Pumpa ut olja?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tror att 3/4 varv efter kontakt kan vara mycket (beroende på vad "kontakt" betyder såklart). jag brukar dra så hårt jag kan med handkraft och sen känna max ett 1/8-1/4 varv med verktyg (filtret sitter bakom kylarslangarna på min VFR så det är knöligt att komma åt med mina labbar)
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Tror att 3/4 varv efter kontakt kan vara mycket (beroende på vad "kontakt" betyder såklart). jag brukar dra så hårt jag kan med handkraft och sen känna max ett 1/8-1/4 varv med verktyg (filtret sitter bakom kylarslangarna på min VFR så det är knöligt att komma åt med mina labbar)
Det stod inte så mycket i serviceboken. Dra fast filtret för hand stod det bara. Några videos jag kollat på sa just 3/4. Och det gick inte mer för jag hade olja på fingrarna, jag bara gled.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
I min manual till Suzuki Gladius (SFV650) står det 2 varv efter kontakt, vilket jag verkligen tycker låter mycket!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I min manual till Suzuki Gladius (SFV650) står det 2 varv efter kontakt, vilket jag verkligen tycker låter mycket!
Jo, det låter j-ligt mycket - torka dig om händerna (o filtret) o känn efter om du kan dra åt mer - om inte så är det troligen OK (bara troligen eftersom jag inte vet hur stark du är i nyporna)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag brukar dra filtret för hand utan att dra så det gör ont i handen. Tar sedan verktyget och drar några grader till.

Funkat fint i åratal på samma motor och 25 filter senare.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Uppdatering och tack för alla svar.
Jag tömde ut all olja och tog bort filtret. Oljan såg såklart bra ut eftersom den var bytt för bara två veckor sen. Anledningen till att jag byter är för att ägaren som gjorde oljebytet innan använde vanlig bilolja. Dock inså jag tidigt att det var för trångt för spärrskaft/momentnyckel. Oljepluggen på Honda Shadown 600 sitter bakom slangen till kylaren så det fick bli en vanlig sån blocknyckel. Jag provdrog momentnyckeln i ett skruvstäd för att känna hur 30 nm kändes sen drog jag pluggen med blocknyckel. Jag fick ingen bra kraft så jag funderar lite på om jag dragit för löst men jag har gjort en liten markering på pluggen så jag kan se om den får för sig att skruva upp sig. Nu två dagar och 10 mil senare så ser allt bra ut.
Oljefiltret skriva jag dit för hand. Efter kontakt så drog jag det 3/4 varv till och det verkar sitta bra.
Så tack för all uppmuntran.

Nästa moment som jag ska göra själv är byte av luftfilter, packningar framgaffel, bromsvätska, tändstift och ställa ventiler. Men det blir efter säsongsavslut.

Låter jättebra. Skit i resten av inläggen nu så slipper du älta mer och höra alla olika åsikter ? Smart med markeringarna.

Fan går på hårt efter första oljebytet, ställa ventiler och byta packboxar i gaffelbenen orkar inte jag ge mig på ;)
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jo, det låter j-ligt mycket - torka dig om händerna (o filtret) o känn efter om du kan dra åt mer - om inte så är det troligen OK (bara troligen eftersom jag inte vet hur stark du är i nyporna)

Ja, jag kan efterkänna lite och se om den sitter bra. Jag har placerat en vit kartong under cykeln på nätterna så jag ska kunna upptäcka ev. dropp. Men jag använda endast handkraft för filtret.
För suzukin så har de även listat 20nm (21nm för oljepluggen) för filtret så kan ju sikta på det istället för antal varv. Om gängorna är väldigt fina så kanske 2 varv inte är så konstigt.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Låter jättebra. Skit i resten av inläggen nu så slipper du älta mer och höra alla olika åsikter ? Smart med markeringarna.

Fan går på hårt efter första oljebytet, ställa ventiler och byta packboxar i gaffelbenen orkar inte jag ge mig på ;)
Ja, det är mest för att jag tror det är bra att veta hur alla delar fungerar. Men egentligen vill jag bara packa en väska med tält och dra ut på långfärd längs små avsides vägar.
Som nån nämnde tidigare, jag kan ju skruva sönder motorcykeln i vinter när jag ändå inte åker. Då bör jag ha några månader på mig att få ihop den igen. Men om jag känner mig själv rätt så stannar det vid oljebyte. Jag kommer köpa avgasrör, styren och annat krimskrams som är på riktigt roligt att skruva på :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top