Publiksporten RoadRacing

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Nåt som jag är j-igt nyfiken på är ju förarna och hojarna... (Precis som de allra allra flesta andra :lol)
Släng upp en tråd här där det är obligatoriskt att posta bild på föraren och hojen samt en enklare "20 frågor-enkät" där föraren presenterar sig och hojen.
Nu vet man kanske i bästa fall en eller tre förare i nån av klasserna och har svårt att relatera och skaffa sig förebilder eller nån att heja på... Sen i den bästa av världar ska detta finnas i tryckta program som man kan köpa/få på plats...( där även sponsorer, ja Nisses Plåt & Video, ska kunna synas )
Enkelt och skulle iaf få mig att följa det lite noggrannare.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Huvudproblemet är att definiera rr-sporten.. Är det endast rr-sm med tillhörande svemo träningar eller pratar vi om ett betydligt vidare område med bandagsarr inkl.deras race samt smc kurser steg 1-4 och steg 5-6.
Det är viktigt att bestämma det först eftersom dom alternativa verksamheterna är omfattande och kompletterande alt. kunkurrerande.
Hittar man inga vettiga lösningar där alla verksamheterna kan erkänna dom andras existens, då blir dessa diskussioner ganska meningslösa. Gäller t.ex svemolicens på rejputtes bandag eller gäller en sma licens på en svemoklubbträning? Det frågor som måste få ett svar innan dom verkliga diskusionerna kan börja. Innan dom frågorna är lösta blir en sund utveckling omöjlig.

Blir väl upp till den än så länge hypotetiska tankesmedjan att definiera sina mål själv antar jag... :)

Min poäng var att det kanske behövs en grupp (eller flera) som fritt kan fundera kring hur vi löser den situation som är. Se på problemen med nya ögon.

Min erfarenhet från andra områden är att det brukar vara positivt. Och enormt roligt!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Tyvärr upptagen, annars hade jag hemskt gärna varit funkis både då och på efterföljade race med SMC Sport. :gnissla Haft den helgen bokad i drygt ett år nu. Till och med lite längre sedan än när jag bestämde mig för att försöka slå mig in på RR-scenen. :3freak
Ska gå och vara publik på ett annat tvåhjuligt motorevent.

När förfrågan om funkisar dök upp på SMC Sport blev jag skitglad att jag skulle kunna hjälpa till, sen krockade det självklart med något annat.

Så kan det bli, en annan gång kanske. Du är alltid välkommen.
Alla är förresten välkomna och mitt erbjudande om gratis bästa publikplats inkl fri lunch gäller alla som hör av sig till mig innan fredag.
/Stefan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En bra start vore att göra något åt detta:

serie.JPG

Hur ska en utomstånde förstå nånting av det där?

Döp serierna till Elitserien, division 1, division 2 .. Eller ja,, nånting så att folk har en chans att förstå vad dom kollar på åtminstone. Förenkla.

Ett väldigt enkelt exempel (som säkert inte funkar av en miljon anledningar, men som ett exempel).

-Skrota rookieserierna.
-Starta Elitserien 1000cc , Elitserien 600cc. (där även tidigare rookie-förare kör, för att få stora startfält)
-Division 1 kan vara för resten.
-Sen en Junior, och en Classic-serie.

Promota "Elitserierna" så att det blir nån sorts status på dem.
De andra får agera supportklasser.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Jo, huvet på spiken..?

Ett grundproblem är att rr sporten bedrivs i småstäder förutom Linköping -Norrköping. Det gör att det är långt till företagens huvudkontor som ofta finns i dom tre storstäderna. Det medför att sponsorvärdet kan vara begränsat och möjligheten att enkelt kunna bjuda kunder är begränsad.

En fråga som många företag måste beakta, är om sporten förenlig med deras miljöprofil och säkerhetstänk. Företagen kan mycket väl ha kunder som mer uppskattar deras sponsring av t.ex tennis eller juniorfotboll.

Det gäller helt enkelt att hitta företag som tycker att en ''smutsig'' sport i farter upp till 250-300 km/h har något värde sponsra när man samtidigt säger att man köper ''grön el'' till industrin eller biodiesel till lastbilsflotten.
Dagens sponsorer är ofta småföretag t.ex Berras bil&däck, Svennes plåt.

Skulle nog vara bra om du tog dig tiden att skaffa mer kunskap om det du försöker beskriva!
Har läst en del av dina inlägg och det är få som når upp till din vassa felsökning här. Aldrig sett så många grund & huvudproblem som du gör(!) Vore skönt om du framöver valde att uttala dig om ngt. du verkligen har kunskap om - och helst avstod där det mest går på uppfattning & chansningar.

Ang sponsring är dessa ståndpunkter du marknadsför totalt felaktiga!
Alla partners är bra och varför de tyngre företagen saknas idag på förare/team baseras på att värdet i SM är i nivå med 0 strecket. Det i sig förklaras nog enklast att så få utövare (INKL SVEMO) gör några ärliga försök att erbjuda tjänster värda att betala för. Sporten däremot har alla attribut man som sponsor söker: Fart, Spänning, Säkerhet och Attityd. Att det är motorsporten som drivit utveckling framåt FÖR miljön och bättre säkerhet talas det alldeles för lite om!


Huvudproblemet är att definiera rr-sporten.. Är det endast rr-sm med tillhörande svemo träningar eller pratar vi om ett betydligt vidare område med bandagsarr inkl.deras race samt smc kurser steg 1-4 och steg 5-6.
Hittar man inga vettiga lösningar där alla verksamheterna kan erkänna dom andras existens, då blir dessa diskussioner ganska meningslösa. Gäller t.ex svemolicens på rejputtes bandag eller gäller en sma licens på en svemoklubbträning? Det frågor som måste få ett svar innan dom verkliga diskusionerna kan börja. Innan dom frågorna är lösta blir en sund utveckling omöjlig.
Hmmm, som ovan – är det något du tror ökar antalet besökare på en tävling eller ?

Lånar lite av orden dina och då ”Grundproblem” som lätt kan bytas till "toppenlösning" om man finge svar på VARFÖR så få utövare/intressenter tänker så lite på:

  • Att man bör ha ngn form av presentation om sin sportsatsning
  • Man bör tala/skriva mer positivt om RR än motsatsen!
  • Att utnyttja ”off season” på 6 månader att tala med presumtiva partners?
  • Under samma period inte går ihop med likasinnade och planerar en bandag el aktivitet för partners el bansugna?
  • Att fråga sig själv om man är värd en betalade publik?


Sagt det xxx gånger tidigare och många med mig,
Alla kan inte vara storprofiler som går hem i media i denna sport, men så länge man inte ens försöker att göra mer än att hålla i styret vet du inte om just DU faktiskt sitter på en outnyttjad talang du inte känt till.

”Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor”



Bra initiativ från SMC med aktivitetsappen!
Skön (och som tidigare) tanke vore att SMC medlemskap även gav reducerad entrebiljett/läktarplats…

/E
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem är att delar verksamheten avgjorts i marknadsdomstolen ett år ridigare. Är det t.ex möjligt att dessa parter kan diskutera fram lösningar som kan ena sporten??. Idag gör förarna det redan genom att delta i båda typerna av arrangemang medans föraranas förbund (svemo) inte gör det. Problemet är att det är ett rr relaterat grej som inte finns lika utpräglat i t.ex cross, det betyder att problemet bara berör en liten minoretet av svemo 's medlemmar. I roadracingen är det en stor grupp som har dessa ''problem''.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Eric, man kanske inte bör föringa CB_tobbes rätt att uttrycka sina åsikter. Det gör ju inte problemet bättre. Hans syn kan mycket väl vara rätt i flera fall. Allt är inte svart eller vitt och att någon har 100% rätt och den andra 0%.

Du har såklart rätt att om ingen anstränger sig att göra något av sporten, så kommer allt falla.

Realiteten är ju dock den att ingen verkar intresserad att bära denna fana eller se ut som en superstjärna..., då måste man arbeta utefter de förhållanden som är.

Det är ingen mening att översminka en gris. Det är och förblir alltid en gris.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Några svar på eric1000 s inlägg.

Motorsportens drivkraft för fordonsutvecklingen var nog viktigare för 30 år sedan än idag. Utvecklingsfokus på fordonsutvecklingen berör helt andra frågor än vad motorsporten efterfrågar. Det är miljövänliga och energieffektiva fordon. Det är olika säkerhetssystem och förarstöd som tävlingsföraren gärna kopplar bort t.ex ABS.
Inom rr var det många som älskade tvåtaktarna i 125 , 250 gp trots att den motortekniken var på utgående dom sista 30 -40 åren. Det var en teknoligi som av många förknippas med en trabant eller en smutsig gammal utombordsmotor.

Som jag har skrivet tidigare bör nationell motorsport spegla den verklighet som dagens unga lever i. Det är orsaken till att jag har föreslagit en klass med 48 hk a2 motorcycklar. Den klassen blir lätt att kommunicera till ungdomar i 15 - 23 år åldern eftersom det troligtvis blir deras första mc.

Att förare anordnar olika bandagar görs redan idag. Men arrangemangen ses som osanktionerad verksamhet som inte förarna skall hålla på med enligt förarna själva (läs Svemo).

Att jag tar upp problem beror inte på att jag är negativ till utveckling. Det är enbart för att peka olika fokusområden som måste lösas innan man kan gå vidare med framtidslösningar och visioner.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Några svar på eric1000 s inlägg.

Motorsportens drivkraft för fordonsutvecklingen var nog viktigare för 30 år sedan än idag. Utvecklingsfokus på fordonsutvecklingen berör helt andra frågor än vad motorsporten efterfrågar. Det är miljövänliga och energieffektiva fordon. Det är olika säkerhetssystem och förarstöd som tävlingsföraren gärna kopplar bort t.ex ABS.
Inom rr var det många som älskade tvåtaktarna i 125 , 250 gp trots att den motortekniken var på utgående dom sista 30 -40 åren. Det var en teknoligi som av många förknippas med en trabant eller en smutsig gammal utombordsmotor.

Som jag har skrivet tidigare bör nationell motorsport spegla den verklighet som dagens unga leveri. Det är orsaken till att jag har föreslagit en klass med 48 hk a2 motorcycklar. Den klassen blir lätt att kommunicera till ungdomar i 15 - 23 år åldern eftersom det troligtvis blir deras första mc.

Åas vill ju varenda A2-kortsinnehavare ha mer effekt vad det verkar som, och köra riktiga sporthojar, på gatan. Det blir nog likadant på bana då, och där får de ju faktiskt köra fullblodiga sporthojar.
Det största problemet för den yngre skaran är väl att de har väldigt svårt att ta sig till banorna för att kunna köra, oavsett vad de har för effekt i banhojen. Det tarvar skåbil eller bil med släp, tid och pengar.
Själva färden till banorna kanske etablerade förare med lite plats i skåpet kan hjälpa till med om föräldrar inte har tid?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
tankesmedja med mera låter bra. men får ni göra något eller någonting utan att det först måste gå via svemo som ska dra ut på det i en evighet för att sen säga att ni ska fortsätta som ni alltid gjort???. tror svemo med är med och förstör sporten rätt bra i sverige.

Tro inte så mycket ;)

Förbundets huvudansvar är tävlingarna, vilka har krav både från naturvårdsverk, Riksidrottsförbund och FIM mf. Där maler kvarnarna sällan jättefort vilket ofta är orsaken till att saker tar tid. Detta innefattar alltså reglementen, ljudkrav osv.

Evenemangen och marknadsföringen har historiskt legat i princip till 100% på arrangörerna, från förbundets sida vill man inget hellre än att sporterna växer och att det blir fler aktiva på alla sidor om staketet.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Varning för ett Långt och tråkigt inlägg! som samlas ihop i de sista stycket.

Jag är definitivt fel person att säga gör si eller gör så men jag kanske kan väcka en tanke i o med att jag faktiskt inte vet ett skit om detta.

Jag har ALDRIG varit på en roadracing tävling.
varför ? jag har ju kört en sporthoj de senaste 7 åren och rimligtvis med alla pengar man kastar in i det svarta hålet så borde det finnas intresse för att se tävlingar med densamma.
Det finns det men det fungerar inte för mig att läsa om sakerna i efterhand. svårt att gå på ett event i efterhand liksom.

Jag såg en reklam här på sporthoj om sm i roadracing och någonting om linköping.
det lät ju intressant, dock så var det inte "nästa helg" vilket gör att jag inte tänkte så mkt mer på det.

Nu finns inte reklamen kvar så jag gick till google och googlade det lilla jag kom ihåg och fick fram att jo till helgen så är det nog något på vad jag nu uppfattar som lms. Idrott online hade något om att det saknades funktionärer under rubriken "Funkisar anmäl er snarast!" Men det verkar vara all information om eventet som jag kan hitta där. under tävling finns det en beklagan om att det inte gick någon tävling då o då och att nästa är sm mer info under tävlingsdokumenten till vänster. ahh där finns ett dokument arkiv och under det finns rubriken tävlingsdokument. under detta presenteras ett enda excel dokument som avslutas med en dränkbar pump + förlängningskabel. ehm skall jag ha med mig detta ? nä tror inte det va.
Dvs inte så mkt matnyttigt där inte.

Dock så en bit ner i google resultaten finns ett sporthojsinlägg från Axxexs
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270887-Roadracing-SM-Link%F6ping-14-15-juni

Skitbra inlägg som visar mig att 1) det kommer nog vara ett roadracing sm i linköping den 14-15 juni.
2) det kostar ca 50 kr i entre /dag
detta inlägget berättar mer för mig om eventet än den som sköter lms hemsida. och framför allt gör det att jag nog faktiskt kan tänka mig att åka dit och kolla på Daniel Falemo #31 och Håkan Stensby #61
eller #22 Mossberg fan ju mer jag läser ju mer intresserad blir jag av att faktiskt åka 20 mil enkel resa och stå o svettas som fan i stället och se de där personerna som man faktiskt inte vet ett skit om men som man ändå lärt känna lite genom #22 mozz tröja som finns i varje operationsrum i sverige verkar det som, osv.

Men en viktig detalj är fortfarande höljd i dunkel
När skall man vara där ? vilken tid börjar det ?
eller kort sagt hur fungerar det jag har ju aldrig varit på ett sådant event tidigare.


Kontentan är att utan reklam på sporthojs hemsida och axxexs inlägg även det på sporthoj skulle jag definitivt inte åkt dit och kollat, nu finns det en distinkt möjlighet att jag faktiskt gör det.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Åas vill ju varenda A2-kortsinnehavare ha mer effekt vad det verkar som, och köra riktiga sporthojar, på gatan. Det blir nog likadant på bana då, och där får de ju faktiskt köra fullblodiga sporthojar.
Det största problemet för den yngre skaran är väl att de har väldigt svårt att ta sig till banorna för att kunna köra, oavsett vad de har för effekt i banhojen. Det tarvar skåbil eller bil med släp, tid och pengar.
Själva färden till banorna kanske etablerade förare med lite plats i skåpet kan hjälpa till med om föräldrar inte har tid?
Men att ungen vill ha mer effekt är naturligt.

Men samtidigt kanske han inser att förarens kompetens är nyckeln till snabbhet snarare än mycket effekt för en nybörjare. Om moppepojken ser 48 hk förarens snabbhet på banan kanske han kommer på sporthojskurser och vill bli lika snabb som förebilden. Idag tror många ungdomar att dom måste ha en r6 för att komma på bandagar eller kurser och väntar tills han får köra obegränsad hoj.

Att unga förare på 15 år skall tillåtas åka själva på en rr träning 40 mil från bostaden tror jag många föräldrar inte skulle ställa upp på. Det innebär också ett stort ansvar för den som tar med tonåringen om nåt skulle hända på banan som medför svåra personskador för tonåringen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men att ungen vill ha mer effekt är naturligt.

Men samtidigt kanske han inser att förarens kompetens är nyckeln till snabbhet snarare än mycket effekt för en nybörjare. Om moppepojken ser 48 hk förarens snabbhet på banan kanske han kommer på sporthojskurser och vill bli lika snabb som förebilden. Idag tror många ungdomar att dom måste ha en r6 för att komma på bandagar eller kurser och väntar tills han får köra obegränsad hoj.

Att unga förare på 15 år skall tillåtas åka själva på en rr träning 40 mil från bostaden tror jag många föräldrar inte skulle ställa upp på. Det innebär också ett stort ansvar för den som tar med tonåringen om nåt skulle hända på banan som medför svåra personskador för tonåringen.

Har inte riktigt koll på när man får köra 600 eller 1000 eftersom att jag är alldeles för gammal för att det ska spela någon roll för mig, men med licens får de åka det rätt tidigt, vid 16 om jag inte minns fel. Samma ålder som de får köra 125 på gata.
Visst kan det vara bra att testa att köra 35kw-hoj på bana, men väl på banan kommer de att bli ifrånåkta så det skvätter om det av folk på mer effektstarka hojar ut på rakorna ända tills de lagt rätt mycket tid på banan. De på 35kw-hojar som kör ifrån literklubborna är inte några som började köra hoj vid 15 års ålder, utan de som började i minimoto/miniGP och har mer år i sadeln än vad jag har, redan vid 16. Och en jäkla massa mer tid på bana än de flesta bandagsåkare.
Vill 15-16åringarna se någon med låg effekt förnedra literklubbor kan de ju redan göra det när 125-juniorerna är ute och piskar tillsammans med bandagsåkare på literhojar.
Och här på forumet är det ju ganska envist påtalande att det visst går att köra med effektsvagare hojar, och på bandager, ivf med SMC, är det en hel del hojar som inte direkt kan klassas som sport som far runt. Det finns redan nu gott om exempel på det du eftersträvar, tycker jag.
Jag kan inte påstå att jag känner någon i rätt åldersintervall med hoj, men här på forumet har jag sett att de brukar hänvisa till ekonomi som stort hinder för att köra bana, snarare än för effektsvag hoj. Kan ju iofs minnas fel på den punkten.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Dock så en bit ner i google resultaten finns ett sporthojsinlägg från Axxexs
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270887-Roadracing-SM-Link%F6ping-14-15-juni

Skitbra inlägg som visar mig att 1) det kommer nog vara ett roadracing sm i linköping den 14-15 juni.
2) det kostar ca 50 kr i entre /dag
detta inlägget berättar mer för mig om eventet än den som sköter lms hemsida. och framför allt gör det att jag nog faktiskt kan tänka mig att åka dit och kolla på Daniel Falemo #31 och Håkan Stensby #61
eller #22 Mossberg fan ju mer jag läser ju mer intresserad blir jag av att faktiskt åka 20 mil enkel resa och stå o svettas som fan i stället och se de där personerna som man faktiskt inte vet ett skit om men som man ändå lärt känna lite genom #22 mozz tröja som finns i varje operationsrum i sverige verkar det som, osv.

Men en viktig detalj är fortfarande höljd i dunkel
När skall man vara där ? vilken tid börjar det ?
eller kort sagt hur fungerar det jag har ju aldrig varit på ett sådant event tidigare.


Kontentan är att utan reklam på sporthojs hemsida och axxexs inlägg även det på sporthoj skulle jag definitivt inte åkt dit och kollat, nu finns det en distinkt möjlighet att jag faktiskt gör det.

"...#22 mozz tröja som finns i varje operationsrum i sverige verkar det som..."

Hahaha! Tack för den! (Jag är en av de skyldiga...) :rofl


När det gäller din fundering så ger Axxexs svaret i samma tråd:
Samma tider för starterna av racen för både Lördagens och Söndagens heat.

14:00 Junior
14:30 Superstock 600
15:10 Rookie 1000
14:45 125cc/Moto3
16:20 Superbike
16:55 Rookie 600
17:30 Speedster cup

På förmiddagen är det träning och kval. På eftermiddagen är det race. Du skall definitivt se racen. Alla race! Mitt tips är dock att du försöker vara där på förmiddagen också. Under racen kommer du att vilja titta på dem, på förmiddagen kan du lägga lite tid på att gå runt i depån och prata med legenderna. Köp gärna en riktigt rejsig och snabb tischa också så visar du pöbeln att du är insatt och samtidigt hjälper du våra hjältar så de kan fortsätta att slåss mot väderkvarnar på banan.


Här har du den officiella tidsplaneringen:
http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_606582/cf_69694/Tidshema_SM_2014.PDF
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har inte riktigt koll på när man får köra 600 eller 1000 eftersom att jag är alldeles för gammal för att det ska spela någon roll för mig, men med licens får de åka det rätt tidigt, vid 16 om jag inte minns fel. Samma ålder som de får köra 125 på gata.
Visst kan det vara bra att testa att köra 35kw-hoj på bana, men väl på banan kommer de att bli ifrånåkta så det skvätter om det av folk på mer effektstarka hojar ut på rakorna ända tills de lagt rätt mycket tid på banan. De på 35kw-hojar som kör ifrån literklubborna är inte några som började köra hoj vid 15 års ålder, utan de som började i minimoto/miniGP och har mer år i sadeln än vad jag har, redan vid 16. Och en jäkla massa mer tid på bana än de flesta bandagsåkare.
Vill 15-16åringarna se någon med låg effekt förnedra literklubbor kan de ju redan göra det när 125-juniorerna är ute och piskar tillsammans med bandagsåkare på literhojar.
Och här på forumet är det ju ganska envist påtalande att det visst går att köra med effektsvagare hojar, och på bandager, ivf med SMC, är det en hel del hojar som inte direkt kan klassas som sport som far runt. Det finns redan nu gott om exempel på det du eftersträvar, tycker jag.
Jag kan inte påstå att jag känner någon i rätt åldersintervall med hoj, men här på forumet har jag sett att de brukar hänvisa till ekonomi som stort hinder för att köra bana, snarare än för effektsvag hoj. Kan ju iofs minnas fel på den punkten.
Det som jag ville belysa är att förar kompetens är en viktig komponent för snabbhet när det svänger. Samtidigt driver svemo bort juniorerna från sporten vid 20 år eftersom dom måste lämna juniorklassen oavsett ekonomiska förutsättningar, då hade det varit bättre att ta bort eller höja åldersgränsen till 23 år. Det är först då många av ungdomarna blir färdiga med sin utbildning och kan få ''riktiga'' jobb.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som jag ville belysa är att förar kompetens är en viktig komponent för snabbhet när det svänger. Samtidigt driver svemo bort juniorerna från sporten vid 20 år eftersom dom måste lämna juniorklassen oavsett ekonomiska förutsättningar, då hade det varit bättre att ta bort eller höja åldersgränsen till 23 år. Det är först då många av ungdomarna blir färdiga med sin utbildning och kan få ''riktiga'' jobb.

Det är väl kanske sant...
Det hade nog varit bra med en intermideateklass i stil med rc390-klassen som finns nere i europa mellan klivet upp till seniorklasserna... Det håller jag definitivt med om.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är klivet in i R600/STK600 för en 20-åring verkligen så stort att det tvingar bort massor av talanger från sporten? I Spanska Moto2 är det ju pojkar runt 16-18 år som tävlar, varför skulle en 600cc motorcykel vara så mycket mer skrämmande för en svensk 20-åring som kört Junior CUP tidigare? Dessutom är det ett antal 20-åringar som kör i Spanska Superbike...

Och för dom som vill ha en mellanklass har ju SVEMO instiftat Speedster CUP i år, som har hela 8st anmälda i SM i Linköping...

Jag skulle nog säga att vi har andra problem som i så fall är större orsaker till att vi har tunna startfält...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är väl kanske sant...
Det hade nog varit bra med en intermideateklass i stil med rc390-klassen som finns nere i europa mellan klivet upp till seniorklasserna... Det håller jag definitivt med om.
Det är pricis det jag har efterlyst. Men det hade kanske varit bättre att knyta det till 48 hk eftersom man inte blir beroende av en tillverkare och dennes produkt. I klassen kan föstås en rc 390 köra men även en cb 500 eller ett strypt ducati monster 696. Jag tror klassen blir robustare genom att man inte är beroende av hojarnas produktionscyckler och hela tiden måste ändra reglementen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det är pricis det jag har efterlyst. Men det hade kanske varit bättre att knyta det till 48 hk eftersom man inte blir beroende av en tillverkare och dennes produkt. I klassen kan föstås en rc 390 köra men även en cb 500 eller ett strypt ducati monster 696. Jag tror klassen blir robustare genom att man inte är beroende av hojarnas produktionscyckler och hela tiden måste ändra reglementen.

ER6 CUP? Speedster CUP?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är klivet in i R600/STK600 för en 20-åring verkligen så stort att det tvingar bort massor av talanger från sporten? I Spanska Moto2 är det ju pojkar runt 16-18 år som tävlar, varför skulle en 600cc motorcykel vara så mycket mer skrämmande för en svensk 20-åring som kört Junior CUP tidigare? Dessutom är det ett antal 20-åringar som kör i Spanska Superbike...

Och för dom som vill ha en mellanklass har ju SVEMO instiftat Speedster CUP i år, som har hela 8st anmälda i SM i Linköping...

Jag skulle nog säga att vi har andra problem som i så fall är större orsaker till att vi har tunna startfält...
Problemet med speedster cup är att den innehåller inget unikt som inte erbjuds i r600 eller r1000. Alla 8 hojarna hade troligtvis platsat i r 600 resp. r1000.

Många åker hellre på bandagar eftersom dom lättare kan ''styra risken'' för personskador genom att köra med några procent större marginaler än vad dom skulle göra på en rr tävling. En allvarlig personskada kan betyda stora problem för en person med barn o villa. För en person med eget företag kan det bli fullständig katastrof i form av kundflykt och konkurs.

Dom Spanska moto 2 ungdomarna har gissingsvis kört olika mini moto och rr klasser i tio år 12 månader per år. Det skapar en liten elitidrottare som tycker prestanda motsvarande gsx r750 är naturligt.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top