Pulverlackerare i Skåne sökes

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Helst uppe i nordöstra (Kristianstad) området. Måste även utföra förbehandling (blästring?). Det gäller ett par fälgar.

Tack för hjälpen
Johan

Värsjö Lack & Mekanik (liten bit utanför Örkelljunga). http://www.varsjolack.se/

Jag lämnade in min mc-ram där och den blev riktigt fin. De har mycket erfarenhet av att pulverlacka motorcykelramar och fälgar till både bil och mc.

Jag frågade joddlaren som är ansvarig för pulverlackeringen hur mycket det skulle kosta att blästra och lacka en fälg (tre-ekrad) och han gissade på runt 300:-.

Se till att de gör en bra förbehandling, (kromatering t.ex.), annars fäster inte pulvret ordentligt. Jag är helt säker på att det behövs...:huvet :huvet

Jag lämnade in & fick blästrat & pulverlackerat hos Häljarps industrilackering.

betalade 900:- för

Ram
Sving
fram & bakfälg
Övre styrkrona

Dock är detta inte riktigt i krokarna runt Kristianstad, utan ligger ca 1 mil österut från Landskrona

Se till att de gör en bra förbehandling, (kromatering t.ex.), annars fäster inte pulvret ordentligt. Jag är helt säker på att det behövs...:huvet :huvet

Räcker inte blästring? Är inte jättekunnig när det gäller pulverlack men det är första gången jag hör att man skall kromatera först:confused:

Edit fråga. Kan man ens kromatera aluminium?

Räcker inte blästring? Är inte jättekunnig när det gäller pulverlack men det är första gången jag hör att man skall kromatera först:confused:

Edit fråga. Kan man ens kromatera aluminium?

Nej, det räcker inte med en blästring för att få vidhäftning. Det som händer är att det chippar ur små flisor när däcket läggs på, fälgen slår emot etc. Sen kryper det in lite fukt/kondens så att aluminiumet oxiderar och pulvret släpper under ifrån. Det som inte självsläpper är näst intill omöjligt att blästra bort...:huvet :huvet

Scania hade samma problem med sina lastbilschassin i stål tidigare. De rostade och jäklades. Nu kräver de att underleverantörerna har en godkänd förbehandling som ser till att pulvret bettar ordentligt.

Det finns ett antal förbehandlingar för både stål och aluminium. Gör en snabb googling så står det mesta. Jag är ingen guru på området, men har gjort tillräckligt många tabbar...

/T

Nej, det räcker inte med en blästring för att få vidhäftning. Det som händer är att det chippar ur små flisor när däcket läggs på, fälgen slår emot etc. Sen kryper det in lite fukt/kondens så att aluminiumet oxiderar och pulvret släpper under ifrån. Det som inte självsläpper är näst intill omöjligt att blästra bort...:huvet :huvet

Scania hade samma problem med sina lastbilschassin i stål tidigare. De rostade och jäklades. Nu kräver de att underleverantörerna har en godkänd förbehandling som ser till att pulvret bettar ordentligt.

Det finns ett antal förbehandlingar för både stål och aluminium. Gör en snabb googling så står det mesta. Jag är ingen guru på området, men har gjort tillräckligt många tabbar...

/T

Bra att veta tänkte ev riva min TTR och bla annat lacka om ramen.

Vill minnas att de la på en grund av zink på min mc-ram innan de sprutade på den riktiga lacken...

Japp! :tummenupp Så ska det göras. Kallas för zinkkromatering om jag inte missminner mig. Funkar fint på stål också. Fast bäst är en gulkromatering men då måste pulvret på omgående annars börjar godset korrodera och då är det kört. Tydligen är det denna process som Scania kräver av sina underleverantörer. Har luskat om detta med en kompis svärfar som säljer pulverlack till industrin. Borde ha pratat med honom innan jag gjorde mina fälgar...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick