punktråden

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
punk är skit!

men mob47, räserbajs, dia psalma/strebers, misfits, övrig horrorpunk och annat trevligt bröt går ju an såklart :D

är nog mer av en hardcore snubbe egentligen..

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Alx skrev:
2438267 Ebba och Strebers är det gamla som gäller ju!

Bad religion är väll punk eller? Annars är dom jäkligt bra endå!

:yoparty

Bad religion tycker jag är så mycke punk det bara kan bli.

Det som snurrar oftast i min spelare är nog:
Strebers,asta kask,ksmb,troublemakers,rövsvett,total apati,charles hårfager,charta 77,svart snö,bad religion,bad brains,exploited,dead kennedys (samt övriga skivor med jelllo biafra),vandals,gbh,misfits,ramones och toy dolls (om man ska räkna in dom bland punkarna).

Är det dax för fest så kör man ju även på the kristet utseende och röjarskivorna.
Kan inte utse någon direkt favorit bland mina ca 500 punkplattor. :yoparty

Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Hornpelle skrev:
2438641 Bad religion tycker jag är så mycke punk det bara kan bli.

Det som snurrar oftast i min spelare är nog:
Strebers,asta kask,ksmb,troublemakers,rövsvett,total apati,charles hårfager,charta 77,svart snö,bad religion,bad brains,exploited,dead kennedys (samt övriga skivor med jelllo biafra),vandals,gbh,misfits,ramones och toy dolls (om man ska räkna in dom bland punkarna).

Är det dax för fest så kör man ju även på the kristet utseende och röjarskivorna.
Kan inte utse någon direkt favorit bland mina ca 500 punkplattor. :yoparty

Okej, skryt med hur många plattor du har då, gör det bara! :tungan Retas med mej för att jag ska flytta hemifrån och typ inte har en enda egen platta! Vilket jäkla skit det är när farsan har lika bra musiksmak som en själv!

KSMB har ju gjort en helskön låt, vad heter den nu igen :va en slemmig torsk kanske det var? Jätterolig! :D

Annars är ju Social distortion riktigt bra, men det punkigaste med dom är nog namnet...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hornpelle skrev:
2438641 toy dolls (om man ska räkna in dom bland punkarna)
Klart man ska. De är ju dessutom ett av få punkband som har turnerat ganska flitigt sedan 70-talet (om än i ett antal olika konstellationer).
http://www.thetoydolls.com/

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
Alx skrev:
2438691 Okej, skryt med hur många plattor du har då, gör det bara! :tungan Retas med mej för att jag ska flytta hemifrån och typ inte har en enda egen platta! Vilket jäkla skit det är när farsan har lika bra musiksmak som en själv!

KSMB har ju gjort en helskön låt, vad heter den nu igen :va en slemmig torsk kanske det var? Jätterolig! :D

Annars är ju Social distortion riktigt bra, men det punkigaste med dom är nog namnet...

Jag kan trösta med att ca 100 av dom är vinyl och jag har ingen skivspelare längre.bla har jag alla astas vinylskiver,alla ksmb och ebba grön album.

KSMB har gjort massor av sköna låtar.Bland favoriterna är såklart sex noll två,jag vill dö,polsk schlager.Gillar man ksmb ska man ochså provlyssna incest brothers och travolta kids (några av skivorna jag bara har på vinyl).

Esquire Citat:
Klart man ska. De är ju dessutom ett av få punkband som har turnerat ganska flitigt sedan 70-talet (om än i ett antal olika konstellationer).
http://www.thetoydolls.com

Jo den sidan brukar jag spana på lite då och då.
Var det fler en jag som såg dom vid sverigebesöket för snart 2 år sedan med troublemakers som förband?

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Punk o punk, när jag var i högstadieåldern blev det mycket av den varan...
Sen på gymnasiet blev det mer hardcore och på den banan har det fortsatt. Lyssnar 10 år senare på mycke av samma vara, inte mycket som går upp mot grejer som Cro Mags, Breakdown, Raw Deal/Killing Time, SSD, DYS, Minor Threat, Government Issue, Youth Of Today etc etc.. :)

Bonus kan ju vara att identifiera min avatar :D

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
xyx skrev:
2439427 Punk o punk, när jag var i högstadieåldern blev det mycket av den varan...
Sen på gymnasiet blev det mer hardcore och på den banan har det fortsatt. Lyssnar 10 år senare på mycke av samma vara, inte mycket som går upp mot grejer som Cro Mags, Breakdown, Raw Deal/Killing Time, SSD, DYS, Minor Threat, Government Issue, Youth Of Today etc etc.. :)

Bonus kan ju vara att identifiera min avatar :D

Det är omslaget till en bad brains skiva och dom är störtsköna.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Hornpelle skrev:
2439416 Jag kan trösta med att ca 100 av dom är vinyl och jag har ingen skivspelare längre.bla har jag alla astas vinylskiver,alla ksmb och ebba grön album.

KSMB har gjort massor av sköna låtar.Bland favoriterna är såklart sex noll två,jag vill dö,polsk schlager.Gillar man ksmb ska man ochså provlyssna incest brothers och travolta kids (några av skivorna jag bara har på vinyl).

Haha! Jag har skivspelare :tungan i två veckor till, tills jag flyttar, eller pappa har och jag lånar :rolleyes:

Har alla Ebba och Imperiet på LP, så bra!

Det finns så mycket bra musik! Det är livet ju! :yoparty och motorcyklar så klart!

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Alx skrev:
2439543 Haha! Jag har skivspelare :tungan i två veckor till, tills jag flyttar, eller pappa har och jag lånar :rolleyes:

Har alla Ebba och Imperiet på LP, så bra!

Det finns så mycket bra musik! Det är livet ju! :yoparty och motorcyklar så klart!

samma här, har osså alla ebba och imperiet dock på cd samt en ett helt gng med bootlegs, typ 40 st:yoparty

kärlek & uppror och rasera är det bästa svenska plattorna enligt mig:tummenupp

Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
trelleborgaren skrev:
2439600 samma här, har osså alla ebba och imperiet dock på cd samt en ett helt gng med bootlegs, typ 40 st:yoparty

kärlek & uppror och uppror är det bästa svenska plattorna enligt mig:tummenupp

Synd med Imperiet och Thåström med Thåström är också grymt bra plattor! Låter dock SÅ mycket bättre på LP! Lyssnade på Tiggarens tal på CD för ett tag sen, brukar höra den på LP och det var massor med ljud som bara försvann på CD!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kom ihåg att jag lyssnade på Ebba Grön redan -86 när jag gick på dagis. Håller än. :tummenupp

Sen vart det bara lite punk i yngre tonåren, men idag anser jag den mesta punk håller allt för dålig klass för min smak.

Ett undantag & ett band som jag verkligen börjat gilla mkt på sista tiden är Nick Oliveri and the Mondo Generator (ex. Kyuss, Queens of the stone age, Dwarfs mfl.). Ingen renodlad punk utan ganska väl blandat med rock/metall.
Släppte ny platta i måndags men jag har inte kommit över den än, dock finns det en video samt delar av albumet för den som är intresserad på http://www.mondogenerator.com/ :yoparty

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
korvgubbe skrev:
2438112 Eftersom riktiga punkare är fula och luktar illa valde jag en mer mainstream linje och lyssnade mycket på skatepunk när byxorna satt som längst ned...

Pennywise
No Use For A Name
No Fun At All
Rancid
m.fl.

Fel 1: Jag luktade inte illa, ens då det begav sig.

Fel 2: Rancid är inte skatepunk, hederlig 77-punk när den är som bäst!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Ptja, det började med Clash. De är fortfarande husgudarna! Fick tag på en liveinspelning från Hovet -81 idag - whoaaaaa!!! Den räddade dagen på jobbet.

London Calling är förmodligen tidernas mest kompletta platta.

Sedan gick det vidare i samma sväng. Pistols, Generation X. Vibrators upptäckte jag långt senare, men de är jävligt trevliga att lyssna på!

Stiff Little Fingers, fan vad gött vi mådde då vi lyckades övertala servitrisen med punkförflutet på Bishops Arms att byta musik lugna kvällar. :D

Svenskt icke att förglömma. De som påstår sig aldrig ha lyssnat på trall är det antingen något fel på, eller också ljuger de. Strebers, DLK. Asta är väl gränsfall. Har ni hört Twopointeight? Något så ovanligt som ett nytt band som spelar bra musik!

Korthårig hann man vara också, så då snurrade Sparrer, Business... aaah! Massa ska också, så klart. Bad Manners, Aitken och Dekker är storheter jag hann se på scen. Får ni tag i inspelningen från Aitken på Kulturmejeriet i Lund på SVT så är det jag som skuttar omkring med mohikan framför scen. :)

Dropkick Murphys rockar hårt. Var på väg att starta egen import efter att ha missat dem med två dagar på the Rat i Boston p g a en icke ombokningsbar flygbiljett hem. :huvet Gick inte att få tag på skivor då, det var innan de slog. Sedan såg jag affischerna för MMB på KB i Malmö. Och förband... DKM! Wheee! :yoparty Ruskigt röj... bland oss sex-sju skins och punkare. Trehundra tredjevågsskakids som stod i cirkel och tittade på och inte fattade vad vi höll på med. Mike tyckte visst det var trist, för han gav sig ut på golvet och röjde han med. Med micken i hand. Och nej, den var inte trådlös... :yoparty :yoparty

Jäkla massa kul hade man i den svängen. En massa skit också iofs... skulle inte göra om det, men skulle inte vilja ha det ogjort för allt i världen!

Gissa vem:

Bifogat

• JagPunk.jpg
    JagPunk.jpg
    31.8 KB · Visningar: 60

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
FreddaGädda skrev:
2437468 Hade en klasspolare i högstadiet som hävdade att han var nazistpunkare. Vi försökte förklara för honom att det liksom inte funkar riktigt men han ville inte höra't :rofl

varför funkar inte det? punk är väl bara en stil.. eller?

ungefär som nazi-skin, sharp-skin och Oi-skin .... eller?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
hmm låt mig tänka.. punkare, vad asosierar man det till? Skrikande stinkande pundare mede ett iq som får en lemel att framstå som einstain. Alltihop pakiterat i en stötande förpakning som gör klart att det inte är någon ide att argumentera..

Hälften av banden ni har listat är hyffsade, så jag borde kanske revidera min syn på punkare.

Det närmaste punkare jag känner lyssnar typ på dia psalma och skumdum och är märkesbög så .. :näsblod

Men ska inte punkare se ut som saken på bilden?
Den är väll punk bara skrick och skrän över hur dålig världen är... göra något konstruktivt? ne..

Eller är jag ute på mälarn runt igen? (helt vilsen)

A_o_D skrev:
2440609 varför funkar inte det? punk är väl bara en stil.. eller?

ungefär som nazi-skin, sharp-skin och Oi-skin .... eller?
Nu är jag inte insatt i punkare då min uppväxt varigt lite bättre än så.. Men punk=ingen ska bestäma över en, anarki och den delen. nazism och anarki går inte hand i hand utom i nattbuss 807..

Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
ft skrev:
2440046 Ptja, det började med Clash. De är fortfarande husgudarna! Fick tag på en liveinspelning från Hovet -81 idag - whoaaaaa!!! Den räddade dagen på jobbet.

London Calling är förmodligen tidernas mest kompletta platta.

Sedan gick det vidare i samma sväng. Pistols, Generation X. Vibrators upptäckte jag långt senare, men de är jävligt trevliga att lyssna på!

Stiff Little Fingers, fan vad gött vi mådde då vi lyckades övertala servitrisen med punkförflutet på Bishops Arms att byta musik lugna kvällar. :D

Svenskt icke att förglömma. De som påstår sig aldrig ha lyssnat på trall är det antingen något fel på, eller också ljuger de. Strebers, DLK. Asta är väl gränsfall. Har ni hört Twopointeight? Något så ovanligt som ett nytt band som spelar bra musik!

Korthårig hann man vara också, så då snurrade Sparrer, Business... aaah! Massa ska också, så klart. Bad Manners, Aitken och Dekker är storheter jag hann se på scen. Får ni tag i inspelningen från Aitken på Kulturmejeriet i Lund på SVT så är det jag som skuttar omkring med mohikan framför scen. :)

Dropkick Murphys rockar hårt. Var på väg att starta egen import efter att ha missat dem med två dagar på the Rat i Boston p g a en icke ombokningsbar flygbiljett hem. :huvet Gick inte att få tag på skivor då, det var innan de slog. Sedan såg jag affischerna för MMB på KB i Malmö. Och förband... DKM! Wheee! :yoparty Ruskigt röj... bland oss sex-sju skins och punkare. Trehundra tredjevågsskakids som stod i cirkel och tittade på och inte fattade vad vi höll på med. Mike tyckte visst det var trist, för han gav sig ut på golvet och röjde han med. Med micken i hand. Och nej, den var inte trådlös... :yoparty :yoparty

Jäkla massa kul hade man i den svängen. En massa skit också iofs... skulle inte göra om det, men skulle inte vilja ha det ogjort för allt i världen!

Gissa vem:

Hördödu! Kom bort till mitt bås, har flyttat så du får leta lite, :tungan så ska jag visa en sida som kan rädda flera veckor här på jobbet! Jag lovar! Men först dags för fika!

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Morgonens soundtrack:
na_tieddown.jpg

Finns mycket gammal kuriosa här: http://homepages.nyu.edu/~cch223/mainpage.html

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
prulle skrev:
2440651 hmm låt mig tänka.. punkare, vad asosierar man det till? Skrikande stinkande pundare mede ett iq som får en lemel att framstå som einstain. Alltihop pakiterat i en stötande förpakning som gör klart att det inte är någon ide att argumentera..

Ehm... skall du kalla andra korkade så: "Associerar", "med", "lämmel", "Einstein", "paketerat". Meningsbyggnad, stor bokstav och så vidare behöver jag nog inte ens nämna.

Hälften av banden ni har listat är hyffsade, så jag borde kanske revidera min syn på punkare.

”Hyfsade”. Men kommateringen var rätt.

Och ja, det är nog läge att revidera din syn på punkare. Du verkar vara ungefär så trångsynt som man kan vara på det området.

Det närmaste punkare jag känner lyssnar typ på dia psalma och skumdum och är märkesbög så .. :näsblod

Men ska inte punkare se ut som saken på bilden?
Den är väll punk bara skrick och skrän över hur dålig världen är... göra något konstruktivt? ne..

”Väl”. ”Skrik”. ”Nej”, eller möjligen ”nä”. Och meningsbyggnad igen...

"Jag har aldrig träffat en invandrare, men det vet man ju hur såna är”. :rolleyes:

Du lyckades inte gissa vem som är på bilden, antar jag?

Överallt där människor faktiskt gör något mer konstruktivt för att förbättra världen än att gnälla framför TV:n och över köksbordet så hittar man mängder av f d (och en hel del nuvarande) punkare. Medvetna människor tycks dras till punken och har så gjort sedan sjuttiotalet. Därmed inte sagt att det är den enda rörelsen där dessa människor finner en naturlig hemvist.

Eller är jag ute på mälarn runt igen? (helt vilsen)

Du får nog ta till Stilla Havet för att kunna komma i närheten av nog vilse.

Nu är jag inte insatt i punkare då min uppväxt varigt lite bättre än så..

”Varit”. En punkt eller tre punkter, aldrig två.

Grattis till uppväxten. Tur du påpekade hur insatt du är själv, då man ju kunde tagit fel annars. :rolleyes:

Du tillmäter nog dessutom uppväxten en för stor betydelse, även om det är en faktor.

Men punk=ingen ska bestäma över en, anarki och den delen. nazism och anarki går inte hand i hand utom i nattbuss 807..

Där är du faktiskt på rätt spår. Punken är för att man skall ifrågasätta och tänka själv, ta egna initiativ och inte låta någon sätta sig på en. Den är (i teorin, finns tyvärr gott om exempel på motsatsen – musiksnobbism och stilslavar bland förvirrad ungdom framförallt) mot alla sorters fördomar och förutfattade meningar om hur saker är. Man skall göra det man vill och leva sitt liv som man själv vill, så länge det inte inverkar på någon annans möjlighet att göra detsamma. Det är inte ett färdigt åsiktspaket, så variationerna är många, men grundfilosofin är något i den stilen. Diametralt motsatt det mesta av vad nazismen står för, med andra ord, och framförallt mot nazismens effekter.

Nu var jag väldigt hård mot dig, men det förtjänade du faktiskt. Vet man inget om det som diskuteras skall man vara väldigt försiktig med att uttala sig. Annars får man räkna med brutalt mothugg. Framförallt om man tar chansen att kombinera att inte veta vad man pratar om med att vara fördomsfull så det sjunger om det, generalisera och såga andra.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha