Quadlock eller tankväska?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Quad Lock hade 30% på hela sortimentet under Black Friday-veckan. Om du inte har bråttom kan du ju vänta till november och köpa. :)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har kört mer än 1000 mil med en iphone på styret, med SP Connect hållare. Quadlock eller SP är väl mest en smaksak, samma funktion. Jag kör med gummidämpare, och telefonen håller än så länge.

Du kan ju inte välja tankväska för att det är snyggare iaf... :tungan:krama
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har kört mer än 1000 mil med en iphone på styret, med SP Connect hållare. Quadlock eller SP är väl mest en smaksak, samma funktion. Jag kör med gummidämpare, och telefonen håller än så länge.

Du kan ju inte välja tankväska för att det är snyggare iaf... :tungan:krama

Samma här fast med quadlock. Dock aldrig på en twin med de vibrationerna, kamerorna i iPhone verkar känsliga. Eller i alla fall autofokus delen i kameran, gps som man kan koppla till mobilen för att se vem som ringer och så funkar ju med. Men snyggast är ju helt klart quadlock eller sp, och så jävla smidigt!
1c7f64b0b689183adfc8f91424467cb7.jpg
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
IMG_4608.jpg

De här 2 kör jag med, ungefär lika långt på varje. Jag har inte den nyaste telefonen, en iphone 11, den kanske inte är lika känslig för vibrationer dock.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
SP-Connecthållare på min urmulti och Samsungtelefon, inga problem, men bara för att så ska jag köpa en vibrationsdämpare.
Men oftast har jag navigatorn på hojen o då ligger talefonen i fickan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Till min telefon fanns ju inget fodral så jag fick limma dit plastfluppen på baksidan av telefonen. Det följde med dubbelhäftande tape, men den greppade som en Post-It-lapp ungefär så telefonen lossnade i 90 km/h.

op.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag upptäckte att telefon i ficka på tankväskan har en stor nackdel, och det är att man måste böja ned huvudet för att se. Gränssnitt och skärm är relativt litet och det blir svårt att se med en snabb kik.

Föredrar telefonen på styret just pga det. Telefonen blir också ordentligt varm i en väska i solljuset. På Iphone dimmas skärmen för att skydda telefonen från skador när telefonen blir för varm, vilket gör det ännu svårare att se. På styret blir det mindre så är min erfarenhet.

Numera har jag telefonen i fickan pga GPS på hojen, men det är ju en annan sak. :)

Jag gillade SP Connects hållare bäst på förra hojen. Finns med ett bra fodral till telefonen också, men inbyggt fäste.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Precis som smilfinken skriver blir det ju närmare 2000 spänn för Quad Lock mobilfäste med den trådlösa laddningen och plastskyddet man vill ha :3freak
Helt klart tjänar någon jävligt mycket pengar på lite plast!!

På pappret verkar Quad Lock bra då jag inte hade sett en enda negativ videoreview....tills igår, en Adverturåkare som slitit ut fästet helt vilket gjorde att fästet glappade som en Maracas.
Troligen var sand och grus skyldig till detta men som Advenuråkare fick det mig att lyfta bort fingret från beställarknappen för stunden, betalar man guldpris för grejer måste det va guld i kvalité också.

En annan sak som stör mig grymt är ju att själva fästet runt styret ser klent ut minst sagt....
trots detta ovan så är nog Quad Lock bästa lösningen just nu.

SP Connect fästet som är alternativet faller på att man inte kan vrida mobilen 90 grader under körning vilket jag gör med GPSen.

När det gäller GPS på tankväskan så skulle jag direkt avråda från detta om du inte ligger som en missil på moppen genom Autobannland med näsan på tanken!
Det är för långt från synfältet i trafiken, så långt upp som möjligt säger jag, speciellt om man skall "offroadåka" då t.om. styret är för långt ner eftersom man står upp mesta tiden.....
Det fick jag lära mig den HÅRDA vägen:gnissla
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Precis som smilfinken skriver blir det ju närmare 2000 spänn för Quad Lock mobilfäste med den trådlösa laddningen och plastskyddet man vill ha :3freak
Helt klart tjänar någon jävligt mycket pengar på lite plast!!

På pappret verkar Quad Lock bra då jag inte hade sett en enda negativ videoreview....tills igår, en Adverturåkare som slitit ut fästet helt vilket gjorde att fästet glappade som en Maracas.
Troligen var sand och grus skyldig till detta men som Advenuråkare fick det mig att lyfta bort fingret från beställarknappen för stunden, betalar man guldpris för grejer måste det va guld i kvalité också.

En annan sak som stör mig grymt är ju att själva fästet runt styret ser klent ut minst sagt....
trots detta ovan så är nog Quad Lock bästa lösningen just nu.

SP Connect fästet som är alternativet faller på att man inte kan vrida mobilen 90 grader under körning vilket jag gör med GPSen.

När det gäller GPS på tankväskan så skulle jag direkt avråda från detta om du inte ligger som en missil på moppen genom Autobannland med näsan på tanken!
Det är för långt från synfältet i trafiken, så långt upp som möjligt säger jag, speciellt om man skall "offroadåka" då t.om. styret är för långt ner eftersom man står upp mesta tiden.....
Det fick jag lära mig den HÅRDA vägen:gnissla

Varför skulle inte sp Connect gå att ha i 90*?
09668882bb70e8186d82c9b5bfa688fc.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag köpte mig en RAM Mount X-grip förra året, dock utan laddare. Det jag gillar med den är att den är väldigt flexibel, går snabbt att ändra vinkel/position på enheten, och att inget speciellt fodral till luren behövs. Ganska skönt att slippa köpa speciella fodral om man har några olika enheter för olika ändamål, eller om man byter till ny lur t ex.

Nackdelar är att det är lite meckigare att sätta fast mobilen om man använder gummistroppen som följer med (vilket rekommenderas), och att den version jag har med stor greppvänlig justerskruv samtidigt är väldigt lätt att sno så man får alltid ta med sig hela klumpen om man parkerar hojen någon annanstans är det egna garaget.

En sådan här jäkel köpte jag:
https://www.ram-mount.se/shop/product/ram-b-149z-un7u?tm=&sm=bil-mc-cykel

Sedan finns det många olika komponenter i RAM Mounts ekosystem så vill man ha en drickahållare eller en hållare till sitt metspö kan man använda samma fäste på hojen :hihi
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
En annan sak som stör mig grymt är ju att själva fästet runt styret ser klent ut minst sagt....
trots detta ovan så är nog Quad Lock bästa lösningen just nu.

Fästet runt styret är väldigt styvt och tål en hel del även fast man skulle stöta till med något.

Quadlock är nice med trådlös laddning. Enda nackdelen är att det är max 10w och man får köpa usb stömkälla till. Innan fick man usb port på köpet som var slimmad med kabeln.
Rekommenderar i så fall Motopowers usb-portar som är på 3.1A.

Samsung S10, S20 och S21 kan jag säga har inga problem med vibrationer. Testat på både ZZR1400 och Triumph Bobber (vtwin).
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Ett till tips till er som vill använda Quadlock med trådlös laddning i bilen så kan man köpa en platt baksida för montering i valfri mobilhållare som Brodit/Kuda med tex. dubbelhäftande 3M-tejp. Fungerar kanon.


Brodit https://brodit.se/proclip.html

Kuda Phonebase https://www.telefonkonsolen-shop.de/en/home/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Till min telefon fanns ju inget fodral så jag fick limma dit plastfluppen på baksidan av telefonen. Det följde med dubbelhäftande tape, men den greppade som en Post-It-lapp ungefär så telefonen lossnade i 90 km/h.
Den tunna dubbelhäftande tejpen som Biltema tidigare saluförde (den genomskinliga, inte den nya svarta) lär "sätta sig" ett par dagar innan styrka uppnås. De nätverksswitchar jag monterade med den tejpen höll så bra att plåtsvepen på switcharna gick sönder när de skulle bort från borden. Har lyckligtvis en rulle av den gamla genomskinliga i bra-å-ha-lådan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den tunna dubbelhäftande tejpen som Biltema tidigare saluförde (den genomskinliga, inte den nya svarta) lär "sätta sig" ett par dagar innan styrka uppnås. De nätverksswitchar jag monterade med den tejpen höll så bra att plåtsvepen på switcharna gick sönder när de skulle bort från borden. Har lyckligtvis en rulle av den gamla genomskinliga i bra-å-ha-lådan.
För länge sen köpte jag en rulle dubbelhäftande tape som hade små kulor i som man krossade när man hade passat in det man skulle montera. De innehöll cyanoakrylatlim så det var för permanent montering.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag köpte mig en RAM Mount X-grip förra året, dock utan laddare. Det jag gillar med den är att den är väldigt flexibel, går snabbt att ändra vinkel/position på enheten, och att inget speciellt fodral till luren behövs. Ganska skönt att slippa köpa speciella fodral om man har några olika enheter för olika ändamål, eller om man byter till ny lur t ex.

Nackdelar är att det är lite meckigare att sätta fast mobilen om man använder gummistroppen som följer med (vilket rekommenderas), och att den version jag har med stor greppvänlig justerskruv samtidigt är väldigt lätt att sno så man får alltid ta med sig hela klumpen om man parkerar hojen någon annanstans är det egna garaget.

En sådan här jäkel köpte jag:
https://www.ram-mount.se/shop/product/ram-b-149z-un7u?tm=&sm=bil-mc-cykel

Sedan finns det många olika komponenter i RAM Mounts ekosystem så vill man ha en drickahållare eller en hållare till sitt metspö kan man använda samma fäste på hojen :hihi
Har haft en X-grip superlänge, men den har ett fel - armarna trycker på power och/eller volymknapparna på min nuvarande telefon (iPhone).

Det går att placera telefonen så armarna inte rör knapparna, men då fäster de nedre obehagligt nära botten av luren. I bilen är det ok förstås (köpte min X-grip för bil för en evighet sen), men på hojen vågar jag inte.

Bäst att kolla före köp! X-grip är verkligen bra i övrigt.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Varför skulle inte sp Connect gå att ha i 90*?
09668882bb70e8186d82c9b5bfa688fc.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan du vrida telefonen 90 grader under körning????
Jag fick till mig att man bara kan montera SP för liggande ELLER stående position. jag alltså kunna vrida och växla mellan liggande & stående medans jag kör utan att få den i näven.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Kan du vrida telefonen 90 grader under körning????
Jag fick till mig att man bara kan montera SP för liggande ELLER stående position. jag alltså kunna vrida och växla mellan liggande & stående medans jag kör utan att få den i näven.

Ja det vettefan, skulle inte vrida och vända på mobilen med quadlocks fäste under körning heller iofs. Brukar montera fästet efter hur jag tänkt ha telefonen vänd i förhållande till hur det passar på hojen gentemot instrumentet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top