Provkörning NY sporthoj hos handlare?

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag har full förståelse för dem som inte har provkörning på supersportcyklar i sin butik.
Andelen "provförare" kontra "verkliga spekulanter" är nog oproportionerlig snarare än jämn. Dessutom köper 95.6% av sporthojsförarna hojar efter vad som sagts i testernas faktaruta och inte i texten bredvid som handlar om upplevelser och vilken hoj de verkligen kör fortast med. Detta oavsett hojen skall köras på bana eller ej.

De som vill ha en GIX vill ha en GIX och de byter antagligen inte märke pga en provkörning eller ej. Däremot tror jag den som blev nekad "en provkörning" gärna gör gällande han verkligen skulle köpt en hoj bara han fått provköra.

Dessutom tror jag handlaren med fullt medvetande kalkylerar att dealen, OM det nu ÄR en sådan på G, kan gå förlorad till annan handlare av samma märke på annan ort om hoj inte lämmnas ut till provgasa och utan två tankar tar just den risken.

/Henning!

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men för oss som aldrig har kört en sån fRäSiG hoj då, när ska vi få provköra om inte hos en handlare?
Man måste ju veta om man kommer köra ihjäl sig diReCkt innan man köper hojen väl?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hur är det med crossar? då dom inte är reggade får man ju inte köra dom på väg eller så, hur ska man då få provköra hojen? Lite sugen själv på att provköra 09:ans modell lite senare i år av Honda crf 250 och KTM sx-f 450:)

Du får hålla koll på respektive märkes hemsidor. Brukar annonseras ut provkörningshelger på lite olika banor runt om i Sverige. Senast var det kawa som körde på uringe för någon månad sen.

D E inte min starcka sida

:hihi

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är rätt enkelt jag köper inget jag inte får testa först.

Är det ett seriöst ställe så ser de till att man får provköra.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Fick provköra hos min lokala butik utan problem. Lite sugen på en kåphoj och fick först testa en ny VFR800. När jag kom tillbaka hade ägaren rullat fram en VTR1000F. Väl tillbaka från den färden frågade han om jag ville prova nya CBR1000RR... :)

Måste också säga, utan att ha någon erfarenhet av liknande hojjar, att nya Firebladen är grymt lättkörd! Silkeslen... och VILD! :rock

Edit: Lillemans MC i Lund var detta. Handlar alla prylar där pga. deras goda bemötande!

tjindar

Better to burn out than to fade away
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Sv 1000s K6
Jag och en kompis hade tagit ledigt en vardag förra sommaren för att titta på och provköra lite olika hojar. Första stoppet blev just AVA där man direkt förstöde våran dag med att säga att provkörning kunde vi glömma - det har man slutat med på alla mc-butiker och hänvisade till resp. märkes demodagar. Jaha tänkte vi då får vi väl nöja oss med att titta på div hojar under dagen. Lite nedslagna fortsatte vi till mc-varuhuset där vi 10 min senare satt på en Daytona 675 och en Speed Triple. Vi fick vara borta ca 30 min. Sedan bar det av till BMW i Solna. Där fanns ingen tidsbegränsning, så vi drog ut till Vaxholm på en K1200S och en 1200GS och återvände ett par timmar senare. Hos en Honda-handlare i norra Stockholm fanns ingen demohoj av CBR 1000RR. men vi kunde få låna försäljarens egna hoj. Vi tackade men avböjde och får hemåt med ny kunskap om hos vilka handlare man ska lägga sina pengar och vart man inte ska öppna plånboken./tjindar

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Tycker det låter märkligt.
De senaste gångerna som jag har varit på AVA, så tycker jag att personalen inte har gjort något annat än att baxa in och ut "übersportwrooom"maskiner för provkörning. :va

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
kankse för att dem på ava börjar fatta hur värdelösa dem e...

fick massa skumma blickar på mig när jag var på ava sist

ungefär i stil med att svartskalle o mc hör inte ihop. men det kankse bara var min uppfattning

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
kan bara gissa på att det är dom snålaste i stockholm...och namnet börjar på A och slutar på samma bokstav! :huvet

Faktum är att just när det kommer till provkörningar är den butiken en av de mest generösa i hela Stockholm! :fakta

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Du får hålla koll på respektive märkes hemsidor. Brukar annonseras ut provkörningshelger på lite olika banor runt om i Sverige. Senast var det kawa som körde på uringe för någon månad sen.

:hihi

Jaha, bra att veta,, man tackar :tuttar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM