Provköra Multistrada, men saknar ställ...

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Hej
Bakgrund:
Har haft MC kort sedan 1982. Sista hojen var en ny CBR1000RR i 2006. Jag sålde den 2008. Jag sålde också mitt skinnställ. Har kvar hjälmen, som var då helt ny, handskar och stövlar.

Min fråga
Jag funderar nu på att köpa en Multistrada 1200 Touring, och vill förstås provköra först. Men om jag inte gillar den (sannolikheten är ju låg men ändå) kommer jag inte att köpa nåt annat. Problemet är att jag saknar ställ och vill inte köpa ett i fall jag inte köper någon hoj. Sannolikheten att handlaren låter mig provköra en Multistrada utan ställ är troligtvis minimal, jag har iofs inte kollat.

Hur gör man? Jag kan inte vara den första som funderar på att köpa en hoj men har varken gortex eller skinnställ.

Phil

Last edited:

sportbike

Guest
Jag skulle frågat nån vänlig själ på SH om jag fick låna ett ställ en stund, mot en påse bullar as usual.
Längd, bredd, vikt är ju rätt bra att veta, och var du bor förstås.

edit: bra val av hoj.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En del firmor har lite sunkiga prylar att låna ut, bättre än inget. Verkstadskillarna har ju också "provkörningsgear" de kanske inte använder för stunden. Frågan är som bekant fri! Vill de sälja kanske viljan att möjliggöra också finns. Pruta sen in bra deal på kläder också.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har du frågat handlaren?

Finns de som har låneutr

Edit: Pucktvåa :)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om det är en mc firma så har de väl något att låna ut vid denna provkörning.Inte alla som ligger och reser omkring med fullt ställ i bagaget.Om dom inte är medlemar på SH då med andra ord.LOL. :D

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Tack för svaren.
Bor mellan Norrköping och Nyköping, är 188/97 och bredaxlad och har långa ben och korta armar. (Låter som en kontaktannons)
Jag har kontaktat Breviks i Linköping via Ducatis hemsida om ett provåk, det ska bli intressant att se om de ens svarar.
/Phil

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
AVA MC, Vårby, STHLM, tillhandahåller både ovan nämnda båge plus låneutrustning i sin butik.
Dock så har du en bit att åka.:gnissla
Kanske har ett ärende till männskobyn inom kort..?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Man kan faktiskt köra mc utan "ställ" har gjort det flera gånger!!!

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Flera gånger man tagit bilen för att handla nåt tillbehör. Sett en hoj man watt sugen på att provköra och fått låna en hjälm. Kört i jeans o tröja/jacka. Har aldrig watt några problem.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fick låna hjälm, jacka och handskar vid ett tillfälle då jag inte hade egen utrusting och ville provköra. andra gånger har dom frågat om jag behövt låna men har då haft eget med mig.

Har länge velat provköra en Multistrada 1200, men kanske lika bra det aldrig blivit av, har ändå inte råd att köpa en! :gråta

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Fick låna hjälm, jacka och handskar vid ett tillfälle då jag inte hade egen utrusting och ville provköra. andra gånger har dom frågat om jag behövt låna men har då haft eget med mig.

Har länge velat provköra en Multistrada 1200, men kanske lika bra det aldrig blivit av, har ändå inte råd att köpa en! :gråta
E farligt att provköra. Man blir bara så jävla kåt på att handla efteråt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det är en mc firma så har de väl något att låna ut vid denna provkörning.Inte alla som ligger och reser omkring med fullt ställ i bagaget.Om dom inte är medlemar på SH då med andra ord.LOL. :D

Äsch då, en riCktig sporthojare (de få tillfällen de är så illa tvugna) tjör ju bijlen i fullt rejsläder! :crash

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Gällande åkning utan ställ, i min ungdom på 80-talet i London/England, åkte jag alltid i jeans och en skinnjacka. Krockade aldrig med någon bil men vurpade många gånger, rullgrus, diesel, övermod etc. Klarade mig hyfsat alla gånger. Ok en gång gick det illa pga jeans & trainers...
Men jag är 51 nu inte 21 och inte längre odödlig.
Tack igen för alla svaren, det var länge sedan jag postade här, schysst bemötande :)
P
:)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag fick låna en goretexjacka vid provkörning. Hade med mig min egna hjälm.

Det går bra, så länge du har på dig jeans tror jag :) Multistradan måste vara den snabbaste allroundhojen som finns. Phett cool också. Så mkt snyggare än allt annat i sin klass.

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Jag fick låna en goretexjacka vid provkörning. Hade med mig min egna hjälm.

Det går bra, så länge du har på dig jeans tror jag :) Multistradan måste vara den snabbaste allroundhojen som finns. Phett cool också. Så mkt snyggare än allt annat i sin klass.

Tyckte CBRen var för, ah "Vass" för mig. Utifrån vad jag har sett och läst är Multin nog den bästa för mig, vi får se.

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Tror att du kommer uppleva att multin är en handfull!
Mycket möjligt, men de olika inställningarna gör att jag har möjligheten att "fisåka" med bara 100hästar när jag vill. Och det var inte framförallt kraften hos CBRen utan hela grejen med komforten etc etc.

Smagu

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Ducati Monster 821 (2015)
Om du bor mellan Norrköping och Nyköping kan du lika gärna åka till Italianbikecenter i Arboga. Sålt och servat Ducce i många år till skillnad från Brevik som precis har börjat med Ducati. Grymt bra att udda att göra med. Dessutom härliga MC-vägar i närheten ;-)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...