Provkörning NY sporthoj hos handlare?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Tja

Va till en hoj butik utan att nämna namnet i Stockholm häromdan för att kolla lite på en ny hoj rättare sagt zx10an! Efter lite snack me en av personalen så frågade jag ifall det fanns någon möjlighet att få prova hojen ifall man nu trivs med den eller om sittställningen är ok. Men fick till svar att dom inte lämnar ut sånna hojar för provkörning, hans svar va att dom har kört alla hojarna och kan på det sättet rekomendera hojarna o beskriva om dom passar en. Man kunde inte avgöra konforten eller sittsällningen efter en körning på 15min.

Enda chansen va om man kunde hitta en road tour då kawasaki åker runt handlarna och låter folk testa alla modeller.

Så finns det några andra handlare som låter provköra sina hojar?
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Samtidigt som jag förstår handlarna, då man hört om rätt många som krashar hojar under "provkörning", så är det ju ett effektivt sätt att inte få sälja någon hoj. Jag har då aldrig haft några problem att få provköra, snarare tvärtom, motorcyklar.
 

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Nordvästra Skåne
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Seriösa försäljningsställe har försäkringar för sådant om du nu skulle åka å klota under en provkörning men kolla upp självrisken då den brukar var rätt hög,, Dom e kanon på suzuki i Landskrona inga problem att få testköra hojar där :tummenupp
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Det brukar vara ca 15000:- i självrisk om man lägger den men visst ska man få provköra om man verkligen vill köpa den!
 

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
Ja jag fick då provköra en gixxer här uppe innan jag bestämde mig för att byta, o de va faktiskt handlaren själv som tyckte jag skulle tessta den då han inte kunde få tag på nån z1000 som jag va sugen på.

dock låg självrisken på 12000 så man va ju lite svettig.
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Hmmm ett ställe i stockholmsområdet som säljer Kawasaki, undrar vilket det kan vara... Och ett ställe där man aldrig får hjälp och inte får provköra, urvalet blir ännu mindre. Kan ju bara vara ... :huvet

Verkligen trist att handlare håller på så, men som nån sa tidigare, de säljer inga hojar på det sättet. Skulle aldrig köpa utan att få provköra. Åk till Honda City i Uppl Väsby istället och kolla CBR 1000 rr, där får man alltid hjälp, alltid provköra och möta trevlig personal :tummenupp
Men visst det är ju ingen Kawasaki, finns inga bra försäljare av sådana i STHLM området tyvärr :mad:
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag har alltid fått provköra hojar hos handlare. Får du inte provköra, tycker jag att du ska köpa den hos någon annan handlare
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Hmmm ett ställe i stockholmsområdet som säljer Kawasaki, undrar vilket det kan vara... Och ett ställe där man aldrig får hjälp och inte får provköra, urvalet blir ännu mindre. Kan ju bara vara ... :huvet

Verkligen trist att handlare håller på så, men som nån sa tidigare, de säljer inga hojar på det sättet. Skulle aldrig köpa utan att få provköra. Åk till Honda City i Uppl Väsby istället och kolla CBR 1000 rr, där får man alltid hjälp, alltid provköra och möta trevlig personal :tummenupp
Men visst det är ju ingen Kawasaki, finns inga bra försäljare av sådana i STHLM området tyvärr :mad:

just det så e det......
 

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Huddinge City
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
kan bara gissa på att det är dom snålaste i stockholm...och namnet börjar på A och slutar på samma bokstav! :huvet
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Kan rekommendera "Jocke" på AVA MC. Grym snubbe som (så gott jag kan bedöma) verkar ha koll på det mesta och verkligen tar sig tid till att hjälpa folk. Jag och min polare var mkt nöjda och glada trots att vi blev fattiga :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Köp Kwacka, men ska ni verkligen våga serva dem där sen?
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Men är dom dumma eller :dummer om jag går in och är spekulant på en hoj, vill jag ju få prova den.
Jag kanske till och med vill tänka på saken efter prov turen :va och kanske köra en gång till innan jag bestämmer mig :tummenupp skulle aldrig köpa något i den mc affären, inte ens ett oljefilter.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Hmmm ett ställe i stockholmsområdet som säljer Kawasaki, undrar vilket det kan vara... Och ett ställe där man aldrig får hjälp och inte får provköra, urvalet blir ännu mindre. Kan ju bara vara ... :huvet

Verkligen trist att handlare håller på så, men som nån sa tidigare, de säljer inga hojar på det sättet. Skulle aldrig köpa utan att få provköra. Åk till Honda City i Uppl Väsby istället och kolla CBR 1000 rr, där får man alltid hjälp, alltid provköra och möta trevlig personal :tummenupp
Men visst det är ju ingen Kawasaki, finns inga bra försäljare av sådana i STHLM området tyvärr :mad:
Jag har (som många andra här) ganska dåliga erfarenheter när det gäller nämnda mc-affär, med ETT undantag: Provkörning... Fick slingra mig bra mkt när jag var där i höstas och de försökte pracka på mig en sproilans gixxer 750, var nästan så att säljarn incisterade :D . Minns tyvärr inte vad han hette för det är nog den enda proffsiga och trevliga personal jag träffat där.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skulle aldrig köpa en hoj om jag inte fick provköra, oavsett om jag köper privat eller av handlare. Svårare än så är det inte.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag provkörde en kawa förra veckan hos Hörbergs i lödde, och
det var minsann inga problem. Bara trevliga killar där.

MC-huset i Malmö brukar också ha en stående utanför butiken för
provturer. Verkar skumt att inte ha en för prov om man är
kawa-dealer..
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
AvaMC?

Klart..

EDIT: Minns när jag var 17-18, var där med en 16-årig vän. Vi tralla runt och kika på några Aprilior 250's (kåphojar).

Rätt var det va så kommer det fram en gammal gubbj*vel och säger att vi kan gå därifrån för vi var "ändå för unga för att köra". Men hallå? Har vi bett om att få provköra eller? :huvet

Finns tokiga snubbar på AVA men några är riktigt schyssta. :gnissla
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla med funbike i västerås,tror dom har suzuki,honda och kawa till provkörning.

Ligger ju inte långt bort.

Henrik
 

blomman75

blomman
Gick med
9 May 2007
Ort
eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC -11
Kan bara tipsa dig att åka till funbike.se i västerås :tummenupp där dom har demo hojar på samtliga sporthojar....var där för en vecka sedan och körde nya cbr1000r.........Dock MKT hög självrisk om du klotar sa försäljaren 25000:-........tog det ganska soft den provrundan :D
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Men om man klotar och betalar självrisken så har ju butiken sålt en hoj.
med andra ord. smälld hoj är såld hoj.
Om du provkör och rasar så köper f-bolaget hojen. rasar du inte så kanske du köper den.
:)

f.ö måste jag säga att jag blivit välbemött av en kille där (Janne?) då jag var riktigt nära att köpa en beg. hoj av han.
Han praktist taget incisterade (Stavning) att jag skulle ta en provtur.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top