Psykiska sjukdomar och allt därtill

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Enda gången jag kan känna mig lite obekväm är när jag befinner mig i situationer där människan är "socialt handikappad". Har väldiga problem med att bemöta folk med det här problemet på ett ordentligt sätt, vilket leder till att jag oftast undviker det hela.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med socialt handikappad, kan du utveckla vad du menar?

Ibland kan jag stöta på människor inom tekniska områden(fördom) som är "socialt handikappade" och verkar ha svårt att uttrycka sig i sociala sammanhang, lika ofta träffar tillmötesgående personer som uppvisar en stor social förmåga.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag förstår inte riktigt vad du menar med socialt handikappad, kan du utveckla vad du menar?

Ibland kan jag stöta på människor inom tekniska områden(fördom) som är "socialt handikappade" och verkar ha svårt att uttrycka sig i sociala sammanhang, lika ofta träffar tillmötesgående personer som uppvisar en stor social förmåga.

Allt från att vara samhällsskygg till att inte kunna bemöta andra individer på rätt sätt, både språk och beteendemässigt.

Människor som är, vad ska jag kalla det, impulsiva och "slumpmässiga" när man konverserar t.ex.

Det kanske inte räknas som ett "handikapp" mem det är nog den bästa förklaringen jag kan ge Dig.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Allt från att vara samhällsskygg till att inte kunna bemöta andra individer på rätt sätt, både språk och beteendemässigt.

Människor som är, vad ska jag kalla det, impulsiva och "slumpmässiga" när man konverserar t.ex.

Det kanske inte räknas som ett "handikapp" mem det är nog den bästa förklaringen jag kan ge Dig.

Jag förstår att du menar personer som oavsett psykisk hälsa lätt hamnar utanför normen vad som ses som normalt i samhället när det gäller det sociala spelet.
För mig handlar det om flera saker varför det känns jobbigt, dels hur bra du känner personen och därigenom vad du kan säga rakt ut men det jobbigaste är att man förlitar sig på omgivningens förståelse/acceptans för personen som sticker ut från mängden.

Utifrån det här finns det massor att diskutera bla. om normen för vad som accepteras idag är rimlig, skulle tex. Adhd upplevas lika påfrestande i andra kulturer där samhället inte är lika strikt, jämföra förståelse mellan psykiskt sjuka och en persons sjukdom som syns på "utsidan".

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!