Pyser från tanklocket

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
PacMan skrev:
Ja, det kan man tycka, men luftflödet in i tanken i takt med att den töms på bensin måste ju vara oerhört litet även vid maximal beninsförbrukning. Det är ju ingen dragrace-maskin menar jag. :)
Verkar funka bra såhär långt, men jag ska ta en titt på det i vinter.

EDIT: Fast vad drar en std-hoj per mil vid maxbelastning? :va Det kanske inte behöver vara så mycket "stopp" i tankventilationen för att det ska märkas att det blir undertryck i tanken.
Tanklocket på min hoj tjöt inte konstant utan det var tyst ett tag och tjöt det till i ett par sekunder för att sen vara tyst i kanske 30 sekunder.
Om man antar att trycket i tanken kan avika 5% från normalt lufttryck så kanske blandningen kan bli 5% fel, och eftersom ventilen i min hoj tjöt till lite då och då så kanske blandningen pendlade upp och ner.
Om backventilen inte funkar som den ska så kanske bensin dessutom kan tryckas ut till förgasasarna om hojen står parkerad i solen och bensinen expanderar.
Jag plockade ur ventilen ur mitt tanklock och har som sagt inte haft några problem med det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
Tanklocket på min hoj tjöt inte konstant utan det var tyst ett tag och tjöt det till i ett par sekunder för att sen vara tyst i kanske 30 sekunder.
Om man antar att trycket i tanken kan avika 5% från normalt lufttryck så kanske blandningen kan bli 5% fel, och eftersom ventilen i min hoj tjöt till lite då och då så kanske blandningen pendlade upp och ner.
Om backventilen inte funkar som den ska så kanske bensin dessutom kan tryckas ut till förgasasarna om hojen står parkerad i solen och bensinen expanderar.
Jag plockade ur ventilen ur mitt tanklock och har som sagt inte haft några problem med det.


Vänta lite nu, är vi säkra på att det är en backventil? :va Är det inte lika viktigt att bensinångorna kan komma ut, som att luft kan komma in?
Ja, jag vet att jag frågar mycket, men jag pluggar till civ. ing. och måste veta allt! :gnissla :)
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
PacMan skrev:
Vänta lite nu, är vi säkra på att det är en backventil? :va Är det inte lika viktigt att bensinångorna kan komma ut, som att luft kan komma in?
Det var två membran i ventilen, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var uppbyggt.
Men det hela verkade onödigt komplicerat för att bara se till att luft ska kunna komma ut och in i tanken, jag misstänker att det kan ha att göra med att den Amerikanska modellen har ett system där bensinångorna skickas in i motorn för förbränning om motorn är på och in i en burk med aktivt kol om motorn är avslagen.
Det är visst olagligt att bara släppa ut bensinångorna i luften där, det systemet sitter (oftast) inte på Svenskspecade hojar men det är möjligt att tanklocket är samma.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
-PLM- skrev:
Det måste finnas en ventil in till tanken, för annars bildas vacuum när bensinen sugs in i förgasaren / insprut. När vacuum bildas kommer den gå skitdåligt och du kommer tro att skiten är generalpaj (smäller, poffar och går skit) Då räcker det att öppna tanklocket så går den bra sen.
Om det låter om tanklocket gissar jag på att det är skit i den ventilen så luften har svårt att komma in.



Är du säker på det där ? för det stämmde exakt in på min innan jag skruvade ner hela skiten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top