Provköra köpobjekt?

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Annars kan det ju vara en god idé att gå medelvägen av vad ni dividerar om, dividera köpesumman ngn gång alltså, låt säga 10000:- i deposition för en 40kkr knarr, en intreeserad spekulant har inga problem att lämna en sån summa under provkörningen tillsammans med sitt kk(körkort och/eller flick/pojkvän)..
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Som jag hävdade tidigare, kontrakt är bra o inte så hemskt krångligt att fixa.

Kanske nån som har nått färdigt kontrakt i datorn så kan det ju läggas upp här, bara o printa när det är dags!

Det visar ju även den presumptive köparen att säljaren är en seriös snubbe som aldrig svinat o kört ifrån snutten DireCkT :rolleyes:
 

Ozzi

Guest
Sicket trams, är man så himla rädd för en köpare så behåll då cykeln, på det viset sparar du tom. annons pengar.:huvet
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Dilemma. Tur. Drygt

Har också funderat en del och det är svårt att veta hur omständig och "besvärlig" man skall vara mot en kund.
Lite benna i tanken är bra.
En kompis som åker mc bredvid är bra, men kan vara meckigt att ordna.
Skriva ett "provkörningskontrakt" att vid skada så betalar provköraren xx kr m m har jag funderat på men behövde inte sist. Det finns men har det inte här.
Det samt låna KK under provkörning och ett foto i smyg.

Jag skulle själv knappast köpa utan att provköra, men köper man ca < 1000 mil så kanske man bara kör runt kvarteren.
I och med det så måste man räkna med det motsatta. Såklart släpper man inte iväg hojen utan att det verkar vara en seriös köpare som har pratat en del först. Svårigheten är att det FAKTISKT finns personer som inte brys sig så mkt om det de köper utan vill bara köra och/eller ha.

Senaste 3 hojarna jag sålt har de inte velat provköra innan köp. De har litat på mig och skicket antagligen samt att den ena var ringrostig så han tog det lugnt på hemvägen.

Inför en tidigare hoj (GSX 1100 -83) jag sålde kom det en kille på ca 40-45 år och var självsäker, dock utan kläder o hjälm. Han skulle åke en liten sväng med bara min hjälm. Var lite svårsåld så jag var glad att det kom någon.
När han hade fått ett antal motorstopp och crossväxlat lite frågade han om inte ettan låg uppåt :smasha (jo kör man race så..).
Sen höll han på att flyga in i närmaste radhus. Han lämnade den efter 50 m.
Flingpaketidiot!

En annan historia:
Sälja Passat en vinter, ca 6 år gammal.
Kom kille från stan, med "kunnig kompis". Märktes redan på tel att han inte kunde nåt om bilar. Skulle ha en barnbil/kombi.
Han o kompisen kollade igenom bilen överallt noggrannt.
Vill starta motorn. Jodå! Börjar tokvarva efter en stund. Jag försöker försiktigt att det inte behövs att det kan åka en sväng istället.
Mera gas!
Efter ca 20-30 min så vill han pruta ca 25 000 kr, nästan halva priset.
:machinegu:machinegu:dummer
Snacka om att slänga bort tiden.
Jag försöker att inte dömma folk innan, men nu är det nära.

Sthlmsliraren som sist där vi gjorde muntligt köp på tel o han skulle hämta om 2-3 dagar när han passerade. Sa nej till en annan köpare som ville betala lite mindre (o lite annat krångel). Förmiddagen efter drar han sig ur.:confused:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ur rent juridisk synvinkel sett ur säljarens perspektiv skulle man nog kunna säga att köpet är genomfört när han fått pengarna i näven. Det är nog inte lätt att få tillbaka dem om säljaren skulle visa sig vara oseriös. Att ge honom hela köpeskillingen för en provkörning innebär för stor risk. Någonstans finns det nog en sanning bakom historierna om bil och hästhandlare. Som någon annan skrev tidigare är det nog i så fall bättre att ta en deposition innan provkörning som säkerhet som är rimligt satt. Själv skulle jag inte ha några problem med det som spekulant.

Skriftliga avtal är A-O vid en eventuell tvist. Med muntliga kommer man inte långt. Ord står mot ord.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Håller med ovanstående att det känns som om köpet är genomfört om säljaren får pengarna i näven.

Skulle kännas konstigt att pruta också om han står med alla mina pengar i näven redan. Jag tycker det är förbannat viktigt att provköra något ordentligt som jag ska lägga ut en massa pengar på. Har själv aldrig blivit nekad att provköra och har aldrig nekat någon heller.

En polare köpte nyligen en zr7 som gått 500mil. Han provkörde inte ordentligt och märkte först dagen efter att det var ett litet missljud i motorn som blev värre.
Det visade sig att en cylinder hade skurit. Han köpte den av en firma(tysk) som förmedlande den åt en privatperson.
Firman betalade inget, de hävdade att min kollega måste ha övervaravat den. (vilket han givetvis inte gjort)

Skulle aldrig ens åka och kolla på en hoj där jag måste slanta upp allt vad säljaren kräver innan en provkörning
Att köpa en hoj utan att provköra skulle känna som att gifta sig utan att ens haft sex med bruden innan.
 

dasal

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -00
Det är en sak i diskussionen som jag har svårt att köpa. Det är helt ok att köra iväg med en hoj som är värd 50.000:-, säljaren vet inget om föraren och kan bara hoppas att han kommer tillbaka med hojen hel. Kommer han inte tillbaka får säljaren 0:- och hojen är inte ens stulen, bara lånad på långtid.
Köparen däremot litar inte på säljaren så pass att han vill ge en postväxel på samma eller iallafall ett belopp i närheten i pant.
Kvaddas hojen är det ytterst få som pröjsar några pengar i efterhand. Om han ställer sin bil där, vad har köparen för nytta av det. Skall han sparka in en dörr om hojen kommer tillbaka kvaddad?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är en sak i diskussionen som jag har svårt att köpa. Det är helt ok att köra iväg med en hoj som är värd 50.000:-, säljaren vet inget om föraren och kan bara hoppas att han kommer tillbaka med hojen hel. Kommer han inte tillbaka får säljaren 0:- och hojen är inte ens stulen, bara lånad på långtid.
Köparen däremot litar inte på säljaren så pass att han vill ge en postväxel på samma eller iallafall ett belopp i närheten i pant.
Kvaddas hojen är det ytterst få som pröjsar några pengar i efterhand. Om han ställer sin bil där, vad har köparen för nytta av det. Skall han sparka in en dörr om hojen kommer tillbaka kvaddad?

En postväxel är inte värd ett skit och att ge 50k i cash till nån måste du väl hålla med om att det är lite sisådär.
 

Gadioo

Bilar är farliga!
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Järfälla
Hoj
CB1000R=såld,gsxr1000 k8,Husaberg 650,
Hade en kille som ville köpa min honda men hade tappat körkortet efter en blöt kväll nån da innan men då fråga han om han kunde ta med morsan och lämna henne i pant
 

dasal

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -00
För min del svider det lika mycket att låna ut hojen som att lämna en postväxel, båda är ju värda lika mycket.

Har fått hojar provkörda av riktiga nybörjare som hört att man ska dra ur hojen max på tvåan för att se om växeln hoppar ur. Så när enda tidigare erfarenheten är en gs500 blir det ju lit vingligt....

Man borde kunna teckna någon typ av extra försäkring vid försäljning av mc.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
För min del svider det lika mycket att låna ut hojen som att lämna en postväxel, båda är ju värda lika mycket.

Har fått hojar provkörda av riktiga nybörjare som hört att man ska dra ur hojen max på tvåan för att se om växeln hoppar ur. Så när enda tidigare erfarenheten är en gs500 blir det ju lit vingligt....

Man borde kunna teckna någon typ av extra försäkring vid försäljning av mc.

Måste ju skriva under den för att den ska va värd nåt...
 

dasal

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -00
Det har du rätt i, men är killen så seriös att han har med sig pengar så känns det tryggare.
 

Smagatusk

Guest
Satt och tittade lite på blocket... En kille sålde en zx6r -95. Skrev "testpiloter undanbedes". Detta var dessutom i stockholm. Det totala utbudet där är väl lite attraktivare än en sliten zx6r från 1995? Vissa tror verkligen att de sitter på några fartvidunder...
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
En riktig stjärna skrev: provkörning sker endast vid köp.....okej!!! (det var en R1...såklart.)


Kunde aldrig i faanstyget i helvetet :näsblodvarit en annan hoj

Man tjänar på att vara lite begåvad (retarded/rutinerad) när man ska sälja hoj. Människo-kännedom o bollkänsla underlättar. Då behöver man inte oroa sig:tummenupp
 
Last edited:

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
när jag sålde min hoj körde jag efter honom med en annan hoj plus att jag hade hans körkort. Så låna en polares hoj eller om en polare kan ställa upp funkar bra.:tummenupp
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Det finns ett gemensamt intresse
Köparen måste ju fatta att säljaren vill ha någon form av säkerhet
Säljaren måste ju fatta att köparen vill kolla skicket

Och då måste man respektera den andres intressen ... egentligen enkelt

Sen tycker jag man får ju balansera dessa båda efter magkänslan

Jag läste i någon tråd att det var ngn köpare som vid en provkörning av en
hoj körde av vägen rejält och hamnade på intensiven
Och hur lätt blir det då att få ersättning ?????
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Måste vara kul att ge hela beloppet för att sen råka ut för en exploderande växellåda efter 100 meter.


Jag ser en framtidsbransch öppna sig här :yoparty
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Många här skriver att man ska fixa med ett avtal typ "you break it, you buy it". Det låter ju jättebra på pappret. I praktiken så betyder det inte ett skit. Om spekulanten trots detta vägrar betala ersättning för att han/hon kör och klotar hojen så måste du dra personen ifråga inför domstol. En process som är omständlig, dyr och långdragen. Det kan dröja år innan du ser pengar i näven. Under denna tiden ligger man själv ute med kostnader för advokat. Som många skriver så får man pejla av spekulanten. Känns det inte bra, släpp inte iväg hojen. Att begära t.ex 60k (beloppet är egentligen oväsentligt) i näven innan provkörning faller på sin egen orimlighet. Lika lite som säljaren inte skulle släppa iväg en hoj utan pengar först, lika lite skulle jag lägga pengar i näven på en person jag inte känner för ett fordon jag inte äger. Det enda man i princip skulle kunna ställa krav på är att spekulanten erlägger självrisken för vagnskada innan provkörning. Det är något jag själv skulle kunna acceptera.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top