Putsa bromsok

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
sner0 skrev:
2494622 Najje, tänkte bara på om DOT 5 kanske är snällare mot fler material..

Kör du med deras slang eller vanlig 6mm köpt annanstans?
Jag gillar transparent slang så kan vara kul att ha i bakhuvudet framöver :)

Jag har deras slang! :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sner0 skrev:
2494639 Jag vet inte :)
Här är från Wikipedia:

DOT 5 is one of several designations of brake fluid denoting a particular mixture of chemicals imparting specified ranges of boiling point.

DOT 5 is a silicone based brake fluid. It is not compatible with any polyethylene glycol based fluids.

Unlike polyethylene glycol based fluids it is not hygroscopic, however this means that instead of being dissolved, any water in the system will eventually find its way to the lowest point in the brake line, corroding it, and potentially boiling and causing brake failure. Because of this, and other reasons (such as compatibility, cost, and lack of advantage over regular fluids) it is no longer used very much.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Det visste jag inte.
När jag kollade mer på wikipedia så såg jag detta:
wikipedia skrev:
DOT 3, DOT 4, and DOT 5.1 are composed of various mineral oils, glycol esters and ethers; and DOT 5 is silicone-based.

Betyder det att man "gått tillbaka" till liknande 3 och 4 i sammansättningen då?

Edit: såg sen att den var polyetylenbaserad som 3&4 istället för silikon som 5 och då även är hygroskopisk.. Var inget
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Igår kväll fiskade jag upp bromsoken ut den f d glasslådan där de legat och gottat sig i premix i ett helt dygn. Jag är aningen besviken på resultatet. Bensinen hade bara löst upp den smuts som redan innnan sat löst och kunde spolas av med bromrengöring. Jag drog försiktigt med mässingsborsten men tyckte mig märka att ytan blev matt så jag släppte den och körde en till vända med tandborsten och fick bort en del. Dock ser de fortfarande sådär lortsmutsiga ut och platsar inte på mekbänken hos ett GP-stall. Smutsen sitter värre än de gamla matresterna i ugnen i min första unkislya. Fösta bilden är när de ligger och simmar i premix, det ser nästan lite fridfullt ut, eller hur? Andra bilden är de putsade och klara.
 

Bifogat

  • bada1.jpg
    bada1.jpg
    37.1 KB · Visningar: 79
  • klar1.jpg
    klar1.jpg
    45.9 KB · Visningar: 114

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du kanske ska köra lite ugnsrengöring på dem? ;)
Du får gå på med elbow grease och lite autosol.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag passade även på att ta två bilder på den spricka i ramen som jag upptäckt. Se och förfasas. Jag har dock goda förhoppningar om att Peter "Turbo" Andersson ska kunna laga ramen. Bild 1 visar ramens utsida uppe vid det främre högra motorfästet. Bild två visar ramens insida vid samma ställe. Sprickan går från utsida till insida.
 

Bifogat

  • spricka_utsida1.jpg
    spricka_utsida1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 68
  • spricka_insida1.jpg
    spricka_insida1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 73

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Teddy skrev:
2496433 Jag passade även på att ta två bilder på den spricka i ramen som jag upptäckt. Se och förfasas. Jag har dock goda förhoppningar om att Peter "Turbo" Andersson ska kunna laga ramen. Bild 1 visar ramens utsida uppe vid det främre högra motorfästet. Bild två visar ramens insida vid samma ställe. Sprickan går från utsida till insida.

Det var säkert alla mina feta uiilis som gjorde't. Förlåt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Då tycker jag att du ändå kan fråga Mr. Andersson om rengöringen av oken. För om kjag inte minns fel köpte han en sån där maskin som Neutral visar ovan. Han skulle använda den till tändstift och den "smutsen" borde sitta ganska hårt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Provat kalkosan?
I rätt spädning toppen på grovrengjord lättmetall. Fast oken kanske inte är av alu?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2498444 Begagnad menar du? För hittar du billigare ny vill jag veta var. :)
Såklart. Kommer ihåg att herr Eriksson vars ram demolerades på Sviestad 2004 fick tag på en begagnad ram i toppskick för 3500 sek inklusive frakt från Japan. Då känns det rätt onödigt med en ny ram.
 

Bifogat

  • Sviestad-rambrott.jpg
    Sviestad-rambrott.jpg
    31.7 KB · Visningar: 75

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hur hårt ska skruvarna dras?

I Manualen står det bara "Never disassemble the calipers!". Jag antar att Honda har skrivit så eftersom oken är inte är egentillverkade utan från Brembo. Att demontera, rengöra och återmontera ett par bromsok är ju inte direkt Rocket Science men ett åtdragningsmoment hade varit fint att tillgå. Är det standard M8 eller något special? Det är alltså skruvarna som håller ihop oken vi talar om.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
2510122 ...I Manualen står det bara "Never disassemble the calipers!". Jag antar att Honda har skrivit så eftersom oken är inte är egentillverkade utan från Brembo. ....

Nu vill jag inte vara sån men det är troligen INTE därför man skriver så i manualen.

När du skruvade isär ok-halvorna så hittade du ingen packning va? Så är det iaf på äldre bilar och förklaringen är att kraven på ytorna som tätar stål mot stål är extremt höga.
Förändringar i materialet pga överhettning, stenskott eller framförallt vårdslöst skruvande kan göra att det inte går att få oket tätt igen även om man skruvar aldrig så rätt.

Så hette det förr om ok men jag vet flera som har delat oken precis som dig putsat, smörjt och satt ihop igen utan några problem. Jag vet ingen som har haft problemen... MEN jag har blivit varnad för det av folk som har mek-kunskaper långt utöver mina egna.

Provkör försiktigt.(som alltid med fixade bromsar)

Gustav O skrev:
2496419 ...och lite autosol.

Det är alldeles säkert lösningen på problemet. Men det innebär ju en kväll till med puts och gnid.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
2510189 jag har blivit varnad för det av folk som har mek-kunskaper långt utöver mina egna.
Dela inte ut sådana häringa lockbeten till personangrepp....
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top