Pumpa ut olja?

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Står inför ett oljebyte på en Honda Shadow. Har sett några på nätet som suger ut olja genom påfyllningshålet istället för att tappa ut det. Nån som har erfarenhet av detta?
Detta blir mitt första oljebyte någonsin och har ångest inför påskruvning av oljetappen. Alla jag känner kör på "känn" men jag kommer köpa en momentnyckel för att inte göra nåt dumt.
En pump hade ju tagit bort pluggmomentet helt och jag hade sovit lite bättre.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men va f-n, kör varm, lossa pluggen o ta av filtret (en balja under så du inte spiller på heltäckningsmattan).
Kolla vilken oljemängd du skall ha - häll olja i nya filtret (behöver inte göras o behöver inte vara bräddfyllt om du gör det) lägg lite olja på nya oringen o filterpackning - skruva på - dra åt ordentligt med handen (det räcker om du inte är reumatiker eller Stålmannen)
Ny bricka på oljepluggen - skruva i med handen till den bottnar - drag med momentnyckel till rätt moment.
Fyll upp med olja - inte för mycket, kolla med stickan med några minuters mellnrum
Är du fortfarande för rädd så köp en elhoj eller ring en kompis

Raderad medlem 61114

Guest
Men va f-n, kör varm, lossa pluggen o ta av filtret (en balja under så du inte spiller på heltäckningsmattan).
Kolla vilken oljemängd du skall ha - häll olja i nya filtret (behöver inte göras o behöver inte vara bräddfyllt om du gör det) lägg lite olja på nya oringen o filterpackning - skruva på - dra åt ordentligt med handen (det räcker om du inte är reumatiker eller Stålmannen)
Ny bricka på oljepluggen - skruva i med handen till den bottnar - drag med momentnyckel till rätt moment.
Fyll upp med olja - inte för mycket, kolla med stickan med några minuters mellnrum

Jag skulle inte ens säga dra åt ordentligt, det är inte mkt man behöver ta i, och för guds skull, använd inget verktyg :) Låt det nypa till bara med handkraft. Men visst, är det jävligt trångt och du skruvar åt filtret med fingertopparna får man såklart anstränga sig lite extra.

Angående oljepluggen, lite samma där fast med spärrskaft, dra tills det nyper och sen lite till, alltså inte alls hårt. Eller köp den där momentnyckeln direkt ? Jag har köpt en nu men inte ens packat upp den :)

Jag gillar att köra med najbar plugg och filter, så slipper man oroa sig att man dragit för löst. Men jag orkar aldrig naja ?

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Japp, du har rätt. Jag har ältat detta tillräckligt nu..
Jag fick paket idag med rätt olja och filter så jag har allt, bara att köra.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Utan att ha belägg för det så känns det som att man får ut mer olja, och mer smuts om man varmkör ordentligt, drar pluggen och låter allt rinna ut. Sen är ju frågan om man ens kommer åt botten på tråget via påfyllningshålet?
Ja, jag läste bara nån tråd där nån tyckte det var smidigt. Men precis som du skriver så samlas det ju lite bös i botten som kanske inte kommer ut via pump.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ta det bara lugnt. Det är bland det enklaste, om inte det enklaste som finns att göra på en hoj. Se bara till att ha ett oljetråg under så kommer det gå galant.
Ja, en jag känner kör enduro och han byter var tionde körtimme. Det är ju klart att man får bra känsla för vad man håller på med då.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jag skulle inte ens säga dra åt ordentligt, det är inte mkt man behöver ta i, och för guds skull, använd inget verktyg :) Låt det nypa till bara med handkraft. Men visst, är det jävligt trångt och du skruvar åt filtret med fingertopparna får man såklart anstränga sig lite extra.

Angående oljepluggen, lite samma där fast med spärrskaft, dra tills det nyper och sen lite till, alltså inte alls hårt. Eller köp den där momentnyckeln direkt ? Jag har köpt en nu men inte ens packat upp den :)

Jag gillar att köra med najbar plugg och filter, så slipper man oroa sig att man dragit för löst. Men jag orkar aldrig naja ?
Det är uppenbart att det finns prylar som jag borde kolla in inför nästa oljebyte. Magnetisk oljeplugg ska tydligen vara en bra grej också.

Raderad medlem 61114

Guest
Ja, jag läste bara nån tråd där nån tyckte det var smidigt. Men precis som du skriver så samlas det ju lite bös i botten som kanske inte kommer ut via pump.
Nä Glöm den idén:) Aldrig hört talas om och tror inte ens det är möjligt på rimligt vis i de flesta fall. Säkert nån som drev.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Momentdra gärna för de finns tillräckligt med hojar med sönderdragen gänga i blocket.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Suga ur oljan gör man ofta på inombordare (båtar) och på bilverkstäder, mindre spill etc. Men en bilmotor är ju lättare att suga ur via oljestickan.

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Momentnyckel i all ära, jag gillar konceptet att göra det "riktigt". Äger två. Men min erfarenhet med dem är de är förrädiska. Jag drog senast två bromsoksskruvar på bilen över sträckgränsen mha momentnyckel och det hade jag definitivt inte gjort med ett spärrskaft.

Momentspecar är väl oftast för torra gängor och det är besvärligt att få till på en oljeplugg - men någon annan kan nog svara på om specen för din cykel är torr eller smord.

Jag hade dragit pluggen tills den ligger an och spänt till med ca 15° till (förutsatt att du har en mjuk bricka), känns det bra i magen då och inte läcker så är det nog bra ?

Edit: minskade gradantalet så att man inte blir ansvarig för någon trasig sump

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Japp, du har rätt. Jag har ältat detta tillräckligt nu..
Jag fick paket idag med rätt olja och filter så jag har allt, bara att köra.
Ta steget, som nikes reklam...just do it.
Våga!! Gör det!! Väx som person, efter detta framsteg ser du inga hinder i livet längre....inget berg är för högt!!

(Annan story är tajma kamaxlar....)

//Jj

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå momentnyckel, en granne brukar alltid dra hjulskruvarna med momennyckel, han ställer in den noga, och sen gungar han förbi klicket rejält 3-4 gånger per skruv. Att han inte har fått av någon än är ett mysterium.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Apropå momentnyckel, en granne brukar alltid dra hjulskruvarna med momennyckel, han ställer in den noga, och sen gungar han förbi klicket rejält 3-4 gånger per skruv. Att han inte har fått av någon än är ett mysterium.
Det där med att dra förbi har man ju sett på några youtubeklipp, även "bättre" verkstäder.
I en del instruktioner står det dock att man ska dra ett flertal gånger med samma moment och då byta emellan skruvarna, som man gör med hjulbultarna, momentnyckel eller ej. (Ja, jag tänker fortsätta kalla dem hjulbultar.) Överfall, bromsok mm.

Sen gör jag nog andra fel med den där momentnyckelen. Känner mig aldrig säker.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det där med att dra förbi har man ju sett på några youtubeklipp, även "bättre" verkstäder.
I en del instruktioner står det dock att man ska dra ett flertal gånger med samma moment och då byta emellan skruvarna, som man gör med hjulbultarna, momentnyckel eller ej. (Ja, jag tänker fortsätta kalla dem hjulbultar.) Överfall, bromsok mm.

Sen gör jag nog andra fel med den där momentnyckelen. Känner mig aldrig säker.
Jo, är det tex ett förband med flera skruvar så lättar ju trycket på skruv 1 när man drar åt skruv 2 osv. Men han drar så momentnyckeln bottnar, och lite till, flera gånger, på en skruv i taget.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Angående oljebytet så var jag också nojjig första gången. Men efter att ha kollat ett antal youtubeklipp och noterat hur dom gör så känner jag mig säker.

Om du suger ut gammal olja med pump så får du inte med alla småpartiklar som annars sköljs ur motorn via dräneringshålet i botten. Eventuellt lämnas även finare partiklar kvar som fastnat i magneten som brukar finnas på oljeskruven.

I min Royal Enfield, och Caballeron, sitter dessutom finmaskiga silar som samlar upp grövre flis. Dessa behöver rengöras, dock bara efter första och andra oljebytet, sen har jag märkt att dom är helt rena. Men dom funkar som alternativa tömningshål så det är viktigt att skruva loss dessa, oftast kommer nån deciliter eller två till härifrån.

Momentnyckel är väl bra till vissa grejer, men då är det viktigt att man håller i skaftet på rätt sätt så att momentet blir korrekt. Skaftet måste hållas längst ut, inte nånstans i mitten! Använd andra handen endast som stöd för att stabilisera verktyget mot skruven/muttern, dvs endast den yttre handen ska arbeta. Samt måste du vara mycket försiktig så att du inte drar förbi pipet / klicket när det väl kommer så att du inte drar vidare. Och så detta med smord gänga som också kan påverka, men det skulle man kunna kontra med att ställa in ett lägre moment som tolerans.

Oljepluggen dras bäst åt med en vanlig nyckel eller spärrskaft av mellanstorlek. Brickan (koppar eller aluminiumbricka) är mjuk och tar upp en del av momentet, den deformeras och hjälper således att täta. Jag återanvänder alltid denna bricka, se bara till att alltid ha den vänd åt samma håll och att den, och hålet, alltid är rena innan du skruvar i skruven.

Tilläggas bör att jag håller typ i mitten av spärrskaftet när jag drar åt, medvetet och kontrollerat nästan som på en plastflaska, dra inte järnet utan bara som en enkel vattenkran.

Så kör motorn riktigt varm, ställ hojen rakt på centerstödet, eller mot nån vägg (lägg i ettan) använd ett riktigt stort tömningskärl, rengör skruven samt omkring den, och lossa på skruven med ett knyck. När skruven senare är nästan helt ute börjar det komma lite olja, se till att hålla i skruven i en bit papper eller nåt så du inte bränner dig. Dra sen skruven bestämt utåt och akta oljan (varm som fan). Det gör inget om du tappar skruven i kärlet, den fiskar du upp. Glöm bara inte brickan. Och rengör dessa noga.

Jag brukar låta oljan droppa tills motorn har börjat bli lite ljummen. Under tiden kan jag hoppa upp på hojen och vicka lite höger/vänster, trycka ner gaffeln, samt skumpa på sadeln för att så mycket olja som möjligt kan rinna ut

Oljefiltret och dess form, montering och placering varierar. Eventuella mindre skruvar, två eller tre, behöver oftast bara 10 nm, till dessa använder jag istället standard handmejselskaft med rätt 'bit' för att dra åt med kraften motvarande en vattenkran.

Mängden ny olja du fyller på är också viktigt! Fyll hellre på för lite än för mycket! Med det menar jag att du hellre vill se ett halvfullt glas än ett till toppen fyllt. Manualen lämnar sällan plats för marginaler, står det t ex "1.1 Liters with oilfilter change" så brukar jag börja med att fylla 0.9 liter, köra motorn varm och låta oljan lägga sig under ca 10 minuter innan jag kollar nivån. Häller du i 1.1 liter direkt, tillsammans med eventuell olja kvar i motorn så är risken att du överfyllt motorn. Då kan det börja skumma och / eller packningar börja läcka. Det märker du.

Jag brukar köra lite tomgång första 2-3 minuter för att låta filtret fyllas, sen slå av och vänta 1 minut för att kolla nivån och eventuellt fylla på (eller tömma ur lite). Sen ut och köra en kvart, och kolla igen. Mitt mål är att oljan ska ligga strax under max-strecket i glaset när hojen stått en timme *efter ordentlig varmkörning*. Det brukar motsvara ca halv nivå i glaset efter ett oljebyte. OBS att hojen behöver stå rakt så att all olja rinner ner, samt att du ska kunna läsa av nivån i glaset korrekt.

Hoppsan vad långt det blev. Ursäkta.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, är det tex ett förband med flera skruvar så lättar ju trycket på skruv 1 när man drar åt skruv 2 osv. Men han drar så momentnyckeln bottnar, och lite till, flera gånger, på en skruv i taget.
Förstod det. Vi drar nog åt samma håll, med moment, utan att fortsätta efter klicket.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Uppdatering och tack för alla svar.
Jag tömde ut all olja och tog bort filtret. Oljan såg såklart bra ut eftersom den var bytt för bara två veckor sen. Anledningen till att jag byter är för att ägaren som gjorde oljebytet innan använde vanlig bilolja. Dock inså jag tidigt att det var för trångt för spärrskaft/momentnyckel. Oljepluggen på Honda Shadown 600 sitter bakom slangen till kylaren så det fick bli en vanlig sån blocknyckel. Jag provdrog momentnyckeln i ett skruvstäd för att känna hur 30 nm kändes sen drog jag pluggen med blocknyckel. Jag fick ingen bra kraft så jag funderar lite på om jag dragit för löst men jag har gjort en liten markering på pluggen så jag kan se om den får för sig att skruva upp sig. Nu två dagar och 10 mil senare så ser allt bra ut.
Oljefiltret skriva jag dit för hand. Efter kontakt så drog jag det 3/4 varv till och det verkar sitta bra.
Så tack för all uppmuntran.

Nästa moment som jag ska göra själv är byte av luftfilter, packningar framgaffel, bromsvätska, tändstift och ställa ventiler. Men det blir efter säsongsavslut.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA