Publiksporten RoadRacing

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag tror att det som behövs är färre serier, många deltävlingar och en massa marknadsföring.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tror att det som behövs är färre serier, många deltävlingar och en massa marknadsföring.
Jag kan bara hålla med.

Men tyvärr är resan dit lång.

Banägarna, klubbarna och klubbar med egna banor, alla har dom olika ekonomiska förutsättningar och prioreteringar att arrangera stora tävlingar.

Ett problem är att vissa motorklubbar har förvandlats från. Kombinerade mc o bilracing klubbar mot mer renodlade bilklubbar. Den utvecklingen är särskilt tydlig på Knutstorp (hyllinge ms). I dom fallen minskar tyvärr förutsättningen för mc arr. under svemoflagg på dessa banor. På Anderstorp är tyvärr stora delar av arc verksamheten nedlagd och banägaren hyr ut banan till diverse svenska och utländska arrangörer som kör bandagar ofta kombinerade med enklare tävlingar av typ klubbrace. Detsamma gäller på knutstorp på mc.

Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
F´låt men jag måste bara fråga..:rodnar Vem är det som äger rättigheterna till/arrangerar SM tävlingar i roadracing i Sverige? Är det Svemo?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det är svemo i samarbete med klubbarna som arrangerar sm tävlingar för rr idag. Frågan vem som äger sm är nog oklart eftersom frågan aldrig ställts på sin spets förrän nu. Det är lite om dom principerna som har berörts i marknadsdomstolen där sbf förlorade.

Frågan blir allt mer komplex när vi får utländska eller svenska bandagsarr som anordnar race av hög kvalitet (osanktionerade av svemo) bemannade med dmu eller arc (svemo) funktionärer som skapar en hög kvalitet. Det gör att tävlingsprestationen är uppmätta och bedömda av kompetenta funktionärer. Däremot uppfylls naturligtvis inte svemokraven svemo licens, svemodomare m.m. Då kan vi hamna i ett läge där vi får banrekord eller resultat som inte svemogodkändq men ändå fullt spårbara genom officiellt kalibrerad tidtagning.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...