Publiksporten RoadRacing

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med på båda håll, men om utövarna nu betalar en startavgift till en förening som har ett ekonomiskt intresse, så tycker jag nog att det borde finnas ett intresse för samma förening att öka antalet besökare.

Visst kan förare driva på, men om inte arrangören är intresserad av att lyfta det till en högre nivå så ser jag inte riktigt någon anledning till att en annan intressent inte kan starta en alternativ serie.


Du sa just nyckelordet, "förening". I dessa föreningar är förarna huvudpersonerna. Det är inte vinstdrivande företag som förväntar sig att kunderna ska göra jobbet, det är föreningar med medlemmar som brinner för sin sport. Märkligt blir då när utövarna ter sig vara de som brinner minst.

Föreningslivet såsom vi känt det håller på att förändras, det är nu alldeles för få som engagerar sig och att arbeta för att nå gemensamma mål är tydligen inte nog.

Lösningen 2014? Att ge folk ersättning! Det totala antalet arbetstimmar bakom en SM-helg skulle med en låg men rimlig ersättning till de aktiva innebära att startavgifterna i dagsläget skulle behöva höjas med 1300-2000 kronor (lite beroende på hur man räknar och värderar saker, ja jag har gjort kalkylen). Vad känner förarna om det?

Då ska tilläggas att det ÄNDÅ krävs förarnas deltagande vid div. event för att kunna marknadsföra sporten och evenemangen på ett sätt som kan förväntas ge någorlunda snabba resultat på publiksiffrorna så att vi kan vända trenden och börja få intäkter från det hållet så att vi åter kan sänka startavgifterna till nuvarande nivåer, och helst lägre ändå, vilket givetvis är målet.

Underbart vore ju om vi hade så mkt publik och intäkter den vägen att entry fee var 0:-, och prispengar betalades ut istället. Men det är en lång väg dit, och kan vi inte GEMENSAMT jobba för det och att alla gör vad de kan, så är det nog svårt. Framgång kommer inte gratis!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, det krävs ju klubbmedlemskap för att få köra med licens. Lite bakvänt så här 2014. Kanske var en stor grej förr. Men folk blir ju idag med i föreningar enbart av kravet att vara det för att få ut sin licens.

Ang. föreningsproblematiken i sig så kan det lösas genom att ha 2 olika medlemskap. Ett passivt, och ett aktivt. Ena högre avgift, andra lägre. = den extra summan går till de eldsjälar som lever för sporten och är med i föreningen enbart för att få sporten att gå framåt. Dessa får då ersättning från den tillgängliga potten. Ingen jobbar gratis, iaf inte för alltid.

Sen tror jag inte på det här att vi ska kämpa det till att bli gratis inträde eller gratis att köra. Folk har inga problem att betala 100 kr för inträde och 50 kr extra för en sittplats. Pratar vi dubbla då börjar folk knyta händerna i fickan. Endast kontanter? Ja, vissa folk återkommer inte eller vänder i grinden i värsta fall.

Tyvärr kanske lösningen på detta är "pengar". Att betala för de tjänster som ingen annan vill göra gratis. Kan man lyckas med det och ändå hålla sig till rimlighet i kostnader för utövare och publik, då är det väl ändå värt det.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Saknar fortfarande insikt - VEM vinner på att VAD skall hända!

Ok. Kan vi då bara komma överens om att vi idag inte har förare som är intresserade av att marknadsföra sporten samtidigt som de ska kanske jobba extra, ta ut semester, planera barnpassning osv bara för att utöva sin hobby / s.k. "racing"? Vissa gör så klart allt de kan för att få in sponsorpengar för att det vanliga jobbet inte drar in nog med pengar. Funkar det, grattis. Men vissa vill inte ta det längre än så att deras lokala sponsorer och oftast vänner hjälper till mot gratis biljetter eller nån rolig lokal utställning med en RR-hoj.

Kan en promotor inte hitta fantastiska förare för billboarded tävlingen eller serien, så fokusera då på helheten av klassen, hojarna, historiken, osv. Det finns massor sätt att marknadsföra en sport och skapa intresse. Allt handlar inte enbart om en specifik individ, om än såklart det är bra. Men har vi inga sådana mediala personer, får vi väl börja om på sandnivå och berätta om hur find vi har. Sen får vi bygga sandslott, och tada... folk köper hink och spade, yada yada...

Tror som tidigare att vi tycker lika,
Men ovanstående är ju samma visa i nygammal kostym. Först: Det är inget ”kall” att tävla i RR, sen: Det finns nog många orsaker till varför man finns på en bandag eller på en racehelg. Att börja tycka synd om sig själv för att man inte har ”råd” med sporten eller inte kan, orkar, vågar, el vet hur man får partners är inte vägen till framgång. För dem så kanske inte RR nåt att ägna ngr år(?)

Däremot blir det fel att tro att alla utövare har dåliga förutsättningar även vid sidan av banan att bidra till sporten – så är det inte. Det jag återigen efterlyser är en minsta insikt i att OM man vill få fler att köra, komma och titta och SÄNKA sina kostnader för att utöva sporten, ja då får man se till att börja samarbeta och HJÄLPA de få som faktiskt försöker få nåt att bli till det bättre!

Tyvärr verkar det sistnämnda oerhört svårt att få till stånd. Kanske blir det lite lättare om man frågar sig vem som vinner på att denna sport skulle nå samma status som i t ex. England…?


Du sa just nyckelordet, "förening". I dessa föreningar är förarna huvudpersonerna. Det är inte vinstdrivande företag som förväntar sig att kunderna ska göra jobbet, det är föreningar med medlemmar som brinner för sin sport. Märkligt blir då när utövarna ter sig vara de som brinner minst.

Då ska tilläggas att det ÄNDÅ krävs förarnas deltagande vid div. event för att kunna marknadsföra sporten och evenemangen på ett sätt som kan förväntas ge någorlunda snabba resultat på publiksiffrorna så att vi kan vända trenden och börja få intäkter från det hållet så att vi åter kan sänka startavgifterna till nuvarande nivåer, och helst lägre ändå, vilket givetvis är målet.

Underbart vore ju om vi hade så mkt publik och intäkter den vägen att entry fee var 0:-, och prispengar betalades ut istället. Men det är en lång väg dit, och kan vi inte GEMENSAMT jobba för det och att alla gör vad de kan, så är det nog svårt. Framgång kommer inte gratis!

Exakt så (ursäkta ordvalet) Djäkla enkelt ÄR det!
Men innan detta inträffar så är det (ledsen om jag stampar på trötta tår/öron/ögon) behöver de aktiva ELLER kretsen runt dem se inse att man faktiskt behöver GÖRA ngt mer ÄN vad man gör idag. Och det enkla alla kan göra är att börja samarbeta om vad, när det skall göras och av VEM. Att sen RR är individualistsport gör detta ÄN mer utmanande... Men det förtar inte fakta: Fler behöver göra mer för att nå resultat;-)

Sliten sanning: Om du fortsätter göra samma sak i idag som du gjorde igår - så förvänta dig inget annan resultat av morgondagen.



/Eric
Som tycker det är onödigt att det som skrevs på forum för 5-8 år sen kommer som "ny" diskussion igen - och av samma orsak som då: RR är på utdöende i landet och "någonannan" borde faan i mig fixa det...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, jag lovar att om jag någonsin lyckas få någon fart på hojen se till att tjata öronen av alla jag får klorna i om RR. Det behövs fler än bg och mozz som sticker ut och syns, det är det förarna behöver göra. Det är ju ingen slump att dorna tvingar förarna att vara med på presskonferenser och sånt.
Samtidigt behövs det också jobb från andra hållet, att RR synliggörs på stan även av arrangörerna.
Båda sidorna behöver jobba lite mer.
Om TV inte vill komma, skrapa ihop lite kameror på stativ och se till att någon med en journalistisk ådra kan filma lite och redigera ihop något intressant och kasta upp det på en kanal på dutuben och dela ihjäl kanalen och klippen. Jag kan antagligen bidra med en tvångsrekryterad polare eller två med stillbildskameror. ;)
Jag menar, det borde ju gå att lösa med alla dess actionkameror i omlopp därute. :hihi

Apropå namnkunnighet, jag började kolla på wsbk i år, jag har ingen aning om vem som är vem och kan knappt skilja på folket än men det är fortfarande skoj att titta på spektaklet, även om det är roligare när man får lite koll.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Samtidigt behövs det också jobb från andra hållet, att RR synliggörs på stan även av arrangörerna.
Båda sidorna behöver jobba lite mer.

Förra året ringde jag i princip alla inom 25 mil från Lkpg, samt la ut åtskilliga förfrågningar här på SH om att stå på stan och promota sig själv, sporten och finalracet.

Hur många positiva svar fick jag?

Att som arrangör ställa upp ett tält och promota sin aktivitet ger rätt lite, det krävs hojar, förare osv som är villiga att prata med folk, låta ungar och gybbar provsitta och bara vara allmänt inbjudande. Det är inte svårare än att ljuga för grannen om hur fort det går när man står och tvättar på garageuppfarten. Men "nån annan" är ofta svår att få tag på.

Jag har all respekt för att folk har fulla scheman, men det går inte att kräva underverk av IDEELLT arbetande föreningsmänniskor och sen inte ens kunna infinna sig på ett förbokad och planerad plats som "nån annan" (LMS i detta fall) betalar för.

Framgång kräver engagemang, så enkelt är det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om TV inte vill komma...

Jag kan fixa TV också, till ett i sammanhanget enormt lågt pris. Hur finansieras det?

En seriös produktion liknande den som motocross SM har kostar i runda slängar holltjeftenmycket per racehelg. Men något enklare som ändå är "bra" men inte duger för broadcasting (redigering som krävs för att kunna gå ut i riktig TV) går att lösa för en rimlig peng.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förra året ringde jag i princip alla inom 25 mil från Lkpg, samt la ut åtskilliga förfrågningar här på SH om att stå på stan och promota sig själv, sporten och finalracet.

Hur många positiva svar fick jag?

Att som arrangör ställa upp ett tält och promota sin aktivitet ger rätt lite, det krävs hojar, förare osv som är villiga att prata med folk, låta ungar och gybbar provsitta och bara vara allmänt inbjudande. Det är inte svårare än att ljuga för grannen om hur fort det går när man står och tvättar på garageuppfarten. Men "nån annan" är ofta svår att få tag på.

Jag har all respekt för att folk har fulla scheman, men det går inte att kräva underverk av IDEELLT arbetande föreningsmänniskor och sen inte ens kunna infinna sig på ett förbokad och planerad plats som "nån annan" (LMS i detta fall) betalar för.

Framgång kräver engagemang, så enkelt är det.

Yes, vad jag förstått har LMS varit ett ljus i mörkret på den här punkten, och jag kan ju bara tala för mig själv, men hade jag faktiskt kommit längre i min satsning på RR hade jag gärna dykt upp och promotat. Det är ju ett gyllene tillfälle att sälja in sig själv om arrangören tillhandahåller ett tillfälle där det sker lite samlat. Dels kan man fria lite till presumptiv publik, dels synas och ragga spons (som jag har förstått det hela. ;) )
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tror det finns en hel del saker som är gratis för att få in fler besökare.

Jag upptäckte stora problem då jag förra året ville åka och kolla på SM.

Trots att jag
1. är villig att betala för inträde, parkering och läktare
2. frivilligt åker många mil tur och retur utan att garanteras annat än roadracing
3. inte vet något om någon förare som jag själv inte letar reda på annat än #22 Mozz
4. är en jävel på googla

Trots detta är det SVÅRT att hitta information om SM i roadracing, fram till nyss då axxes la upp en lysande tråd i racingforumet på Sporthoj, där jag återkommer frekvent och nu fick mer på fötterna än jag tidigare fått.


EDIT:
Så om samma information som Axxess la ut nyss (poängterar hur viktigt ett program är) kommer ut i fler publika hojläsarsidor kommer det locka fler besökare.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett grundproblem är att rr sporten bedrivs i småstäder förutom Linköping -Norrköping. Det gör att det är långt till företagens huvudkontor som ofta finns i dom tre storstäderna. Det medför att sponsorvärdet kan vara begränsat och möjligheten att enkelt kunna bjuda kunder är begränsad.

En fråga som många företag måste beakta, är om sporten förenlig med deras miljöprofil och säkerhetstänk. Företagen kan mycket väl ha kunder som mer uppskattar deras sponsring av t.ex tennis eller juniorfotboll.

Det gäller helt enkelt att hitta företag som tycker att en ''smutsig'' sport i farter upp till 250-300 km/h har något värde sponsra när man samtidigt säger att man köper ''grön el'' till industrin eller biodiesel till lastbilsflotten.
Dagens sponsorer är ofta småföretag t.ex Berras bil&däck, Svennes plåt.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Stod på Custom Bike Show i helgen med alla lååånggaffel hojarna i SMC:s tält. En glad, sympatisk kille kommer förbi och ber oss ta några av hans folders - Samtidigt som han bjuder oss alla komma förbi Sviesta till helgen och kolla på SM i RR..
Woow - alla var vi vi imponerade och lystna.. (Ok - jag ska vara funkis då!) men, övriga SMC sluddrade lustigt vidare om att det kanske var en god ide!
Vem nämnde engagemang!

SMC har spruttit ur sig en "enkel app" med över 1.000 olika MC events i Sverige 2014. Appen läser i Svemo´s system och i princip sku det finnas alla "1.000 MC tävlingar" som körs i Sverige 2014. Nu är det bara så att vi har vald att endast visa dom vart det finns GPS koordinater, så det är endast runt 50 stycks - Men, det är en början - nästa år kommer alla banorna ha koordinater och då kommer dom med. Ett försiktigt lite steg på vägen.. Kanske man kan även kan få med profiler bilder på förarna i en framtid..

GP Quatar i år - entre pris med sitt plats på Grand Stand = 0 kr. (eller Quatar pengar!). Banan ligger ca. 50 minuter i bil från "down town" - så det är inte endast oss, som har en utmaning i att få betalande publik - Men, vi kämpar på..

Jag förstår att alla tycker det ska vara mera marknadsföring - men, allt har ett pris! 500 "publikar" a 50 kr ger inte mycket mera än vad en eller två helsidor kostar i ett par MC tidningar - sen ska det ju komma flera, för att kapa i kostnaderna för förarna, eller hur!

Jag är övertygad om att vi alla måste ta´i...

Vi ses till helgen på Sviesta..
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Att vi har ett problem är ju uppenbart!
Att det finns många idéer är självklart!

Många lägger ner mycket tid och energi på att rädda sporten, men jag misstänker att insatserna blir något spretiga och att vi springer lite på var sin front.

Tänk om en handfull entusiaster skulle gå ihop och bilda en helt fristående tankesmedja som tillsammans kan titta på detta med nya ögon och fritt från hur det fungerar idag hitta nya vägar framåt. Det går säkert att lära en hel del från andra intressen som löst en liknande situation och det går säkert att dra nytta av ny teknik på ett sätt som inte görs idag.

Ingenting är omöjligt!
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag och äldsta pojken var till knutstorp förra året och kollade på roadracing.
som du redan sagt och jag håller med så var det väldigt dyrt att gå in. och sen så när man ska titta så är man så långt från racingen så man ser ju ej hojarna, det är avåkningszoner och sen stängsel på det som man knappt ser igenom, sen är det ett område utanför det där man ej får vistas. och sen efter det är det ett räcke som man får stå vid och kolla....... inte sepciellt kul att betala skitdyra pengar för att se något som är så långt borta så det ser ut som pixlar från ett gammalt 8 bitars nintendo fara runt på banan....

det enda som var lite skoj var att gå runt i depå och kolla lite. dock tråkigt att dom som kör ej är speciellt sociala av sig.

tråkigt, men roadracing i sverige kommer aldrig få publik så länge det är på detta viset. sen kan man ju hoppas att dom byter ut dom riktigt otrevliga funktionärerna som var på mantorp när vi var där och kollade.
dom idioterna avvisade mig och pojken från ett ställe där vi och ett par andra familjer stod och kollade på race. vi vart avvisade med motivationen att pojken var för liten för att vara där (5år gammal) och vi fick gå och ställa oss på annat ställe. dock dom andra familjerna som var där hade barn som var mindre än pojken, men dom fick stå kvar......


har gett roadracing ett flertal chanser och kommer ge det en chans till. sen får det faan vara.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Att vi har ett problem är ju uppenbart!
Att det finns många idéer är självklart!

Många lägger ner mycket tid och energi på att rädda sporten, men jag misstänker att insatserna blir något spretiga och att vi springer lite på var sin front.

Tänk om en handfull entusiaster skulle gå ihop och bilda en helt fristående tankesmedja som tillsammans kan titta på detta med nya ögon och fritt från hur det fungerar idag hitta nya vägar framåt. Det går säkert att lära en hel del från andra intressen som löst en liknande situation och det går säkert att dra nytta av ny teknik på ett sätt som inte görs idag.

Ingenting är omöjligt!

tankesmedja med mera låter bra. men får ni göra något eller någonting utan att det först måste gå via svemo som ska dra ut på det i en evighet för att sen säga att ni ska fortsätta som ni alltid gjort???. trot svemo med är med och förstör sporten rätt bra i sverige.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
tankesmedja med mera låter bra. men får ni göra något eller någonting utan att det först måste gå via svemo som ska dra ut på det i en evighet för att sen säga att ni ska fortsätta som ni alltid gjort???. trot svemo med är med och förstör sporten rätt bra i sverige.

Antar att det är en av flera hundra saker att hitta en lösning på... :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att vi har ett problem är ju uppenbart!
Att det finns många idéer är självklart!

Många lägger ner mycket tid och energi på att rädda sporten, men jag misstänker att insatserna blir något spretiga och att vi springer lite på var sin front.

Tänk om en handfull entusiaster skulle gå ihop och bilda en helt fristående tankesmedja som tillsammans kan titta på detta med nya ögon och fritt från hur det fungerar idag hitta nya vägar framåt. Det går säkert att lära en hel del från andra intressen som löst en liknande situation och det går säkert att dra nytta av ny teknik på ett sätt som inte görs idag.

Ingenting är omöjligt!
Huvudproblemet är att definiera rr-sporten.. Är det endast rr-sm med tillhörande svemo träningar eller pratar vi om ett betydligt vidare område med bandagsarr inkl.deras race samt smc kurser steg 1-4 och steg 5-6.
Det är viktigt att bestämma det först eftersom dom alternativa verksamheterna är omfattande och kompletterande alt. kunkurrerande.
Hittar man inga vettiga lösningar där alla verksamheterna kan erkänna dom andras existens, då blir dessa diskussioner ganska meningslösa. Gäller t.ex svemolicens på rejputtes bandag eller gäller en sma licens på en svemoklubbträning? Det frågor som måste få ett svar innan dom verkliga diskusionerna kan börja. Innan dom frågorna är lösta blir en sund utveckling omöjlig.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har missat att såklart moderera bort påståenden om fiffel. Känns helt fel. Ingen som rapporterat, så blev liksom aldrig av. Så rapportera gärna inlägg ni inte tycker är regelmässiga så de kan hanteras.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
det enda som var lite skoj var att gå runt i depå och kolla lite. dock tråkigt att dom som kör ej är speciellt sociala av sig.

Knepigt, de flesta jag känner inklusive mig är ganska så sociala och bara man inte kommer en kvart innan race eller kval så har iaf. jag tid att snacka lite, jag går däremot inte fram och stör utan är man intresserad så räknar jag med att man kommer till mig.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Yes, vad jag förstått har LMS varit ett ljus i mörkret på den här punkten, och jag kan ju bara tala för mig själv, men hade jag faktiskt kommit längre i min satsning på RR hade jag gärna dykt upp och promotat. Det är ju ett gyllene tillfälle att sälja in sig själv om arrangören tillhandahåller ett tillfälle där det sker lite samlat. Dels kan man fria lite till presumptiv publik, dels synas och ragga spons (som jag har förstått det hela. ;) )

Vad gör du i helgen som kommer? Åker du till Linköping och kollar på SM?
Hjälper du till som funkis bjuder jag på mat och bästa publikplatsen.
Välkommen
/Stefan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gör du i helgen som kommer? Åker du till Linköping och kollar på SM?
Hjälper du till som funkis bjuder jag på mat och bästa publikplatsen.
Välkommen
/Stefan
Tyvärr upptagen, annars hade jag hemskt gärna varit funkis både då och på efterföljade race med SMC Sport. :gnissla Haft den helgen bokad i drygt ett år nu. Till och med lite längre sedan än när jag bestämde mig för att försöka slå mig in på RR-scenen. :3freak
Ska gå och vara publik på ett annat tvåhjuligt motorevent.

När förfrågan om funkisar dök upp på SMC Sport blev jag skitglad att jag skulle kunna hjälpa till, sen krockade det självklart med något annat.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top