Pysventil på turbodiesel

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag vill ha en sån där dumpventil på min rostiga Golf turbodiesel från 1987 (på 65 hk). Vet någon om det ens är möjligt? Måste jag ha en återcirkulerande eller kan jag ha en fridumpande som pyser?

PSHHYYYYYYT :lol
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Långa farbron skrev:
Fråga grabbarna i turbo fourmet :)

Jo tänkte det, men detta är lite för OT. Man blir ju flamad direkct om det inte är MC relaterat :va
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
IO skrev:
Jo tänkte det, men detta är lite för OT. Man blir ju flamad direkct om det inte är MC relaterat :va

Det borde inte behöva vara återcirkulerande på turbodiesel efter som dom alltid kör med luftöverskott. Alltså alltid massa luft och sen olika mycket diesel.

Jag tycker du ska höja laddtrycket genom att skruva in wastegate stången några varv och sen höjer du bränsle trycket genom att mickla med bränsletrycksregulatorn och vipps så så har du mer mos i motorn.
Risken är att den svartryker så in i H E om du får för mycket diesel jämfört med luft.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
IO skrev:
Jag vill ha en sån där dumpventil på min rostiga Golf turbodiesel från 1987 (på 65 hk). Vet någon om det ens är möjligt? Måste jag ha en återcirkulerande eller kan jag ha en fridumpande som pyser?

PSHHYYYYYYT :lol

Mer seriöst så borde det bara vara att koppla dumpventilen så den dumpar rakt ut och sen får du se om den svartryker vid gasuppsläpp.
Den kommer fungera iallfall.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Agent Apelsin skrev:
Mer seriöst så borde det bara vara att koppla dumpventilen så den dumpar rakt ut och sen får du se om den svartryker vid gasuppsläpp.
Den kommer fungera iallfall.

Du menar att koppla bort returröret på den ventil som sitter där? Det kan man ju testa. Men mera mos är jag inte ute efter, jag vill bara förvirra byns kids när jag drar förbi med min gamla golf :hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
IO skrev:
Du menar att koppla bort returröret på den ventil som sitter där? Det kan man ju testa. Men mera mos är jag inte ute efter, jag vill bara förvirra byns kids när jag drar förbi med min gamla golf :hihi
Jag skickade en fråga liknande din till Dalhems för några år sedan. Men i mitt fall så gällde det en Golf III TD -93. I alla fall så svarade de: Om den har spjäll så går det bra.

Jag undersökte dock inte saken något närmare.
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Lite svårt att få ett pysljud ur en diesel då de inte har något gasspjäll, då det inte kan bli stopp tvärt nånstanns uppstår inget tryck som inte kan ta vägen via motorn. Men allt går ju med lite modifikation. :D
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
antar att det inte är så fett tryck i turbon så då låter det nog väääldigt lite.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
SaabJohan skrev:
Gasspjäll hittar man inte i många dieslar, är mest i gammalt skrot. Detta är ju egentligen rätt självklart då gasspjällen är en avgörande anledning till bensinmotorns höga bränsleförbrukning på delgas, vilket inte alls drabbar en diesel i samma utsträckning. Vidare så får en dieselmotor högre verkningsgrad och lägre avgasutsläpp när andelen luft ökas i förhållande till bränsle.

Volvo D5 saknar gasspjäll liksom alla dieslar, med några få undantag.

Då en dieselmotor saknar gasspjäll så är det inte bara så att en avlastningsventil inte går att montera, den fyller heller ingen funktion, eller ja, har tom en negativ verkan.

Dieselmotorer är ju liksom otto-motorer begränsade av den luftmängd de kan flöda, dock så är dieslar tvungna att hålla en betydligt snålare blandning pga avgasutsläppen (det är därför man får ut mera effekt med en viss turbo på en bensinmotor framför en diesel).
En annan sak är att dieslar inte är lambda styrda såsom en bensinmotor, det finns alltså inget förhållande mellan bränslemängd och luftmängd, istället så finns ett förhållande mellan effekten som tas ut och bränsleflödet. Detta gör också att en turbodiesel inte är instabil som en bensinturbo är, således kan ett stabilt laddtryck nås utan wastegate varvid det ofta blir lite klurigare när man ska höja laddtrycket.
Fördelen med dieselmotorn när man ska trimma är att den inte är knackningsbegränsad, vilket gör att man kan köra med mycket höga laddtryck som egentligen bara begränsas av hur mycket som aggregatet kan ladda och hur mycket motorn tål. Laddtryck är också något man blir tvungen att utnyttja om man inte vill lämna svarta rökmoln efter sig med en motor som drar onödigt mycket bränsle.
Dieselns nackdelar är att den är tung i förhållande till effekten och att den har stora problem med högre varvtal varvid vridmomentet blir onödigt högt och leder till stora transmissionsproblem.
.....
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
de finns inga gasspjäll på dieselar dom reglerar varvatalet med mängden diesel du häver inn i motorn men montera öppet filter minska antalet burkar å öka på laddtrycket å ställ på pumpen så kan du på vissa motorer få rätt så mysigt ljud när du växlar
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det var ju synd, jag får anta att det saknas spjäll på min då. Jag som hade hoppats på att spela in en Getaway Norrköping film nu i höst.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
den finns de defintivt inte på isåfall så om de skulle finnas så e de nog något fel
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top