Putsa bromsok

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Teddy skrev:
2491784 Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.
Prova med att lägga de i xylen brukar bli rent då:tummenupp
kanske inte det miljövänligaste alternativet
men du får väl fuska lite du också
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
2491784Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra?
Du är nog tvungen att få de blästrade. Jag är ingen expert men vill minnas att glasblästring gör underverk på metall som har sedan många år ingrodd smuts och olja.

Eller s.k. "isblästring".

http://www.freezit.se/aluminium bild sida.htm

Annat intressant exempel:

http://www.freezit.se/marinbildsida.htm
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
nr12 skrev:
2491847 Prova med att lägga de i xylen brukar bli rent då:tummenupp
kanske inte det miljövänligaste alternativet
men du får väl fuska lite du också
Xylen, är inte det sånt man får cancer och hål i hjärnan av?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fungerar sånt här (ultraljud) tro? Jag är väldigt nyfiken.

http://www.kjell.com/?item=40491&path=

40491.jpg
 

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Klippan
Hoj
GSX 1100F
Teddy skrev:
2491784 Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.


Jag glasblästrade mina, både bak och fram och målade dom guldgula så att de platsade på mekbänken hos vilket GP-team som helst.


Lycka till!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Neutral skrev:
2491888 Fungerar sånt här (ultraljud) tro? Jag är väldigt nyfiken.

http://www.kjell.com/?item=40491&path=

40491.jpg

Jupp den fungerar utmärkt bara du får ner oket så......

Bromsdamm är väldigt svårt att få bort men bilfolket har någon fälgrengöring som tydligen skall vara super på ingrodda bromsok.
Blästring är inte direkt någon hit då man absolut inte vill förstöra tätningsytan mellan oket och kolven.

Själv har jag svartlackade ok:tomten
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Teddy skrev:
2491883 Xylen, är inte det sånt man får cancer och hål i hjärnan av?
den risken finns ju men du får väl använda mask och handskar då
se bara till att alla packningar och dyl är borta
de har en viss förmåga att svälla i xylen bad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teddy skrev:
2491784 Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling.

Är de lackade idag så är det svårt att få dem snygga utan att lösa upp färgen men är de guldfärgade från gjutningen så lägg dem i bensin över natten (glöm inte att ha lock på burken), sen kan du bearbeta dem med mässingsborste (som stålborste men repar inte då borsten är av mässing). Tvätta sen mycket nogrant med vatten då petroleumprdukter inte får komma i närheten av tätningarna. Glöm inte specialfettet när du återmonterar.

//Boris
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Boris JR skrev:
2491955 Jupp den fungerar utmärkt bara du får ner oket så......
Tanken är 160x130x55, låter som gränsfall men man kan väl vända oket en eller flera gånger då för att tvätta allt. Hajtekk ska det vara. :yoparty :D
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Boris JR skrev:
2491970 Är de lackade idag så är det svårt att få dem snygga utan att lösa upp färgen men är de guldfärgade från gjutningen så lägg dem i bensin över natten (glöm inte att ha lock på burken), sen kan du bearbeta dem med mässingsborste (som stålborste men repar inte då borsten är av mässing). Tvätta sen mycket nogrant med vatten då petroleumprdukter inte får komma i närheten av tätningarna. Glöm inte specialfettet när du återmonterar.

//Boris

Turligt nog råkar jag ha just en nyinköpt och oanvänd mässingsborste så det får bli en bunke bensin. Och tack för påminnenlsen om specialfettet. Biltema nästa! ...som yxmördaren sa: "Jag älskar det här jobbet" :)
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Eftersom vi trots allt är i Racingforumet måste jag passa på att rekomendera allas våran favoritbutik Biltemas Fälgrengöring som är riktigt stark och brukar rå på det mesta
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Sen när du har fått det ordentligt rent så ska du ta för vana att göra rent dom ofta och då bäst med vatten som du hält lite såpa/diskmedel i! Ta bort beläggen och pännsla bort skiten med såpvattnet skölj sedan rent med enbart vatten. Andra chemkalier kan skada tätningsringar mm.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Boris JR skrev:
2491970 Glöm inte specialfettet när du återmonterar.
Hondas manual är riktigt utförlig när det kommer till punkten renovera bromsok. Det står bara: "Ta aldrig isär bromoken". Hur applicerar man specialfettet vid återmontering? Ska båda ringarna ha sig en släng av sleven? Ska man stryka bort allt överskott?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teddy skrev:
2493816 Hondas manual är riktigt utförlig när det kommer till punkten renovera bromsok. Det står bara: "Ta aldrig isär bromoken". Hur applicerar man specialfettet vid återmontering? Ska båda ringarna ha sig en släng av sleven? Ska man stryka bort allt överskott?
Acke sa så här till mig.
"Ta RIKLIGT med fett både på o-ringarna/skrapringarna och på kolvarna."
Biltemas fett kostar 5 kr tuben. En tub räckte till ett ok ungefär, som sagt. Rikligt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
hållundan skrev:
2494018 Många lobbar ju för ett "mirakelmedel" vid namn "Bräkleen". Är det så jäkla bra eller?
Det är OK men inte för att putsa till den lyster jag misstänker att Teddy vill ha.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top