pruta hos mc-handlare

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tänkte försöka pruta på mc-kläder hos en handlare, och då jag tänker betala kontakt tänkte jag dra upp argumentet att han slipper sälja lånet etc. Så det jag undrar är hur mycekt handlaren tjänar på att jag betalar kontant och inte tar det på lån.

/Daniel

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Vet att handlare tjänar på att sälja lån till hojar, så de e nog samma på kläder. Köper du en hel utrustning så får du säkert 15% utan större knussel, kanske tom. mer. Jag fick 10% på ett par stövlar bara jag frågade. Kolla annars på www.FC-moto.de Där blev det nästan 30% rabatt, jämfört med svenska priser, på mina stövlar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
De ggr jag vatt o snackat priser med "kontanter" i fickan har säljarna slagit av ca 10% på hojpriset eller billigare utrustning (20% på ställ exempelvis).

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
10% utan tvekan..

Personligen skulle jag handla från nätet.

Jag beställde hjälm från www.mandp.com i England och kom undan med 2200:- inkl allt. Hjälmen jag köpte listar på 5900:- i Sverige...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
freddexwing skrev:
Klart man köper i butik.

/Fredde

Ah, för det är status att ha betalat dyrt för sina saker?
Du vill inte köpa min VFR svindyrt? ;)

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
zilog skrev:

Fördelen med att köpa sina grejor i butik är ju att du får prova utrustningen t.ex. .. sen om du skulle upptäcka nått fel är det ju bara att gå dit och byta istället för att krånga med kundservice på ett dot.com -företag som inte vill hjälpa till. Sen har du ju nån att fråga om du skulle undra över något också, jag handlar gärna på nätet men då ska det skilja mycke i pris, för du har ju även frakten och alla andra tilläggsavgifter. Handlar det om nån hundring går jag raka spåret till butiken. :tungan

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Precis som hos bilhandlarna har många mc-säljare olika provis på olika delar. Just finansieringen är en bit som är rätt lukrativ i jämförelse med själva hojen, Kontantargumentet biter således inte.

En 10-15% tycker jag är rimligt på kläder/tillbehör där marginalerna är avsevärt bättre. En säljare på Yamahacenter sa att de hade ca 30% på alla ABUS-lås...

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
gå in på www.fc-moto.de och kolla, jag köpte ställ, hjälm, hanskar och stövlar för typ 14000:- där, hade gått på 19000:- här. Snabbt gick det också, tog bara 4 dagar innan jag fick grejerna, efter att de fått hem hjälmen på lager då förståss. Men det är att rekommendera.

Men ska du handla i butik så är det bara pruta tills de känner att de bara vill bli av med dig, då kan du nog få bäst pris. :yoparty

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Var idag på AVA mc i stockholm och kika lite!
Hittade en Kawa Z 750 -04 med 585mil på mätaren som dom ville ha 64 900:- för.
Frågade vad dom kunde göra på priset vid en snabb affär.
Han säger då att det priset är så bra så det behöver inte sänkas!
Han prutade inte en spänn!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
zilog skrev:
Jag tänkte försöka pruta på mc-kläder hos en handlare, och då jag tänker betala kontakt tänkte jag dra upp argumentet att han slipper sälja lånet etc. Så det jag undrar är hur mycekt handlaren tjänar på att jag betalar kontant och inte tar det på lån.

/Daniel

Köper du en hel uppsättning! (från topp till tå) Så skall du tjata till dig ett paketpris!!! :tummenupp

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
zilog skrev:

Jag tror på iden att man ska stödja sin lokala handlare även om det är dyrare.
Det gör att det kan finnas mindre butiker och inte bara feta kedjor. Att testa i en svenskbutik och sen köpa på nätet borde vara olagligt.

/fredde

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Klart du ska pruta!!!! eller tjata till dig någonting du vill ha "på köptet".

Både jag och sambon har 15% på hela sortimentet på mc-kompaniet då vi har köpt motorcykel/utrustning där. :tummenupp

Klart man stödjer sin lokala handlare...sen att de är billiga och ger bra service skadar ju inte. :)

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Prutar du när du köper jeans och klockor och matvaror också
zilog skrev:

/Daniel

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
På tal om prutning..

Hur är det med köp av hoj? Såg att det var en här som inte fick pruta en krona, vad har ni för erfarenheter? Skillnad om hojen är begad eller ny?

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Ett gott tips vid prutning är att ta reda på vad som medföljer innan man börjar pruta.

Jag skulle pruta på fiskeutrustning för runt 3000 härom veckan och försökte pruta med en spötub (tygklätt rör med handtag för att skydda spöt) men då avslöjade säljaren att det medföljde spöt ändå. Då kom jag av mig skapligt. :)

I övrigt tycker jag att man ska pruta allt man kan på varor som kostar mer än mat. För några år sedan tyckte jag det var fult och pinsamt, men idag skiter jag i vilket - efter att ha haft en fenomenalt bra lärare i Företagsekonomi. De har oftast en prutmarginal i affärerna samt ett vanligt påslag. M a o så betalar man för mycket redan från början, om man bortser från deras vinst.

Om man handlar från nätet så kommer våra inhemska generalagenter och dyligt sänka sina priser för att matcha nätaffärerna. Det finns bara en bransch, vad jag vet, som inte följt den vägen och det är home-entertainment (cd/dvd-skivor). De som säger att nätaffärer har sämre service har antingen aldrig handlat från en nätbutik, eller så har de handlat från fel butiker. Jag har handlat fiskeprylar, cd/dvd, mc-prylar, båttillbehör, mc-kläder och hemelektronik via nätet i säkert 5-6 år och visst finns det puckon som ger dålig service, men man får ju leta efter andras omdömen av nätbutiker och dela med sig av sin egen erfarenhet också. Precis som i "verkliga världen" så sållas rötäggen bort och de goda stannar kvar.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...