Provköra köpobjekt?

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Undra hur många det är som kommer med 80-90 lök i kontant och ger dem till en snubbe utan att få något förutom en hoj som han sedan kan anmäla stulen eller vad som helst?

Precis min tanke med. Eller varför skulle hojen inte kunna va stulen redan innan? Sällan folk lägger upp reg.nr på bilden så man kan kolla. Det är väl inget man börjar göra på plats för den delen heller.

Jag erbjöd min bil och legitimation i pant under en provkörning. Fick svaret att nä kontanter endast. Det kan ju va vems bil som helst. Å andra sidan gällde ju samma för hans hoj. Många hojsäljare som blivit utan affär pga sånt här tror jag. Lite får man allt chansa om man ska få saker sålda.

Sen anser jag att jag inte vill springa runt med kontanter till div olika hojar när man ofta har en ganska stor ram man söker i. Allt från 40- 100´kr hojar för min del.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Provkörning.

Hoppas du har blivit klokare på de femton åren...:rolleyes:


Inte dåligt med 13,75 övervarvningar/mil :död...slutsats= köp inte en demohoj!

Klokare kanske men framförallt lite tuffare.När man är 20 och det står en framfusig 35åring framför en så har man inte alltid så mycket att sätta emot.
(det är som vanligt,dom fräcka svaren kommer man alltid på efteråt).:huvet
 

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Mitt bidrag: Objektet var en MC 2007:a som rullat 1800 mil och till salu hos en bilfirma. Utgångspriset låg i paritet med vad andra sålde i princip nya hojar. Men eftersom firman låg nära tänkte jag åka ut och provköra den och se hur modellen kändes. Taktiskt nog så ringde jag innan för att stämma av det var OK att provköra. Till svar fick jag att det inte gick bra: "Det behövs inte, den är fullservad och i princip ny". Och det var även en släkting till någon i bilfirman som "sken-ägde" den så han kunde inte få ner priset heller. Jag förklarade för honom att det är ju en förutsättning med provkörning för att veta om modellen passade mig. Jag skulle ju aldrig köpa en okänd bilmodell utan provkörning - men ingenting bet. Jag ser att hojen ff är till salu...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Galen diskussion..

Klart man inte köper en hoj man inte har provkört, lika lite som att man köper en bil man inte provkört eller en gitarr man inte har provspelat.
Om hojen är ny eller begagnad spelar ingen som helst roll.

Är man rädd för rövare och banditer tycker jag inte ens att man ska tänka tanken att sälja eller köpa privat,

Annonser som innehåller meningar som "testpiloter undanbedes" "kontanter vid provkörning" "snackare undanbedes" "prutat och klart" går bort direkt, varför skulle man vilja köpa av någon som är otrevlig redan i annonsen?
Det är ju inte så att det saknas objekt på begagnatmarknaden direkt.

När jag sålde min er-6 i år så var det en kille som sa att han även skulle kolla på en suzuki för att känna vilken modell som passade honom bäst, jag tror inte han hade valt min utan provkörning.

Sen skulle det ju vara kul att veta hur många hojar som stjäls på detta sätt varje år kontra hur många hojar som byter ägare.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Annonser som innehåller meningar som "testpiloter undanbedes" "kontanter vid provkörning" "snackare undanbedes" "prutat och klart" går bort direkt, varför skulle man vilja köpa av någon som är otrevlig redan i annonsen?
Det är ju inte så att det saknas objekt på begagnatmarknaden direkt.

På vilket sätt är det otrevligt att skriva "prutat och klart"?

Jag har ringt på annonser med samtliga fraser ovan, men kan inte påstå att människan bakom varit otrevligare än de med annonser utan fraserna.

Kanske är de mer otrevliga mot oseriösa spekulanter? (i så fall har de ju blivit varnade...)


/Stefan M
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
De tre hojar jag köpt privat, har inte säljarna ens frågat om KK. Pengar före har aldrig varit på tal och samma sak då jag själv sålt privat. Efter en liten pratstund brukar man få en ganska bra uppfattning om säljaren är normal och seriös, inbillar jag mig i alla fall...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När jag skulle sälja en "nästan ny" hoj tidigare frågade jag de potentiella köparna redan i telefon om de kört modellen förut. Det var ett ganska lätt test för att se om de var seriösa eller om de villa komma och leka testpiloter.

Jag är INTE bekväm med att släppa iväg 100 lax på 2 hjul med nån jag inte vet vem det är för att personen ska ta reda på om det verkligen är en sån de vill ha. Inte när hojen rullat typ 235 mil.

Att sälja en äldre hoj är inte lika kinkigt för mig heller.. Hondan med 3500 mil. eller Duken som nu passerat 1000 mil är inte lika känsligt, längre!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
På vilket sätt är det otrevligt att skriva "prutat och klart"?

Jag har ringt på annonser med samtliga fraser ovan, men kan inte påstå att människan bakom varit otrevligare än de med annonser utan fraserna.

Kanske är de mer otrevliga mot oseriösa spekulanter? (i så fall har de ju blivit varnade...)


/Stefan M
Jag tycker inte att "prutat och klart" är direkt otrevligt men jag ringer inte ens på en sådan, den får vara hur fin som helst.
Prutning hör till för mig. Ingen prutmån=inget köp.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Pruta måste man det är något som hör till och något som många räknar med i sitt pris...

Jag tycker inte att "prutat och klart" är direkt otrevligt men jag ringer inte ens på en sådan, den får vara hur fin som helst.
Prutning hör till för mig. Ingen prutmån=inget köp.



När jag köpte min hoj ringde snackade med snubben från Sthlm åkte upp dagen efter i firma bilen (rikstäckande firma, till och med ID från firman som överens stämmer med KK) Lämnade körkort, hade med farsan som "pant", även han med sitt KK (fick stå snacka skit ) Går ner till hans garage kolla på hojen däcksparkar lite och kollar på tillbehör.
Börjar prata lite om hans hotrod.

Tillbaka till hojen provsitter startar frågar lite och kollar regestreringspapperna pratar lite pris och undrar om det är okej att provköra. Går upp till bilen hämtar hjälm handskar o ryggskydd.
Tar hojen för en 5-10 mins runda kommer tillbaka snackar lite om man ska ha med tillbehören eller inte slutar med att han kastar med allt och drar av på priset.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När jag köpte min hoj ringde snackade med snubben från Sthlm åkte upp dagen efter i firma bilen (rikstäckande firma, till och med ID från firman som överens stämmer med KK) Lämnade körkort, hade med farsan som "pant", även han med sitt KK (fick stå snacka skit ) Går ner till hans garage kolla på hojen däcksparkar lite och kollar på tillbehör.
Börjar prata lite om hans hotrod.

Tillbaka till hojen provsitter startar frågar lite och kollar regestreringspapperna pratar lite pris och undrar om det är okej att provköra. Går upp till bilen hämtar hjälm handskar o ryggskydd.
Tar hojen för en 5-10 mins runda kommer tillbaka snackar lite om man ska ha med tillbehören eller inte slutar med att han kastar med allt och drar av på priset.

I princip samma tillvägagångssätt som när jag köpte min hoj. Fungerade kanon.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
I princip samma tillvägagångssätt som när jag köpte min hoj. Fungerade kanon.

Helt felfritt aldrig något snack om att behöva ge honom pengar i handen o skit inte förens jag sa att jag ville köpa hojjen ville han se pengarna... och jag kom med kontanter 40k...

Gör alltid affärerna på snarlikt sätt inte alltid med pengarna dock men upplägget kvittar om det är bil eller MC. Struligare kan det dock vara när man varit nere i tyskland o kollat bilar :cool: men det är ju en annan historia...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
På vilket sätt är det otrevligt att skriva "prutat och klart"?

Jag har ringt på annonser med samtliga fraser ovan, men kan inte påstå att människan bakom varit otrevligare än de med annonser utan fraserna.

Kanske är de mer otrevliga mot oseriösa spekulanter? (i så fall har de ju blivit varnade...)


/Stefan M

Nu sa jag inte att dom behöver vara otrevliga människor, men jag uppfattar dessa fraser som tvära och snäva, säljer man något gäller det ju att visa en sjysst fasad.
Prutat och klart är en fras som fungerar när priset är satt uppenbart lägre än normalt, annars är det bara fånigt.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Nu sa jag inte att dom behöver vara otrevliga människor, men jag uppfattar dessa fraser som tvära och snäva, säljer man något gäller det ju att visa en sjysst fasad.
Prutat och klart är en fras som fungerar när priset är satt uppenbart lägre än normalt, annars är det bara fånigt.

Jag har själv skrivit annons som har innehållt prutat o klart och inga testpiloter.
Jag funderade även på att skriva att det ända språket som jag säljer på är svenska. (Detta gällde en bil för 4000)

Men lik förbannat så kommer de. de vill byta mot det ena och det andra de vill ge allt i från 1500 - 3000 för bilen.

Har absolut inget emot folk som prutar o diskuterar priset. men kolla på varan först. inget emot bytesobjekt heller. men det får vara rimliga byten oxå
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har själv skrivit annons som har innehållt prutat o klart och inga testpiloter.
Jag funderade även på att skriva att det ända språket som jag säljer på är svenska. (Detta gällde en bil för 4000)

Men lik förbannat så kommer de. de vill byta mot det ena och det andra de vill ge allt i från 1500 - 3000 för bilen.

Har absolut inget emot folk som prutar o diskuterar priset. men kolla på varan först. inget emot bytesobjekt heller. men det får vara rimliga byten oxå

JO jo säljer man en bil i den prisklassen så drar man ju till sig lite konstiga prickar, hade själv en Opel astra till salu för 5000:- jag fick ta bort annonsen pga av alla "bilhandlare" som ringde, den första som ringde sa att han skulle ta den för 5 osedd, och dumt nog gick jag på det, han började tokpruta på plats, till slut sa han 4500:- jag sålde den till en polares polare för 2500 istället.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Pruta måste man det är något som hör till och något som många räknar med i sitt pris...


.

Det verkar som att många måste pruta, oavsett utsatt pris.
Sålde en fin Corvette -85 med nyrenoverad låda för ett tag sen.
Bilen var utsatt för 79.000
En spekulant kommer och kikar, bjuder 75.000, jag förklarar att bilen kostar 79.000 vill han inte betala det så får han köpa någon annan corvette.
Han åker hem, efter ett tag börjar telefonterrorn, slutar med att han köper den för 78.500, han var tydligen tvungen att få pruta för att kunna handla.

Angående provkörning vid affär, jag har köpt 2 av ca 20 hojar nya, resten begagnat, har aldrig varit krångel med att få provköra, men så är provkörning också absolut sista delen i en affär.
Vi har i princip skakat hand på affären innan provkörning oavsett om jag köper eller säljer.
Det är bara om fel upptäcks vid provkörningen som det inte blir affär.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det verkar som att många måste pruta, oavsett utsatt pris.
Sålde en fin Corvette -85 med nyrenoverad låda för ett tag sen.
Bilen var utsatt för 79.000 bla bla bla...
.

Ja oftast är det ju så iaf i mina annonser brukar jag sätta ett lite så halv udda pris som typ 79.500kr och dyl, Ser jag ett sådant pris antar jag att dem går med på lite prutning även om det inte är mycket så tycker som du märkte folk att dem ändå "tjänar" pengar när dem prutar....

Och ja provkörning tar man näst intill sist man ser rätt bra skicket på fordonen bara genom att kolla lite på dem... Provkörning är mest till för känna mer på växellådan och om där finns missljud lite sånt som kanske inte säljaren vill nämna för dig ?
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Klokare kanske men framförallt lite tuffare.När man är 20 och det står en framfusig 35åring framför en så har man inte alltid så mycket att sätta emot.
(det är som vanligt,dom fräcka svaren kommer man alltid på efteråt).:huvet

Ja...du har så rätt! När man var arton och hade nytaget körkort, var "kung" i baren osv trodde man ju att man visste allt om allt....men nu vet man lite bättre :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top