Punka i 220 blås...

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Efter att ha varit och kört en runda med polarna igår kväll så var det dags att köra hem efter fiket... Vi bestämde oss för att ta motorvägen hem eftersom klockan var ganska mycket.. två mil hem ungefär så kör vi och racar lite på motorvägen.. precis innan uppfarten från motorvägen så är det dags att bromsa lite eftersom det börjar svänga. Det sista jag gör är att köra om polaren som började bromsa lite och där kom jag i ungefär 220km/h och börjar svänga in till höger körfil.. och precis när jag svänger så märker jag att det är något fel där bak.. den blir aldeles skakig och slirig, det går bara att köra rakt fram, kändes precis som att jag skulle få en flygtur närsomhelst.. lyckades att hålla upp hojen och svänga av från motorvägen upp till en rondell där hojen bara gick raktfram (man var lite skakig där). Hade en mil hem därifrån. Körde lugnt hem och när jag ställde hojen såg jag då att det var punktering :huvet. Visste inte riktigt först vad det var för fel eftersom jag har aldrig varit med om detta innan. Jäkla tur att inte däcket hoppa ur fälgen under den milen jag hade kvar för då hade det inte var varit roligt. Så är det någon som har något däck på hyllan som inte används så pm:a :tummenupp . Nu vet man hur det känns att få punktering, aldrig mer!! Höll fan på att skita ner mig. :4skrika . Så det blev en dyr kväll.. Två polare fick böter pga av sina skyltar och mitt bakdäck gick åt skogen (ett bakdäck som rullat 250 mil).

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Fredchen skrev:
Efter att ha varit och kört en runda med polarna igår kväll så var det dags att köra hem efter fiket... Vi bestämde oss för att ta motorvägen hem eftersom klockan var ganska mycket.. två mil hem ungefär så kör vi och racar lite på motorvägen.. precis innan uppfarten från motorvägen så är det dags att bromsa lite eftersom det börjar svänga. Det sista jag gör är att köra om polaren som började bromsa lite och där kom jag i ungefär 220km/h och börjar svänga in till höger körfil.. och precis när jag svänger så märker jag att det är något fel där bak.. den blir aldeles skakig och slirig, det går bara att köra rakt fram, kändes precis som att jag skulle få en flygtur närsomhelst.. lyckades att hålla upp hojen och svänga av från motorvägen upp till en rondell där hojen bara gick raktfram (man var lite skakig där). Hade en mil hem därifrån. Körde lugnt hem och när jag ställde hojen såg jag då att det var punktering :huvet. Visste inte riktigt först vad det var för fel eftersom jag har aldrig varit med om detta innan. Jäkla tur att inte däcket hoppa ur fälgen under den milen jag hade kvar för då hade det inte var varit roligt. Så är det någon som har något däck på hyllan som inte används så pm:a :tummenupp . Nu vet man hur det känns att få punktering, aldrig mer!! Höll fan på att skita ner mig. :4skrika . Så det blev en dyr kväll.. Två polare fick böter pga av sina skyltar och mitt bakdäck gick åt skogen (ett bakdäck som rullat 250 mil).

:död tur att allt gick bra....

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Fredchen skrev:
Körde lugnt hem och när jag ställde hojen såg jag då att det var punktering :huvet.

Men allvarligt om hojjen beter sig på det där viset bör man ju stanna OMGÅENDEoch kolla vad fasen det är. Man måste vara lite försiktigt, om något är fel och det skiter sig kan det skita sig ordentligt. Tur att inget hände dig denna gången i alla fall.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Punkering fram är hemskt det med kan jag säga, hojen går inte att styra

Bak är jävligt nog, speciellt i 220.

En sak bara, var däcket helt platt, min erfarenhet av punka bak är annars att hojen sladdar våldsamt.

Last edited:

Jake the snake

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Hoj
z1000
Klrz skrev:
Men allvarligt om hojjen beter sig på det där viset bör man ju stanna OMGÅENDEoch kolla vad fasen det är. Man måste vara lite försiktigt, om något är fel och det skiter sig kan det skita sig ordentligt. Tur att inget hände dig denna gången i alla fall.

Klart att man bör stanna i denna situation, men ibland förstår inte den yngre genrationen vikten av säkerhet i trafiken. Inte bara kunde han själv skadas men också någon med trafikant. Ajabaja hoppas du lärt dig en läxa. :7peta

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Ja jag borde ju givetvis ha stannat.. Men alla körde ifrån mig och ville inte stå där ute på landet helt själv när det var mörkt :( .. Ja skönt det gick bra iallall.. Pm:a gärna om ni har något däck till salu.

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Tagga ner...

Jake the snake skrev:
Klart att man bör stanna i denna situation, men ibland förstår inte den yngre genrationen vikten av säkerhet i trafiken. Inte bara kunde han själv skadas men också någon med trafikant. Ajabaja hoppas du lärt dig en läxa. :7peta

Äldre än dej din spolling..... :)

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Silwer skrev:
Punkering fram är hemskt det med kan jag säga, hojen går inte att styra

Bak är jävligt nog, speciellt i 220.

En sak bara, var däcket helt platt, min erfarenhet av punka bak är annars att hojen sladdar våldsamt.

När jag kände på det när jag kom hem så kunde man trycka ända in till fälgen....

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Fredchen skrev:
När jag kände på det när jag kom hem så kunde man trycka ända in till fälgen....
skaplig punka då, du hade en hel del tur iaf, för som sagt det är lätt att åka av vägen eller köra omkull om det börjar sladda.

jaja, nu vet du hur det käns.

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
En erfarenhet rikare..

Silwer skrev:
skaplig punka då, du hade en hel del tur iaf, för som sagt det är lätt att åka av vägen eller köra omkull om det börjar sladda.

jaja, nu vet du hur det käns.

Har inte hunnit se något hål än.. Men det blir att sticka hem och gå igenom det senare.

Fan vill ha ett däck snabbt så man kan köra i helgen ju !!!!

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Kolla ventilen noga ibland är det den som har gått av/skadats, det brukar bli punka helt plötsligt.
Byt ändå ut ventilen när du byter däck (en bra regel när man byter däck), oftast spricker ventilen runt själva hålet i fälgen ibland kan det bero på flitigt användande av avfettiningsmedel.

Fredchen skrev:
Har inte hunnit se något hål än.. Men det blir att sticka hem och gå igenom det senare.

Fan vill ha ett däck snabbt så man kan köra i helgen ju !!!!

Last edited:

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Superbike Roger skrev:
Kolla ventilen noga ibland är det den som har gått av/skadats, det brukar bli punka helt plötsligt.
Byt ändå ut ventilen när du byter däck (en bra regel när man byter däck), oftast spricker ventilen runt själva hålet i fälgen ibland kan det bero på flitigt användande av avfettiningsmedel.

Det var inte för så längesedan ja använde rikligt med avfettningsmedel på fälgen eftersom den var så jäkla skitig! Ska kolla upp det ikväll, tack för tipset :tummenupp

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Fredchen skrev:
Men alla körde ifrån mig och ville inte stå där ute på landet helt själv när det var mörkt :(

Bussigt. :rolleyes:

I min värld brukar det kännas som en trygghet att köra flera för då vet jag att jag får hjälp om det händer något.

Tur att det gick bra ändå. :tummenupp

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
heggeli skrev:
Bussigt. :rolleyes:

I min värld brukar det kännas som en trygghet att köra flera för då vet jag att jag får hjälp om det händer något.

Tur att det gick bra ändå. :tummenupp

Ja jag vet, sjysta polare !! :)

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Ventilhattar!

Jag fick punka på framhjulet i 200 när jag bromsa in för en rondell... :huvet sån tur va lyckades jag hålla den och fick stopp innan jag kom in i rondellen...
Felet på min var att ventilen öppnade sej av någon anledning när jag körde för fort så jag satte på nya ventilhattar i aluminium(eller nått sånt material :rolleyes: ) och har inte haft problem efter de... :tummenupp

Fredchen

Radical Riders
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
r1 05...
Fluxir skrev:
hum, tar inte fälgen skada av det där?? :va :confused:

Jo det kan den väll göra men jag såg inga märken på fälgen, den såg fin ut. Men det blir en grundlig koll när jag kommer hem från jobbet.

cbrkungen

cbrkungen
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
-92- Honda Fireblade
oGGe skrev:
Jag fick punka på framhjulet i 200 när jag bromsa in för en rondell... :huvet sån tur va lyckades jag hålla den och fick stopp innan jag kom in i rondellen...
Felet på min var att ventilen öppnade sej av någon anledning när jag körde för fort så jag satte på nya ventilhattar i aluminium(eller nått sånt material :rolleyes: ) och har inte haft problem efter de... :tummenupp

Jag har haft samma problem en gång i ungefär samma hastighet.
Bytte luftnippeln och inget problem sen dess. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...