Prutning vid MC-köp...

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Alla här är ju både köpare och säljare gissar jag, och jag ska snart köpa hoj och kliva in i cirkusen, men tänkte höra med er ärrade rävar om prutning vid köp...

* vad är den generella prutmånen privat/butik (om det nu finns någon)?
* vad ska man leta efter för prutskäl?
* finns det några "safe-cards" att kommentera för att skära lite i priset?

Tacksam för tips och råd...

PS. Jag har tänkt att köpa en begagnad vfr, så om ni har någon som vill bli av med en, pm:a mig .DS
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Slitdelar som däck/drivpaket är bra skäl till att pruta några loppor. Servicebok? Saknas den finns alltid lite prutmån.
Allmänt skick osv.
"Känn av" säljaren om denne är "lättflirtad" eller svår.

Lycka till.

MVH Martin
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Svårt att säga en prutmån: Man måste ha koll på "rätt pris", men säg att jag utgår från 10% på hojen och minst lika mycket på tillbehör, helt kört på vissa firmor visserligen.

Privat är det att kolla hur utbudet och priset är för det man söker (blocket). Det viktigaste återigen, vad är rätt pris? Hur billigt går den att köpa enligt andra annonser? Vad vill jag betala? Själv brukar jag bjuda så kompisarna skäms och säljaren nästan slår mig på käften, man skaffar inga nya kompisar men det var ju heller inte syftet... Det bästa tycker jag är att inte bli superintresserad av en hoj utan att ha flera på gång och slå till när allt stämmer. Tillbehör kan vara värt någon krona om du gillar dem, annars ingenting.

Prisnedsättning om den har dåligt skött service mm, dåliga däck, missljud motor låda, ger ett "risigt intryck". :tummenupp
 
Last edited:

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Skambjud så mycket du har hjärta till. Det jobbigaste är när man prutar litegrann och köparen går med på det direkt. "Kunde jag fått den ännu billigare?" går man sen och funderar efteråt. :)

Annars kan jag bara hålla med om det ovanstående.
 

Ekman#23

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
S1000RR -11, KTM SMC-R -13
MiZou skrev:
Alla här är ju både köpare och säljare gissar jag, och jag ska snart köpa hoj och kliva in i cirkusen, men tänkte höra med er ärrade rävar om prutning vid köp...

* vad är den generella prutmånen privat/butik (om det nu finns någon)?
* vad ska man leta efter för prutskäl?
* finns det några "safe-cards" att kommentera för att skära lite i priset?

Tacksam för tips och råd...

PS. Jag har tänkt att köpa en begagnad vfr, så om ni har någon som vill bli av med en, pm:a mig .DS
När jag jobbade som MC-säljare en kort stund så hade vi 7 % generell prutmån på nya SPORT-cyklar eller 10 % i värde om köparen valde tillbehör istället. för beggade mc hade www.smr-mc.se en bra värderingslista som nu är borttagen (är det nån som vet vart den tagit vägen?). Vi hade också 20% på kläder och tillbehör vid ETT tillfälle i samband med mcköp.
Jag vet nu att det är mer sportcyklar som salges än blysänken så prutmånen kan ha förändrats. Sen är det ju bara till å skambjuda :D Lycka till.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
von reisen skrev:
Prisnedsättning om den har dåligt skött service mm, dåliga däck, missljud motor låda, ger ett "risigt intryck". :tummenupp


Nu pratar du om japanska hojar va? :hihi


Här kommer en lista med prutstuff:

*Drivpaket (hur sliten är kedjan, kolla hur långt man kan dra ut den på bakdrevet)

*Märken, stenskott eller repor i lack, plast osv.

*Däck. Slitna däck kan vara prutmån. Å andra sidan så är däck en förbrukningsvara så det är inte säkert att du får igenom prutet.

*Servicebok, serviceintervaller, m.m.

*Listat pris. Ligger objektet över/under listat pris. Varför?

*Hos handlare brukar de kapa 5-10% på priset om du köper kontant. Priser i butiken gäller med inbyten. Oftast.

*Extrautrustning som medföljer vid ett objekt ska inte beaktas i priset. Dvs om du kollar på en hoj där säljaren vill ha ett par tusingar extra för ett slip-on eller dyl ska du inte ge efter. Eller ge efter väldigt lite. Säljaren ska ha svårt att motivera 2000kr extra för ett begagnat slip-on som kostar 2000kr nytt (eller motsvarande.

*Motorljud. Missljud? Fel? Finns det otäta ställen? Varför?

*Fjädring. Kolla att packboxarna inte börjat läcka. Är fjädringen fullt funktionell eller har den börjat "mjukna" ihop?

Det är det jag kommer på just nu.

Nu ska jag dricka mer kaffe.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Om du ska handla på firma är det svårt att pruta på själva hojen du kan dock oftast få bra priser på tillbehör och kläder! det är ju där dom tjänar pengarna!

vad det gäller privatperssoner så brukar jag titta på hojen och tala om att jag är intresserad och var noga med att berömma hojen inte klaga på att det är något märke här och där eller att däcken är dåliga tacka sedan för titten / provkörningen och säj att du ska återkomma om ett par dagar. leta sedan efter liknanande hoj skick årsmodell och jämför ring och hör med några som kanske ligger för långt bort och tala om din situation se om det går att pressa pris på dessa kanska kan bli värt att resa! får du ett bättre pris ring tillbax till han som har den du kollat på och tala om läget! Eftersom du har visat ett stort intresse för hans hoj utan några lama prutningar för att däcket är lite slitet så vet han att du är seriöst intresserad och om du nu kör med öppna kort och säjer att du har en liknande på G till ett bättre pris så bör han ju lägga sig på en liknande nivå!


jag vet själv hur det är som säljare när man har en kanonfin hoj till salu och någon påpekar att framdäcket är ju slitet ! pricis som att man inte viste det när man satte priset på hojen! man blir lite sur och när han sedan ska pruta blir man ännu mer irriterad och tycker att någon som förstår sig på hur fin din hoj är borde få äran att äga den i stället!

detta är mina erfarenheter säjer inte att det är mer rätt eller fel än något annat!


lycka till Mv. Oskar
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Tja, det är inte alltför lätt att få en hoj såld nu :(
Har haft ute min ett bra tag nu. En har kollat på den och hon bjöd mig 23k, för lite... Det är den billigaste på blocket av den modellen ändå är det inte många som hör av sig :( Måste ju bli av med den så jag kan köpa en ny. Kan tänka mig att gå ner några kronor. Kom och köp en CBR 600 i extremt fint skick :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CBRDea skrev:
Tja, det är inte alltför lätt att få en hoj såld nu :(
Har haft ute min ett bra tag nu. En har kollat på den och hon bjöd mig 23k, för lite... Det är den billigaste på blocket av den modellen ändå är det inte många som hör av sig :( Måste ju bli av med den så jag kan köpa en ny. Kan tänka mig att gå ner några kronor. Kom och köp en CBR 600 i extremt fint skick :tummenupp

Går det inte o byta in den hos en handlare?
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Det finns ingen handlare som har det objektet jag vill ha istället, en polare har gett mig ett fint pris på sin hoj. En handlare jag snackade med gav mig ett pris han ahde gett omhan skulle köpt den, tyvärr hade han inte plats i sin hall till den just nu. Andra handlare har gett såna skambud så man vill bara ge dom fingret... :huvet
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Svårt att säga generellt men hos en handlare brukar det vara svårare (förutsatt att de håller sig till de riktpris som finns) trots att de har högre marginaler på beggat än nytt. Det du kan snika åt dig är några kronor här och där på utrustning och extragodis. Hojar som stått länge i butiken vill de säkert bli av med så där finns större chanser till prutmån. Men det kräver ju å andra sidan att du har haft span på några butiker under en längre tid.

Privat är det mer flexibelt som regel. Ha flera liknande hojer på gång och jämför, tex på Blocket. Står det bvsa (billigare vid snabb affär) så ta i så du skäms. Annars är ca 10% är en bra början. Är däck och andra slitdelar dåliga så pruta friskt! Låter motorn illa så avstå. En komplett servicebok och annan historik är mkt värt. Saknas det så kan det också vara skäl för att pruta även om det är mer regel än undantag på tidiga 90-talare att boken kommit bort på vägen.

En del tar väldigt bra betalt för extragrejor, tex 4-1, kolfiber detaljer, Öhlinare mm men jag skulle inte betala mer än en fraktion av nyvärdet. 30% säger en del vad gäller ett år gamla extragrejor och sedan dalar godiset snabbt i värde. Ett 4-1 som kostade 10 000 nytt är 5 år senare inte värt mkt, om ens någonting i begledet.

Ett annat argument för ett högre pris är att säljaren gjort omfattande renoveringar av tex vxllåda, ventiler etc. Oftast handlar det då om äldre hojar med ca 5000 mil på mätaren. I så fall handlar det om en renovering som ändå är nödvändig, alltså ska du inte behöva betala något för det.

Ett misstag som många köpare gör är att försöka pruta redan på telefon. Gör inte det. Träffa säljaren och etablera en relation, om än kortvarig, så har du en helt annan chans att på plats få ned priset.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Josefsson skrev:
Kom ihåg att efterfrågan bestämmer priset.

Det va de misstaget jag gjorde nu när jag köpte min 4:e KTM hos Beviks!
Sista nya 625sm -04 av den gamla modellen i sverige. Ville ha den för mkt och lät mig inte vänta lite. Det som jag är förbannad över fortfarande är att säljaren inte gick med på att gå ner ytterligare då jag fick reda på dagen innan hur länge den hade stått. Skitsamma nu, jag fick hojen jag var ute efter och bara att hoppas de håller god service nivå om nåt börjar strula med hojen!
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
MiZou skrev:
Alla här är ju både köpare och säljare gissar jag, och jag ska snart köpa hoj och kliva in i cirkusen, men tänkte höra med er ärrade rävar om prutning vid köp...

* vad är den generella prutmånen privat/butik (om det nu finns någon)?
* vad ska man leta efter för prutskäl?
* finns det några "safe-cards" att kommentera för att skära lite i priset?

Tacksam för tips och råd...

PS. Jag har tänkt att köpa en begagnad vfr, så om ni har någon som vill bli av med en, pm:a mig .DS

Att pruta i samband med inköp, bygger på samma prinicip som att löneförhandla.
Ta i så du skäms, lägg sedan på 25%, i inköpsammanhang skall du dra ifrån 25% annars gör du bort dig helt.

Begreppet "skambud" är kvarleva sedan folkhemmet och dess jante-lagar, vi vet alla att eventuell extrautrustning annan än turbokonverteringar är inte ett rött öre värt i andrahandssammanhang. Vi svenskar/nordbor är i allmänhet på tok för fega vad det gäller att pruta/förhandla. Varför ge bort pengar som är dina i onödan? Det viktiga i slutändan är att båda parter är nöjda, som säljare vill man alltid gå så lite back som möjligt på affären och det samma gäller för köparen.

/F
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Tar och lånar tråden lite.
Jag är på väg att köpa ny mc från mcvaruhususet till ett värde av 80 000
Löser ut det kontant utan tjaffs.

Hur mkt kan man få den för egentligen, tror ni 10% funkar eller är det för mkt?
Jag vet ju inte hur mkt marginal dem har på honda mc.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Allex skrev:
Tar och lånar tråden lite.
Jag är på väg att köpa ny mc från mcvaruhususet till ett värde av 80 000
Löser ut det kontant utan tjaffs.

Hur mkt kan man få den för egentligen, tror ni 10% funkar eller är det för mkt?
Jag vet ju inte hur mkt marginal dem har på honda mc.

Hojarna är väl det dom har absolut minst marginal på. 10% blir nog svårt. 5% kanske funkar. Beror ju på vilken hoj det är oxå, om det stått länge, är svårsåld och så.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Btw, är det bara jag som tycker det är kul när folk skambudar? =) Förstår inte varför folk klagar så mkt över brevvänner och prutare o såna. Ju mer förslag desto bättre. Eller nått.
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
eisbaer skrev:
Hojarna är väl det dom har absolut minst marginal på. 10% blir nog svårt. 5% kanske funkar. Beror ju på vilken hoj det är oxå, om det stått länge, är svårsåld och så.

Hojen i fråga är 2005 års modell så den finns typ inte i butiken utan måste beställas (dem har bara ett provkörningsEX)
och ja! skambud är skojigt, ngt man skrattar över under försäljning, ännu roligare blir det när man har sålt den och det kommer in mer skambud :D
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
eisbaer skrev:
Btw, är det bara jag som tycker det är kul när folk skambudar? =) Förstår inte varför folk klagar så mkt över brevvänner och prutare o såna. Ju mer förslag desto bättre. Eller nått.

Det är skitkul med brevvänner, jag har haft många roliga mailkonversationer med prutare.

En kille mailade säkert 15ggr på min 5140 och ställde frågor om precis allt, ibland flera gånger om. När han efter en vecka ÄNTLIGEN bestämde sig för att han skulle ha den så hade jag sålt den två timmar tidigare. Då blev fanskapet skitsur och skällde ut mig. :lol
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top