Publiksporten RoadRacing

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Problemet med speedster cup är att den innehåller inget unikt som inte erbjuds i r600 eller r1000. Alla 8 hojarna hade troligtvis platsat i r 600 resp. r1000.

Förutom dom i ER6 Cup då.... Vilket väl är precis en sån klass du efterfrågar?

Många åker hellre på bandagar eftersom dom lättare kan ''styra risken'' för personskador genom att köra med några procent större marginaler än vad dom skulle göra på en rr tävling.

...och skulle nog därför inte velat tävla oavserr vilka klasser vi hade. Man kan ju inte tvinga folk att tävla som inte vill.

En allvarlig personskada kan betyda stora problem för en person med barn o villa. För en person med eget företag kan det bli fullständig katastrof i form av kundflykt och konkurs.

Jo tack... Själv har jag 3 små barn, 2 bilar och en villa att amortera på, och en mammaledig fru.
Dom Spanska moto 2 ungdomarna har gissingsvis kört olika mini moto och rr klasser i tio år 12 månader per år. Det skapar en liten elitidrottare som tycker prestanda motsvarande gsx r750 är naturligt.

Jag tycker nog att man borde våga sätta sig på en 600cc hoj på bana om man är 20 år och tävlat ett par säsonger i Junior CUP. Att steget skulle vara för långt till dom befintliga klasser vi redan har köper jag inte. Det är inte därför vi har tunna startfält...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dels har vi förare som inte har kört juniorklass eftersom dom kom in i sporten vid 18 årsåldern. Där blir det ett stort steg från moppe till 600 cc. Samtidigt tvingar vi bort juniorerna från sin juniorhoj trots att deras är ekonomi är begränsad p.g.a att många väljer att forsätta 3-5 år på högskola.

Vi kommer även att behöva hitta en ny juniorklass eftersom ingen av hojerna har tillverkatas på senare tid för europa. Då blir 48 hk klassen en helt naturlig klass även för juniorerna t.ex ninja 300 eller cbr500.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är fortfarande övertygad om att flertalet av dem som tidigare åsyftas skulle hitta något som passar inom Classic racingen:tummenupp
http://www.mchk-racing.org/?page_id=20
Med vänlig hälsning TH
I Princip skulle man flytta alla tvåtaktshojar till classic racing eftersom dom inte tillverkas mer som landsvägshojar p.g.a bristfällig avgasrening. Även om vissa hojar är rätt nya så är epoken tvåtakt historia i nuvarande tappning. En fördel är att det finns stor kunskap om gammal motorteknik inom mchk

Förövrigt tycker jag att svensk rr skall vara en spegel av dom långsiktiga trenderna i hojbeståndet när så är möjligt eftersom många klasser är baserade på landsvägshojar.

Däremot tror jag att yngre på väg in i rr-sporten passar bättre i vanlig rr. Många i classic rr har väl kört vanlig rr i sin ungdom?
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag är i samma läge som sir-väs, och följer ingenting av svensk racing, och jag drar så gott som samma slutsatser som honom.

Det första steget mot mer publik och roligare tillställningar tror jag inte är något särskilt dyrt eller avancerat - det består i att samla all information som en helt okunnig besökare behöver på ett och samma ställe på internet.

En enkel visuell översikt över klasserna så man enkelt ser att superbike är kungaklassen, och hur statusen sen faller.

Fokuserar man på att prioritera att publicera den informationen så tidigt som möjligt och berätta vart den finns, så tror jag man tagit det första steget. Det är billigt och kräver ytterst liten insats från berörda.

Liknelser är ju poppis, och om jag liknar racinginformation med biografer, så är min upplevelse idag att man berättar att man kommer visa film på lördag, den kommer börja och sluta, och det kommer vara skådespelare som medverkar. Det går att lösa inträde.

Vad filmen heter eller vilken kategori av film det är är mer oklart. Om man inte jobbar i filmbranschen och känner skådisarna då....
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Varning för ett Långt och tråkigt inlägg! som samlas ihop i de sista stycket.

Jag är definitivt fel person att säga gör si eller gör så men jag kanske kan väcka en tanke i o med att jag faktiskt inte vet ett skit om detta.

Jag har ALDRIG varit på en roadracing tävling.
varför ? jag har ju kört en sporthoj de senaste 7 åren och rimligtvis med alla pengar man kastar in i det svarta hålet så borde det finnas intresse för att se tävlingar med densamma.
Det finns det men det fungerar inte för mig att läsa om sakerna i efterhand. svårt att gå på ett event i efterhand liksom.

Jag såg en reklam här på sporthoj om sm i roadracing och någonting om linköping.
det lät ju intressant, dock så var det inte "nästa helg" vilket gör att jag inte tänkte så mkt mer på det.

Nu finns inte reklamen kvar så jag gick till google och googlade det lilla jag kom ihåg och fick fram att jo till helgen så är det nog något på vad jag nu uppfattar som lms. Idrott online hade något om att det saknades funktionärer under rubriken "Funkisar anmäl er snarast!" Men det verkar vara all information om eventet som jag kan hitta där. under tävling finns det en beklagan om att det inte gick någon tävling då o då och att nästa är sm mer info under tävlingsdokumenten till vänster. ahh där finns ett dokument arkiv och under det finns rubriken tävlingsdokument. under detta presenteras ett enda excel dokument som avslutas med en dränkbar pump + förlängningskabel. ehm skall jag ha med mig detta ? nä tror inte det va.
Dvs inte så mkt matnyttigt där inte.

Dock så en bit ner i google resultaten finns ett sporthojsinlägg från Axxexs
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270887-Roadracing-SM-Link%F6ping-14-15-juni

Skitbra inlägg som visar mig att 1) det kommer nog vara ett roadracing sm i linköping den 14-15 juni.
2) det kostar ca 50 kr i entre /dag
detta inlägget berättar mer för mig om eventet än den som sköter lms hemsida. och framför allt gör det att jag nog faktiskt kan tänka mig att åka dit och kolla på Daniel Falemo #31 och Håkan Stensby #61
eller #22 Mossberg fan ju mer jag läser ju mer intresserad blir jag av att faktiskt åka 20 mil enkel resa och stå o svettas som fan i stället och se de där personerna som man faktiskt inte vet ett skit om men som man ändå lärt känna lite genom #22 mozz tröja som finns i varje operationsrum i sverige verkar det som, osv.

Men en viktig detalj är fortfarande höljd i dunkel
När skall man vara där ? vilken tid börjar det ?
eller kort sagt hur fungerar det jag har ju aldrig varit på ett sådant event tidigare.


Kontentan är att utan reklam på sporthojs hemsida och axxexs inlägg även det på sporthoj skulle jag definitivt inte åkt dit och kollat, nu finns det en distinkt möjlighet att jag faktiskt gör det.


Mycket bra inlägg!

När jag drev highsider.se/highsider Magazine (en tidning om roadracing) försökte jag länka till schema, info mm genom att skriva tex "inför PRO superbike på Mantorp Park". Eftersom PRO superbike gick ihop med stcc och stcc ville tjäna pengar på publik så var de tydliga med information. Något som de flesta andra arrangörer/mästerskap helt missar.
Har själv påpekat detta och även om informationen går att hitta ibland, vilket är sällan, så får man leta väldigt länge.

Lms har generellt sätt varit rätt så duktiga på detta, även om hemsidan är något av en mardröm. Att de annonserade på sporthoj.com är helt rätt.
Vidare kan man skicka ut lite info till diverse allmänna mc-tidningar, tex motorrad/bike/fastbikes etc samt även lokala tidningar (kostar inget att maila). Får dessa redaktioner ett färdigt pressmeddelande så är sannolikheten stor att de lägger ut informationen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan man gissa att det var personer som tjänade pengar på att vara tydlig och förlorade pengar på att missa information i stcc.

Man måste tänka på att mycket publik på en tävling kräver lika mycket jobb som att ''driva' raceingen på banan. Särskilt om man vill ha nöjd publik.

Bilteamen i stcc har mycket större budget än rr teamen. Dom har t.ex fräsha trailer och depåtält med servering. I många rr team är race bussen eller husvagnen gammal och ger ett föga lockande intryck. Det gör att stcc skapar en feststämning för publiken som inte rr klarar lika bra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mycket bra inlägg!

När jag drev highsider.se/highsider Magazine (en tidning om roadracing) försökte jag länka till schema, info mm genom att skriva tex "inför PRO superbike på Mantorp Park". Eftersom PRO superbike gick ihop med stcc och stcc ville tjäna pengar på publik så var de tydliga med information. Något som de flesta andra arrangörer/mästerskap helt missar.
Har själv påpekat detta och även om informationen går att hitta ibland, vilket är sällan, så får man leta väldigt länge.

Lms har generellt sätt varit rätt så duktiga på detta, även om hemsidan är något av en mardröm. Att de annonserade på sporthoj.com är helt rätt.
Vidare kan man skicka ut lite info till diverse allmänna mc-tidningar, tex motorrad/bike/fastbikes etc samt även lokala tidningar (kostar inget att maila). Får dessa redaktioner ett färdigt pressmeddelande så är sannolikheten stor att de lägger ut informationen.

Min känsla oxå att de som vill stjäna pengar, dom fixar sånt här som påpekats. Helt galet att ingen hör talas om tävlingarna och än mindre kan lyckas hitta någon som helst info (vettig sådan).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan man gissa att det var personer som tjänade pengar på att vara tydlig och förlorade pengar på att missa information i stcc.

Man måste tänka på att mycket publik på en tävling kräver lika mycket jobb som att ''driva' raceingen på banan. Särskilt om man vill ha nöjd publik.

Bilteamen i stcc har mycket större budget än rr teamen. Dom har t.ex fräsha trailer och depåtält med servering. I många rr team är race bussen eller husvagnen gammal och ger ett föga lockande intryck. Det gör att stcc skapar en feststämning för publiken som inte rr klarar lika bra.

Folkrace är en skaplig fest för både utövarna och publik, och där är det inga fräscha lastbilar att tala om. Dock minglas det väldigt mycket mellan publik och utövare hela eventet.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Folkrace är en skaplig fest för både utövarna och publik, och där är det inga fräscha lastbilar att tala om. Dock minglas det väldigt mycket mellan publik och utövare hela eventet.
I folkrace är betydligt fler deltagare lokala förmågor och det skapar en betydligt större samhörighet med sporten. Det är rr akillishäl att även dom ''låga'' klasserna saknar lokal förankring.

Jag skulle tro att många hellre sätter sitt barn i en gocart (mini,j60) eller sin moppe tonåring i en folkrace bil än på en mc.
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Har precis kommit hem från fischerihafenrennen Bremerhafen, ca 350-400 tävlande och ca 30000 betalande åskådare under helgen. Öppen depå inga fancy trailers utan mera gammal transit eller släp. Racing mitt inne i stan och folkfest, gammal och ung, män , kvinnor och barn. Tyskt organiserat och tydlig information, tyvärr inget som en svensk rr-tävling kan erbjuda, jag har varit runt på svenska race förr om åren, men idag är det tyvärr inget dom lockar med i bästa fall halvfulla startfält. Där.nere hos Fritz så är racing som det ska vara i min värld, det låter och luktar och är tighta race i alla klasser. Förresten var där svenskt.på pallen i sidvagnsklassen med Tomas Axelsson :-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skall man jämföra olika mc sporter, då är dagens ungdoms rr ett ''omöjligt'' projekt för en familj jämfört med cross som kan bedrivas nära hemorten.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har precis kommit hem från fischerihafenrennen Bremerhafen, ca 350-400 tävlande och ca 30000 betalande åskådare under helgen. Öppen depå inga fancy trailers utan mera gammal transit eller släp. Racing mitt inne i stan och folkfest, gammal och ung, män , kvinnor och barn. Tyskt organiserat och tydlig information, tyvärr inget som en svensk rr-tävling kan erbjuda, jag har varit runt på svenska race förr om åren, men idag är det tyvärr inget dom lockar med i bästa fall halvfulla startfält. Där.nere hos Fritz så är racing som det ska vara i min värld, det låter och luktar och är tighta race i alla klasser. Förresten var där svenskt.på pallen i sidvagnsklassen med Tomas Axelsson :-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Det är svårt jämföra eftersom tyskland har 80 miljoner inv. Nederländerna har 17 miljoner inv. och slutligen Belgien har 10 milj. Säg att vi har 30 -40 miljoner inom rimligt avstånd. Vi har en 1/10 del av detta inom rimligt avstånd.
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Så är det ju också, dock är ett start fält på 6-8 förare inte någon bra racing, vi som bor här nere i söder ska ju ta oss till gelleråsen eller.mantorp och då kan vi ju tyvärrlika gärna åka motsvarande bit söderut. Sen är det ju så att i min värld vill jag ha både ljuden och dofterna som hör till(jodå, så gammal är jag) och här i Sverige har myndigheterna tagit ett riktigt rackartag om kulorna på hela motorsportsverige genom bullerfrågan. Därnere hade man förare från 10 olika länder, från baltstaterna till England Frankrike mm, det kanske är en väg att gå istället för en sm-serie med tunna startfält. Finns Scandinavian Open längre? Det borde ju vara lättare att fylla fälten om man tar upp förare från hela norden åtminstone.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så är det ju också, dock är ett start fält på 6-8 förare inte någon bra racing, vi som bor här nere i söder ska ju ta oss till gelleråsen eller.mantorp och då kan vi ju tyvärrlika gärna åka motsvarande bit söderut. Sen är det ju så att i min värld vill jag ha både ljuden och dofterna som hör till(jodå, så gammal är jag) och här i Sverige har myndigheterna tagit ett riktigt rackartag om kulorna på hela motorsportsverige genom bullerfrågan. Därnere hade man förare från 10 olika länder, från baltstaterna till England Frankrike mm, det kanske är en väg att gå istället för en sm-serie med tunna startfält. Finns Scandinavian Open längre? Det borde ju vara lättare att fylla fälten om man tar upp förare från hela norden åtminstone.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
SO finns i begränsad omfattning på Gelleråsen. Det är banägaren Mike Luff som driver serien.
Den enda rr sm deltävlingen i sydsverige skall köras på falkenberg i mitten av augusti.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är svårt jämföra eftersom tyskland har 80 miljoner inv. Nederländerna har 17 miljoner inv. och slutligen Belgien har 10 milj. Säg att vi har 30 -40 miljoner inom rimligt avstånd. Vi har en 1/10 del av detta inom rimligt avstånd.

Det är inte befolkningstätheten som gör att realroadracing drar så mycket mer publik och startande förare. Tyska Mästerskapet IDM superbike hade under 1000 i publik på deras premiär på Lausitzing. Som LMS hade på sitt SM senast.
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
I Princip skulle man flytta alla tvåtaktshojar till classic racing eftersom dom inte tillverkas mer som landsvägshojar p.g.a bristfällig avgasrening. Även om vissa hojar är rätt nya så är epoken tvåtakt historia i nuvarande tappning. En fördel är att det finns stor kunskap om gammal motorteknik inom mchk

Förövrigt tycker jag att svensk rr skall vara en spegel av dom långsiktiga trenderna i hojbeståndet när så är möjligt eftersom många klasser är baserade på landsvägshojar.

Däremot tror jag att yngre på väg in i rr-sporten passar bättre i vanlig rr. Många i classic rr har väl kört vanlig rr i sin ungdom?

Alla tvåtaktsracers kan nog redan hitta en klass i Classic.:tummenupp
Ang förarna så är det ytterst få som kört racing på "riktigt" tidigare. En ny förare är oftast i 40-50 årsåldern.
Så vi ser ju gärna en föryngring på den fronten. Och att hitta en lämplig maskin är ju en baggis.:banana
TH
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
SO finns i begränsad omfattning på Gelleråsen. Det är banägaren Mike Luff som driver serien.
Den enda rr sm deltävlingen i sydsverige skall köras på falkenberg i mitten av augusti.

Samma helg som Scandinavian Open körde senast så kördes även Norska Mästerskapet på Rudskogen och Danska Mästerskapet på Padborg Park. Säger en del om vad vi förare får för Skandinavisk/Nordisk racing när en Norman, en Dansk och en Svensk inte drar jämnt med varann..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är klivet in i R600/STK600 för en 20-åring verkligen så stort att det tvingar bort massor av talanger från sporten? I Spanska Moto2 är det ju pojkar runt 16-18 år som tävlar, varför skulle en 600cc motorcykel vara så mycket mer skrämmande för en svensk 20-åring som kört Junior CUP tidigare? Dessutom är det ett antal 20-åringar som kör i Spanska Superbike...

Och för dom som vill ha en mellanklass har ju SVEMO instiftat Speedster CUP i år, som har hela 8st anmälda i SM i Linköping...

Jag skulle nog säga att vi har andra problem som i så fall är större orsaker till att vi har tunna startfält...

Spanska 18-åringar vågar köra Moto2 för att dom kan betala 80.000sek per helg som dom kör. Är där skillnaden till vårat racing u-land ligger. Det är inte bara att vi har andra problem utan mera på att vi har andra förutsättningar här. Vi behöver klasser som kostar som ett Spanskt race fast för hela säsongens kostnad.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Spanska 18-åringar vågar köra Moto2 för att dom kan betala 80.000sek per helg som dom kör. Är där skillnaden till vårat racing u-land ligger. Det är inte bara att vi har andra problem utan mera på att vi har andra förutsättningar här. Vi behöver klasser som kostar som ett Spanskt race fast för hela säsongens kostnad.

Blir man modigare av pengar...?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top