gubbe(ca.30)fram och frågade om min hoj var till salu,alltid sugen som man är på något nytt så svarade jag ja.Killen lånade min hjälm och körde iväg.Stod och väntade en timme innan idioten kom tillbaka och sa ´´jävla skithoj´´och gick.Lelles fick renovera motorn för 15.000(som jag fick slanta upp pga.övervarvning)efter detta så bytar jag alltid på firma.
Hoppas du har blivit klokare på de femton åren...:rolleyes:

En kompis jobbar på en hojfirma där en CBR 1000 som var deras demohoj skar efter 80mil.Datalogen i hojen visade över 1100(ettusenetthundra!)övervarvningar som skett under provkörningar.Så se upp.
Inte dåligt med 13,75 övervarvningar/mil :död...slutsats= köp inte en demohoj!
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Helgens köp förlöpte enligt nedan:
Tittar på hojen.
Säljaren visar div. tillbehör.
Säljaren drar ut hojen utomhus och säger -du måste ju provköra.
Jag hämtar kläder & hjälm från min bil, gränslar hojen och drar iväg.
Väl på hojen reflekterar jag över att han inte ens bad om KK....
Återvände och lade bud som godtogs.
Klart!

grattis!!
 

Invalido

Guest
provköra! vad är de för snack! den nya flugan nu är att köpa hoj utan att se den först..
 

Bonnlurken

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2009
Ort
Karstgård
Hoj
1972 husqvarna 400CR
Håller med ovanstående, kan man nåt om hojar så behöver man inte kolla i förväg. Bara att sätta in pengarna på kontot o se glad ut.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Intressant vinkel det här med att ni litar på postväxlar. De går ju inte att förfalska. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top