Svårt att säga generellt men hos en handlare brukar det vara svårare (förutsatt att de håller sig till de riktpris som finns) trots att de har högre marginaler på beggat än nytt. Det du kan snika åt dig är några kronor här och där på utrustning och extragodis. Hojar som stått länge i butiken vill de säkert bli av med så där finns större chanser till prutmån. Men det kräver ju å andra sidan att du har haft span på några butiker under en längre tid.
Privat är det mer flexibelt som regel. Ha flera liknande hojer på gång och jämför, tex på Blocket. Står det bvsa (billigare vid snabb affär) så ta i så du skäms. Annars är ca 10% är en bra början. Är däck och andra slitdelar dåliga så pruta friskt! Låter motorn illa så avstå. En komplett servicebok och annan historik är mkt värt. Saknas det så kan det också vara skäl för att pruta även om det är mer regel än undantag på tidiga 90-talare att boken kommit bort på vägen.
En del tar väldigt bra betalt för extragrejor, tex 4-1, kolfiber detaljer, Öhlinare mm men jag skulle inte betala mer än en fraktion av nyvärdet. 30% säger en del vad gäller ett år gamla extragrejor och sedan dalar godiset snabbt i värde. Ett 4-1 som kostade 10 000 nytt är 5 år senare inte värt mkt, om ens någonting i begledet.
Ett annat argument för ett högre pris är att säljaren gjort omfattande renoveringar av tex vxllåda, ventiler etc. Oftast handlar det då om äldre hojar med ca 5000 mil på mätaren. I så fall handlar det om en renovering som ändå är nödvändig, alltså ska du inte behöva betala något för det.
Ett misstag som många köpare gör är att försöka pruta redan på telefon. Gör inte det. Träffa säljaren och etablera en relation, om än kortvarig, så har du en helt annan chans att på plats få ned priset.