Puch Maxi, plugg

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
Tja! Tror detta är fel tråd men jag ställer frågan ändå.

Märkte att det sitter en plugg vid insuget i cylindern på min Puch Maxi. Funderar på om jag ska borra eller banka bort den? Folk säger att borra är bäst men jag har ju aldrig använt en Dremel. Om jag nu skulle banka ur pluggen, skulle det skada cylinder på något sätt?

mvh

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Pluggen bankas väl utåt från insidan så insuget måste loss först ? Nu är det skitlänge sen jag skruvade gamla moppar men dom jag sett har suttit en svetsloppa på insidan av insug och en fläns på utsidan så det är ingenting du bankar inåt

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Maxin har samma cylindertyp som Puch montana, som jag ägde en i min ungdom. Jag försökte också banka ur pluggen med trasig cylinder som följd. Borra är inte så lätt då det är en hårdmetallplugg. Mina polare berättade att man brukade göra en dragstång och sen skruva ut pluggen. Detta funkade tydligen. Jag köpte en färdig 60cc cylinder med kolv från addemoto istället.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Dra plöggen” gjorde man enklare på Florida/Alabama/Dakota/Nevada med fläktkylda motorn. Ev årsmodellsberoende men sedermera blev det enklare att bläddra i Hobbex och leta cylindrar ”endast för tävlingsbruk” :) Lika med Suzuki/Yamaha som hade slidmatning med hårdmetallrestriktion i insugskåpan.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
”Dra plöggen” gjorde man enklare på Florida/Alabama/Dakota/Nevada med fläktkylda motorn. Ev årsmodellsberoende men sedermera blev det enklare att bläddra i Hobbex och leta cylindrar ”endast för tävlingsbruk” :) Lika med Suzuki/Yamaha som hade slidmatning med hårdmetallrestriktion i insugskåpan.
Appapp, japsarna var icke slidmatade. Däremot hade de vevhusinsug via reedventil.
:mattias

pluggen har en ”midja” och det finns ett hål underifrån och upp under insuget som fylldes igen med svets. Det är denna fyllning man ska borra bort i så fall. Inte sällan missar man lite och slår sönder insuget när man knackar ur pluggen.

jag vill minnas att insuget med plugg är 6,85mm.
Jag körde i ett 7mm borr som nöp fast och råkade rycka loss pluggen så den snurrade fritt.

körde borrmaskinen jättelänge och drog fram och tillbaka och lyckades ”slipa” ner svetsfyllningen såpass att pluggen gick att knacka ur. Sedan filar man bort kanterna i fodret, breddar insug och avgas en smula så bör den gå bra sedan.

idag skulle jag köpt en färdig cylinder ifall jag inte hade flera stycken.

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
I min glada ungdom gjorde jag också ett försök med att banka ut pluggen på min Dakota, med oval cylinder som följd (nå ja, så illa var det inte, men den tog stryk). Det gick inte att borra ut den då den monterats på ett finurligt sätt med den här midjan som @MartinB nämner så att pluggen snurrade. Lösningen blev att fräsa ur hålet (som jag minns var på ovansidan av insuget), så ramlade pluggen ut.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns ju färdiga grejor som ser jätteroliga ut!

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
Tja Martin!
Jo jag har funderat på o skaffa ett sådant kit men det blir svårt, för vilka pengar då? Får nog vänta till jag skaffar ett jobb i framtiden antar jag. :p

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
I min glada ungdom gjorde jag också ett försök med att banka ut pluggen på min Dakota, med oval cylinder som följd (nå ja, så illa var det inte, men den tog stryk). Det gick inte att borra ut den då den monterats på ett finurligt sätt med den här midjan som @MartinB nämner så att pluggen snurrade. Lösningen blev att fräsa ur hålet (som jag minns var på ovansidan av insuget), så ramlade pluggen ut.
Jag ska nog bara spara ihop till en 5 hästars 50cc cylle istället. Tack ändå!

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
Maxin har samma cylindertyp som Puch montana, som jag ägde en i min ungdom. Jag försökte också banka ur pluggen med trasig cylinder som följd. Borra är inte så lätt då det är en hårdmetallplugg. Mina polare berättade att man brukade göra en dragstång och sen skruva ut pluggen. Detta funkade tydligen. Jag köpte en färdig 60cc cylinder med kolv från addemoto istället.

jasså! Jag ska nog köpa en 5,5hk cylle istället men behöver först få ihop lite ? först! ?

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
Pluggen bankas väl utåt från insidan så insuget måste loss först ? Nu är det skitlänge sen jag skruvade gamla moppar men dom jag sett har suttit en svetsloppa på insidan av insug och en fläns på utsidan så det är ingenting du bankar inåt
Jag antar det, jag ska nog köpa en 5 hästars cylle istället så slipper jag oroa mig om min org cylle. Tack för att du svarade dock ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja Martin!
Jo jag har funderat på o skaffa ett sådant kit men det blir svårt, för vilka pengar då? Får nog vänta till jag skaffar ett jobb i framtiden antar jag. :p
Om du hinner fylla 16 kan du ju ta ett mc-kort och köra 125:a istället. Både lagligt och peppigare än en moped. :cpparty

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Appapp, japsarna var icke slidmatade. Däremot hade de vevhusinsug via reedventil.
:mattias

pluggen har en ”midja” och det finns ett hål underifrån och upp under insuget som fylldes igen med svets. Det är denna fyllning man ska borra bort i så fall. Inte sällan missar man lite och slår sönder insuget när man knackar ur pluggen.

jag vill minnas att insuget med plugg är 6,85mm.
Jag körde i ett 7mm borr som nöp fast och råkade rycka loss pluggen så den snurrade fritt.

körde borrmaskinen jättelänge och drog fram och tillbaka och lyckades ”slipa” ner svetsfyllningen såpass att pluggen gick att knacka ur. Sedan filar man bort kanterna i fodret, breddar insug och avgas en smula så bör den gå bra sedan.

idag skulle jag köpt en färdig cylinder ifall jag inte hade flera stycken.
Yamaha FS1-E var iallafall slidmatad.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det finns ju färdiga grejor som ser jätteroliga ut!

Shit vad mkt grejor för pengarna. Nästan så man önskade man var 15 igen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna tråd får mig att tänka på vilken skillnad då det är idag mot förr då det gäller moppestrypningar. Då fick man borra, fräsa, knacka pluggar, det skulle filas halvmåne på kolven, förgasare skulle borras upp och gud vet vad som mer gjordes.

Detta skulle också göras med en 15-årings kompetens under ständig tidspress för körning var prio ett och utan internet med Youtube instruktioner på hur det eventuellt gick till.

Det var helt enkelt mer sport förr men man lärde sig mycket av alla misstag och fick erfarenhet av att skruva och lärde nog sig en hel del.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Måste det inte vara en roterande slid för att det ska kallas slidmatat?
Japp så är det med FS1-E hade roterande slid, efterföljaren som kort o gott heter FS1 den har Reed. FS1-E såldes aldrig i Sverige, men i Danmark o Finland England Tyskland o säker fler länder.

The Yamaha FS1-E has a 49cc single cylinder 2-stroke air cooled rotary valved engine with a four-speed gearbox. I

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Japp så är det med FS1-E hade roterande slid, efterföljaren som kort o gott heter FS1 den har Reed. FS1-E såldes aldrig i Sverige, men i Danmark o Finland England Tyskland o säker fler länder.

The Yamaha FS1-E has a 49cc single cylinder 2-stroke air cooled rotary valved engine with a four-speed gearbox. I

Lesson learn ??

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...