Det som skulle behövas är en Svensk Motorsportportal. I den portalen finns alla grenarna reprensenterade från från gocart, minimoto till stcc. Där kan alla klubbar och företag lägga ut information om tävlingar, träningar och utbildning.
Där kan man ställa in olika sökvillkor t.ex söka efter veckans rr träningar i sydsverige.
Äntligen en synpunkt jag håller med om.
Förra året började jag åka och kolla på RR i sverige igen, men när man skulle hitta information om tävlingarna är det så Sherlock skulle framstå som en amatör.
Först hittade jag info här i racingforumet om vilken helg, sedan kollade jag Svemo's hemsida (hur många som ska kolla på Roadracing men inte kör aktivt vet vad Svemo är?), men filtret där innebär mer eller mindre att man är insatt i vilka klasser man vill se, annars visas allt upp till motoGP.
Sedan för att få ett hum om något program för dagen/dagarna, får man klicka fram info om tävlingen (på Svemos hemsida) och sedan ladda ner och läsa tilläggsregler. Genialt, förutsatt att man bara vill ha deltagare och inga åskådare!
Finalen i Linköping förra året annonserades väl och synliggjordes på ett bra sätt, baksidan med det verkar vara att de fick för många besökare då det till premiären på Gälleråsen inte fanns mer än vanligt att läsa om tävlingen och ej heller särskilt många åskådare.
I efterhand har jag läst att det var event på lördagen också, Race of legends och någon KTM cup, men det verkar vara något internt för de som kör racing?
I min värld borde det fungera att man besöker en webbsida, vad den heter spelar ingen roll, bara det går att googla fram den eller hitta länkar när man söker på den racing-gren man är intresserad av.
Väl inne på sidan ska det tydligt gå att välja om man är intresserad av RR, cross, classic etc för att när man valt borde en stor reklambild visa nästa tävling med hyffsat nyttig info, samt vanliga länkar för de som behöver.
Att idag i Svemos tävlingskalender hitta information om motoGP tror jag ingen besökare vill ha, då går man troligtvis till motogp.com.
Det är väldigt många interna begrepp för att filtrera ut vilka tävlingar man vill veta om:
Väljer man i klass tex:
125GP/Moto3, 125GP/Moto3, Junior Cup, Junior Cup, Rookie 1000, Rookie 1000, Rookie 600, Rookie 600, Speedster Cup, Speedster Cup, Superbike, Superbike, Superstock 600, Superstock 600
får man fram att det är 2 tävlingar, bägge i Karlskoga.
Ändrar man och väljer istället:
125GP/Moto3, Junior Cup, Rookie 1000, Rookie 600, Speedster Cup, Superbike, Superstock 600
så får man fram tävlingar (SM i roadracing) 2x Linköping och en i Falkenberg.
För mig som insatt utomstående känns det väldigt komplicerat att veta om det finns mer jag missar för att jag väljer fel i klass när jag letar.
Att jobba lite för att besökare ska få information kanske inte garanterar fler besökare, men att inte göra något alls, genererar garanterat färre besökare.
Nä, fram för en tydlig site med enkla val för att hitta information om