Publiksporten RoadRacing

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Allt som har med Mike Luff att göra tar död på Svensk rr....

Jag tycker att söndagens upplägg var oslagbart. 4 timmar av konstant tät racing. Jag släpade dit lite drygt 10 supporters för att hejja på mig själv och majoriteten var väldigt positivt överraskade. Tom min mamma som aldrig någonsin har tittat på motorsport tyckte att alla race var intressanta att titta på och att det var kul att det hände saker hela tiden. Det skulle jag ta som ett väldigt bra betyg!

Dock, om man ska presentera den negativa kritiken som kom, så klagades det ganska friskt om otydligheten i om läktarplats ingick eller inte. Det var ingen information som gavs vid entrén och det var ju bara rent flax att folk hade tillräckligt med kontanter med sig för att kunna gå upp på läktaren. Det var faktiskt riktigt uselt.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det går ju lätt att stävja dessa spekulationer. Betrakta undringen som en fråga och låt arrangörer lägga korten på bordet. Är allt i sin ordning kan väl inte det vara några större problem och kanske t o m förståelsen för priser och det besynnerliga i att ha en avgift för vartannat steg man tar.

Jag håller inte med. I min värld är människor ok tills motsatsen är bevisad. Tycker rent generellt inte det är ok att "VETA" hur en enskild person agerar när man bara har en troskap/ett rykte/en ide om hur en grupp (i det här fallet kontanthandlare) agerar.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag håller inte med. I min värld är människor ok tills motsatsen är bevisad. Tycker rent generellt inte det är ok att "VETA" hur en enskild person agerar när man bara har en troskap/ett rykte/en ide om hur en grupp (i det här fallet kontanthandlare) agerar.

Dessutom: OM det nu är så lär inte priserna direkt sjunka ifall det skulle visa sig stämma.
Upphör genast med detta påhopp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan tycker jag väl att personangrepp är något som svensk RR inte är speciellt välbetjänt av. Oavsett vem det är sig om och varför. Finns det oegentligheter någonstans är det bättre om de lyfts upp och granskas av därför existerande myndigheter hellre än att det snackas.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det här hajjar inte jag, hur man kan förvänta sig det, jag har besökt många banor utomlands och där liksom här hemma är det ganska tydligt att inträde och läktare är två skilda saker.
Det kallas ju 'general admission' vanligtvis, alltså betala inträde och stå var du vill runt banan eller på kullar osv.
Vill du ha läktarplats, ja då är det en annan kostnad och en annan biljett.

Och tittar man sig om i Europa så inser man hur löjligt det är att ta inträde annat än symboliskt när det körs Kalle Anka cup i Sverige.

IDM kostar 20€ för hela helgen och då ingår läktare. Sist jag var på Holländska ONK gick det på 15€ inkl program och gratis parkering, ingen extra kostnad för läktare. Till flera av banorna är inträdet dock gratis. Dyrast är BSB som går lös på 26£ och ytterligare 5£ om du vill sitta på de bästa läktarna men då ingår storbildsskärm och kommentator på dessa platser. Spanska CEV som är det "bästa" nationella mästerskapet i Europa har gratis inträde.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Men var inte söndagen en kul dag för åskådaren? 14 race mellan 14.00 och 18.00 låter rätt ball!!!!

Jag tycker personligen att det var suveränt bra! Ok att jag inte hade räknat med att de skulle ta 40kr för läktaren, men det beror på att de inte gjorde de förra året, i övrigt helt ok priser.

Oslagbart att få en heldag med träning, kval och 2x race i 7 olika klasser.

Extra bonus att träffa och prata med Mozz en sväng också. :tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tja, vi kanske läser det lite olika. De följande inläggen från SGM tycker jag stärker din ståndpunkt men slänger ändå in brasklappen att även torghandlarna blev djupt kränkta när de blev tvingade till kassaapparat ergo: behöva synliggöra intäkter och moms. Borde inte vara några bekymmer.

Det är häftigt att betala skatt! :stroke

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mkt fokus på hurvida någon ev. fifflar med kassamaskinen osv.. Är det verkligen problemet?
Är det därför folk inte kollar på RR? Antagligen inte.

Håller förvisso med om att man blir förbannad när det inte går att betala med kort, men så är det på flera ställen än just motorstadium..

Det jag tror är ett större problem är "vad" får man för sina hundralappar man lägger?
Tänk om man ska dra med sig någon dit.. typ tjej, polare eller vemsomhelst,, man är 2 pers,, då är det 500:- för att sitta på läktaren och kolla på ja.. vad då? vem då?

I många klasser så är det rena hobbyförare, amatörer om man så vill, som kör.. Man har ingen aning om vilka de är, man har ingen aning om hur de ligger till i en ev. serie.. en del kör bara någon strötävling då och då.. Så det blir lixom ingen "glans" över det.. ingen prestige.. Är det värt 500:-? Jag tror inte att alla tycker det.

Som jag skrivit i många andra trådar så tror jag att folk vill ha något "mer".. Lite mer av ett jippo där även publiken får göra något annat än att sitta och titta på mer eller mindre okända förare.

Jag ska ta ett annat exempel, som inte har något med tävling att göra.. det är "eventet" Start2Ride som körts på flera ställen i landet. Där har körskolor och handlare ställt upp med demohojar och övningskörning för såna som inte har körkort. Till dessa event har det kommit 1000-tals personer.

Att kombinera en tävlingar med något liknande tror jag är vad som krävs för att locka den stora massan.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Även ett inträdesfritt rr sm hade kunnat ge stora intäkter iform av matförsäljning m.m. Man kan även erbjuda olika aktivteter för t.ex barn och vuxna. Det kan vara olika miniseminarierum eller fyrhjulingskörning eller fiddy körning för barn och ungdom mot en kostnad. Det viktiga är att familjen känner att dom har fått något för pengarna. Aktiviteter är helt nödvändiga om familjer skall komma. Ett barn klarar inte sitta still o titta på race efter race. Det måste vara något interaktivt idag som barnet kan påverka. Jag vet t.ex att många barn tycker det roligaste är när en förare crashar eftersom det är något ''extra'' när delar och förare flyger omkring och sanden yr. Speciellt highsider som är den ''häftigaste'' varianten. Dom förstår kanske inte att dessa crasher kan leda till livshotande skador med lite orur.

Samtidigt behöver förarna publik för att få någon seriös sponsring. Nuvarande mer eller mindre publikfria tävlingar gör att stora sponsorer struntar i att sponsa rr sverige. Hade sponsringen fungerat då Jesper Hubner kört i sst 600 istället för kalle anka cup.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mkt fokus på hurvida någon ev. fifflar med kassamaskinen osv.. Är det verkligen problemet?
Är det därför folk inte kollar på RR? Antagligen inte.

Håller förvisso med om att man blir förbannad när det inte går att betala med kort, men så är det på flera ställen än just motorstadium..

Det jag tror är ett större problem är "vad" får man för sina hundralappar man lägger?
Tänk om man ska dra med sig någon dit.. typ tjej, polare eller vemsomhelst,, man är 2 pers,, då är det 500:- för att sitta på läktaren och kolla på ja.. vad då? vem då?

I många klasser så är det rena hobbyförare, amatörer om man så vill, som kör.. Man har ingen aning om vilka de är, man har ingen aning om hur de ligger till i en ev. serie.. en del kör bara någon strötävling då och då.. Så det blir lixom ingen "glans" över det.. ingen prestige.. Är det värt 500:-? Jag tror inte att alla tycker det.

Som jag skrivit i många andra trådar så tror jag att folk vill ha något "mer".. Lite mer av ett jippo där även publiken får göra något annat än att sitta och titta på mer eller mindre okända förare.

Jag ska ta ett annat exempel, som inte har något med tävling att göra.. det är "eventet" Start2Ride som körts på flera ställen i landet. Där har körskolor och handlare ställt upp med demohojar och övningskörning för såna som inte har körkort. Till dessa event har det kommit 1000-tals personer.

Att kombinera en tävlingar med något liknande tror jag är vad som krävs för att locka den stora massan.

Den absolut största anledningen till att jippon som Start2Ride drar folk, tror jag, är tillgängligheten. Vi har inte en enda motorbana som ligger i närheten av en stor stad i Sverige (Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala). Göteborgarna har väl närmast till en bana, då till Falkenberg och dit är det ändå 10 mil. Vi Stockholmare och Uppsala-bor har ungefär 20 mil. I dessa fyra städer bor drygt 40 % av befolkningen i Sverige varav 22 % i Stockholm. Det är en otroligt stor del som tappas pga avstånd.
Om folk dessutom inte vet om att det är ens är ett race så ska vi vara väldigt glada om det kommer en enda utomstående besökare.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den absolut största anledningen till att jippon som Start2Ride drar folk, tror jag, är tillgängligheten. Vi har inte en enda motorbana som ligger i närheten av en stor stad i Sverige (Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala). Göteborgarna har väl närmast till en bana, då till Falkenberg och dit är det ändå 10 mil. Vi Stockholmare och Uppsala-bor har ungefär 20 mil. I dessa fyra städer bor drygt 40 % av befolkningen i Sverige varav 22 % i Stockholm. Det är en otroligt stor del som tappas pga avstånd.
Om folk dessutom inte vet om att det är ens är ett race så ska vi vara väldigt glada om det kommer en enda utomstående besökare.

Självklart har du en stor poäng i att de eventen är nära storstäder och att det underlättar.

Att våra banor tyvärr ligger åt h*lvete för många ser jag som ytterligare en anledning att det måste till något mer än "bara" racen för att locka folk. Åtminstone de där som inte är superintresserade av mc.

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hade sponsringen fungerat då Jesper Hubner kört i sst 600 istället för kalle anka cup.

Kalle Anka Cup? Kallar du Speedster Cup för Kalle Anka Cup? Hallå? Om Speedster Cup ska ankifieras på något sätt så är det som Arne Anka Cup. Inte som en del av disneyfierad amerikansk kulturimperalism. ;-)

image.jpg

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

Ett problem idag.

Det körs knappt någon svemo sanktionerad rr träning i södra sverige förutom några sporadiska kvällträningar på falkenberg. Nästan all annan verksamhet bedrivs av bandagarr som inte samarbetar med svemo och den verksamheten är omfattande.

Det gör att en förare i sydsverige har en omöjlig situation om han bara vill köra på ''svemo'' träningar. Han måste helt enkelt välja bandagsvärlden om han skall kunna köra på bana.
Att besöka gelleråsen eller linköping för en kvällsträning innebär en liten resa på mellan 60 - 100 mil för en persoon bosatt i Göteborg eller Skåne. Detta är två av Sveriges stösta befolkningscentra förutom Mälardalen

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har en tanke för hur man kan sprida ordet om att det faktiskt är race på gång (och idén är skamligt snodd från festivalsidan av nöjesbranschen.) Tryck upp en jävla massa affischer och låt oss som ens vet om att RR finns få springa runt i våra hemstäder och sätta upp dessa affischer lite här och var på stan, skicka in bilder på uppsatta afischer och sedan få gratis inträde vid X antal uppsatta (och kanske andra bonusar som att få sitta på ett kort foredrag med Mozz, BG eller nån annan "kändis" inom svensk RR)... Det behövs inte ens några namn på affischerna, eftersom att RR är en doldisbransch, och syftet är att lyfta ut existensen av RR ur medeltidsmörkret det är i och folk inte ens vet vilka förarna är. En snygg poster med datom och TIDER för eventet bara, 2-3 månader i förväg i större städer (och kanske mindre) lite överallt i Sverige för att synliggöras. Kostar inte mer än några affisher och några inträden. Förhoppningsvis kommer det att väcka lite intresse bland iaf motorintresserade.

Gör det dessutom lätt att anmäla intresse av att sätta upp affischer, typ fylla i ett lätt tillgängligt onlineformulär på en sida för RR. (för guds skull, inte gömt nånstans på SVEMOs sida) och sprida information om att man kan få det genom så många kanaler som möjlgit till att börja med innan det blir ett känt sätt att få inträdet gratis.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Behöver vi affisher idag när informationen kan spridas via nätet till folk med motorintresse. Men vissa arrangörer vill inte ens skriva om det på sporthoj.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Behöver vi affisher idag när informationen kan spridas via nätet till folk med motorintresse. Men vissa arrangörer vill inte ens skriva om det på sporthoj.

Ja, eftersom att alla inte följer rätt grupper eller sitter på rätt forum på internet. Det är inte de redan frälsta som behöver informeras om att RR öht existerar, utan alla potentiella framtida besökare som inte har en blek aning om att det arrangeras RR-tävlingar i Sverige, än mindre VAR eller NÄR. :fakta

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ja, eftersom att alla inte följer rätt grupper eller sitter på rätt forum på internet. Det är inte de redan frälsta som behöver informeras om att RR öht existerar, utan alla potentiella framtida besökare som inte har en blek aning om att det arrangeras RR-tävlingar i Sverige, än mindre VAR eller NÄR. :fakta
Ett stort problem är att rr är ganska tråkig att titta på för den oinvigde. Det är samma ''fula'' plastburk som kör omkring oavsett fabrikat. De enda hojtyperna som sticker ut är ktm rc 8 med sitt kaxiga utseende samt i viss mån Ducati med sitt maffiga ljud.

Det är betydligt enklare att följa ett bilrace t.ex där kommer den röda volvo 850 den siluetten är tydlig för dom flesta.

I t.ex cross där hoppar och sladdar förarna och dammet yr runt hela banan. Det är sånt skapar en publik show under tävlingen

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ett stort problem är att rr är ganska tråkig att titta på för den oinvigde. Det är samma ''fula'' plastburk som kör omkring oavsett fabrikat. De enda hojtyperna som sticker ut är ktm rc 8 med sitt kaxiga utseende samt i viss mån Ducati med sitt maffiga ljud.

Det är betydligt enklare att följa ett bilrace t.ex där kommer den röda volvo 850 den siluetten är tydlig för dom flesta.

I t.ex cross där hoppar och sladdar förarna och dammet yr runt hela banan. Det är sånt skapar en publik show under tävlingen

Jag tvivlar på det. Jag var väldigt oinvigd när jag började titta på RR, men det var kul att titta på ändå. Definitivt roligare än bilracing.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC