Angående oljebytet så var jag också nojjig första gången. Men efter att ha kollat ett antal youtubeklipp och noterat hur dom gör så känner jag mig säker.
Om du suger ut gammal olja med pump så får du inte med alla småpartiklar som annars sköljs ur motorn via dräneringshålet i botten. Eventuellt lämnas även finare partiklar kvar som fastnat i magneten som brukar finnas på oljeskruven.
I min Royal Enfield, och Caballeron, sitter dessutom finmaskiga silar som samlar upp grövre flis. Dessa behöver rengöras, dock bara efter första och andra oljebytet, sen har jag märkt att dom är helt rena. Men dom funkar som alternativa tömningshål så det är viktigt att skruva loss dessa, oftast kommer nån deciliter eller två till härifrån.
Momentnyckel är väl bra till vissa grejer, men då är det viktigt att man håller i skaftet på rätt sätt så att momentet blir korrekt. Skaftet måste hållas längst ut, inte nånstans i mitten! Använd andra handen endast som stöd för att stabilisera verktyget mot skruven/muttern, dvs endast den yttre handen ska arbeta. Samt måste du vara mycket försiktig så att du inte drar förbi pipet / klicket när det väl kommer så att du inte drar vidare. Och så detta med smord gänga som också kan påverka, men det skulle man kunna kontra med att ställa in ett lägre moment som tolerans.
Oljepluggen dras bäst åt med en vanlig nyckel eller spärrskaft av mellanstorlek. Brickan (koppar eller aluminiumbricka) är mjuk och tar upp en del av momentet, den deformeras och hjälper således att täta. Jag återanvänder alltid denna bricka, se bara till att alltid ha den vänd åt samma håll och att den, och hålet, alltid är rena innan du skruvar i skruven.
Tilläggas bör att jag håller typ i mitten av spärrskaftet när jag drar åt, medvetet och kontrollerat nästan som på en plastflaska, dra inte järnet utan bara som en enkel vattenkran.
Så kör motorn riktigt varm, ställ hojen rakt på centerstödet, eller mot nån vägg (lägg i ettan) använd ett riktigt stort tömningskärl, rengör skruven samt omkring den, och lossa på skruven med ett knyck. När skruven senare är nästan helt ute börjar det komma lite olja, se till att hålla i skruven i en bit papper eller nåt så du inte bränner dig. Dra sen skruven bestämt utåt och akta oljan (varm som fan). Det gör inget om du tappar skruven i kärlet, den fiskar du upp. Glöm bara inte brickan. Och rengör dessa noga.
Jag brukar låta oljan droppa tills motorn har börjat bli lite ljummen. Under tiden kan jag hoppa upp på hojen och vicka lite höger/vänster, trycka ner gaffeln, samt skumpa på sadeln för att så mycket olja som möjligt kan rinna ut
Oljefiltret och dess form, montering och placering varierar. Eventuella mindre skruvar, två eller tre, behöver oftast bara 10 nm, till dessa använder jag istället standard handmejselskaft med rätt 'bit' för att dra åt med kraften motvarande en vattenkran.
Mängden ny olja du fyller på är också viktigt! Fyll hellre på för lite än för mycket! Med det menar jag att du hellre vill se ett halvfullt glas än ett till toppen fyllt. Manualen lämnar sällan plats för marginaler, står det t ex "1.1 Liters with oilfilter change" så brukar jag börja med att fylla 0.9 liter, köra motorn varm och låta oljan lägga sig under ca 10 minuter innan jag kollar nivån. Häller du i 1.1 liter direkt, tillsammans med eventuell olja kvar i motorn så är risken att du överfyllt motorn. Då kan det börja skumma och / eller packningar börja läcka. Det märker du.
Jag brukar köra lite tomgång första 2-3 minuter för att låta filtret fyllas, sen slå av och vänta 1 minut för att kolla nivån och eventuellt fylla på (eller tömma ur lite). Sen ut och köra en kvart, och kolla igen. Mitt mål är att oljan ska ligga strax under max-strecket i glaset när hojen stått en timme *efter ordentlig varmkörning*. Det brukar motsvara ca halv nivå i glaset efter ett oljebyte. OBS att hojen behöver stå rakt så att all olja rinner ner, samt att du ska kunna läsa av nivån i glaset korrekt.
Hoppsan vad långt det blev. Ursäkta.