Gasspjäll hittar man inte i många dieslar, är mest i gammalt skrot. Detta är ju egentligen rätt självklart då gasspjällen är en avgörande anledning till bensinmotorns höga bränsleförbrukning på delgas, vilket inte alls drabbar en diesel i samma utsträckning. Vidare så får en dieselmotor högre verkningsgrad och lägre avgasutsläpp när andelen luft ökas i förhållande till bränsle.
Volvo D5 saknar gasspjäll liksom alla dieslar, med några få undantag.
Då en dieselmotor saknar gasspjäll så är det inte bara så att en avlastningsventil inte går att montera, den fyller heller ingen funktion, eller ja, har tom en negativ verkan.
Dieselmotorer är ju liksom otto-motorer begränsade av den luftmängd de kan flöda, dock så är dieslar tvungna att hålla en betydligt snålare blandning pga avgasutsläppen (det är därför man får ut mera effekt med en viss turbo på en bensinmotor framför en diesel).
En annan sak är att dieslar inte är lambda styrda såsom en bensinmotor, det finns alltså inget förhållande mellan bränslemängd och luftmängd, istället så finns ett förhållande mellan effekten som tas ut och bränsleflödet. Detta gör också att en turbodiesel inte är instabil som en bensinturbo är, således kan ett stabilt laddtryck nås utan wastegate varvid det ofta blir lite klurigare när man ska höja laddtrycket.
Fördelen med dieselmotorn när man ska trimma är att den inte är knackningsbegränsad, vilket gör att man kan köra med mycket höga laddtryck som egentligen bara begränsas av hur mycket som aggregatet kan ladda och hur mycket motorn tål. Laddtryck är också något man blir tvungen att utnyttja om man inte vill lämna svarta rökmoln efter sig med en motor som drar onödigt mycket bränsle.
Dieselns nackdelar är att den är tung i förhållande till effekten och att den har stora problem med högre varvtal varvid vridmomentet blir onödigt högt och leder till stora transmissionsproblem.