Jag varken föraktar eller dömer någon. Bekvämt? Jämfört med vad? Att åka på stryk av hells angels för att man är lika frispråkig med dom som med sina närmaste vänner? Att få en smocka från ett psykfall som inte tog dig rätt?
Jag undrar hur du bemöter nya individer om du nu har en så utvecklande stil? Jag skulle mer än gärna vilja lära mig för jag möter många människor och det vore verkligen en nyttig kunskap.
Förstår inte vad du menar? Det är ju just för att jag möter många människor jag måste agera smidigt och även därför jag lärt mig det.
Läs vad jag skrev tidigare. Med psykfall menar jag personer jag möter som har ett agerande utanför det normala sociala spelet. Det kan vara personer helt utan diagnos eller vad du vill. Om jag inte känner dom och än mindre vet vad dom har för diagnos och personlighet så iaktar jag försiktighet.
Jag tror du läst lite för mycket böcker och träffat för få människor. Gå ut i verkligheten, sök jobb i en butik. Eller nåt annat där du möter människor så kanske du lär dig att man måste behandla människor olika för att få en utvecklande dialog.
Jag tycker du har ganska mycket fördomar. Varför tror du att jag inte accepterar nya personer bara för att jag bemöter dem olika? Varför tror du att jag ger någon mindre värde bara för att jag iaktar försiktighet?
Jag drar inte samma skämt till en pensionär som till ett 10-årigt barn men jag värderar ingen av dem lägre än den andre.
Du har väldigt mycket fördomar, särskilt för att vara en person som vädjar till andra att minska sina fördomar.
Jag ska försöka vara ännu tydligare vad jag menar så kanske du förstår hur jag ser på saken.
Att du anpassar dig efter rådande social situation finns det givetvis inget att anmärka på, men det är inte heller det vi diskuterar.
Det är bekvämt att döma människor innan du har träffat dom, att dela in människor i grupper och fack där det inte finns några grå zoner. Du blandar ihop äpplen med päron, det här handlar om hur du ser på "psykfall" och inte hur du för dig i ett socialt möte.
Att du dömer folk innan du har träffat "den typen" har inget att göra med varken smidighet, affärer eller ditt sociala spel.
Vi diskuterar hur du ser på en viss grupp människor innan du har mött den typen, där du har ett synsätt för en hel grupp människor där undantagen är dom psykiskt sjuka människor du träffat.
Det är som att säga att invandrare är dåliga, men ha invandrarkompisar men dom ser du som invandrare utan som personer du känner och exkluderas från gruppen invandrare utifrån dina tidigare föreställningar om personerna.
Det finns alltså inget som kan förändra din bild av en grupp människor på förhand, du gör bara mer undantag efter hand du träffar människor från den specifika gruppen.
Försök inte göra satir på mitt synsätt som om jag skulle vara bättre än någon annan, jag argumenterar med dig för jag tycker du har ett fördomsfullt synsätt på andra människor som du ännu inte har träffat.
Allting jag skriver går att missförstå om du vill, kan du inte istället försöka se till helheten jag beskriver.
Även jag har fördomar, tro inget annat men nu börjar du döma mig lite väl hårt, men vi kan förändra tonen här utan problem om det passar bättre.
Som jag påtalar så dömer du en grupp innan du har träffat någon av dom som tillhör den, vilket jag tycker är synd.
Personligen gillar jag att bemöta "svåra" människor och tycker jag är rätt duktig på det. Därav har jag jobbat i både kriminalvården, rättspsykiatrin och slutenpsykiatrin, hur det speglar min erfarenhet av att bemöta människor får du avgöra.