Punktering... däck någon? gummiverkstad på en söndag?

tompanordin

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2007
Hoj
2005, Yamaha R1
:huvet

Riktigt nöjd var jag idag.... bytt olja och filter tvättat hojen, smort in kedjan och fixan i största allmänhet för att kunna köra lite mer imorgon, tror fan att jag får punktering när jag kommer hem och rullar in på gården. En liten jävla glasbit på 3mm hade glidit in i bakdäcket.

fråga 1. Jag antar att det inte går att laga som på bil med en form av plugg (hålet är extremt litet)

2 nån som har ett michelin pilot power däck till salu i stockholm så är jag jäkligt intresserad

3 Är det någon som känner till någon gummiverkstad som kan kränga på ett däck på en söndag!? (vill säga om jag får tag på ett däck...)

hur som helst så börjar det blir helt soppat på vägarna och jag längtar tills det är lite varmare så man kan köra på lite mer!

hat gott!

David.E

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Det går att laga med plugg enligt samma metod som på ett bildäck, men jag skulle inte bekvämt åka 250 km/h med ett pluggat däck. Men visst det går, är det bara väldigt lite så kanske :) Åk till närmaste Euromaster verkstad :tummenupp

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Yamaha XT660X -11
Har själv fått mitt bakdäck lagat med plugg då jag ägde en R1:a och det funkade hur bra som helst. Synd att kassera ett helt nytt däck som då var fallet med mitt.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
plugga vet jag inte ens om man gör... men jag lyckades få in en 3-tumsspik när det var alldeles för mycket kvar av däcket. 'Min' däcksnubbe vulkade en laglapp på insidan däcket. Så ska det va enligt honom.

tompanordin

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2007
Hoj
2005, Yamaha R1
Att "Vulka" känns bättre... Eftersom det är ett så pass litet hål så borde de funka fint tycker jag! Däcket är även relativt nytt så det har minst halva säsongen att arbeta, men som sagt att behöva tänka på däcket i 250 plus vill jag inte...

nu känns det hela bättre!:)

tack för responsen!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att "Vulka" känns bättre... Eftersom det är ett så pass litet hål så borde de funka fint tycker jag! Däcket är även relativt nytt så det har minst halva säsongen att arbeta, men som sagt att behöva tänka på däcket i 250 plus vill jag inte...

nu känns det hela bättre!:)

tack för responsen!

Plugg vulkas ju också fast. Det snackas om att plugg inte skall vara bra, men jag har ALDRIG hört talas om någon som haft problem.

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Lånar tråden lite....Nån som vet ett ställe som både har ett nytt framdäck och som monterar detta på min honda CB750. Måste fixa ett nytt innan onsdag (har uppkörning då...). Enligt google är däcksdimensionen 120/70-17.

Är alltså ute efter en gummiverkstad som både har rätt däck i lager och som har tid och montera detta. Gärna i närheten av Solna.

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Lånar tråden lite....Nån som vet ett ställe som både har ett nytt framdäck och som monterar detta på min honda CB750. Måste fixa ett nytt innan onsdag (har uppkörning då...). Enligt google är däcksdimensionen 120/70-17.

Är alltså ute efter en gummiverkstad som både har rätt däck i lager och som har tid och montera detta. Gärna i närheten av Solna.

Nära och nära... Solna ligger väl rätt bra till för E4´n till Västberga.
Prova att prata med Örby MC, Västberga, dom brukar kunna fixa det mesta på kort tid.

Lycka till !

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp

SWT fixar garanterat! Dock ligger det i haninge.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Det finns pluggar och det finns pluggar. Jag har använt den typen av plugg som ser ut som en svamp och måste monteras ifrån insidan och det är helt omöjligt för en sådan att släppa. Den vulkas även för 100% täthet.

Dock har jag haft så stora problem med punkteringar då jag åkt mycket på grus med ZR-7an så min däckfirma har börjat hälla i nån gegga redan ifrån början när de monterar däcket. Det är en grön gegga som påminner om isslask. Tror den heter "John" eller nåt sånt. Han påstår att för att det ska vara lagligt att åka på motorvägar i Nederlnderna med MC så måste man ha denna gegga i. Jag har inte märkt någon nackdel med geggan i vilket fall.

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Hoj
CB 600 White`n Red edition
jag kan lösa ditt problem senare idag, typ vid 13-14 om problemet fortfarande kvartstår så vill säga!

tompanordin

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2007
Hoj
2005, Yamaha R1
jag kan lösa ditt problem senare idag, typ vid 13-14 om problemet fortfarande kvartstår så vill säga!

Ok, jag rullar ner till närmsta mack och fyller upp med lite punkaspray så får vi se hur de blir...Dan...du som säger att detta är hur lugnt som helst... vibrationer ojämnheter??

Robinrobin, jag kollar hur detta fungerar. om det inte fungerar så hör jag av mig, tackar för erbjudandet. jäkligt schysst!

jag ska ut och köra idag :)

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ok, jag rullar ner till närmsta mack och fyller upp med lite punkaspray så får vi se hur de blir...Dan...du som säger att detta är hur lugnt som helst... vibrationer ojämnheter??

Robinrobin, jag kollar hur detta fungerar. om det inte fungerar så hör jag av mig, tackar för erbjudandet. jäkligt schysst!

jag ska ut och köra idag :)

ja skulle nog en då köra med Plugg för punka spray e ju bara en tillfällig lösning
visst kan det fungera men, ja skulle aldrig köra över 250 km/t med spray :rolleyes: :glömdet

vibrationer kan du få on du har otur sen när du byter däck rinner det ut punka spray :gnissla

Plugg vulkas ju också fast. men med plugg på bra däck ja visst då skulle ja inte ens behöva tänka på lagningen :) 250 km/t svisssssssss

Men det e ju din hoj o ditt liv men men tat lungt bara o kolla med SWT :tummenupp

//Robin

tompanordin

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2007
Hoj
2005, Yamaha R1
ja skulle nog en då köra med Plugg för punka spray e ju bara en tillfällig lösning
visst kan det fungera men, ja skulle aldrig köra över 250 km/t med spray :rolleyes: :glömdet

vibrationer kan du få on du har otur sen när du byter däck rinner det ut punka spray :gnissla

Plugg vulkas ju också fast. men med plugg på bra däck ja visst då skulle ja inte ens behöva tänka på lagningen :) 250 km/t svisssssssss

Men det e ju din hoj o ditt liv men men tat lungt bara o kolla med SWT :tummenupp

//Robin

idag blir de lugnt och detta är ju bara för att kunna köra idag, sen blir det plugg!

nu måste man ut, men det var lite mkt:fyllisar igår.... hehe

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...