Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Bra, både att du vågade dig på jobbet själv och återkopplingen
Det stod inte så mycket i serviceboken. Dra fast filtret för hand stod det bara. Några videos jag kollat på sa just 3/4. Och det gick inte mer för jag hade olja på fingrarna, jag bara gled.Tror att 3/4 varv efter kontakt kan vara mycket (beroende på vad "kontakt" betyder såklart). jag brukar dra så hårt jag kan med handkraft och sen känna max ett 1/8-1/4 varv med verktyg (filtret sitter bakom kylarslangarna på min VFR så det är knöligt att komma åt med mina labbar)
Jo, det låter j-ligt mycket - torka dig om händerna (o filtret) o känn efter om du kan dra åt mer - om inte så är det troligen OK (bara troligen eftersom jag inte vet hur stark du är i nyporna)I min manual till Suzuki Gladius (SFV650) står det 2 varv efter kontakt, vilket jag verkligen tycker låter mycket!
Uppdatering och tack för alla svar.
Jag tömde ut all olja och tog bort filtret. Oljan såg såklart bra ut eftersom den var bytt för bara två veckor sen. Anledningen till att jag byter är för att ägaren som gjorde oljebytet innan använde vanlig bilolja. Dock inså jag tidigt att det var för trångt för spärrskaft/momentnyckel. Oljepluggen på Honda Shadown 600 sitter bakom slangen till kylaren så det fick bli en vanlig sån blocknyckel. Jag provdrog momentnyckeln i ett skruvstäd för att känna hur 30 nm kändes sen drog jag pluggen med blocknyckel. Jag fick ingen bra kraft så jag funderar lite på om jag dragit för löst men jag har gjort en liten markering på pluggen så jag kan se om den får för sig att skruva upp sig. Nu två dagar och 10 mil senare så ser allt bra ut.
Oljefiltret skriva jag dit för hand. Efter kontakt så drog jag det 3/4 varv till och det verkar sitta bra.
Så tack för all uppmuntran.
Nästa moment som jag ska göra själv är byte av luftfilter, packningar framgaffel, bromsvätska, tändstift och ställa ventiler. Men det blir efter säsongsavslut.
Jo, det låter j-ligt mycket - torka dig om händerna (o filtret) o känn efter om du kan dra åt mer - om inte så är det troligen OK (bara troligen eftersom jag inte vet hur stark du är i nyporna)
Ja, det är mest för att jag tror det är bra att veta hur alla delar fungerar. Men egentligen vill jag bara packa en väska med tält och dra ut på långfärd längs små avsides vägar.Låter jättebra. Skit i resten av inläggen nu så slipper du älta mer och höra alla olika åsikter ? Smart med markeringarna.
Fan går på hårt efter första oljebytet, ställa ventiler och byta packboxar i gaffelbenen orkar inte jag ge mig på
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |